مقدمه
بهترین و لوکسترین خودروی ساخت یک برند خودروسازی را، پرچمدار محصولات آن برند مینامند. S کلاس پرچمدار محصولات مرسدس بنز، سری ۷ پرچمدار محصولات بیامو و تارا اتوماتیک پرچمدار محصولات ایرانخودروست!
حداقل نکته مثبت ماجرا اینجاست که در تارا شاهد پلتفرم همیشگی محصولات ایرانخودرو نیستیم و پس از مدتها پلتفرمی جدید را بر روی خودروهای تولید داخل میبینیم. اما متأسفانه قوای محرکه این خودرو همان موتور TU5 است که با کمی تغییرات بر روی این خودرو قرار گرفته. البته در قسمت مشخصات فنی بهطور کامل به معرفی موتور، گیربکس و پلتفرم این خودرو میپردازیم.
تارا خودرویی بوده که از ابتدای معرفی تا زمان عرضه به بازار و پس از آن حواشی بسیاری داشته که در این مطلب بهطور کامل به آنها میپردازیم.
در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ تارا اتوماتیک رفتهایم تا ارزش خرید آن را در بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان بررسی کنیم. با پدال همره باشید.
همچنین بخوانید: تست و بررسی دنا پلاس توربو ۶ سرعته دستی
همچنین بخوانید: مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو ۴۰۵ SLX
طراحی ظاهری تارا اتوماتیک
طراحی خارجی تارا از همان ابتدا مورد نقدهای فراوان قرار گرفت. البته این موضوع تا حدودی به بیتدبیری مدیران ایرانخودرو هنگام معرفی و انتشار تصاویر رسمی این خودرو برمیگشت. اگر بخواهیم برخی از نقاط ضعف طراحی تارا عنوان کنیم، پیش از هر چیز باید به گرافیک بسیار ضعیف چراغهای عقب اشاره کنیم. شاید طرح پیوسته چراغهای عقب نوعی جسارت و نوآوری در صنعت خودروی کشور محسوب شود اما متأسفانه طراحان نتوانستند ظاهری شسته و رفته و دقیق برای چراغهای عقب پیدا کنند. این طراحی نهچندان زیبا به همراه پخش نور افتضاح (که در تاریکی مطلق باعث آزار راننده خودروی عقبی میشود) باعث شده تا طراحی نمای عقب تارا چنگی به دل نزند.
نمای جانبی تارا از هر خودروی دیگری سادهتر است. درواقع در نمای جانبی تارا هیچگونه هماهنگی بین اجزای بدنه دیده نمیشود. جالب است بدانید که ایرانخودرو، در محصول بهاصطلاح پرچمدار خود حتی از کاور یا برچسب مشکی برای ستون B خودرو استفاده نکرده. عدم وجود این برچسبها باعث میشود زمانی که از دور به خودرو نگاه میکنید هیچ پیوستگی و هماهنگی بین در راننده و سرنشین عقب پیدا نکنید؛ گویی این دو در برای دو خودروی متفاوت بوده و آنها را بهزور بر روی یک خودرو گنجاندهاند!
طراحی قسمت جلوی تارا یک سر و گردن از طراحی قسمتهای دیگر بالاتر است. شاید تنها نقطه قوت طراحی این خودرو نمای جلوی آن باشد. جلوپنجره مشبک با قاب کرومی، کاپوت عضلانی و چراغهای پیوسته به جلوپنجره با گرافیکی نسبتاً جذاب باعث شده تا طراحی جلوی تارا بهتر از هر خودروی داخلی دیگری به نظر برد. البته بماند که نحوه قرارگیری دیلایتها و مهشکنها ذر سپر چندان اصولی نیست.
کابین تارا اتوماتیک
برخی از نقاط ضعف طراحی کابین مانند طراحی مضحک و خندهدار پشت آمپر یا پنل کنترل سیستم تهویه، از روی تصاویر کاملاً مشخص است. اما بعضی از ضعفها را فقط زمانی که در خودرو مینشینید متوجه میشوید. برای مثال داشبورد تارا کاملاً ۹۰ درجه و عمودی طراحی شده و این موضوع سبب شده تا دسترسی به برخی از قسمتها مانند داشبورد، پنل کنترل سیستم تهویه، مانیتور و… سخت و دشوار باشد. حتی برخی از قسمتها مانند پنل کنترل ارتفاع نور چراغها و تنظیم آیینهها کمی با زاویه رو به پایین طراحی شدهاند! نکته منفی بعدی در طراحی کابین به نحوه طراحی قسمتهای کناری داشبورد مربوط میشود. در واقع بین طراحی رودریها و قسمت کناری داشبورد هیچ گونه هماهنگی و پیوستگی وجود ندارد؛ هرکدام برای خود به سمتی متمایل میشوند و هیچگاه به هم نمیرسند! اگر بخواهیم کمی بیشتر به نبود ارگونومی و هارمونی کافی در کابین تارا اشاره کنیم باید موقعیت قرارگیری کلیدهای شیشهبالابر را به یاد بیاوریم!
اما طراحی غربیلک فرمان، سردنده و موقعیت دکمه استارت در تارا متفاوت و جذاب به نظر میرسد. فضا برای قرار دادن اشیا در کابین به اندازه کافی مهیا است اما ایکاش کمی بیشتر بود. کیفیت متریال استفاده شده در کابین ایدهآل نیست اما ناامیدکننده هم نیست. فضای کابین برای یک خانواده چهار نفره به نسبت مناسب است و فضای صندوق نیز برای سفرهای طولانی مدت راضیکننده است.
مشخصات فنی تارا اتوماتیک
همانطور که پیشتر اشاره شد پلتفرم تارا با پلتفرم محصولات دیگر ایرانخودرو متفاوت است. تارا از پلتفرم FP1 که متعلق به پژو ۳۰۱ است استفاده میکند. موتور این خودرو tu5 پلاس نام دارد. نسخه پلاس این موتور قادر است نسبت به نسخه معمولی، ۵ اسب بخار قدرت بیشتر تولید کند. البته ایرانخودرو ادعا کرده عملکرد نسخه پلاس این موتور بسیار بهینهتر و روانتر از نسخه معمولی است. گیربکس ۶ سرعته تارا هم پیش از این بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک استفاده شده بود.
در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی کامل تارا اتوماتیک را مشاهده کنید.
تارا اتوماتیک | |
حجم موتور | ۱۶۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۴ نیوتنمتر |
شتاب صفرتاصد | ۱۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتربرساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۳ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک | ۵۰ لیتر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
جرم خالص | ۱۲۶۸ کیلوگرم |
امکانات رفاهی و ایمنی تارا اتوماتیک
خوشبختانه تارا اتوماتیک در بحث امکانات رفاهی برخلاف باقی قسمتها، از رقیبان داخلی و بعضاً چینی خود پیشی میگیرد.
ترمزهای دیسکی چهارچرخ تارا اتوماتیک مجهز به سیستمهای کمکی ABS، EBD، HBA، TCS، ESC، HSA و از همه مهمتر ESP است. همچنین تارا اتوماتیک دارای کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (جمعاً چهار عدد) است. متأسفانه هنوز اطلاعاتی از تعداد ستارههای ایمنی تارا در دسترس نیست. البته با توجه به اینکه پلتفرم تارا با پژو ۳۰۱ یکسان است؛ میتوان به ۳ ستاره ایمنی که ۳۰۱ در تستهای ایمنی سازمان Euro-NCAP دریافت کرد دلخوش بود.
برخی از امکانات رفاهی مهم و قابل توجه تارا اتوماتیک عبارتاند از: فرمان برقی، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، مه شکنهای جلو و عقب، چراغ خوشآمد گویی، آینههای جانبی برقی، چراغهای روشنایی روز، فرمان تلسکوپی، سنسور و دوربین دنده عقب، رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی، قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت (البته تنظیم ارتفاع صندلی بهطور دستی صورت میگیرد)، سنسور فشار باد تایرها TPMS، کروز کنترل، استارت دکمهای، سیستم ورود بدون کلید، نشاندهنده تغییر دنده GSI، روکش صندلی و فرمان چرمی، سنسور باران و نور.
تجربه رانندگی با تارا اتوماتیک
بلافاصله بعد از نشستن در کابین راحتی نسبی صندلیها مورد توجهمان قرار میگیرد. موقعیت قرارگیری کلید استارت و فرمان دی کات باعث میشود تا برای شروع رانندگی ترغیب شویم. نحوه عملکرد موتور TU5 پلاس قرار گرفته بر روی تارا با عملکرد نسخه معمولی آن تفاوت محسوسی ندارد. موتور با حداقل صدا اما با کمی لرزش روشن میشود. هماهنگی گیربکس ۶ سرعته تارا با موتور در بین خودروهای داخلی کمنظیر است اما با استانداردهای جهانی فرسنگها فاصله دارد! طبق تحقیقات و شنیدههای ما در برخی از نسخههای اتوماتیک، گیربکس در حین تعویض دنده و شروع و حرکت تقه های زیادی به کابین وارد میکند اما لااقل نسخه مورد تست ما اینگونه نبود.
شتاب کشش تارا در سطح متوسطی قرار میگیرد و نمیتوان برای کلکل و کورس روی آن حساب چندانی باز کرد. همچنین هندلینگ آن حتی باوجود سامانه کنترل پایداری چندان درخور توجه نیست. البته این موضوع تا حدی به سنگین بودن دماغه خودرو برمیگردد اما عملکرد نهچندان جالب سیستم کنترل پایداری نیز در این ماجرا دخیل است. بهطوریکه تارا اتوماتیک در بحث هندلینگ حتی به گرد پای سراتو هم نمیرسد.
تفاوت کیفیت سیستم تعلیق تارا نسبت به خودرویی مانند دنا کاملاً مشهود است و افزایش نرمی و راحتی آن بهسادگی قابل تشخیص است. ترمزهای تارا نیز عملکرد خوبی دارند و حتی زمانی که داغ هستند دچار افت توان چندانی نمیشوند.
هزینههای نگهداری
طبق گفته مالک، انجام سرویسهای دورهای تارا با توجه به نوع روغن و فیلترها بین ۰.۸ تا ۱.۵ میلیون تومان آب میخورد. اگر بخواهیم از دیدگاه هزینههای تعمیر موتور، گیربکس و… تارا را بررسی کنیم، چندان کار مفیدی انجام ندادهایم؛ زیرا مطمئناً در صورت استفاده صحیح از خودرو حداقل تا یکی دو سال حتی نزدیک تعمیرگاه هم نمیروید! در جدول زیر هم میتوانید قیمت برخی از قطعات تارا اتوماتیک را مشاهده کنید.
نام قطعه | قیمت |
سپر جلو | ۳.۹ میلیون تومان |
سپر عقب | ۳.۲ میلیون تومان |
چراغ جلو | ۴ میلیون تومان |
چراغ عقب سمت راست | ۲.۸ میلیون تومان |
چراغ پیوسته عقب | ۱.۹ میلیون تومان |
آیینه | ۲.۳ میلیون تومان |
کمکفنر جلو | ۳.۵ میلیون تومان |
قیمت خودرو تارا اتوماتیک
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
تارا اتوماتیک | V4 | ۹۰۱,۶۹۹,۰۰۰ | ۱,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تاریخ به روز رسانی: ۲۶ آذر ۱۴۰۳
جمعبندی
تارا اتوماتیک مطمئناً در برابر رقیبان داخلی مانند تندر ۹۰ پلاس، ساندرو اتوماتیک یا دنا پلاس توربو اتوماتیک کم نمیآورد. اما انتخاب آن بین رقیبانی چنی نظیر بسترن B30 یا جک J4 کمی دشوار است. البته نظر من نگارنده این است که خرید سراتو کارکرده ۲ یا ۱.۶ لیتری وارداتی در این بازه قیمتی کاملاً منطقیتر و عقلانیتر است.
شما مخاطبان پدال در بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان چه خودرویی انتخاب میکنید؟
در جدول زیر میتوانید برخی از مزایا و معایب تارا اتوماتیک را مشاهده نمایید.
مزایا تارا اتوماتیک | معایب تارا اتوماتیک |
پلتفرمی نسبتاً بروز | عدم هماهنگی در طراحی بدنه |
قطعات مشترک با خانواده پژو و دنا | کابین نهچندان زیبا و ارگونومیک |
امکانات مناسب | عدم بهبود کیفیت نسبت به نسخه قبلی |
در جدول زیر هم میتوانید امتیازاتی که تارا در بررسیهای ما به دست آورد را مشاهده کنید. (امتیازات با توجه به مقایسه با رقبای این بازه قیمتی درج شده)
طراحی ظاهری | ۷ |
طراحی کابین | ۶ |
فضای کابین و صندوق عقب | ۱۰ |
امکانات رفاهی و ایمنی | ۹ |
کیفیت متریال استفاده شده در کابین | ۶ |
کیفیت مونتاژ | ۷ |
هماهنگی موتور و گیربکس | ۸ |
شتاب و کشش | ۹ |
هزینههای نگهداری | ۸ |
هندلینگ | ۹ |
ارزش در برابر قیمت | ۷۹ از ۱۰۰ |
mahdi-es17
۱۸ دی ۱۴۰۱تارا اتوماتیک پرچمدار محصولات ویران خودروست
الان بهتر نشد؟
البته که همچنان ویران خودرو تارای دستی مارو نداده ببینیم چیکارس
کافر مقدس
۱۸ دی ۱۴۰۱اصلا ما از زمان مونتاژ پیکان تو دهه 50 هم فاز تولید ملی داشتیم ! حتما باید یه ملی روش باشه ! کل صنعت رو جمع کن چینی مونتاژ کن باز بهتر از اینا هستن !همینایی که توش کلی قطعات درجه 8چینی هست رو هم باید حتما فاز ملی و یه اسم فارسی براش بسازیم !
بومی ساز ترین خودرو دنیا فورد هست اونم 48% اینجوری فاز تولید ملی ندارن . 2دهه ست چیزی به اسم ماشین آمریکایی یا آلمانی و ژاپنی و… نداریم ولی تو ایران هنوز ماشین ملی تولید میشه !
مردیم از خوشی
۱۸ دی ۱۴۰۱ما هم چیزی به اسم ماشین ایرانی ۱۰۰ درصد نداریم
اسم بومی و … تنها راهی قانونی برای چاپیدن ملت نادان و جاهل هست و لاغیر
و اینکه بومی سازی بد نیست به شرطی باعث فساد و بحران برای مردم نشه
مصطفی
۱۵ خرداد ۱۴۰۲والا من که خیلی راضیم از این خودرو، ضمن اینکه اگر خوب نیست اگر چینی مزخرف … سوال من اینه
(( چرا برای خریدش سر و دست میشکونید؟؟))
چرا نوسانات بازار را برای دلالی ایجاد میکنید؟؟
نخرید نخرید نخرید
اینجا میگید بدرد نمیخوره بعد میری میبینی خودش و کل اعضای خانواده ثبت نام کردند از تیبا گرفته تا هر خودرویی که ایران خودرو و سایپا طرح فروش گذاشته…
mahdi-es17
۱۸ دی ۱۴۰۱ولی قطعا در ایران باید بین بد بدتر یکی انتخواب کنیم در رنج 290میلیون گزینه ای بهتر از تارا نیست
البته تا جایی که من میدونم
نویدی
۱۸ دی ۱۴۰۱((انتخاب))
احسان
۲۲ دی ۱۴۰۱داش نمی کم جنس درجه 1 چینی بده اما اینم برات بگم که ما یه کامیون کاویان داریم تا هوا سرد میشه به سختی روشن میشه راحت بادش خراب میشه کیفیت متریال های داشبورد و رو دری اینها 0 کلن بعد یه مدت خود به خود … میشه در صورتی که یه بنز 1924 داریم مدل 63 اما هنوز به راحتی کار می کنه و از نظر اذیتی اینها اصلاح اذیت نداره هر چقدر هم بخاهی بارش بزن اما کاویان به زور با بار از سر بلندی ها مطلوب میاد بالا از سواری شونم همسایه مون داره به نظر خودش کیفیتش خوبه اما تویه هوای سرد به سختی روشن میشه در صورتی 405 من که10 سال کارکرده به راحتی روشن میشه الان نتیجه گیری با خودت
NAVID۰۰۹۸
۱۸ دی ۱۴۰۱با این الاغِ سرکِش رانندگی نکردم ولی داخلش که نشستم حقیقتاً نسبت به تمام ساختههای ایرانی چند سروگردن بالاتر و باکیفیتتر بود !
محمد
۱۸ دی ۱۴۰۱اگه ویران خودرو هست چرا ازش خرید کردی؟ از ماست که بر ماست ، میخریم و به ظلم ظالم کمک میکنم بعد غر هم میزنیم
mahdi-es17
۱۹ دی ۱۴۰۱بر ویران خودرو بودنش شکی ندارم اما من ماشین نخرم چند میلیون نفر دیگر که هستند خرید کنند
Mohsen. G
۲۳ دی ۱۴۰۱پس نگو ویران خودرو… وگرنه حرفت مفته…
RENAULT5
۲۸ دی ۱۴۰۱اقا خریده که خریده بگو مبارک باشه حرف اضافه مگو
اقا مهدی مبارک باشه ماشین خوبیه همون پژو ۳۰۱ هست
از فیات تیپو هم بهتره
علی
۱۸ دی ۱۴۰۱اگر موتور استاندارد پژو ۳۰۱ روش میگذاشتن خوب بود نه موتور ۲۰۶ ، این موتور گشتاورش برای این بدنه کمه و ماشین تو سربالایی کم میاره
mahdi-es17
۱۸ دی ۱۴۰۱موتور TU5وEC5 از یک بلوک استفاده میکنند قدرت گشتاور یکسانی دارند
Mohsen. G
۲۳ دی ۱۴۰۱زنده باد… تو سایتی که باید در مورد خودرو حرفه ای حرف زد طرف میگه گشتاور tu5 و ec5 متفاوته
AMANTE
۱۸ دی ۱۴۰۱دوستان یک راهنمایی میخواستم من سمند بنزینی خریدم و الان میخوام گاز سوز اش کنم و بعضی میگن CNG کن و بعضی میگن LPG.
از نظر شما کدوم بهتره و ماشینی که CNG هست میشه بهش LPG زد یا برعکس؟
mahdi-es17
۱۸ دی ۱۴۰۱ارزش انرژی گاز LPGبیشتر دمای احتراق کم تر هست اما جایی که من زندگی میکنم باید با کپسول ماشین گاز زد که خطر ناک هستش
حالا همین توی cngبر عکس و دمای خود احتراقی بالاتر هست ناک کمتر میشه و گرمای ایجاد شده نیز بالاتر هست این مشکل با کیت واتر متانول حل میشه
و انرژی گاز cng نیز کم تر هستش
mahdi-es17
۱۸ دی ۱۴۰۱ماشینی که cng هست نمیشه lpg زد یا بر عکس چون lpg مایع هستش انرژی بیشتری داره و سیستم پاشش سوخت در lpgنازل های کوچک تری داره چون انرژی بیشتری داره
و شاید در سیستم های دیگر نیز تفاوت داشته باشند
mahdi-es17
۱۸ دی ۱۴۰۱البته نا گفته نماند در کشور های دیگر بیشتر ازlpg استفاده میشه خود ایران خودرو قرار بود روی سورن توربو گاز سوز نیز ازlpg استفاده کنه
نویدی
۱۸ دی ۱۴۰۱گاز cng فقط بدرد ماشینایی میخوره که فابریک کارخونه گازسوز تولید میشن…ال پی جی چون گاز مایع هست ضررش برای انجین بنزین سوز خیلی کمتره.بدیش هم اینه که جایگاه سوخت نداره.
اگر دوگانه cng کنی فقط میتونی cng بزنی و بالعکس.
ولی از من میشنوی یه ماشین کم مصرف مثل تیپ ۲ بخر ولی ماشینو گازسوز نکن.خیلی خطرناکه.
Alan.r
۱۸ دی ۱۴۰۱ماشین دوگانه سوز فابریک کارخونه شکل سوپاپ ها و بعضی از قطعات دیگرش برای کار با CNG طراحی شده ماشین تکسوز در صورت دوگانه سوز شدن خیلی زود میوفته تو خرج
LPG هم مشکلات خودشو داره اولا که جایگاه سوخت نداره دوما احتمال انفجارش بالاست
به نظر من یه ماشین دوگانه سوز کارخونه بخری خیلی بهتر و ایمن تره
علی عیسی زاده
۹ آبان ۱۴۰۲Lpg خیلی بهتر از Cng هستش. هم قدرت و گشتاور بیشتر . هم نرم کار کردن موتور. استهلاک پایین تر. حرارت کمتر موتور. طی مسافت طولانی با یک بار سوخت گیری. وزن کمتر کپسول. مثل جایگاه Cng انتظار طولانی در صف نداره. فقط جایگاههاش کمتره. آلایندگی اون هم از بنزین کمتره و عملکردش برای موتور از بنزین معمولی هم بهتره.
SLR _ 722
۱۸ دی ۱۴۰۱با سلام و خسته نباشید خدمت جناب شیرازی و دیگر دست اندرکاران پدال
بنظر بنده سیستم امتیاز دهی آیتم های مناسبی دارد منتها مقدار امتیاز ها کمی با توصیفات همخوانی ندارد . برای مثال هندلینگ ماشین فرسنگ ها دور تر از سراتو توصیف شده ولی امتیاز ۹ دارد .
بنظر من باید برای حداکثر و حداقل امتیاز ها معیاری تعیین شود و بقیه به نسبت آن ها مقایسه شود . مثلا بنز s کلاس آیا فقط نهایتا یک امتیاز در امکانات کابین از تارا بهتر هست ؟ ( به فرض ۱۰ از ۱۰ بودن اون ) یا هندلینگ gt 86 فقط یک امتیاز از تارا بهتر خواهد بود ؟
نیما شیرازی
۱۸ دی ۱۴۰۱درود
ملاک امتیازدهی ما، سنجش و مقایسه پارامترها در برابر رقبای خودروست.
برای مثال هندلینگ تارا در برابر رقبایی مانند تندر۹۰ یا ساندرو (از لحاظ قیمتی) میتواند امتیاز کامل بگیرد. همچنین هندلینگ سراتو وارداتی که در بازه قیمتی ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان قرار میگیرد با رقبایی که در این بازه قیمتی هستند سنجیده میشود.
Mohsen. G
۲۳ دی ۱۴۰۱با همین مقیاس در مورد کشش خودرو به نظر امتیاز بالایی دادید… دنا اتومات رقیب این خودرو است و تارا حداقل تو این آیتم 2 نمره ضعیف تره
reza-a
۱۸ دی ۱۴۰۱اعصاب خرد کن ترین قسمت بدنه این ماشین از دید من ستون “بی” که بدون پوشش هست که باعث میشه شبیه ماشین تصادفی که موقتا جمع کردن دیده بشه
https://preview2.netcarshow.com/Peugeot-301-2017-1600-1d.jpg
اگه به عکس پژو 301 نگاه کنین میشه دید که ستون های ماشین هیچ تغییری نکرده و میتونستن همون قاب پلاستیکی 301 رو استفاده کنن بدون نیاز به طراحی احتمالا خواستن از شباهتش با 301 کم کنن که بدتر زدن خرابش کردن.
RENAULT5
۱۸ دی ۱۴۰۱ماشین بسیار خوبیه
از تمام ایرانیا وبعضی چینیا بهتره
البته اگه نهایتا300میلیون بدن
تو بازار تا 600و700هم بالا میره
TESLA
۱۸ دی ۱۴۰۱یه آشغال به تمام معنا ، یکی از همکارام باهاش رانندگی کرده بهم گفت : شتابش در حد پراید هست و تو سربالایی ها اصلا جون نداره ، کیفیت ساختش هم که دیگه همه میدونن چطوری هست و اصلا ارزش صحبت کردن در موردش نداره ، تنها نکته مثبتی که میشه براش قائل شد : امکاناتش هست نه اینکه زیاد یا پیشرفته باشه ولی به نسبت بقیه محصولات ویران خودرو بهتره در کل با توجه به قیمتی که داره ارزش خریدش واقعا کمتر از صفره
ابی
۱۵ خرداد ۱۴۰۲بله دقیقا درسته ،من خودم تارا اتوماتیک تو بازار آزاد خریدم .تو سربالایی خیلی ضعیفه و حتی یه تیبا یا پراید راحت میاد سبقت میگیره ،تعویض دنده ها زود انجام میشه و دور کیلومتر بالا میره و شتاب نمیگیره ،مثل ماشینی که صفحه کلاج بخواد ،تو هر نمایندگی هم میدم میگند مدل اتوماتیک این ماشین همینه ،ختو روز های اول خسته شده ام با این حالی که تو کیلومتر۲۰۰۰هستم .واقعا که افتضاحه ،خودم باور نمیکردم که ماشین نو اینقدر آزار دهنده باشه .خواهشا کسانی که تجربه رانندگی با این خودرو دارند برای من پیام بدند .آیا ماشین من عیب گیریبکس داره یا همشون همینطورند .ممنون میشم مرا راهنمایی کنید
مهدی
۱۹ دی ۱۴۰۱من نمیدونم نویسنده کیه اما به شخصه معتقدم تارای صفر به مراتب بهتر از سراتوی کارکرده دو نسل قبل (اتاق ۲۰۱۰) هست! موتور tu5 هرچند قدیمی اما از نظر دوام واقعا بهتر از موتور ۱.۶ اون نسل از کیا هیوندای هست. یکی از ایرادهای اساسی سراتوی اون نسل کیفیت ضعیف سیستم تعلیق و سر و صدای کابین هست که از این نظر تارا حداقل از نظر تعلیق بهتر از سراتو قدیمی هست جدا از همه این حرفا من تست های دیگه رو دیدم از هندلینگ این ماشین و البته کارکرد سیستم پایداریش خیلی تعریف کردن و جز فاکتورهای مثبت این ماشین دونستن اما اینجا نگرانده کاملا برعکس این موضوع رو گفته به هر حال یکی از از اینها احتمالا معنی هندلینگ و پایداری رو درست نمیدونه که احتمال میدم نگارنده این متن باشه چون خود سراتو از نظر پایداری حتی با ۴۰۵ سی ساله هم نمیتونه رقابت کنه
آرش
۱۷ بهمن ۱۴۰۱نظر شما محترم کاملا دوست عزیز اما :
پژو ۴۰۵ در اصل مدل 1988هست و در همان سال عنوان برترین سدان متوسط رو برنده شد .
ولی سراتو در مدل سدان از 2002 و در مدل کوپه از 2003 تولید شده و مدل 2010تا 12 او که مد نظر نگارنده هستند در بازه قیمتی 700تا 800میلیون (که نمیدن ااین قیمت الان ) نسل سوم سراتو هستند اما ۴۰۵ تغییری نداشته. هرگز نمیشه هندلینگ ۴۰۵ رو با سراتو مقایسه کرد به ده ها دلیل . قطعا سراتو خیلی بهتره و من هردوی اینها را داشته ام . برای تارا هرچند باید خوشحال بود اما این ماشین بیشتر یه جمع آوری از جاهای مختلف هست تا یک. ماشین جدید و امیدوارم که خوب کار کنه و بهتر هم بشه .
من با نگارنده محترم موافقم و سراتو منطقیه
البته بنده جایگزین بهتری هم سراغ دارم که ام جی 6 مگنت هست .
علی جردن
۱۹ دی ۱۴۰۱رانا پلاس پانوراما اتوماتیک اگه عرضه بشه اونم پرچمدار ایران خودرو می شه یکی نقش سری ۷ رو بازی می کنه *تارا* رانا هم نقش سری ۸ گرن کوپه رو بازی می کنه
یاس ی
۱۹ دی ۱۴۰۱یکی از دوستان چند روز قبل تارا دستی خودش را تحویل گرفت. یک بررسی کردم و چند نکته در همون ابتدا مشخص شد. مدل دنده دستی تقریبا هیچ آپشنی به جزء کنترل کشش نداره، تمام تریم داخل ، داشبورد و فرمون با پلاستیک به شدت بی کیفیت کار شده. حتی درحد پژو پارس هم نکردن فرمونش چرم مصنوعی بزنن. فضای داخلیش جادار بود، فرمون نرم بود، ولی دو مورد یکم توی ذوق من زد یکی اینکه ستون جلو سمت راننده از نظر دید از سمند و دنا هم بدتر بود. ستون به شدت جلوی دید را گرفته و دوما اینکه کنترل کشش خیلی زود و در سرعتها و پیچهای معمولی درگیر میشد که خیلی روی مخ بود. راستی یک مورد دیگه اینکه سینی زیر موتور دقیقا از زیر سینی فن تا زیر کارتل فضای خالی خیلی خطرناکی داره.
Ghost rider
۲۰ دی ۱۴۰۱سلام خدمت نویسندگان و مخاطبان محترم پدال
در مورد تارا اتوماتیک خدمتتون عرض کنم تا الان که حدود ۱۷ هزارتا کار کرده غیر از چند تا باگ نرم افزاری « مثلا سفت شدن بی مورد فرمان حتی توی دمای پایین» ماشین بی دردسری بوده و راضی هستیم. شتاب هیجان انگیزی نداره ولی جایی کم نمیاره. و حالت اسپرت هم کمک کننده ست.
البته که لیاقت مردم ما بیش از اینهاست ولی بین گزینه های موجود بنظر تارا انتخاب معقولی باشه.
پ.ن: جساراتا کیفیت عکسها اصلا در حد و اندازه سایت پدال نیست و باید خیلی بهتر و حرفه ای تر باشه.
Gabriel
۲۸ دی ۱۴۰۱پلتفرم خوب و نسبتا جدیدی که نیروهای مفت_خور ویران خودرو با بی سلیقگی تمام پتانسیلش رو نابود کردند!!
حامد
۲۸ دی ۱۴۰۱هیبریدیش کی میاد بازار؟
آرش
۱۷ بهمن ۱۴۰۱نه میشه گفت خوبه نه میشه گفت بده !!! در هر حال نوعی پیشرفت (حالا نوع پیشرفت رو بگذریم ) حساب میشه و جای خوشحالی داره .
و در مورد سوال نگارنده محترم : بله من هم موافقم که سراتو وارداتی هرچند قدیمی ولی انتخاب خوبی است ولی من در این بازه قیمتی ام جی 6 میخرم .
بازم داستان نام نهادن پلتفرم جدید روی این پلتفرم قدیمی
۲۲ اسفند ۱۴۰۱متاسفانه اشتباهی عامدانه در مشخصات این ماشین قدیمی مکرر در جای جای مختلف دیده میشه
پلتفرم این ماشین pf1 بوده است !
مال سال ۱۹۹۶ هست مربوط به پژو ۲۰۶ که با اضافه شدن چند تا اپشن برقی درجه ۳ الان اسمش تارا است! این پلتفرم البته بعدها در ماشین های دیگری هم بکار رفت یکی از آنها پژو ۳۰۱ بود سانسور کردن کل داستان و فقط بردن نام ۳۰۱ جز عوامفریبی نام دیگری ندارد
این ماشین یک ۲۰۶ با چهره متفاوت است همانطوری که رانا بود، ۲۰۷ بود و چندتا کپی دیگر احتمالی در آینده شاید سارا !
۲۰۶ توان سنگین تر شدن را ندارد ماشین کلاس ۲ پژو بود در حالیکه ۴۰۵ ماشین کلاس بالاتر یعنی ۴ پژو بود، علیرغم ۱۴ سال جدیدتر بودن پلتفرم ۲۰۶( همان تارا) اما کلاس پاینتری از ۴۰۵ و سمند و سورن و دنا بوده هست و خواهد بود
حتی اگر خوشمون نیاد
عمو آرش
۲۸ اسفند ۱۴۰۱کمی روی عکاسی هم کار کنید بد نیست. عکسهای این مقاله اصلا کیفیت خوبی ندارند.
میناب
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام وعرض ادب خدمت شما خوبان به طور کلی از نظر شما کدوم ماشین لیست زیر ارزش خریدن داره از هر لحاظ
رانا َسقف شیشه ای
تارا اتومات
تارا دستی
سمند سورن پلاس
پژو پارس
پژو 405
لطفا کسی که وارده راهنمایی کنه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲رانا پلاس
گم نام
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲تارا اتوماتیک
محمد
۷ خرداد ۱۴۰۲سلام
اولین تجربه رانندگی با تارا دستی به مسافت حدود 700 کیلومتر در مسیر کوهستانی و کفی داشتم و خودروهای متفاوت داخلی، مثل ال نود برلیانس شاهین سمند پژو تیبا …را داشته و یا رانندگی کرده ام
به نظرم خودرو عالی و مناسبی در مقایسه با خودروهای داخلی است. و از ایران خودرو بابت تولید این خودرو تشکر میکنم
پرقدرت، جادار ، زیبا، با امکانات خوب، رانندگی راحت و دلپذیر
خودرو داخلی بدون عیب وجود ندارد به نظرم ایرادات جزیی نیز در این خودرو وجود دارد ولی مزایا به نسبت معایب خیلی بیشتر است.
Giaga
۱۶ خرداد ۱۴۰۲جنازه ژاپنی هاو آلمانی ها به ۱۰۰۰ تا از این آهن قراضه های صفر میارزه