قیمت تارا V1 پلاس و تارا V4 به ترتیب ۵۸۰ و ۶۶۷ میلیون تومان توسط شورای رقابت تعیین شدند. نکته حائز اهمیت این موضوع به اختلاف قیمت زیاد این تیپها و تیپهای قدیمی برمیگردد. به نظر میرسد ایران خودرو و شورای رقابت بهینهسازی و استاندارد را بهانهای جدید برای گران کردن خودروهای داخلی قرار دادهاند.
به گزارش پدال، در هفتهای که گذشت شورای رقابت قیمت ۸ خودروی ارتقا یافته ایران خودرو را اعلام کرد. در اطلاعیه شورای رقابت عنوان شده که این شورا با درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت محصولات آنها مخالفت کرده است. لیست قیمت اعلامی خلاف این ادعا را نشان میدهد؛ خودروهای قدیمی و تکراری این لیست در واقع همان محصولات قبلی هستند که این بار توانستهاند به بهانه استانداردهای ۸۵ گانه و چند تغییر مختصر گران شوند.
تارا دندهای V1 آپشنال چه تفاوتی با V1 معمولی دارد؟
شرکت ایران خودرو برای بهینهسازی و اصلاح ایرادات طراحی داخلی و خارجی تارا اقدام به تعریف پروژه تارا دستی V1P کرده است.
در نمای خارجی تارا سال، تغییر گرافیک چراغ عقب و جایگزینی آنتن بال کوسه با نمونه اکتیو مشاهده میشود. درون کابین دکمههای شیشه بالابر از روی کنسول به روی درها منتقل شده؛ همچنین کنسول وسط نیز تغییر کرده و اکنون دو شکاف به سبک ساینا و کوییک برای قرار دادن تلفن همراه مهیا شده است.
پیشرانه این خودرو، موتور TU5P است که در مدلهای قبلی این محصول نیز استفاده شده است. موتور TU5P نسل جدید موتور TU5 است که علاوه بر بهیود توان خروجی و استهلاک، مصرف سوخت آن نیز کاهش پیدا کرده است. موتور تی یوفایو پلاس نسبت به موتور TU5 از بهبود عملکرد ۵ تا ۷ درصدی در توان و گشتاور برخوردار میباشد. تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپها (CVVT) و به پمپ روغن با خروجی متغیر مجهز شده است.
گیربکس تارا دستی آپشنال نمونه ارتقاء یافته ۶ دنده (6MT) است. طبق اعلام ایران خودرو گیربکس جدید نسبت به نمونه ۵ سرعته قدیمی، از سیستم بروز تعویض دنده کابلی بهره میبرد. تعویض دنده در گیربکس جدید آسانتر و پدال کلاچ آن نرمتر است.
علاوه بر موارد فوق تغییرات دیگری نیز بر روی این خودرو اعمال شده است:
- تغییر طراحی روکش پارچهای صندلیها
- اضافه شدن چراغ خوشآمد گویی زیر دربهای جلو
- نصب دوربین دید عقب
مشخصات تارا اتوماتیک V4؛ پر آپشنترین محصول ایران خودرو
نمونه آپشنال تارا اتوماتیک از همان پیشرانه تییوفایو پلاس و گیربکس ۶ سرعته AT بهره میبرد. علاوه بر تغییر چراغ عقب، انتقال دکمههای شیشه بالابر به روی دربها و نصب آنتن کوسهای، امکانات دیگری نیز به این خودرو اضافه شده است:
- شیشههای سولار ضد اشعه UV
- آینه وسط الکتروکرومیک
- باز شدن قفل درب صندوق با حرکت پا
- گرمکن صندلیهای جلو
- صندلی ۶ حرکته برقی راننده و ۲ حرکته برقی سرنشین جلو
- ۴ بلندگوی صوتی بهینه به همراه ۲ تیوتر
- تغییر پارچه سقف و اضافه شدن دستگیره سقفی برای سرنشین جلو
- چراغ خوش آمد گویی زیر دربهای جلو
- چراغ روشنایی باکس داشبورد
- چراغ آینه آفتابگیر راننده
- جاعینکی و پنل جدید تنظیمات سانروف بر روی سقف
- طراحی جدید روکش چرم و پارچه صندلیها
- کنسول زیر آرنجی برای ردیف عقب
- دوربین دید عقب با خطوط راهنمای پارک
بهبود جزئی و محدود در برابر تغییرات قیمتی زیاد
تارا در ابتدای عرضه با ایرادات و حواشی زیادی در بحث طراحی و کیفیت همراه شد. با آگاهی ایران خودرو از خواسته مشتریان این تغییرات برای رضایت بیشتر مصرف کنندگان اعمال شده است.
این اتفاق خوب با تلخ کامی حوالهداران مواجه شده چرا که شورای رقابت با اینکه افزایش قیمت نمونههای قبلی تارا را رد کرده اما در تیپهای جدید بر اساس فرمولی جدید قیمت گذاری را انجام داده و باعث شده تا در حدود ۱۸۰ میلیون تومان این خودروها با نمونههای قبلی اختلاف قیمت داشته باشند.
به نظر نمیرسد که این آپشنها و تغییرات جدید ۱۸۰ میلیون تومان برای ایران خودرو هزینه داشته باشد و این ارتقا بهانهای برای افزایش قیمت و خروج از زیان است.
شما بگویید؛ تارا دستی و اتوماتیک آپشنال با قیمت ۵۸۰ و ۶۶۷ میلیون تومانی ارزش خرید دارند؟ آیا ۱۸۰ میلیون افزایش قیمت برای این تغییرات منطقی است؟
علی
۷ آذر ۱۴۰۲ایرانخودرو میگه اگه پول نریزید امتیازات می سوزه چند بار زنگ زدم .
من معلولیت دارم اگه پول داشتم اتومات رو می نوشتم. آخه چرا انقدر ظلم میشه در حق ما .من طلا فروختم ضرر کردم پولم از بهمن تا آخر خرداد بلوکه بود .
داود موسی زاده
۱۶ آذر ۱۴۰۲بازم قیمت تارا اتوماتیک v4 نسبت به v1pمعقول هست . V4 فول آپشن
V1 دنده دستی و بدون آپشن . سانروف و کیلس ورینگ نداره.و صندلی برقی نیست .گرم کن نداره.
حالا آپشن ها هیچ .فقط بابت گیربکس باید ۱۰۰ تومن از v4 ارزان تر باشد .بابت آپشن ها باید ۱۰۰ میلیون زیر v4 باشد . کدام کارشناس قیمت گذاشته تو باغ نبوده
امیرعباس
۷ تیر ۱۴۰۳اصلا میدونی که مشکل ورقه توی v1p حل شده و بدنش و طراحی آئرودینامیکش بهینه شده و استاندارد شده؟
عابدی
۳ خرداد ۱۴۰۳من موندم بر چه اساسی ایرانخودرو این همه اپشن یعنی اتومات بودن صندلی گرم کن واینه ها تاشو درب صندوق عقب بازشو با حرکت پا .سانروف.رینگ 16 الومنیومی.صندلی برقی .شیشه فتو کرومیک.روکش صندلی چرم چطور با v1pمیتونه 100 میلیون اختلاف داشته واقعا برای شورای رقابت و سران مملکت که اصلا رسیدگی نمیکنن متاسفم دزدی در روز روشن به ایم روشنی.