ایران خودرورپورتاژ

ارتقاء پلتفرم تارا و ری‌را؛ گامی به‌سوی بهبود کیفی و فنی محصولات ایران‌خودرو

قائم‌مقام مدیرعامل ایران‌خودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول از برنامه این شرکت برای ارتقاء پلتفرمی که خودروی ری‌را بر پایه آن تولید می‌شود، خبر داد. طبق اعلام وی، ۱۶ ایراد در محصولات تارا، دنا و به‌ویژه ری‌را شناسایی شده و برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع این مشکلات در دستور کار قرار گرفته است. این اقدام در راستای بهبود کیفیت، ارتقاء عملکرد و افزایش رضایت مشتریان صورت می‌گیرد.
تارا V4 LX

کدام ایرادها شناسایی شده‌اند؟

با توجه به اطلاعات منتشرشده، ایران‌خودرو لیستی از ۱۶ مشکل اصلی در تارا، دنا و ری‌را را شناسایی کرده است. هرچند این شرکت هنوز جزئیات دقیقی از این ایرادها منتشر نکرده، اما بررسی نظرات کاربران و تجربه خریداران نشان می‌دهد که برخی از چالش‌های احتمالی شامل موارد زیر است:

  • کیفیت مونتاژ و متریال داخلی: بسیاری از کاربران از کیفیت پایین برخی قطعات داخلی، سر و صدای داشبورد و ادوات کابین گلایه دارند.
  • عایق‌بندی و نفوذ صدا: عملکرد سیستم عایق‌بندی در برخی نسخه‌های تارا و ری‌را ضعیف گزارش شده که باعث نفوذ صدای بیرون به داخل کابین می‌شود.
  • مشکلات گیربکس و هماهنگی آن با پیشرانه: به‌خصوص در مدل‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک، برخی مشتریان از تأخیر در تعویض دنده و افت راندمان گلایه دارند.
  • سیستم تعلیق و پایداری: برخی از خریداران، عملکرد سیستم تعلیق را در مواجهه با ناهمواری‌های جاده چندان مطلوب نمی‌دانند.
  • سیستم‌های الکترونیکی و آپشن‌ها: مشکلاتی در عملکرد برخی آپشن‌ها و قطعات الکترونیکی (مانند سنسورها، مولتی‌مدیا و تهویه مطبوع) گزارش شده است.

پلتفرم ارتقایافته؛ تغییرات فنی و مهندسی

پلتفرمی که تارا و ری‌را بر پایه آن توسعه یافته‌اند، نسخه بهبودیافته‌ای از پلتفرم PF1 پژو محسوب می‌شود که در اصل، پایه بسیاری از محصولات پژو و سیتروئن در دهه ۲۰۰۰ میلادی بوده است. حالا ایران‌خودرو قصد دارد تغییرات جدیدی روی این پلتفرم اعمال کند که احتمالاً شامل موارد زیر خواهد بود:

  1. افزایش استحکام و ایمنی بدنه: بهبود مواد به‌کاررفته در شاسی و نقاط جوشکاری برای ارتقاء مقاومت بدنه در تصادفات.
  2. بهینه‌سازی سیستم تعلیق: تنظیم مجدد ضرایب فنربندی و کمک‌فنرها برای افزایش کیفیت سواری.
  3. اصلاحات در گیربکس و پیشرانه: کاهش تأخیر تعویض دنده در نسخه‌های اتوماتیک و بهبود هماهنگی موتور و گیربکس برای کاهش مصرف سوخت.
  4. بهبود عایق‌بندی کابین: استفاده از مواد بهتر برای کاهش ورود صداهای اضافی و افزایش راحتی سرنشینان.
  5. افزایش کیفیت متریال داخلی: ارتقاء قطعات داخلی مانند داشبورد، رودری‌ها و صندلی‌ها برای ایجاد حس بهتری در کابین.
  6. رفع نواقص برقی و الکترونیکی: مشکلات عدیده سیستم‌های برق این خودروها مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند.
  7. ارتقاء آپشن‌های رفاهی و ایمنی: بهبود عملکرد سیستم‌های کمک‌راننده، ارتقاء نرم‌افزاری سیستم مولتی‌مدیا و افزایش دقت سنسورها.

نکات مثبت تارا و ری‌را

باوجود ایرادات و برنامه‌های ارتقایی، بهتر است نگاهی به ویژگی‌های مثبت تارا و ری‌را هم بیندازیم.

۱. ایمنی مناسب

هر دو خودرو در مقایسه با بسیاری از محصولات داخلی، استانداردهای ایمنی بهتری دارند. تارا با داشتن ۶ کیسه هوا (در نسخه اتوماتیک)، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، سطح ایمنی مناسبی ارائه می‌دهد. ری‌را نیز با برخورداری از سازه‌ای مستحکم‌تر و امکانات ایمنی به‌روزتر، گزینه‌ای مدرن‌تر در میان کراس‌اوورهای ایرانی است.

۲. طراحی به‌روزتر نسبت به محصولات قدیمی

تارا با الهام از پژو ۳۰۱ طراحی شده و نسبت به بسیاری از سدان‌های داخلی، ظاهری مدرن‌تر دارد. در سوی دیگر، ری‌را اولین کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو است که با زبانی طراحی مدرن و امضای جدید ایران‌خودرو معرفی شده است. چراغ‌های LED، خطوط شکسته و نمایی اسپرت‌تر، این خودرو را نسبت به سایر محصولات داخلی جذاب‌تر کرده است.

۳. پیشرانه با عملکرد بهینه‌تر

ابن دو خودرو از پیشرانه TU5P و EF7 TC بهره می‌برند که نسبت به نسخه قدیمی، عملکرد و راندمان بهتری دارند. این موتورها مجهز به زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورهای قدیمی ایران‌خودرو دارند.

۴. امکانات رفاهی قابل قبول

تارا اتوماتیک و ری‌را به برخی آپشن‌های به‌روز مانند سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر لمسی، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، تهویه دیجیتال و ورود بدون کلید مجهز هستند. البته برخی از این امکانات در نسخه‌های دستی حذف شده است.

۵. هندلینگ و فرمان‌پذیری مناسب

به دلیل بهینه‌سازی‌هایی که روی پلتفرم پژو ۳۰۱ انجام شده، تارا از هندلینگ نسبتاً خوبی در کلاس خود برخوردار است. همچنین، ری‌را به‌عنوان یک کراس‌اوور شهری، از سیستم تعلیق بهبودیافته‌ای بهره می‌برد که در مقایسه با برخی رقبا، سواری متعادلی ارائه می‌دهد.

تارا V4 LX

چالش‌ها و چشم‌انداز آینده

با وجود برنامه‌های اصلاحی، ایران‌خودرو همچنان با چالش‌هایی مواجه است. مسئله تأمین قطعات، کنترل کیفیت در فرآیند تولید، بهینه‌سازی هزینه‌ها و افزایش سطح رقابت‌پذیری از جمله مسائلی است که در اجرای این تغییرات باید به آن توجه شود. تجربه نشان داده که برخی اصلاحات در خودروهای داخلی، به دلیل نبود نظارت کافی یا مشکلات تأمین، به‌درستی اجرایی نمی‌شوند.

اما درصورتی‌که ایران‌خودرو بتواند تغییرات وعده داده‌شده را به‌طور کامل و دقیق اجرا کند، می‌توان انتظار داشت که محصولات این شرکت از نظر کیفیت و عملکرد، بهبود چشمگیری داشته و در افزایش اعتماد مشتریان، رقابت با محصولات وارداتی و ارتقاء سطح صنعت خودرو داخلی مؤثر باشند.

اعلام برنامه ارتقاء پلتفرم تارا و ری‌را، نشان‌دهنده تغییر رویکرد ایران‌خودرو پس از خصوصی‌سازی در راستای رفع مشکلات کیفی، افزایش ایمنی و بهبود تجربه رانندگی است. درصورتی‌که این اصلاحات به‌درستی اجرایی شوند، می‌توانند تأثیر مثبتی بر جایگاه این محصولات در بازار داشته باشند. البته نکته کلیدی، نحوه و کیفیت اجرای این اصلاحات خواهد بود تا واقعاً تأثیر محسوسی در تجربه خریداران ایجاد نماید. توجه ویژه مدیران جدید این مجموعه به مقوله کیفیت و مشتری‌مداری می‌تواند آینده ایران‌خودرو را روشن به تصویر کشد.

مقایسه ری را و هایما S5

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۹۵ رای

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (6048 ديدگاه)

    هرچقدر ارتقا میدید قیمت نبرید بالا جون عزیزتون قیمت نبرید بالا آقای اشتری یدونه بزن پس کله مدیر عامل ایران خودرو قیمت نبره بالا چون قیمت این تارا ریرا بره بالا قیمت هایما هم می‌ره بالا

    موافقم 136
    مخالفم 17
    1. محمد

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1586 ديدگاه)

      دلار: آیا من برای تو لطیفه ام؟؟؟؟

      موافقم 94
      مخالفم 10
      1. ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (6048 ديدگاه)

        😭😭😭

        موافقم 30
        مخالفم 5
      2. Taha Shahbeiki

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (52 ديدگاه)

        ـ سود شرکا:( منو نمی‌بینین؟

        موافقم 35
        مخالفم 6
  2. محمد

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1586 ديدگاه)

    تو ایران فعالیت اقتصادی دیگر توجیح ندارد.
    اگر ایران خودرو خصوصی بود تا الان‌ مالکین جمع کرده بودند و زده بودن تو کار مونتاژ البته اسمش مونتاژه در اصل وارداته‌.
    پس این حرفا آب در هاون کوبیدنه‌ و فایده نداره.
    ایران زمین سوخته شده.

    موافقم 81
    مخالفم 40
  3. saeedfarshchian

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (310 ديدگاه)

    برو بالاتر

    موافقم 28
    مخالفم 11
  4. Titanium

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (351 ديدگاه)

    رشد پشت رشد

    موافقم 18
    مخالفم 14
  5. رهگذر

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    این متن ایرادات زیادی داره
    از جمله اینکه موتور تارا و ری را با هم فرق دارن
    تارا تی یو فایو پلاس هست و ری را ای اف سون پلاس
    سنسور پارک جلو تو تارا نیست و فقط تو ری را این آپشن وجود داره
    باز نوشتین تارا شش کیسه هوا داره،در صورتیکه تو نسخه اتومات ۴ کیسه هوا داره
    بیشتر دقت کنید
    اطلاعات غلط ندید

    موافقم 86
    مخالفم 7
    1. داود

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقیقا،موتور ریرا تیوفاو نیست،یچیزی سرهم میکنن اطلاعات درست و غلط ارائه میدن

      موافقم 14
      مخالفم 6
      1. اشکان

        ۲۳ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (63 ديدگاه)

        ابن دو خودرو از پیشرانه TU5P و EF7 TC بهره می‌برند که نسبت به نسخه قدیمی، عملکرد و راندمان بهتری دارند. این موتورها مجهز به زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورهای قدیمی ایران‌خودرو دارند.
        داداش متن رو درست بخوان.

        موافقم 18
        مخالفم 1
    2. حمیدرضا

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این رپورتاژه و متنش از طرف کارفرما ارسال شده. در واقع خود ایرانخودروئه که نمی‌دونه چه موتوری رو روی کدوم زباله نصب کرده.

      موافقم 32
      مخالفم 10
  6. علی

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام ۴تا مشکل را نصفه و نیمه رفع میکنید ۸تا مشکل اضافه میکنید بعد توی بوق و کرنا میکنید که ما مشکلات را رفع کردیم ۱۰۰ میلیون به صسمت فرقون هایتان اضافه میکنید بعد مشتری میبینه مشکل گیربکس حل شد ولی بجاش مشکلات دیگه درست شد شما اول مشکل اصلی یعنی قیمتهای فیک این خودروها را به قیمت اصلی ببرید بعد دنبال رفع مشکلات فنی بگردید امروز توی نمایندگی ۱۰۶۷ ایران خودرو بودم کارشناس فنی اونجا میگفت قیمت اصلی دنا آپشنال ۴۷ میلیونه نه یک میلیاردو صد و سی میلسون توان !!!بعدش گفت تا زمانی که این مردم دنبال طلا دلار و خودرو هستند روزبروز گران و گرانتر میکنند بعدش گفت مردم یکسال خودرو طلا و دلار نخرند همه چی پایین میاد !!!!ولی این مردم از حرص و طمع کور شده اند

    موافقم 35
    مخالفم 20
    1. Moein

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      سرکارت گذاشته بنده خدا

      موافقم 8
      مخالفم 4
    2. چارلتون

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      جدیدا استادان اقتصاد شدن کارشناس فنی نمایندگی ایران خودرو؟

  7. سولکس واگن

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (915 ديدگاه)

    همون نیست که صد هزار تا دیدگاه داشت

    موافقم 9
    مخالفم 4
  8. م

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر تونستی این ماشین ها را به جز به ما به جای دیگه از دنیا هم بفروشیم باور میکنیم که کیفیتش رفته بالا

    موافقم 43
    مخالفم 7
  9. علی

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    توی این کشور به سازنده موتور نیاز داریم تا از شر tu5p و ef7 و بقیه اشغالها نجات پیدا کنیم موتوری بدرد ایران میخوره که” زنجیر موتور دوبل داشته باشه کم مصرف باشه با سوخت بیکیفیت سازگار باشه توی هوای گرم و خشک حتی با کولر روشن جوش نیاره واشر سر سیلندر نسوزونه یاتاقان و شاتون نزنه حداقل تا ۲۵۰ هزار کیلومتر به تعمیر موتور نیفته قدرت و شتابش معقول باشه خوش تعمیر باشه مثلا برای تعویض واتر پمپ نیاز نباشه تا قسمتهایی از موتور باز بشه و زود هم به روغن ریزی نیفته……..حالا کدوم موتور ساخت داخل میتونه این خصوصیات رو داشته باشه البته هیچکدام

    موافقم 50
    مخالفم 3
  10. علی

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تورو خدا کم موتور این خودرو بزارید رو اون خودرو موتور اون یکی روی این.
    بابا جان روابط با چین که خوبه ازش کمک بگیرید
    خدا شاهده به محض تحویل خودرو هر ماه بایستی به تعمیرگاه مراجعه کنی.تکنولوژی دیگر کشورها خیلی پیشرفت کرده ما اینجا سر هم کلاه میزاریم.

    موافقم 26
    مخالفم 3
    1. برایان

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یه جوری میگن موتورشون فلانه بهمانه، انگار تکنولوژی بالای 2020 هست، این موتورها ماله ابتدای دهه 2000 پژو هست دیگه، آشغال،

      موافقم 17
      مخالفم 2
  11. amirboss

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    “پلتفرمی که تارا و ری‌را بر پایه آن توسعه یافته‌اند، نسخه بهبودیافته‌ای از پلتفرم PF1 پژو محسوب می‌شود که در اصل، پایه بسیاری از محصولات پژو و سیتروئن در دهه ۲۰۰۰ میلادی بوده است. حالا ایران‌خودرو قصد دارد تغییرات جدیدی روی این پلتفرم اعمال کند که احتمالاً شامل موارد زیر خواهد بود…”
    این پلت فرم این همه ایرادات داشته که تازه مهندسین دلسوز و سرشار از علم و فن ایران خودرو در صدد برطرف کردنشون هستن.
    اینا آخرشن به خدا.

    موافقم 15
    مخالفم 4
  12. سیامک

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلطان جاده فقط پراید

    موافقم 18
    مخالفم 5
  13. همایون

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (991 ديدگاه)

    به‌به همه چی گل‌وبلبل و به قول فردوسی‌پور:چقدر خوبیم ما!!!اینجوری که اینا میگن باید ریرا بهتر از پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن c3باشه و تارا بهتر از پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه باشه چون به قول خودشون در تمام ضمینه ها بهبود دادنشون ولی حقیقت اینه که ساخته ها ایرانخودرو در تمام زمینه‌ها نصف کارایی و کیفیت ساخته های پژو و سیتروئن رو ندارند.اینا فقط بلدن خوب حرف بزنن و شعار بدن دقیقا یادمخ زمان رونمایی پراید ۱۳۱ هم سایپا یه مقاله طول و دراز به مجله ها داده بود که اینجاشو ارتقا دادیم اونجاشو ارتقا دادیم ایمنیش انقدر بالا رفته که حتی از تیبا و ۲۰۶ امن‌تر شده ولی در عمل همه دیدیم فرقی نکردش حتی اگه پراید عهد قلقله میرزای ساخت کره تمیزش گیر بیاد مردم به ۱۳۱ صفر ترجیحش میدن

    موافقم 7
    مخالفم 2
  14. یوسف

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    نه دیگه اقتصاد مونده نه نوآوری اولا که قیمتها همه به درد عمه هاشون میخوره دوما ما هیچی هیچی تو ایران اصولی و مهندسی نداریم تو خودرو یعنی شرکت مافیایی خودرو یه روز دیسک جلو بزرگ میکنن یه روز دیسک عقب رو کاسه ای میکنن یه روز رینگ رو ۱۴ به ۱۵ بعد شکل گلگیر و سپر رو تغییر میدن رینگ میشه ۱۶ یکی ۴پیچ یکی ۵پیچ چند روز دیگه صندق دنا رو تغییر میدن گیربکس یه ماشین با موتور یه ماشین روهم سوار میکنن بعد جا برای فیلتر روغن کم میارن جمعش کن با این حبرهات ماشین که تا چندسال پیش فقط یه بازنشسته میرفت میخررید الان شده آرزو ای ری…… استارت

    موافقم 4
    مخالفم 2
  15. ژیان

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کشورای دیگه هرسال ایمنی خودروشون بالا میبرن موتور تقویت میکنن… ما ی چراغ جلو عقب تغیر میدیم در عوض 50میلیون از مردوم بیچاره میگیرید. ک حمون دوتا چراغ بیرون با 5تومن میشه گرفت.. نمونش پراید قدیم صبا بعد شد 131 ترمز میزدی 2کیلومتر بعد وایمیساد… خداروخوش نمیاد… خدا جوابتون بده 🙏

    موافقم 5
    مخالفم 1
  16. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    هرجور این دوتا خودرو رو بتابانید ، باز چنگی به دل نخواهند زد … چرا که نسبت به همه خودروهای به روز جهان ، چه برند چه غیر برند ، نه شکل قشنگی دارن و نه قیافه جاافتاده ای …
    هر دو ، جلو و عقب هیچ همخوانی درستی باهم ندارن ،،، یا مثلا ری را ، اون رینگ هایی که انداخته زیر ماشین ، به جرات میتونم بگم که مورد مفتضح ترین نقطه ای که میشه از ظاهر ناهماهنگ ماشین انتقاد گرفت.
    خلاصه میخوام اینو بگم: بجای بهبود و ارتقا و … کلا جمعش کنن تولید رو …
    ما باید کیو ببینیم نخوایم شما برامون ماشین تولید کنین ؟ عجب گیری کردیم …
    بابا تولید نکنید… یا وارد کنید یا مونتاژ … که باز مونتاژ فقط اسمش مونتاژه ، همشم دروغه و سیاه بازیه …
    ۸۶ میلیون نفر ، کل جمعیت ایران ، همه یک صدا فریاد میزنن : ما نمیخوایم شما برامون ماشین تولید کنین/

    موافقم 8
    مخالفم 1
  17. رحمان مرادی

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ری را اتاق اتاق ایکس ۲۲ هست . ایکس ۲۲ بخرید سنکینترید

    موافقم 2
    مخالفم 2
  18. رحمان مرادی

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اتاق ری را همون ایکس ۲۲ هست

    موافقم 1
    مخالفم 4
  19. شاهین

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    خدایی هر دوتا قشنگ و زیبان حتی از هم رده های چینی خودشونم چیزی کم مداران یا حتی در سطح خودشون با ماشین روز دنیا بازم میگم در رده ماشین های اقتصادیکم و کاستی خاصی نداره
    (((فقط قیمت این ماشین نصف قیمت الان بشن. و فروش لیزینگی اش راه بیافته واقعا صنعت خود روسازی ما در ساخت ماشین معمولی عالیه )))
    تولبد چنین ماشین های در این تحریم و محدودیت و عدم امکان مشارکت و همکاری با خودرو سازی های به نام در صنعت بومی اونم هم درکنار هزار یک نقص مدیریتی داخلی واقعا شاهکارع .
    تمام کشورها ی دور بر ایران جز ترکیه صرفا وارد کننده خالص ماشین
    هستند حتی توان ساخت یه پیچ و مهره ساده یک ماشین ندارن .و اگه روزی به هر دلیلی واردات اون ماشین نباشه باید شتر و خر سوار بشن.

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا