ایران خودرو

تست و بررسی تارا دنده‌ای؛ مزایا، معایب، مشخصات و ارزش خرید

قبلاً بررسی تارا V2 در پدال انجام دادیم تا عیب و ایرادات سدان ایران‌خودرو مشخص شود. حال به سراغ تارا دنده دستی یا همان تارا V1 رفتیم تا ببینیم در این خودرو باتوجه‌به کم شدن امکانات و حذف گیربکس اتوماتیک ایرادات نیز کم‌تر شده یا خیر؟
تارا دنده‌ای TARA

تارا را می‌توان یک خودروی نسبتاً اقتصادی، نسبتاً خانوادگی و نسبتاً زیبا دانست. می‌توان گفت این خودرو برای عامه مردم ایران کارآمد است؛ اما مشکل اساسی تارا عیوب برقی و مهندسی است.

در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال، سراغ تارا ایران‌خودرو رفته‌ایم تا تمام مزایا، معایب و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم و همچنین شما را با تفاوت‌هایش نسبت به نسخه اتوماتیک آشنا کنیم.

همچنین بخوانید: تست و بررسی تارا اتوماتیک

همچنین بخوانید: تست و بررسی رانا پلاس

مقدمه

تارا نماد جمله بهترین نسخه از خودت باش است چرا که خیلی از ایرادات خودرو های ایران‌خودرو را ندارد و از طرفی بهترین خودروی ایرانی با قیمت مناسب است؛ به طور مثال این خودرو دیگر از پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ بهره نمی‌برد و ایرادات فنی عجیب (حداقل در نسخه‌هایی که جدیداً تولید شده) مشاهده نمی‌شود؛ هرچند ایرادات برقی پرتعداد هستند و عملکرد گیربکس جالب نیست. تارا حاصل تلاش ایران‌خودرو برای تولید ملی است و فعلاً جذابیت زیادی برای مشتری ایرانی دارد. هرچند که ایرادات تارا به مراتب بیشتر از ارزان‌ترین خودروی پژو، مثل ۳۰۱ است.

تارا دنده‌ای TARA

تارا از کجا آمد؟

زمان امضای برجام، قراردادهای متعدد میان ایران و شرکت‌های خارجی بسته شد. یکی از آن‌ها مونتاژ پژو ۳۰۱ با پلتفرم FP1 توسط گروه ایکاپ ایران‌خودرو بود. در سال ۲۰۱۸ با اعمال دوباره تحریم‌ها و بد عهدی پژو، محصولات برند فرانسوی هم دیگر در کشور ما تولید نشد؛ اما حق استفاده از این پلتفرم برای ایران باقی ماند. ایران‌خودرو با زرنگی خاص خود، پلتفرم را اصلاح کرد و نام آن را به IKP1 تغییر داد و این گونه برادر ایرانی پژو ۳۰۱، به نام تارا متولد شد.

طراحی ظاهری تارا دنده‌ای

جلو یوز ایرانی، عقب برج میلاد و تالار شهر! نامش تارا به معنای ستاره! این افکاری است که شاید با شنیدن خصوصیات ظاهری و نام تارا به ذهنتان خطور کند؛ اما وقتی این خودرو را از نزدیک می‌بینید، متوجه می‌شوید که اصلاً با یک شاهکار روبرو نیستید. تارا فقط یک خودرو با طراحی ساده، مانند باقی محصولات ایران‌خودرو است.

تارا دنده‌ای TARA

هنگامی که به جلوی تارا می‌نگرید چهره‌ای خشن با طراحی خطی می‌بینید که به نسبت سال ۲۰۲۴ بسیار ساده است. جلو پنجره دارای خطوط افقی، چراغ‌ها معمولی بدون تکنولوژی خاص و طراحی عجیبی هستند؛ درکل طراحی جلوی تارا بسیار محافظه کارانه است و شدیداً تحت تاثیر فورد موستانگ به نظر می‌رسد.

اوضاع در نمای جانبی تارا بهتر است؛ دو خط تیز به همراه آیینه‌ای که از پژو ۳۰۱ باقی مانده ظاهر جانبی را قابل قبول‌تر کرده اما ای‌کاش همانند چهره‌ی جلو در اینجا هم ادوات کروم به کار رفته بود. دیگر نکته‌ی آزاردهنده، قالپاق است که طرح به شدت زشتی دارد. جالب است بدانید روی قالپاق این خودرو پنج جای پیچ قرار داده شده اما روی رینگ چهار پیچ مشاهده می‌شود.

تارا دنده‌ای TARA

در نمای عقب، نخبگان ایران‌خودرو از ترند روز با چراغ‌های پیوسته استفاده کردند و به همین دلیل نمای پشت، کمی زشت و عقب‌مانده دیده می‌شود.

کابین و امکانات تارا دنده‌ای

با وارد شدن به کابین تارا متوجه تفاوت با دیگر محصولات ایران‌خودرو می‌شوید؛ اما نسخه دنده‌ای و اتوماتیک تارا در نگاه اول مشابه هستند. کیفیت متریال کابین، جالب نیست و مثل دیگر محصولات ایران‌خودرو، ایراد کیفی دارد. ارگونومی و ظاهر داشبورد تارا از نگاه بسیاری ضعیف است؛ باید گفت که طراحی داشبورد تارا از پژو ۳۰۱ به ارث رسیده که یعنی از اکثر خودرو های داخلی ارگونومی بهتری دارد.

داشبورد تارا دنده‌ای TARA

به طور مثال فرورفتگی داشبورد به افزایش راحتی سرنشینان کمک می‌کند؛ اما راننده در حین رانندگی نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند. سؤال این است که چرا کلیدهای شیشه‌بالابرهای جلو روی کنسول نصب شده و برای سرنشینان عقب روی در؟ همچنین باید به مالتی‌مدیای تارا اشاره کنیم که بسیار کاربردی است و امکانات خوبی ارائه می‌دهد؛ اما در خودروی مورد تست، قابلیت اندوریداتو و اپل‌کارپلی کار نکرد و پس از یک دقیقه اتصال موبایل به مانیتور قطع شد.

در نسخه‌های اتوماتیک کلید استارت در سمت چپ فرمان مشاهده می‌شود؛ اما در نسخه‌های دنده‌ای، استارت تارا به صورت کلیدی است که در سمت راست فرمان قرار دارد. در اینجا زیرآرنجی وجود ندارد؛ اما در نسخه‌های اتوماتیک زیرآرنجی مشاهده می‌شود (شما می‌توانید با مراجعه به نمایندگی‌های آپکو تارا دنده‌ای را به زیرآرنجی مجهز کنید).

داشبورد در حالت عادی سروصدای خاصی ندارد؛ اما در دنده سه داشبورد به صدا می‌افتد! تارا دنده‌ای مجهز به سنسور فشار باد تایرها است که البته در خودروی مورد بررسی خراب بود و با مراجعه به نمایندگی هم گفته شده نیاز به به‌روزرسانی دارد!

نرمی و راحتی صندلی در تارا خوب است. طراحی صفحه کیلومتر خیلی ابتدایی به نظر می‌رسد و خوانایی ضعیفی دارد. طراحی پنل تهویه به نسبت خودروهای ایرانی خلاقانه‌تر است؛ اما یک عیب بزرگ دارد؛ هنگامی که کولر یا بخاری روشن است و شما قصد دارید حالتش را تغییر دهید نخست باید به صورت دستی آن را خاموش کرده و سپس حالت دلخواه را انتخاب کنید.

ردیف دوم؛ اما هیچ قابلیت رفاهی اعم از زیرآرنجی، شیشه‌بالابر اتوماتیک و یا گرمکن را ندارد و تنها مورد متفاوت از پراید، وجود شیشه‌بالابرهای برقی است. فضای پا برای افراد بلندقد مناسب اما فضای سر جالب نیست. تارا صندوق ۶۴۰ لیتری دارد که باتوجه‌به ابعاد خودرو و رقبا، عالی به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی تارا دنده‌ای

تارا اتوماتیک یک موتور چهار سیلندر ۱.۶ لیتری از نوع TU5+ با قدرت ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور دارد که متصل به یک گیربکس ۵ دنده دستی است. این خودرو می‌تواند در ۱۲.۵ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و با حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. تارا اتوماتیک دارای یک باک ۵۰ لیتری است و به صورت ترکیبی در حدود ۷.۱ لیتر مصرف سوخت دارد. این عدد در شهر به ۱۰ لیتر می‌رسد.

موتور تارا دنده‌ای TARA

تجربه رانندگی با تارا دنده‌ای

با استارت تارا و شنیدن صدای موتور TU5 پلاس از ایرانی بودن خودرو اطمینان پیدا می‌کنید. باتوجه‌به وجود گیربکس ۵ دنده دستی باید گفت که هماهنگی جالبی میان موتور و گیربکس مشاهده نمی‌شود و همچنین پدال گاز تاخیر عذاب‌آوری دارد که این نکته در جاده و در هنگام سبقت‌گیری و در هنگام راه افتادن به چشم می‌آید. تا امروز آمار خرابی این موتور خیلی کم بوده و موتور بسیار بی‌آزاری روی تارا قرار دارد.

تارا دنده‌ای TARA

شروع به حرکت در تارا به نسبت شاهین خیلی خوب است؛ ولی شتاب ثانویه آنها تفاوتی ندارد. در شاهین اما ایرادات فنی و موتوری به علت وجود توربو شارژ بیشتر دیده شده است. پلتفرم تارا ساخت پژو فرانسه است و فرانسوی‌ها در ساخت خودروهایی با هندلینگ خوب تجربه بالایی دارند؛ از طرفی نیز تارا اولین محصول کاملاً ایرانی مجهز به کنترل پایداری (هرچند نامطمئن) است؛ بنابراین تارا تقریباً از همه خودرو های ایرانی پایداری و هندلینگ بهتری دارد.

دید راننده به جلو و عقب خوب است. ابعاد آیینه برای تارا مناسب به نظر می‌رسد و نقاط کور را پوشش می‌دهد. عادت کردن به رانندگی با تارا به علت ارتفاع بلند داشبورد، دردسرهایی دارد. نکته‌ای که در خودروی مورد تست به چشم آمد، تعلیق نرم و فاقد کوبش است. تارا هنگام عبور از چاله‌های مرسوم در خیابان‌های ایران و سرعت‌گیرها، خوب عمل می‌کند؛ اما می‌توان ادعا کرد سواری شاهین، نرم‌تر است.

یکی از سؤالات درباره تارا، تعویض برف‌پاک‌کن است. ایران‌خودرو به دلیل رعایت برخی از استانداردهای ایمنی، برف‌پاک‌کن‌ها را مخفی کارکرده. اما برای تعویض آنها نخست باید یک پله برف‌پاک‌کن را بزنید تا وسط شیشه بایستد، سپس آنها را بالا بیاورید و تعویض کنید.

هزینه‌های نگهداری تارا دنده‌ای

تارایی که زیر دست ما برای تست بود حدود ۱۸ هزار کیلومتر کارکرد و مدل ۱۴۰۲ بود. در این کارکرد پمپ قفل در عقب به سر و صدا افتاده، میکروسوئیچ کلاچ چندین بار سوخته و در آخرین بار که مالک به نمایندگی مراجعه کرده این قطعه از جایش درآمده است. سنسور نور نیز دوبار خراب شده که در دفعه دوم با مراجعه به نمایندگی تعویض شده است. این عیوب به غیر از نقص‌هایی است که قبل‌تر گفته شد. اما نکته مثبت اینجاست که نمایندگی بدون هزینه تمامی قطعات را تعویض می‌کند. درکل غالب خودروهای تارا که نگارنده بررسی کرده است؛ ایرادات برقی بسیاری داشته‌اند ولی ایراد فنی خاص برای قطعات مکانیکی، شایع نیستند.

جمع‌بندی

شاید تارا دنده‌ای خودرویی ایده‌آل نباشد؛ اما در رنج قیمت خود، به‌صرفه است. تارا دنده دستی برای علاقه‌مندان سدان با صندوق عقب بزرگ و مسافر بین‌شهری، کارایی دارد. برای رانندگی در ترافیک و تردد روزانه، گزینه‌های بهتر مثل جک J4، شاهین اتوماتیک، آریزو ۵ دست‌دوم و ام وی ام X22 دنده‌ای، کیفیت بهتری دارند.

در پایان باید از جناب آقای علی فرقانی بابت صرف وقت و همکاری با تیم مجله پدال تشکر کنم.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶۹ رای

ماهان تویسرکانی

نویسنده و مترجم سایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. genius

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    هر کی سری اول 1400اسم نوشت با 400تومن برد کرد
    من بعد از اون با قیمتهای فضایی 700 800 و حالا 1میلیاردی خریدش خیلی دردناکه!!!
    امــا باز هم این محصول منبعث از انواع و اقسام قطعات چینی و هندی رو خرید کم ریسک تری میدونم نسبت به انواع دیگه چینی ها که معلوم نیست پشت مونتاژکار یا تاجرش چقدر دوام هست آیا ده سال دیگه هم خدماتی برای محصول امروزش داره یا نه.

    موافقم 14
    مخالفم 4
  2. Santa fe

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (106 ديدگاه)

    نمیشه واقعا توقع کیفیت و کارایی بالا از محصول مشترک ایران و چین رو داشت چون هر دو طرف خودشون داغون هستن و نیاز به کمک دیگران دارن

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. حسین

      ۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (105 ديدگاه)

      بنظرم سمندو چراغ هاشو عوض کردند و یک مانیتور گذاشتند وسط داشبورد و به نام تارا به قیمت بیشتر به مردم می‌فروشند.

      موافقم 8
      مخالفم 11
  3. هاشمی

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    هرچند که خودروهای داخلی همشون اسباب بازی هستند و هیچ جای تعریفی ندارند ولی تارا با توجه به قیمتش که هم قیمت پارس tu5 و 206 تیپ 5 و 405 slx در حد صفر از اونا ارزش خرید بیشتری داره

    موافقم 16
    مخالفم 5
  4. hosen

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    فقط میشه گفت از باقی محصولات از رده خارج ایران‌خودرو بهتره همین!
    با این قیمت فضایی هم که داره ارزش خرید نداره به هیچ عنوان.

    موافقم 13
    مخالفم 4
  5. محمود

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    خودروی ایرانی خریدی تعصب نداشته باش

    چون ایران خودرویی یا سایپایی هست

    من به شخصه خودروی چینی رو بیشتر ترجیح میدم از لحاظ کیفیت ولی برا تامین قطعات و پشتیبانی دو دلم

    موافقم 7
    مخالفم 14
  6. فرشید

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (230 ديدگاه)

    میخواستم تارا بگیرم. اگرچه ظاهرش چندان زیبا و دلنشین نیست ولی موتور خوب، گارانتی و خدمات پس از فروش عالی ایران خودرو، وفور قطعات و بازار دست دوم از ویژگی هاش بودند. اون موقع توی بازار آزاد میشد 740 خرید ولی یدفعه گرون شد و حتی به بالای یک میلیارد رسید که واقعن نمی ارزه به همین دلیل x33 کراس گرفتم.

    موافقم 13
    مخالفم 4
  7. .

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    حلبی بودن تارا از فاصله ۱۰۰ متری به چشم میاد
    از این نظر شاهین،یه سر و گردن بالاتره
    طراحی منسجمتری داره و محکمتر به نظر میرسه
    هرچند….هر دو تابوت موتوردارن!

    موافقم 6
    مخالفم 11
    1. AMIR GERMAN

      ۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      والا یه تارا با سرعت ۱۱۰تا تصادف کرد ایربگ ها باز شده بودن و سرنشین ها سالم بودن فقط کاپوت تا نصفه جمع شده بود

      موافقم 9
      مخالفم 4
  8. امیررضا

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پدال خیلی تعصبی و بچه گانه نقدش کردی
    آقا آلمان که نیستیم ایرانه و برای ما قشر ضعیف تارا حکم لندکروز داره

    موافقم 17
    مخالفم 3
    1. Dark Knight

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (572 ديدگاه)

      پدال سایت بررسی خودرو هست یعنی نباید هیچ حس تعصبی و یا هر چیز دیگه ای فراتر از تخصصی که داره روی ماشین ها داشته باشه ! واقعا تعصب کشیدن برای لگن ایرانی و چینی بی معنی هست چون هیچکس نباید به این زباله ها اعتبار بده و ازشون حمایت کنه و اتفاقا باید تا جایی که میشه این آشغال ها رو کوبید و تو کل دنیا رسواشون کرد تا فشار های داخلی و خارجی روشون بیشتر و بیشتر بشه که شاید یعنی شاید یکم به خودشون بیان

      موافقم 4
      مخالفم 1
    2. Santa fe

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (106 ديدگاه)

      تعصب یعنی اینکه روی واقعیت ها چشم ببندی و اون چیزی رو باور کنی که خودت دوست داری به همین دلیل متعصب ترین افراد دنیا اونایی هستن که از تپاله های ایرانی دفاع میکنن

  9. عليرضا

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (50 ديدگاه)

    سیستم صوتی تارا چه دنده ای و چه اتوماتیک از پراید هم ضعیف تره!!!

    موافقم 9
    مخالفم 5
  10. نادر محمدی

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    علتش چیه که از داشتن ماشین های خوب دنیا محرومیم ؟

    موافقم 7
    مخالفم 2
  11. AMIR GERMAN

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)

    یه مشکلی که خیلی اذیت می کنه دنده ها خیلی سفت جا میرن و نمایندگی هم می گه همه همینجوری.

    موافقم 4
    مخالفم 3
  12. amirboss

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (536 ديدگاه)

    کیفیت پایین,طراحی عقب مونده,قدرت کم، فواصل گپ مزخرف،ناهماهنگی موتور و گیربکس و…
    البته تو ایران هیچکدوم از اینا به چشم نمیاد و برای خریدش سرودست میشکنن

    موافقم 5
    مخالفم 4
  13. کامران

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بهتره تارا صفر بخریم فرداش اسقاط تحویل بدیم ی پیکان مدل پایین بخریم بریم حال کنیم

    موافقم 3
    مخالفم 5
  14. سید عباس افتخاری

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با درود و عرض ادب.چرا شرکت ایران خودرو از نویسنده مقاله در طراحی تارا دعوت بعمل نیاورده است ؟

    موافقم 3
    مخالفم 3
  15. Taha shahbeiki

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    من نمیدونم چرا نمیتونن یه اینترفیس و دکمه های جدید برای فرمون تارا طراحی کنن این هم توی هایما s7 هم توی دنا و حالا توی تارا توی هر قربیلکی که تونستن اینو جا دادن.

  16. بهادری

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نه ماه هست که تارا دنده ای ۴۰۲ دارم ، در کل ازش راًضی هستم و عیوبی که دیگران ذکر می‌کنند در ماشین من ندیده ام ، ماشین خوبی هستش و بنظرم از ال نود پلاس و دنا پلاس که قبلا داشته ام خیلی بهتره. ، اما تنها ایرادش از نظر بنده ، فقط ورق نازک و ارتفاع خیلی کم سپر جلو هستش که در جاده ناهموار به زمین اصابت میکنه و حتی پراید ازین لحاظ بهتره .

  17. نادر ثنایی

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تارا سواری دلچسبی نسبت به بقیه خودروهای ایرانی دارد…اگر شرکت سازنده از قطعات مناسب استفاده کند…واقعا خودرو مناسبی هست…

  18. جواد

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط پارس tu5

    موافقم 3
    مخالفم 2
  19. حسن

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من تارا v1pداشتم وفروختم ماشین کم صداییه وجادار ودر جاده صاف خیلی خوبه ولی تو سر بالایی قدرتش خیلی ضعیفه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست