موتور ME16 که نسخهٔ سایپا از موتور TU5 محسوب میشود، چه ویژگیها و تفاوتهایی با همتای ایرانخودرویی خود دارد؟
موتور TU5 را باید پرکاربردترین پیشرانه در خودروسازی کشورمان دانست. این موتور حدود دو دهه است که در خودروهای مختلفی در ایران مورداستفاده قرار میگیرد. پیشرانهٔ TU5 پسازاینکه به محصولات مختلف ایرانخودرو نیرو بخشید، بهتازگی به دست سایپا افتاده و با نام ME16 روی خط تولید مگا موتور رفته است تا زیر کاپوت محصولات مختلف این شرکت هم قرار گیرد. ازاینرو، در ادامه ابتدا به تاریخچه این پیشرانه خواهیم پرداخت و سپس تفاوتهای دو موتور TU5 و ME16 را بررسی میکنیم.
تاریخچهٔ موتور TU5
TU5 بزرگترین نسخه از خانوادهٔ موتورهای TU پژو-سیتروئن محسوب میشود. این خانواده که شامل موتورهایی از ۱ لیتری تا ۱.۶ لیتری میشود، در سال ۱۹۸۶ معرفی و جایگزین موتورهای قدیمی سری X پژو شد هرچند که قطعات مشترک زیادی با نسل قبلی داشت. موتورهای سری TU در طیف گستردهای از محصولات پژو-سیتروئن مورداستفاده قرار گرفت و حتی در نسخهٔ دیزلی هم ساخته شد که TUD نام داشت. پیشرانههای جدید پرینس که بهطور مشترک توسط پژو-سیتروئن و بامو توسعه پیدا کردند و در سال ۲۰۰۶ معرفی شدند، رفتهرفته جای موتورهای سری TU را در محصولات شرکت فرانسوی گرفتند. موتور TU5 حجم دقیق ۱۵۸۷ سیسی دارد و در نسخههای ۸ و ۱۶ سوپاپ تولید میشد که در ایران فقط نسخهٔ ۱۶ سوپاپ را دیدیم. بلوک این موتور چدنی و سرسیلندر آن آلومینیومی است. قطر سیلندر موتور TU5 برابر با ۷۸.۵ میلیمتر و کورس پیستون آن ۸۲ میلیمتر است.
موتور EC5
EC5 نسخهٔ ارتقاءیافته و جدیدتر از موتور TU5 محسوب میشود که توسط پژو-سیتروئن برای خودروهای جدیدتر توسعه پیدا کرد. این موتور به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ مجهز است و با نسبت تراکم بالاتر، بین ۱۱۶ تا ۱۲۲ اسب بخار قدرت تولید میکند. هرچند پژو-سیتروئن سالها است موتور TU5 را از محصولات اصلی خود کنار گذاشته اما EC5 همچنان برای سدانهای اقتصادی این گروه یعنی پژو ۳۰۱ و سیتروئن C الیزه برای بازارهای نوظهور مثل آمریکای لاتین تولید میشود.
موتور TU5P
پیشرانهٔ TU5 در اوایل دههٔ ۸۰ شمسی با پژو ۲۰۶ به ایران آمد. ایرانخودرو این هاچبک فرانسوی را با دو پیشرانهٔ TU3 و TU5 مونتاژ کرد که موتور TU5 در تیپهای ۵ و ۶ ارائه میشد. طی سالهای بعد، ایرانخودرو از موتور TU5 به دلیل بازدهی بالاتر، تکنولوژی پیشرفتهتر، مصرف سوخت مناسبتر و استهلاک پایینتر نسبت به موتور قدیمی XU7، در خودروهای دیگری هم استفاده کرد. سپس در پاییز سال ۱۳۹۹ ایرانخودرو نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور را با نام TU5 پلاس آغاز کرد که مثل EC5 به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ مجهز شده و نسبت تراکم آن از ۱۰.۵ به ۱۱ افزایش پیدا کرده است. این تغییرات افزایش جزئی خروجی موتور و کاهش مصرف سوخت را به دنبال داشته است.
موتور ME16
سایپا در زمان برجام حق تولید پیشرانه EC5 را از سیتروئن گرفت و اقدامات اولیه جهت تولید آن را انجام داد اما با بازگشت تحریمها و خروج سیتروئن از ایران، این پروژه متوقف ماند. بااینحال، سایپا که بشدت به یک پیشرانهٔ مدرن برای خودروهای جدیدتر خود نیاز داشت، از طریق مگا موتور اقدام به داخلیسازی این موتور کرد و نام ME16 را روی آن گذاشت. خط تولید این موتور در فروردین ۱۴۰۲ در مگا موتور افتتاح شد و شاهین پلاس اولین خودرویی بود که به این موتور مجهز شد.
خودروهای مجهز به موتور TU5 و ME16
در ایران همانطور که گفتیم، ابتدا پژو ۲۰۶ در تیپهای ۵ و ۶ با موتور TU5 عرضه شد اما بعداً پژو پارس، پژو ۴۰۵، رانا و تارا هم به این موتور مجهز شدند. مدت کوتاهی بین سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹، ایرانخودرو تعدادی سمند را هم با موتور TU5 برای صادرات تولید کرد که از این مدل حدود ۴۰۰ دستگاه در بازار داخل به فروش رسید. موتور ME16 در حال حاضر فقط زیر کاپوت شاهین پلاس قرار گرفته ولی قرار است P90 یا همان تندر ۹۰ ایرانی هم با همین موتور به بازار عرضه شود.
مشخصات فنی موتور TU5 و ME16
هردو موتور حجم دقیق ۱۵۸۷ سیسی دارند و ۱۶ سوپاپ هستند. موتور ME16 نسبت تراکم ۱۱ دارد که با موتور TU5P یکسان است ولی از موتور TU5 معمولی با نسبت تراکم ۱۰.۵ بیشتر است. موتورهای TU5P و ME16 هردو از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ بهره میبرد که روی سوپاپهای هوا عمل میکند ولی در موتور TU5 قدیمی این سیستم وجود ندارد. از لحاظ قدرت و گشتاور، موتور ME16 طبق اعلام سایپا ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه موتور TU5P ایرانخودرو ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این یعنی هرچند موتور سایپا ۲ اسب بخار قدرت کمتری دارد ولی ۶ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید میکند. هردو موتور حداکثر قدرت خود را در دور ۵,۸۰۰ rpm ارائه میکنند ولی درحالیکه موتور TU5P حداکثر گشتاور خود را در دور ۴ هزار rpm تحویل میدهد، موتور ME16 این کار را در ۴,۸۰۰ rpm انجام میدهد. این یعنی هرچند موتور ME16 گشتاور بیشتری دارد ولی حداکثر این گشتاور را در دور بالاتری ارائه میکند و درنتیجه مستلزم رانندگی با دور موتور بالاتر خواهد بود. بااینوجود، طبق اعلام سایپا موتور ME16 کمی مصرف سوخت کمتری نسبت به TU5P دارد. این موتور روی شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک، در هر صد کیلومتر ۷.۲ لیتر بنزین مصرف میکند درحالیکه این رقم در تارا اتوماتیک ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است.
TU5 | TU5P | ME16 | |
حجم موتور | ۱۵۸۷ سیسی | ||
سوپاپ | ۱۶ | ||
زمانبندی متغیر | ندارد | دارد | |
نسبت تراکم | ۱۰.۵ | ۱۱.۰ | |
قدرت | ۱۰۵ اسب بخار | ۱۱۳ اسب بخار | ۱۱۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۲ نیوتن متر | ۱۴۴ نیوتن متر | ۱۵۰ نیوتن متر |
تفاوت موتور ME16 با TU5P
هرچند ME16 نسخهٔ سایپا از موتور TU5 محسوب میشود ولی تفاوتهای قابلتوجهی با همتای ایرانخودرویی خود دارد. در ادامه تفاوتهای این دو موتور را مرور میکنیم.
بیشتر بخوانید: تفاوت موتور TU5 با TU5 پلاس
بلوک سیلندر
موتور ME16 بلوک متفاوتی با TU5P دارد زیرا پیشرانهٔ سایپا از قالبهای اصلی سیتروئن استفاده میکند درحالیکه TU5P با استفاده از دانش قبلی ایرانخودرو ساخته شده است.
سرسیلندر
سرسیلندر موتور ME16 هم کاملاً مشابه نقشههای موتور EC5 داخلیسازی شده و درنتیجه رانرها (کانالهای انتقال هوا از منیفولد به سرسیلندر) دقیقتری دارد که باعث کاهش افت انتقال مخلوط سوخت و هوا میشود.
سیستم جرقهزنی
هرچند سیستم جرقهزنی در موتور ME16 به کلی تغییر نکرده اما در برنامهریزی و زمانبندی جرقهزنی موتور تغییراتی ایجاد شده است.
سیستم سوخترسانی
در موتور ME16 از انژکتورهای متفاوتی استفاده شده و زاویهٔ پاشش سوخت هم تغییر کرده است. موتور سایپا از انژکتورهای بهینهتری بهره میبرد که دقت بیشتری در پاشش سوخت دارند. تغییر زاویهٔ پاشش سوخت نیز منجر به کاهش افت در تزریق و انتقال مخلوط سوخت و هوا میشود.
دیگر تغییرات موتور ME16
علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، موتور ME16 در رینگها و یاتاقانها هم با موتور TU5P تفاوت دارد. علاوه بر این، موتور سایپا به پمپ روغن و دینام بروزتری نسبت به موتور EC5 پژو-سیتروئن مجهز شده است. به لطف این ویژگیها و همینطور استفاده از بلوک اصلی EC5، موتور ME16 سایپا گشتاور بیشتری نسبت به موتور TU5P تولید میکند و کمی مصرف سوخت پایینتری دارد.
مزایا و معایب موتورهای TU5P و ME16
با وجود تفاوتهایی که ذکر کردیم، دو موتور TU5P و ME16 شباهتهای زیادی با یکدیگر دارند و از بسیاری جهات یکسان هستند ولی بااینوجود، میتوان برای هرکدام مزایا و معایبی را برشمرد.
موتور TU5P
مزایا: فراوانی قطعات، آشنایی فنی تعمیرکاران، استهلاک پایین
معایب: ساختار قدیمی، گشتاور پایین، مصرف سوخت بالاتر
موتور ME16
مزایا: بلوک جدیدتر، گشتاور بیشتر، سیستم سوخترسانی بهینهتر
معایب: ساختار قدیمی، کمیابی قطعات جدید نسبت به TU5
نتیجهگیری
بهطورکلی، دو موتور TU5P و ME16 خصوصیات و ویژگیهایی یکسان دارند و به همین دلیل نمیتوان یکی را بر دیگری بهطور قاطع برتر دانست ولی ازآنجاییکه موتور ME16 سایپا بر اساس نسخهٔ بروزتر EC5 ساخته شده، نسبت به TU5P ایرانخودرو اندکی برتری خواهد داشت.
سوالات شما
موتور ME16 و TU5P چه تفاوتهایی در قدرت و گشتاور دارند؟
موتور ME16 سایپا ۲ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به TU5P ایرانخودرو دارد ولی در عوض ۶ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید میکند.
آیا موتور ME16 مصرف سوخت کمتری نسبت به TU5P دارد؟
موتور ME16 به میزان جزئی در حد یک یا دودهم لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور TU5P دارد.
آیا موتور ME16 نسخه ارتقاءیافته TU5 است؟
موتور ME16 در اصل نسخهٔ داخلیسازی شده از موتور EC5 پژو-سیتروئن است و در بلوک سیلندر، سرسیلندر، سیستم سوخترسانی و سیستم جرقهزنی با TU5 تفاوت دارد.
موتور ME16 روی چه خودروهایی نصب شده است؟
در حال حاضر فقط شاهین پلاس از این موتور استفاده میکند ولی در آینده P90 یا همان تندر ۹۰ ایرانی هم با موتور ME16 عرضه خواهد شد.
آیا قطعات یدکی موتور ME16 بهراحتی در بازار موجود است؟
قطعات جدید موتور ME16 که با TU5 متفاوت هستند در حال حاضر در بازار فراوان پیدا نمیشود زیرا هنوز مدتزمان زیادی از تولید این موتور نمیگذرد.
آیا موتور TU5 تکنولوژی قدیمیتری نسبت به ME16 دارد؟
بله موتور TU5 و نسخهٔ جدیدتر آن یعنی TU5P پلاس با استفاده از دانش ایرانخودرو ساخته شده درحالیکه ME16 از تکنولوژیهای موتور بهروزتر EC5 بهره میبرد.
سهیل
۲۶ بهمن ۱۴۰۳نمیشه چندتا انجین جدید از طریق چین به ما برسه؟
چین همکاری خوبی با برندهای بزرگ داره خب دو سه نوع انجین زیر ۲.۵ لیتر هم نحوه ساخت و دانشش متتقل کنه
ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)
۲۶ بهمن ۱۴۰۳چی ساخته ؟ موتور برقی رو نمیگم منظورم بنزینیه
ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)
۲۶ بهمن ۱۴۰۳دو تا دیسلایک
چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سهیل
۲۶ بهمن ۱۴۰۳داداش چین به خودی خود مالی نیست اما تو کامنتم گفتم به لطف جوینت ونچر ها و لایسنس های مختلف تونسته انجین بزنه.
مثلا جیلی و رنو یه جوینت ونچر دارن بنام هورس پاورترین که درواقع مال انگلستانه اما جیلی و رنو خریدنش و انجین و گیربکس توسعه میدن حتی بنز هم میخواد انجین اینارو استفاده کنه. یا همین جیلی باز سری انجین جی پاور داره با حجم ۱.۴ و ۱.۵ لیتر.
یا مثلا چری کمپانی ACTECO رو داره که انجین میزنه از ۸۰۰cc تا ۲ لیتری. یا سایک-جنرال موتورز انجین از ۱.۵ تا ۲ لیتر توربو دارند که با هم توسعه دادند. گرچه بخاطر تحریم عمرا بیاد. در کل اگه میشد همون چندتا انجین چری به ایران منتقل میشد عالی بود.
مهدی قاضی
۲۷ بهمن ۱۴۰۳سلام من اچ سی کراس مدل ۹۷ اتومات دارم بهترین ماشین هست با موتور تیوفایو شاهین داشتم دنا هم داشتم جفتشون افتضاح مخصوصاً توربو گول تبلیغات نخورید
امیر
۲۶ بهمن ۱۴۰۳دارن از dae سایپا می گیره یه دو لیتر برای شاهین جوانان و آریا و یه 2/5 برای نیسان گاوی
ایران خودرو هم نیازی نداره چون ماشین هاش با همین آی اف سون توربو کارش راه میفته
ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)
۲۶ بهمن ۱۴۰۳مسخره بازی در نمیارم
چین پیشرانه ۶ یا هشت سیلندر خورجینی ساخته ؟؟؟؟
HAIRYTALE
۲۶ بهمن ۱۴۰۳فقط میدونم گریت وال تو بعضی از مدل هاش مثل تانک 500 از موتور 3 لیتری 6 سیلندر استفاده میکنه
حالا نمیدونم ساخت خودشه یانه
سهیل
۲۶ بهمن ۱۴۰۳قبلا ساختن مثلا یه کمپانی هست به اسم IAT که قبلا v6 سه لیتری توربو توسعه داده .یا برای مثال تانک ۵۰۰ هم انجین v6 تویین توربو داره با کد انجین GW6Z30 میتونی مشخصاتش رو ببینی.
یا همین طور v8 هم داشتند که فاو و هونگچی توسعه دادن و در خودروهای لوکس چینی قرار گرفت مثل هونگچی LS7 . کد انجین : CA8GV40T
اما انجین v8 کمه چون مالیات سنگین داره و چون کسی نمیخره خب صرفه نداره توسعه ش برای کمپانی
Ali
۲۷ بهمن ۱۴۰۳آره هونگچی ساخته ۶ و ۸ سیلندر
محمود
۲۷ بهمن ۱۴۰۳هونگچی کلی محصول ۶ و ۸ سیلندر داشته و هنوز هم محصولات ۶ سیلندر تولید میکنه. این هونگچی که ایران اومده ارزون ترین مدل هونگچیه
علی جردن
۲۶ بهمن ۱۴۰۳انجین ۱.۵ لیتری چانگان آلیسوین خیلی عالین قابل مقایسه با ۱.۵ لیتری های ایرانی نیستن واقعا
• بی سروصدا ترن
• کیفیت ساخت و استاندارد بالاتری دارن
• مصرف سوخت کمتر
• استهلاک کمتر
• زیر کاپوت هم زیباتر از درون کاپوت های حلبی ایران خودروئی و سایپاییه
محسن
۲۷ بهمن ۱۴۰۳خداروشکر رسیده
یکم از چین هم بما خیر برسه
سه تا موتور جدید سایپا از چین گرفته
یکی اندازه تیو فایو . با مصرف سوخت کمتر و گشتاور ۱۵۸ نیوتن متر
یه موتور دولیتری با دویست نیوتن متر گشتاور
و یا موتور دونیم لیتری برای ماشین های تجاری مثل نیسان و وانت های دیگه با گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر .
کرمان موتور هم موتور جک جی ۴ رو خریده و داره ارتقا میده . و قراره روی خودروی جدید شون نصب بشه
ایمان
۲۷ بهمن ۱۴۰۳یعنی آرزوی سوار شدن یه ماشین خوب با حجم بالای موتورو داریم ای خدا این چیزیه که همه کشورهای دنیا براحتی دارنش😔😮💨
امین
۲۷ بهمن ۱۴۰۳وقتی ملت برای خرید این آشغالا صف میبندن ، دیوانه هستن خودشونو به زحمت بندازن؟بعدشم واردات بنزین سود داره برای بعضیا
یک ایرانی
۲۷ بهمن ۱۴۰۳Daeچین یه قراردادی با سایپا بسته
سه تا موتور ۱.۶ / ۲ / ۲.۵ لیتری هم گرفته که جز موتورای قدیم میتسوبیشی بوره که ارتقاش دادن و بروز ترش کردن
نمونه ۲ لیتری هم قراره بیاد رو آریا ولی نمیدونم چرا از دو موتور دیگه استفاده نمیکنن
چون موتور ۱.۶ میتسوبیشی حدود ۱۲۲ اسب میده با ۱۵۷ نیوتن متر که اصلا نمیفهمم چرا از اون استفاده نکردن برا شاهین
Benz gle
۲۶ بهمن ۱۴۰۳همممممممممممممممم
خب با توجه به قدرت me16
گشتاور tu5
کاربردی تر tu5
مصرف سوخت خودتون بگید
یه سوال
تسلا مدل x یا مرسدس بنز eqc حالا eqc نه eqs SUV
بعدش مدل x با بی ام و ix
ای کاش بنز برگرده به ۸ سیلندرش
تو c63 AMG جدید گند زده به فروش
امسال یا سال بعد c63 بر می گرده به ۸ سیلندرش
جالبه مرسدس افت فروش داشته تو امسال
ولی بی ام و افزایش
تازه بی ام و زشت تره
ولی هر کدوم از یکدیگر زشت تر
تو رو به خدا دیس لایک نزنید
هعی
۲۶ بهمن ۱۴۰۳خدا رو بخاطر دیس لایک قسم میدی ؟!
خب پسر جون تو که اینقد از دیس میترسی چرا کامنت میزاری.کلا نزار راحت کن خودتو. این حق بقیست که لایک بدن یا دیس. فضای مجازی چیکار کرده با نوجوانان!
بیخود نیست که تو خود امریکا با اون همه آموزش و فرهنگ سازی و ادعا حضور کاربران زیر ۱۶ سال در فضای مجازی ممنوعه!
محمد
۲۶ بهمن ۱۴۰۳موتور ME15 بهتر از ME16 است؟؟
محمودرضا
۲۷ بهمن ۱۴۰۳موتور ME16 نوع جدیدتر موتور TU5هست که تو متن هم توضیحاتش وجود داشت ولی موتور ME15 نسخه 16سوپاپ موتور M15 هست که 1500ccحجمشه و قبل از این تغییر روی ساینا ، تیبا و کوییک و سهند و با توربو شارژ روی بعضی مدلهای شاهین نصب شده از نظر قدرت و مصرف سوخت نسبت به نوع 8 سوپاپ بهتر شده ولی هنوز سایپا روی هیچ خودرویی نصبش نکرده که احتمالا در فاز اول روی خودروهای پلتفرم x200 نصب بشه یعنی سهند و شاید ساینا، قدرتش تقریبا نزدیک موتور 1600cc هست ولی عدد دقیقی اعلام نشده که احتمالا حدود 105اسب بخار باشه
کرال
۲۷ بهمن ۱۴۰۳خلاصه نتیجه میگیرم که همش یچیزه
ارش
۲۷ بهمن ۱۴۰۳همین هم از سرمون زیاده…تازمانی که مردم واسه این آشغالا صف میکشن خودرو ساز زحمت تغییر و پیشرفت به خودت نمیده..
خودمان مقصریم…
علی
۲۷ بهمن ۱۴۰۳،هردو خوبن. حداقل از موتور های پراید که کل ماشین های سایپا رو در بر گرفته
البته استهلاک موتور هایی بر پایه پراید کمتر هست ولی واسه دوره ناصرالدین شاه هست
عبد
۲۷ بهمن ۱۴۰۳جناب علی: موتور پراید از مقاومترین موتورهای خودرویی ایران که چه عرض کنم شایدم جهان باشه، از شیراز بدون آب و روغن روندم به فیروزآباد لامصب آخ نگفت
علی اصغر
۲۷ بهمن ۱۴۰۳جناب نویسنده مقاله یکم تحقیق و مطالعه بیشتر بد نیست شاید شما دقت نکردی و نمونه هشت سوپاپ سری TU رو ندیده باشی ولی هنوز روی خط تولید فعال هست موتور TU 3 که به تازگی زحمت کشیدن به 207 اضافه کردن و روی تیپ ۲ و ۳ پژو ۲۰۶ بوده که هشت سوپاپ و با حجم تقریبی ۱۳۰۰ ( دقیقش رو خاطرم نیست) رقیب برادر بزرگوار پراید. از اولین روزهای ورود ۲۰۶ به ایران در مملکت ما حضور فعال داشته دوست عزیز
امیر
۲۷ بهمن ۱۴۰۳عزیز شما باید یکم بیشتر تحقیق کنی.
گفته که موتور tu5 دو نوع ۸ سوپاپ و ۱۶ سوپاپ داره که داخل ایرا فقط ۱۶ سوپاپش هست!
نه نسل tu داخل ایران ۸ سوپاپ نداره
مجید
۲۷ بهمن ۱۴۰۳چرا از موتورهای بروز هیبرید ژاپنی که کم مصرف و کم استهلاک هستند استفاده نمی کنید همین الان هم دیر است که از موتورهای از رده خارج پر مصرف استفاده می کنید
ایرانی
۲۷ بهمن ۱۴۰۳به نظرم با تغییر موتور تیوفایو ، موتور تیوفایو جدید واشر میزنه ، دستکاری نکنید ، خرابترش نکنید , میتونستید کیفیت آلیاژ رو بالا میبردید ، کیفیت آلیاژ سیلین، رینگ ، سوپاپ ، یاتاقان خیلی مهمتر از این جنگولک بازیهاست،مسخره کردین ، تیوفایو پی 😡 دیگه چیه
امین
۲۷ بهمن ۱۴۰۳ازاین که کشورم ماشین تولید میکنه حتی مونتاژ خوشحالم چون پولش تو جیب خودمان میره ولی ازاین که نمیتوانم همین مونتاژشم بخرم ناراحتم وباید پیکان اسقاطی سوارشم چون قیمت سرسام آوری دارن واقعا واینکه کشورم ایران جاوید باد تاابد ماشین پاشین ولش کن
شریفی
۲۷ بهمن ۱۴۰۳این مقاله اثبات میکنه که حالا حالا ها قرار نیست ازین موتورها و خودروها خلاص بشیم.
چون هنوز حتی خیلیها تفاوت این دوتا اشغالو نمیدونم چه برسه به . . . .
کی بودیم
چی شدیم
امیر مهراندیش
۲۷ بهمن ۱۴۰۳سلام دوستان من تقریبا تمام ماشینهای سایپا وایران خودرو رو سوار شدم بهترین موتور با اختلاف ef7p هستش کاش میشد ۱ بار وبرای همیشه موتور های قدیمی و کم بازده رو کنار میذاشتیم و یه حال اساسی هم به این ملت میدادیم ایرانخودرو و سایپا کاش کمی هم بفکر مصرف کننده بودن بیایم یه پلتفرم قوی قوی ۵ یا ۴ ستاره مثل نیسان و مزدا طراحی کنیم وهمین موتور ملی ef7p رو روش بذاریم یه گیر بکس ۸سرعته که الآن در همه جای دنیا مد و جا افتاده حتی اگر شده نسازیم وارد کنیم تا مصرف سوخت بهینه بشه یه خودرو بسازیم وبا افتخار یتیم خودروی ایرانی. بخدا مردم ایران سزاوار ماشینهای سال ۲۰۰۰ اروپا نیستن
رضا شجاعی
۲۸ بهمن ۱۴۰۳بازم خوبه الان شاهین پلاس واقعا خیلی خوب شده.تست و بررسی کردیم بد نبود.ممنون از شرکت سایپا و ایرانخودرو که قبل از رسیدن خودرو به دست مشتری چند دستگاه در اختیارمان گذاشتن.اگر بخوایم نظر بدیم نسبت به تولیدات قبل باید مقایسه کرد که بروزتر شده.نقد اینه که دانش فنی و تعمیرات فراوان بشه که موقع تعمیرات تعمیرکاران به مشکل نخورن.سرسیلندر ۲۰۶رو روی شاهین نندازن چون متفاوته از یسری نقاط.نقد اینه کیفیت و دوام قطعه پایین اومده از سیستم تعلیق تا دیگر قطعات فنی.مخصوصا سیستم برق و یونیت و ای سی یو کیفیت نسبت به گذشته کم شده ولی با توجه به بررسی ها متوجه شدم.جدیدا کیفیت مونتاژ سایپا بهتر از ایرانخودرو شده…یه نکته باورنکردی بگم یکی از وارداتی ها به اسم هوندا وزل که در چین مونتاژ میشه کیفیت رنگش خیلی بد بود و واقعا سایپا و ایرانخودرو کیفیت رنگشون در سال۱۴۰۳ بهتر بوده.نکته دیگه که با بررسی و مقایسه همه خودروها متوجه شدم همه خودروسازان چه آلمان چه ژاپن نسبت به گذشته خودشون کیفیتشون پایین اومده و بسوی مصرفی شدن قطعات رفتن و اینکه واقعا مهندسان قدیمی بیشتر تفکر داشتن راجب طراحی خودروها.در کل شاهین با موتور ME16ماشین خوبیه.کشش خوبه.تو فشار خوبه.ارگونومی قطعات و مونتاژ خوبه.صندلی نسبت به تارا بهتره.سبستم تعلیق نرمی داره ولی تارا هندلینگ بهتری داره و به اصطلاح تو دست تره.عایق بندی تارا بهتر از شاهین پلاس هست.تو سرعت حدود ۱۲۰تا۱۴۰ توی تارا تسلط بهتری راننده داره و به لطف عایق بندی بهتر و دور موتور پایین تر حس ترس کمتری توی سرعت احساس میشه.نکته مهم که انشالله خودروساز ببینه و به قطعه ساز منتقل کنه پرتاب باد کولر خودرو تارا.شاهین هست که نسبت به حتی تیبا هم ضعیف تر هست و با دستگاه تست کردیم .سرنشینان عقب توی فصل گرما اذیت میشن.خودرو ریرا هم اتاق بزرگترشده و بخاطر پشتتی بزرگ صندلی های جلو و ضعیف بودن فن داخل اتاق پرتاب باد به سرنشینان عقب نمیرسه.انشالله جدی بگیرن…تکنولوژی موتورها هنوزم قابل قبوله اما دوام و کیفیت قطعات پایین اومده و اگر مصرف کننده مراعات نکنه سریعا قطعات فرسوده میشن.بخاطر هزینه ها قطعه سازها کیفیت رو آوردن پایین و خودرو ساز هم از قطعات ارزانتر استفاده میکنه.سیستم تعلیق و جلوبندی ضعیفه.تولیدکنندگان خوب داریم ولی بخاطر گرانی و سودآوری بیشتر از قطعات معقول و بصرفه تر استفاده میکنن.انشالله فشار اقتصادی روی خودروساز کمتر بشه که بتونه قطعات با کیفیت و دوام بهتر رو سفارش و مونتاژ کنه…ببخشید حرفهای متفاوت زدم گفتم شاید بدرد بخوره و مسئولین هم ببینن.
رضا شجاعی
۲۸ بهمن ۱۴۰۳شاهین پلاس با وتور ME16واقعا موقع بررسی من رو متعجب کرد،یعنی در اصل سایپا با تولید شاهین پلاس همه رو متعجب کرد.واقعا طراحی و ارگونومی تریم داخلی خیلی خیلی خوب شده و اگه نخوایم سختگیرانه نظر بدیم اگر با چشم بسته داخل شاخین پلاس بنشینیم و لوگوی سایپا رو نبینیم متوجه نمیشیم تولید سایپا هست.قطعات پلاستیکی زیاده ولی استفاده از دورنگ مشکی و کرم و قسمتهای طرح چوب. روی داشبورد و کلیدهای بالابر نمای داخل رو بزرگ با کیفیت نشون میده.دسترسی به ادوات و ارگونومی خیلی خوبه.تودوزی صندلی ها و طرح چرم صندلی ها خیلی خوب شده.سیستم تعلیق نرمه و قابل قبول .توی دست اندازها ضربه به اتاق نمیرسه و صرفا صدای تو پر دلنشین رو شاید بشنوید.فرمان برقی دقیق و عالی عمل میکنه تو سرعت های بالا کمی سفت میشه و کلا با توجه به سرعت خوب عمل میکنه.کیفیت مونتاژ واقعا عالی شده حتی از محصولات ایرانخودرو بهتر شده.هماهنگی موتور و گیربکس فوق العاده هست و گیربکس گوش به فرمان پدال گاز هست و در کسری از ثانیه تعویض دنده با لذت رو شاهد هستین.مانور پذیری خوبی داره.کنترل پایداری همیشه گوش به فرمانه و نمیزاره ماشین دربره تو پیچ ها و سریعا گاز رو قطع میکنه.این هماهنگیا واقعا در شاهین پلاس من رو شوکه کرد.عایق بندی نسبت به دیگر محصولات سایپا بهتر شده ولی نسبت با شاهین Gیا شاهین دستی و شاهین cvtتفاوتی نداره.سیستم تعلیق خوبه.ترمزگیری خوبه.ولی ۲تا نکته داره یکی تکنولوژی چراغ های جلو هست که از همان لامپ های معمولی قدیمی استفاده میشه که ای کاش با ال ای دی لنز جایگزین میشد.دوم و مهمتر سیستم تهویه هست که پرتاب باد خیلی ضعیفه و میزان خنکی هم واقعا در فصل گرما اذیت کننده هست.پرناب باد برای سرنشینان عقب واقعا ضعیفه .حتی تیبا مدل ۹۵ و۹۶ پرتاب باد به مراتب بیشتری داره .کیفیت کمپرسور و گاز کولر بنظرم در محدوده استاندارد نیست.کیفیت رنگ نسبت به شاهین مدل۱۴۰۰و۱۴۰۱ کمی بهتره ولی باز هم در محدوده استاندارد نیست و نسبت به کیفیت رنگی که در گذشته محصولات سایپا داشته شدیدا افت کرده
شاهین با کارکرد ۵۰هزارتا روی درب موتور رنگ پریدگی و شن خوردگی بخاطر سطح جاده ها رو مشاهده میکنیم که بخاطر زخامت رنگ کم هست .زخامت رنگ ببن ۸۰تا نهایتا ۱۰۰میکرون هست.محدوده استاندارد ۱۵۰ میکرون هست.راحتی صندلی ها توی مسیرهای طولانی از دنا و تارا به مراتب بهتره واقعا.بنظرم قسمت فنی شاهین جای بروزرسانی و با دوام تر و با کیفیت تر شدن رو داره ولی در کل خودرو زیبا.جادارباایمنی خوب وکشش خوب هست.انشالله با موتور ۲۰۰۰جدید سایپا بهتر بشه.و انشالله همین موتور رو با گیربکس ۶سرعته دستی هم مونتاژ کنن که تضمین میکنم این موتور با گیربکس ۶سرعته که روی رانا پلاس هست برای شاهین واقعا عالی باشه و مشتری ها راضی خواهند بود.دوام قطعات موتور هم به لطف گیربکس ۶سرعته و فشار کمتر بالا خواهد رفت
گاس فرینگ
۲۹ بهمن ۱۴۰۳ت چه فاوتی اینا قاب موتور شون هم با هم فرق نداره فقط اون آرم سایپا داره اون یکی آرم ایران خودرو فقط هیکل شاهین صد کیلو سنگین تره چون تکنولوژی ورق بدنه اش از تارا قدیمی تره ساید یکپارچه داره ولی توی تارا گلگیر عقب رو ورق نازک تری داره که به ورق ضخیم تری که ستون و کلاف ماشین بشه جوش میدن تکنولوژی جوش دادنش هم از خودشون در نیاوردن از پژو هست تازه اگه تصادف بکنه همین صافکارهایی که کلی فیلم میگیرن فحش میدن راحت تر میتونن درش بیارن
جعفرباشرافت
۲ اسفند ۱۴۰۳باسلام فقط تیوفایو مدل ۹۵و۹۶بقیه کلا بعدا الکی به بازار ارائه شد دلیل براینکه پارس تیوفایو ۹۵و۹۶اولین ساخت و تولید به بازار بود که دقیقا روی این موتور کارکردن وبقیه چون همه دیدن این ماشین خوب هست دولت ازاین پیشوازی مردم سواستفاده کرد وکلا در تمام مراحل بی کفایت ومدل های ۹۶به بعد بی کیفیت به بازار ارائه نمودن هرکس بگوید محاله ویا باور نکند میتوانم باشرط یک ماشین ثابت کنم
علیرضا حیدری
۲ اسفند ۱۴۰۳شرکت فرانسوی PSA بیشتر از ۱۰ مدل موتور TU5 طراحی کرده ، که یکی از این مدل ها که در ایران فراوان هستش مدل NFW هست که بسیار متور ساده ای هستش که ۱۰۵ اسب بخار قدرت داره . ایران خودرو و سایپا به جای اینه یک مدل سرطانی طراحی کنن می تونستن موتور NFS رو مونتاژ کنند که ۱۲۵ اسب بخار قدرت داره و یا موتور NFN که ۱۲۲ اسب بخار قدرت داره.
علی
۴ اسفند ۱۴۰۳کلا نه ef7 و نه tu5 و خانواده هاشون بدرد ایران نمیخورند و موتور سازی در ایران سالهاست به بیراهه میره موتوری بدرد ایران میخوره که 1کم مصرف باشه2نیاز به سوخت با کیفیت یا سوپر نداشته باشه3دارای زنجیر موتور دوبل باشه تا از شر تسمه تایمو پاره شدنش و تعویضش راحت شیم 4تو گرمای و حشتناک جنوب ایران حتی با کولر روشن جوش نیاره5سر سیلندر قوی و منطقی داشته باشه و اشر نزنه و تا ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر به تعمیر موتور نیفته 6تعمیراتش راحت باشه وبرای باز کردن دینام استارت و واتر پمپ نیاز به باز کردن قسمتهای موتور نباشه7زود به روغن ریزی و روغن سوزی نیفته 8وقتی فشار روی موتور زیاد میشه یاتاقان و شاتون نزنه….چند تاشم شما بگید …..بنظر شما چه موتوری اینویژگی ها رو داره از چه برندی؟