ایران خودروسایپا

تفاوت موتور ME16 با TU5؛ کدام موتور بهتر است؟

موتور ME16 که نسخهٔ سایپا از موتور TU5 محسوب می‌شود، چه ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی با همتای ایران‌خودرویی خود دارد؟
موتور TU5 و ME16

موتور TU5 را باید پرکاربردترین پیشرانه در خودروسازی کشورمان دانست. این موتور حدود دو دهه است که در خودروهای مختلفی در ایران مورداستفاده قرار می‌گیرد. پیشرانهٔ TU5 پس‌ازاینکه به محصولات مختلف ایران‌خودرو نیرو بخشید، به‌تازگی به دست سایپا افتاده و با نام ME16 روی خط تولید مگا موتور رفته است تا زیر کاپوت محصولات مختلف این شرکت هم قرار گیرد. ازاین‌رو، در ادامه ابتدا به تاریخچه این پیشرانه خواهیم پرداخت و سپس تفاوت‌های دو موتور TU5 و ME16 را بررسی می‌کنیم.

تاریخچهٔ موتور TU5

TU5 بزرگ‌ترین نسخه از خانوادهٔ موتورهای TU پژو-سیتروئن محسوب می‌شود. این خانواده که شامل موتورهایی از ۱ لیتری تا ۱.۶ لیتری می‌شود، در سال ۱۹۸۶ معرفی و جایگزین موتورهای قدیمی سری X پژو شد هرچند که قطعات مشترک زیادی با نسل قبلی داشت. موتورهای سری TU در طیف گسترده‌ای از محصولات پژو-سیتروئن مورداستفاده قرار گرفت و حتی در نسخهٔ دیزلی هم ساخته شد که TUD نام داشت. پیشرانه‌های جدید پرینس که به‌طور مشترک توسط پژو-سیتروئن و ب‌ام‌و توسعه پیدا کردند و در سال ۲۰۰۶ معرفی شدند، رفته‌رفته جای موتورهای سری TU را در محصولات شرکت فرانسوی گرفتند. موتور TU5 حجم دقیق ۱۵۸۷ سی‌سی دارد و در نسخه‌های ۸ و ۱۶ سوپاپ تولید می‌شد که در ایران فقط نسخهٔ ۱۶ سوپاپ را دیدیم. بلوک این موتور چدنی و سرسیلندر آن آلومینیومی است. قطر سیلندر موتور TU5 برابر با ۷۸.۵ میلی‌متر و کورس پیستون آن ۸۲ میلی‌متر است.

موتور TU5 و ME16

موتور EC5

EC5 نسخهٔ ارتقاءیافته و جدیدتر از موتور TU5 محسوب می‌شود که توسط پژو-سیتروئن برای خودروهای جدیدتر توسعه پیدا کرد. این موتور به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ مجهز است و با نسبت تراکم بالاتر، بین ۱۱۶ تا ۱۲۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. هرچند پژو-سیتروئن سال‌ها است موتور TU5 را از محصولات اصلی خود کنار گذاشته اما EC5 همچنان برای سدان‌های اقتصادی این گروه یعنی پژو ۳۰۱ و سیتروئن C الیزه برای بازارهای نوظهور مثل آمریکای لاتین تولید می‌شود.

موتور TU5 و ME16

موتور TU5P

پیشرانهٔ TU5 در اوایل دههٔ ۸۰ شمسی با پژو ۲۰۶ به ایران آمد. ایران‌خودرو این هاچ‌بک فرانسوی را با دو پیشرانهٔ TU3 و TU5 مونتاژ کرد که موتور TU5 در تیپ‌های ۵ و ۶ ارائه می‌شد. طی سال‌های بعد، ایران‌خودرو از موتور TU5 به دلیل بازدهی بالاتر، تکنولوژی پیشرفته‌تر، مصرف سوخت مناسب‌تر و استهلاک پایین‌تر نسبت به موتور قدیمی XU7، در خودروهای دیگری هم استفاده کرد. سپس در پاییز سال ۱۳۹۹ ایران‌خودرو نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور را با نام TU5 پلاس آغاز کرد که مثل EC5 به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ مجهز شده و نسبت تراکم آن از ۱۰.۵ به ۱۱ افزایش پیدا کرده است. این تغییرات افزایش جزئی خروجی موتور و کاهش مصرف سوخت را به دنبال داشته است.

موتور TU5 و ME16

موتور ME16

سایپا در زمان برجام حق تولید پیشرانه EC5 را از سیتروئن گرفت و اقدامات اولیه جهت تولید آن را انجام داد اما با بازگشت تحریم‌ها و خروج سیتروئن از ایران، این پروژه متوقف ماند. بااین‌حال، سایپا که بشدت به یک پیشرانهٔ مدرن برای خودروهای جدیدتر خود نیاز داشت، از طریق مگا موتور اقدام به داخلی‌سازی این موتور کرد و نام ME16 را روی آن گذاشت. خط تولید این موتور در فروردین ۱۴۰۲ در مگا موتور افتتاح شد و شاهین پلاس اولین خودرویی بود که به این موتور مجهز شد.

موتور TU5 و ME16

خودروهای مجهز به موتور TU5 و ME16

در ایران همان‌طور که گفتیم، ابتدا پژو ۲۰۶ در تیپ‌های ۵ و ۶ با موتور TU5 عرضه شد اما بعداً پژو پارس، پژو ۴۰۵، رانا و تارا هم به این موتور مجهز شدند. مدت کوتاهی بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹، ایران‌خودرو تعدادی سمند را هم با موتور TU5 برای صادرات تولید کرد که از این مدل حدود ۴۰۰ دستگاه در بازار داخل به فروش رسید. موتور ME16 در حال حاضر فقط زیر کاپوت شاهین پلاس قرار گرفته ولی قرار است P90 یا همان تندر ۹۰ ایرانی هم با همین موتور به بازار عرضه شود.

موتور TU5 و ME16

مشخصات فنی موتور TU5 و ME16

هردو موتور حجم دقیق ۱۵۸۷ سی‌سی دارند و ۱۶ سوپاپ هستند. موتور ME16 نسبت تراکم ۱۱ دارد که با موتور TU5P یکسان است ولی از موتور TU5 معمولی با نسبت تراکم ۱۰.۵ بیشتر است. موتورهای TU5P و ME16 هردو از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ بهره می‌برد که روی سوپاپ‌های هوا عمل می‌کند ولی در موتور TU5 قدیمی این سیستم وجود ندارد. از لحاظ قدرت و گشتاور، موتور ME16 طبق اعلام سایپا ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که موتور TU5P ایران‌خودرو ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این یعنی هرچند موتور سایپا ۲ اسب بخار قدرت کمتری دارد ولی ۶ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند. هردو موتور حداکثر قدرت خود را در دور ۵,۸۰۰ rpm ارائه می‌کنند ولی درحالی‌که موتور TU5P حداکثر گشتاور خود را در دور ۴ هزار rpm تحویل می‌دهد، موتور ME16 این کار را در ۴,۸۰۰ rpm انجام می‌دهد. این یعنی هرچند موتور ME16 گشتاور بیشتری دارد ولی حداکثر این گشتاور را در دور بالاتری ارائه می‌کند و درنتیجه مستلزم رانندگی با دور موتور بالاتر خواهد بود. بااین‌وجود، طبق اعلام سایپا موتور ME16 کمی مصرف سوخت کمتری نسبت به TU5P دارد. این موتور روی شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک، در هر صد کیلومتر ۷.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند درحالی‌که این رقم در تارا اتوماتیک ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است.

TU5 TU5P ME16
حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی
سوپاپ ۱۶
زمان‌بندی متغیر ندارد دارد
نسبت تراکم ۱۰.۵ ۱۱.۰
قدرت ۱۰۵ اسب بخار ۱۱۳ اسب بخار ۱۱۱ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر ۱۴۴ نیوتن متر ۱۵۰ نیوتن متر

تفاوت موتور ME16 با TU5P

هرچند ME16 نسخهٔ سایپا از موتور TU5 محسوب می‌شود ولی تفاوت‌های قابل‌توجهی با همتای ایران‌خودرویی خود دارد. در ادامه تفاوت‌های این دو موتور را مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: تفاوت موتور TU5 با TU5 پلاس

بلوک سیلندر

موتور ME16 بلوک متفاوتی با TU5P دارد زیرا پیشرانهٔ سایپا از قالب‌های اصلی سیتروئن استفاده می‌کند درحالی‌که TU5P با استفاده از دانش قبلی ایران‌خودرو ساخته شده است.

سرسیلندر

سرسیلندر موتور ME16 هم کاملاً مشابه نقشه‌های موتور EC5 داخلی‌سازی شده و درنتیجه رانرها (کانال‌های انتقال هوا از منیفولد به سرسیلندر) دقیق‌تری دارد که باعث کاهش افت انتقال مخلوط سوخت و هوا می‌شود.

سیستم جرقه‌زنی

هرچند سیستم جرقه‌زنی در موتور ME16 به کلی تغییر نکرده اما در برنامه‌ریزی و زمان‌بندی جرقه‌زنی موتور تغییراتی ایجاد شده است.

سیستم سوخت‌رسانی

در موتور ME16 از انژکتورهای متفاوتی استفاده شده و زاویهٔ پاشش سوخت هم تغییر کرده است. موتور سایپا از انژکتورهای بهینه‌تری بهره می‌برد که دقت بیشتری در پاشش سوخت دارند. تغییر زاویهٔ پاشش سوخت نیز منجر به کاهش افت در تزریق و انتقال مخلوط سوخت و هوا می‌شود.

دیگر تغییرات موتور ME16

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، موتور ME16 در رینگ‌ها و یاتاقان‌ها هم با موتور TU5P تفاوت دارد. علاوه بر این، موتور سایپا به پمپ روغن و دینام بروزتری نسبت به موتور EC5 پژو-سیتروئن مجهز شده است. به لطف این ویژگی‌ها و همین‌طور استفاده از بلوک اصلی EC5، موتور ME16 سایپا گشتاور بیشتری نسبت به موتور TU5P تولید می‌کند و کمی مصرف سوخت پایین‌تری دارد.

مزایا و معایب موتورهای TU5P و ME16

با وجود تفاوت‌هایی که ذکر کردیم، دو موتور TU5P و ME16 شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند و از بسیاری جهات یکسان هستند ولی بااین‌وجود، می‌توان برای هرکدام مزایا و معایبی را برشمرد.

موتور TU5P

مزایا: فراوانی قطعات، آشنایی فنی تعمیرکاران، استهلاک پایین

معایب: ساختار قدیمی، گشتاور پایین، مصرف سوخت بالاتر

موتور ME16

مزایا: بلوک جدیدتر، گشتاور بیشتر، سیستم سوخت‌رسانی بهینه‌تر

معایب: ساختار قدیمی، کمیابی قطعات جدید نسبت به TU5

نتیجه‌گیری

به‌طورکلی، دو موتور TU5P و ME16 خصوصیات و ویژگی‌هایی یکسان دارند و به همین دلیل نمی‌توان یکی را بر دیگری به‌طور قاطع برتر دانست ولی ازآنجایی‌که موتور ME16 سایپا بر اساس نسخهٔ بروزتر EC5 ساخته شده، نسبت به TU5P ایران‌خودرو اندکی برتری خواهد داشت.

سوالات شما

موتور ME16 و TU5P چه تفاوت‌هایی در قدرت و گشتاور دارند؟

موتور ME16 سایپا ۲ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به TU5P ایران‌خودرو دارد ولی در عوض ۶ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند.

آیا موتور ME16 مصرف سوخت کمتری نسبت به TU5P دارد؟

موتور ME16 به میزان جزئی در حد یک یا دودهم لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور TU5P دارد.

آیا موتور ME16 نسخه ارتقاءیافته TU5 است؟

موتور ME16 در اصل نسخهٔ داخلی‌سازی شده از موتور EC5 پژو-سیتروئن است و در بلوک سیلندر، سرسیلندر، سیستم سوخت‌رسانی و سیستم جرقه‌زنی با TU5 تفاوت دارد.

موتور ME16 روی چه خودروهایی نصب شده است؟

در حال حاضر فقط شاهین پلاس از این موتور استفاده می‌کند ولی در آینده P90 یا همان تندر ۹۰ ایرانی هم با موتور ME16 عرضه خواهد شد.

آیا قطعات یدکی موتور ME16 به‌راحتی در بازار موجود است؟

قطعات جدید موتور ME16 که با TU5 متفاوت هستند در حال حاضر در بازار فراوان پیدا نمی‌شود زیرا هنوز مدت‌زمان زیادی از تولید این موتور نمی‌گذرد.

آیا موتور TU5 تکنولوژی قدیمی‌تری نسبت به ME16 دارد؟

بله موتور TU5 و نسخهٔ جدیدتر آن یعنی TU5P پلاس با استفاده از دانش ایران‌خودرو ساخته شده درحالی‌که ME16 از تکنولوژی‌های موتور به‌روزتر EC5 بهره می‌برد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. سهیل

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    نمیشه چندتا انجین جدید از طریق چین به ما برسه؟
    چین همکاری خوبی با برندهای بزرگ داره خب دو سه نوع انجین زیر ۲.۵ لیتر هم نحوه ساخت و دانشش متتقل کنه

    موافقم 51
    مخالفم 14
    1. ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (810 ديدگاه)

      چی ساخته ؟ موتور برقی رو نمیگم منظورم بنزینیه

      موافقم 19
      مخالفم 29
      1. ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (810 ديدگاه)

        دو تا دیسلایک

        چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        موافقم 6
        مخالفم 21
      2. سهیل

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (28 ديدگاه)

        داداش چین به خودی خود مالی نیست اما تو کامنتم گفتم به لطف جوینت ونچر ها و لایسنس های مختلف تونسته انجین بزنه.
        مثلا جیلی و رنو یه جوینت ونچر دارن بنام هورس پاورترین که درواقع مال انگلستانه اما جیلی و رنو خریدنش و انجین و گیربکس توسعه میدن حتی بنز هم میخواد انجین اینارو استفاده کنه. یا همین جیلی باز سری انجین جی پاور داره با حجم ۱.۴ و ۱.۵ لیتر.
        یا مثلا چری کمپانی ACTECO رو داره که انجین میزنه از ۸۰۰cc تا ۲ لیتری. یا سایک-جنرال موتورز انجین از ۱.۵ تا ۲ لیتر توربو دارند که با هم توسعه دادند. گرچه بخاطر تحریم عمرا بیاد. در کل اگه میشد همون چندتا انجین چری به ایران منتقل میشد عالی بود.

        موافقم 28
        مخالفم 6
    2. امیر

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      دارن از dae سایپا می گیره یه دو لیتر برای شاهین جوانان و آریا و یه 2/5 برای نیسان گاوی
      ایران خودرو هم نیازی نداره چون ماشین هاش با همین آی اف سون توربو کارش راه میفته

      موافقم 15
      مخالفم 5
    3. ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (810 ديدگاه)

      مسخره بازی در نمیارم

      چین پیشرانه ۶ یا هشت سیلندر خورجینی ساخته ؟؟؟؟

      موافقم 16
      مخالفم 15
      1. HAIRYTALE

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (703 ديدگاه)

        فقط میدونم گریت وال تو بعضی از مدل هاش مثل تانک 500 از موتور 3 لیتری 6 سیلندر استفاده میکنه
        حالا نمیدونم ساخت خودشه یانه

        موافقم 12
        مخالفم 3
      2. سهیل

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (28 ديدگاه)

        قبلا ساختن مثلا یه کمپانی هست به اسم IAT که قبلا v6 سه لیتری توربو توسعه داده .یا برای مثال تانک ۵۰۰ هم انجین v6 تویین توربو داره با کد انجین GW6Z30 میتونی مشخصاتش رو ببینی.
        یا همین طور v8 هم داشتند که فاو و هونگچی توسعه دادن و در خودروهای لوکس چینی قرار گرفت مثل هونگچی LS7 . کد انجین : CA8GV40T
        اما انجین v8 کمه چون مالیات سنگین داره و چون کسی نمیخره خب صرفه نداره توسعه ش برای کمپانی

        موافقم 8
        مخالفم 4
      3. Ali

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آره هونگچی ساخته ۶ و ۸ سیلندر

        موافقم 1
        مخالفم 1
    4. علی جردن

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2147 ديدگاه)

      انجین ۱.۵ لیتری چانگان آلیسوین خیلی عالین قابل مقایسه با ۱.۵ لیتری های ایرانی نیستن واقعا

      • بی سروصدا ترن
      • کیفیت ساخت و استاندارد بالاتری دارن
      • مصرف سوخت کمتر
      • استهلاک کمتر
      • زیر کاپوت هم زیباتر از درون کاپوت های حلبی ایران خودروئی و سایپاییه

      موافقم 14
      مخالفم 7
    5. محسن

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      خداروشکر رسیده
      یکم از چین هم بما خیر برسه
      سه تا موتور جدید سایپا از چین گرفته
      یکی اندازه تیو فایو . با مصرف سوخت کمتر و گشتاور ۱۵۸ نیوتن متر
      یه موتور دولیتری با دویست نیوتن متر گشتاور
      و یا موتور دونیم لیتری برای ماشین های تجاری مثل نیسان و وانت های دیگه با گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر .
      کرمان موتور هم موتور جک جی ۴ رو خریده و داره ارتقا میده . و قراره روی خودروی جدید شون نصب بشه

    6. ایمان

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یعنی آرزوی سوار شدن یه ماشین خوب با حجم بالای موتورو داریم ای خدا این چیزیه که همه کشورهای دنیا براحتی دارنش😔😮‍💨

    7. امین

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      وقتی ملت برای خرید این آشغالا صف میبندن ، دیوانه هستن خودشونو به زحمت بندازن؟بعدشم واردات بنزین سود داره برای بعضیا

  2. Benz gle

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    همممممممممممممممم
    خب با توجه به قدرت me16
    گشتاور tu5
    کاربردی تر tu5
    مصرف سوخت خودتون بگید
    یه سوال
    تسلا مدل x یا مرسدس بنز eqc حالا eqc نه eqs SUV
    بعدش مدل x با بی ام و ix
    ای کاش بنز برگرده به ۸ سیلندرش
    تو c63 AMG جدید گند زده به فروش
    امسال یا سال بعد c63 بر می گرده به ۸ سیلندرش
    جالبه مرسدس افت فروش داشته تو امسال
    ولی بی ام و افزایش
    تازه بی ام و زشت تره
    ولی هر کدوم از یکدیگر زشت تر
    تو رو به خدا دیس لایک نزنید

    موافقم 17
    مخالفم 56
    1. هعی

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (31 ديدگاه)

      خدا رو بخاطر دیس لایک قسم میدی ؟!
      خب پسر جون تو که اینقد از دیس میترسی چرا کامنت میزاری.کلا نزار راحت کن خودتو. این حق بقیست که لایک بدن یا دیس. فضای مجازی چیکار کرده با نوجوانان!
      بیخود نیست که تو خود امریکا با اون همه آموزش و فرهنگ سازی و ادعا حضور کاربران زیر ۱۶ سال در فضای مجازی ممنوعه!

      موافقم 47
      مخالفم 5
  3. محمد

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1434 ديدگاه)

    موتور ME15 بهتر از ME16 است؟؟

    موافقم 14
    مخالفم 9
    1. محمودرضا

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      موتور ME16 نوع جدیدتر موتور TU5هست که تو متن هم توضیحاتش وجود داشت ولی موتور ME15 نسخه 16سوپاپ موتور M15 هست که 1500ccحجمشه و قبل از این تغییر روی ساینا ، تیبا و کوییک و سهند و با توربو شارژ روی بعضی مدلهای شاهین نصب شده از نظر قدرت و مصرف سوخت نسبت به نوع 8 سوپاپ بهتر شده ولی هنوز سایپا روی هیچ خودرویی نصبش نکرده که احتمالا در فاز اول روی خودروهای پلتفرم x200 نصب بشه یعنی سهند و شاید ساینا، قدرتش تقریبا نزدیک موتور 1600cc هست ولی عدد دقیقی اعلام نشده که احتمالا حدود 105اسب بخار باشه

  4. کرال

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خلاصه نتیجه میگیرم که همش یچیزه

  5. ارش

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همین هم از سرمون زیاده…تازمانی که مردم واسه این آشغالا صف میکشن خودرو ساز زحمت تغییر و پیشرفت به خودت نمی‌ده..
    خودمان مقصریم…

    موافقم 3
    مخالفم 2
  6. علی

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (857 ديدگاه)

    ،هردو خوبن. حداقل از موتور های پراید که کل ماشین های سایپا رو در بر گرفته
    البته استهلاک موتور هایی بر پایه پراید کمتر هست ولی واسه دوره ناصرالدین شاه هست

  7. علی اصغر

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جناب نویسنده مقاله یکم تحقیق و مطالعه بیشتر بد نیست شاید شما دقت نکردی و نمونه هشت سوپاپ سری TU رو ندیده باشی ولی هنوز روی خط تولید فعال هست موتور TU 3 که به تازگی زحمت کشیدن به 207 اضافه کردن و روی تیپ ۲ و ۳ پژو ۲۰۶ بوده که هشت سوپاپ و با حجم تقریبی ۱۳۰۰ ( دقیقش رو خاطرم نیست) رقیب برادر بزرگوار پراید. از اولین روزهای ورود ۲۰۶ به ایران در مملکت ما حضور فعال داشته دوست عزیز

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا