ایران خودرو

تفاوت موتور XU7 با XUM؛ عملکرد، استهلاک و هزینه نگهداری

بررسی کامل و مقایسه فنی دو موتور XU7 و XUM

این مقاله به بررسی تفاوت دو موتور ایران خودرو یعنی XU7 و XUM اختصاص دارد.
موتور XU7

صنعت خودروی کشورمان از نظر تولید محصولات کم‌مصرف، ایمن و مدرن فاصله زیادی با برندهای معتبر جهانی دارد و یکی از عوامل افزایش مصرف سوخت در کشورمان به همین خودروهای قدیمی و آلاینده مربوط می‌شود که مصرف سوخت بسیار بالایی در مقایسه با استانداردهای جهانی دارند. از جمله مقصران چنین وضعیتی را می‌توان موتور XU7 دانست که بیش از دو دهه است در قلب محصولات متنوع ایران‌خودرو می‌تپد و علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری، از نظر مصرف سوخت نیز بسیار پرمصرف ظاهر می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تفاوت موتور XU7 با XUM بپردازیم پس همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: تفاوت موتور EF7 با XU7P؛ کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

معرفی کلی موتور XU7 و XUM

تاریخچه موتور XU7

خانواده موتورهای XU پژو سیتروئن فرانسه از دهه ۸۰ میلادی تاکنون در خودروهای متنوعی بکار رفته است اما بیش از همه در کشورمان شناخته شده موتور XU7 است. این موتور که با کد XU7jpk L6A شناخته می‌شود اولین بار روی پژو پارس سوار شد و قدرتش ۹۷ اسب بخار و گشتاورش ۱۴۸ نیوتون متر بود اما با بهبودهای رخ داده شاهد تولید نسخه ارتقا یافته آن با کد jpL3 بودیم که قدرت و گشتاورش به ۱۰۰ اسب بخار و ۱۵۳ نیوتون متر افزایش یافت. پیشرانه XU7 از ۸ سوپاپ بهره برده و بنابراین تکنولوژی قدیمی‌تری نسبت به موتورهای به‌روزتر ایران‌خودرو دارد. همان‌طور که گفته شد این موتور جزو مهم‌ترین قوای محرکه بکار رفته در خودروهای تولید داخل است و با اینکه در حال حاضر جای خود را به موتور ارتقا یافته XU7P داده اما همچنان تعداد قابل‌توجهی از خودروهای داخلی به آن مجهز هستند.

چرا موتور XUM به وجود آمد؟

یکی از محبوب‌ترین محصولات ایران‌خودرو، پارس است که اگرچه به عنوان فیس لیفتی مهم از ۴۰۵ به شمار می‌رود اما از همان روزهای ابتدایی تولید طرفداران زیادی را به دست آورد. ایران‌خودرو پیشرانه‌های مختلفی را روی این خودرو نصب کرد که یکی از آن‌ها پیشرانه ۱۶ سوپاپ L4 زانتیا بود. این خودرو که پسوند ELX را یدک می‌کشید قدرت ۱۱۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۵۵ نیوتون متری داشت و از آپشن های بیشتری بهره می‌برد. ایران‌خودرو تولید پارس ELX را متوقف کرد و با وقفه‌ای چند ساله به دنبال تولید مجدد آن با پیشرانه دیگری بود که حالا کد XUM برای آن انتخاب شده بود. موتور XUM در واقع نسخه‌ای تغییر یافته از همان موتور XU7 است که با تغییراتی در ورودی و خروجی موتور و برخی بهینه‌سازی‌های دیگر قدرت و گشتاورش افزایش یافته است. حجم این موتور به ۱۹۰۵ سی‌سی افزایش یافته و قدرت و گشتاور آن نیز به ۱۰۵ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتون متر رسیده است. نکته مهم اینکه پارس ELX با موتور XUM برخلاف مدل قبلی ۱۶ سوپاپه همچنان از ۸ سوپاپ استفاده می‌کند. با این تفاسیر ایران‌خودرو به دنبال پر کردن خلأ پارس ELX قبلی با نسخه ارتقا یافته از موتور XU7 بوده است هرچند که بازار واکنش سردی به این موتور گرم نشان داد.

تفاوت‌های اصلی موتور XU7 و XUM

تفاوت در مشخصات فنی

مهم‌ترین تفاوت موتور XU7 با XUM در حجم آن‌هاست. مهندسان ایران‌خودرو با تغییراتی در سیلندرها و پیستون‌ها، حجم ۱۷۶۱ سی‌سی موتور XU7 را به ۱۹۰۵ سی‌سی در موتور XUM افزایش داده‌اند. علاوه بر این تغییراتی در ورودی و خروجی موتور و میل بادامک صورت گرفته تا موتور XUM قدرت و گشتاور بیشتری تولید کند. همچنین بهینه‌سازی‌هایی در زمینه سوپاپ‌ها و دیگر قطعات داخلی موتور صورت گرفته است. البته با این وجود هر دو پیشرانه از نوع ۸ سوپاپه هستند و نسبت به موتورهای مدرن جهانی تکنولوژی بسیار قدیمی‌تری دارند.

مقایسه قدرت و گشتاور

طبیعی است که افزایش حجم موتور می‌تواند منجر به افزایش قدرت و گشتاور شود اما تفاوت موتور XU7 با XUM در این زمینه چشمگیر نیست. بر اساس جدیدترین اطلاعاتی که ایران‌خودرو منتشر نموده است، موتور XU7 در پژو پارس سال قدرت ۱۰۰ اسب بخار در دور ۶ هزار و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متر در دور ۳ هزار تولید می‌کند. در مقابل باید گفت موتور ۱۹۰۵ سی‌سی XUM حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخاری را در دور ۵۵۰۰ و گشتاور ۱۵۵ نیوتون متری را در دور ۳۷۵۰ ارائه می‌کند. با این تفاسیر می‌توان گفت اتفاق چشمگیری رخ نداده و علیرغم بهینه‌سازی‌های صورت گرفته، قدرت و گشتاور موتور XUM تفاوت زیادی با موتور XU7 ندارد و این موضوع در عملکرد پارس نیز خود را نشان می‌دهد به گونه‌ای که صفر تا صد پارس XU7 و XUM تقریباً مشابه همدیگر است و هر دو مدل در عرض ۱۱ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند.

تفاوت در میزان سوخت و آلایندگی

شاید مهم‌ترین تفاوت دو موتور در بخش مصرف سوخت و آلایندگی باشد. مهندسان ایران‌خودرو اگرچه حجم موتور XUM را افزایش داده‌اند اما مصرف سوخت آن کاهش یافته است. درحالی‌که موتور XU7 پژو پارس در سیکل شهر/بزرگراه/ترکیبی مصرف سوخت قابل‌توجه ۱۳.۸/۷/۹.۱ لیتری در صد کیلومتر دارد اما مصرف سوخت پارس با موتور XUM به ترتیب ۱۲.۴/۶.۴/۸.۶ لیتر اعلام شده است. طبیعتاً آلایندگی موتور XUM نیز کمتر از موتور XU7 است هرچند نباید انتظار تفاوت‌های بنیادین را داشت.

تغییرات در سیستم سوپاپ و احتراق

طبیعی است که افزایش حجم یک موتور با تغییرات الزامی در دیگر بخش‌ها همچون سوپاپ‌ها همراه خواهد بود. با اینکه هر دو موتور دارای ۸ سوپاپ هستند اما بهینه‌سازی‌هایی در آرایش و تنظیم سوپاپ‌های موتور XUM صورت گرفته تا فرایند ورود مخلوط سوخت و هوا و خروج دود بهتر صورت گیرد.

تجربه رانندگی و عملکرد موتور XU7 و XUM

بررسی شتاب و کشش در شرایط مختلف

موتور XU7 حداکثر گشتاور خود را در دور ۳ هزار ارائه می‌کند و بنابراین از نظر کشش در دورهای پایین به موتورهایی همچون TU5 و EF7 برتری نسبی دارد. حداکثر گشتاور تولیدی موتور XUM نیز با اندکی افزایش در دور ۳۷۵۰ حاصل می‌شود و به همین خاطر شرایطی کم و بیش مشابه موتور XU7 دارد. تجربه سواری پارس با موتور XUM نشان می‌دهد که افزایش حداقلی قدرت و گشتاور روی عملکرد این خودرو تأثیر مثبتی داشته و سبقت‌گیری‌ها و حرکت در سربالایی با این خودرو بهتر صورت می‌گیرد. البته همان‌طور که در بالا اشاره شد تفاوت‌ها بین دو موتور از نظر قدرت و گشتاور حداقلی است هرچند همین افزایش اندک قدرت و گشتاور نیز تأثیر خود را به ویژه حین حرکت در سربالایی‌ها نشان می‌دهد.

مقایسه صدای موتور و نرمی کارکرد

از نظر صدای تولیدی و نرمی کارکرد، موتور XU7 جای تعریف خاصی ندارد و موتورهایی همچون TU5 و EF7 نرم‌تر و کم صداتر از آن کار می‌کنند. تجربه مالکان پارس با موتور XUM نشان می‌دهد صدای تولیدی این موتور کمی بیشتر از XU7 است و البته از نظر نرمی کارکرد هم اختلاف قابل‌توجهی وجود ندارد.

استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری

هزینه سرویس‌های دوره‌ای و قطعات مصرفی

موتور XU7 یکی از قدیمی‌ترین موتورهای موجود در کشور است و تقریباً همه مکانیک‌ها و تعمیرکاران با آن آشنایی دارند. با اینکه موتور XU7 استهلاک و هزینه نگهداری زیادی دارد اما قطعات آن به وفور یافت می‌شوند و دستمزد تعمیر آن نیز کمتر از موتورهایی همچون TU5 و EF7 است. در حال حاضر هزینه تعویض روغن و فیلترهای موتور XU7 بسته به روغن انتخابی و فاکتورهای دیگر به حدود ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان می‌رسد. موتور XUM نیز از نظر نوع روغن تفاوتی با موتور XU7 ندارد و هزینه سرویس دوره‌ای آن تقریباً مشابه خواهد بود هرچند شاید برخی قطعات آن به دلیل تغییرات در طراحی اندکی گران‌تر از موتور XU7 باشند.

عمر مفید موتور و تفاوت در دوام قطعات

از آنجایی که موتور XUM بر پایه موتور XU7 توسعه یافته است بنابراین نمی‌توان انتظار تفاوت چندانی در عمر مفید و کیفیت و دوام قطعات را داشت هرچند خود ایران‌خودرو قبلاً اعلام کرده موتور XUM در بخش‌های زیادی بازنگری شده و از قطعات باکیفیت‌تر در آن استفاده شده است.

مصرف سوخت و بهینه‌سازی موتور XUM

تغییرات در ورودی و خروجی موتور، میل بادامک، تنظیم مجدد سوپاپ‌ها و به‌روزرسانی ECU باعث شده است مصرف سوخت موتور XUM کمتر از موتور XU7 باشد.

مقایسه موتورهای XU7 و XUM در مسیرهای شهری و جاده‌ای

بی‌شک افزایش قدرت و گشتاور موتور XUM تأثیر مثبتی روی شتاب گیری و کشش آن دارد هرچند که این تفاوت چشمگیر نیست. در معابر شهری می‌توان بهبود نسبی شتاب گیری را با پارس XUM احساس کرد اما شاید این موضوع در جاده و مسیرهای سربالایی و گردنه‌ها محسوس‌تر باشد.

تجربه کاربران و نظرات درباره موتور XU7 و XUM

با معرفی و بررسی دو موتور XU7 و XUM بهتر است از دیدگاه مالکان نیز به این دو موتور بپردازیم.

نقاط قوت و ضعف از دیدگاه دارندگان خودرو

تقریباً اکثر افراد آشنا با دنیای خودرو به نقاط قوت و ضعف موتور XU7 آشنا هستند. این موتور قدیمی و پرمصرف دارای تکنولوژی قدیمی‌ای است و یکی از مهم‌ترین ضعف‌های آن را می‌توان به حساسیت بسیار بالا نسبت به دمای آب دانست که با اندکی جوش آوردن منجر به سوختن واشر سر سیلندر می‌شود و در سناریوهای بدتر منجر به تعویض خود سر سیلندر و متعلقات آن می‌شود؛ اما از مزیت‌های این موتور می‌توان به ارائه حداکثر گشتاور در دور پایین، وفور قطعات و وجود مکانیک‌های ماهر و متخصص برای تعمیر آن اشاره کرد. موتور XUM نیز با توجه به اینکه ساختاری مشابه موتور XU7 دارد و فقط در برخی بخش‌ها تغییر کرده است بنابراین نقاط قوت و ضعف مشابهی خواهد داشت هرچند به نظر می‌رسد بعضی از مشکلات این موتور رفع شده است. کشش مناسب در دورهای پایین‌تر و کاهش مصرف سوخت از جمله نقاط قوت موتور XUM است هرچند موضوع استهلاک و هزینه‌های نگهداری درباره این موتور نیز صدق می‌کند.

نتیجه‌گیری؛ کدام موتور بهتر است؟

در این مقاله به بررسی تفاوت موتور XU7 با XUM پرداختیم. موتور XUM نسخه‌ای بهینه‌سازی شده از موتور XU7 است که از نظر قدرت و گشتاور بهبود یافته و مصرف سوخت آن نیز کمتر شده است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد موتور XUM خصوصیات بهتری داشته باشد هرچند که نباید از آن انتظار موتور L4 پارس ELX قبلی را داشت چراکه موتور XUM همچنان ۸ سوپاپه است و باعث تفاوت چشمگیری در شتاب گیری و کشش پژو پارس نمی‌شود. نکته مهم اینکه بازار خرید و فروش پارس XU7 گرم‌تر از پارس با موتور XUM است و این امر نشان می‌دهد خریداران علاقه زیادی به موتور XUM ندارند. در مجموع به نظر می‌رسد اضافه پرداخت بابت موتور XUM توجیه چندانی ندارد مخصوصاً اینکه چند اسب بخار بیشتر باعث بهبود چشمگیر شتاب پژو پارس نشده است.

آیا XUM ارزش خرید دارد؟

پژو پارس با موتور XUM بازار خرید و فروش پر رونقی ندارد و اضافه پرداخت بابت خرید این خودرو توجیه‌پذیر نخواهد بود. پژو پارس سال با موتور XU7 با اینکه استهلاک و هزینه نگهداری بالایی دارد اما در مقابل طرفداران بیشتری داشته و قطعات آن نیز به وفور یافت می‌شود. با دقت در نگهداری این موتور و انجام مرتب سرویس‌های دوره‌ای می‌توانید از استهلاک آن بکاهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. MasouD

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    تنها خانواده انجین هایی که بوش فقط از پایین فیکس شده و بالای اون بندری میزنه!
    در دو عالم
    و بهترین انجین برای خالی کردن جیب (بخوانید عمر) مردم
    دو سوپاپ دود کنارهم که اشانتیون

    موافقم 51
    مخالفم 6
    1. علی

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (27 ديدگاه)

      اون بحث دو تا سوپاپ دود در کنار هم درسته ولی تاثیرش در دراز مدته اما علت اصلی آلیاژ بسیار ضعیف قطعات تولیدی داخلی هست چرا باید با یه جوش آوردن واشر بسوزه … اون مشکل خونه دو و سه که سوپاپ دود کنار هم هستن باعث پوسیده شدن واشر میشن و از اون ناحیه قیچی میشه اما در دراز مدت

  2. Puriya

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (614 ديدگاه)

    بنظرم بهترین موتوری که رو پارس گذاشته شده همون l4 زانتیاست بقیه هیچکدوم قدرت و کشش خوبی ندارن

    موافقم 41
    مخالفم 3
  3. Cehx

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (384 ديدگاه)

    هرچند که بازار واکنش سردی به این موتور گرم نشان داد
    نویسنده:🔥🖋️

    موافقم 35
    مخالفم 2
  4. شهروند ایرانی

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (899 ديدگاه)

    بنظرم بهتر سر زخم باز نکنیم داچیا لوگان مدل ۲۰۰۴ ارزونترین اقتصادی ترین خودرو اروپا و در زمان خودش حتی جهان موتورش ۱۶ سوپاپ بود زمانی که اومد پژو ۲۰۶ سال ۲۰۰۰ موتورش ۱۶ سوپاپ ما داریم در مورد چی حرف میزنیم سال ۲۰۲۵ یه مشت ادم بی وطن مزدور ماموریت پیدا کردن کشور از بین ببرن اسمشم گذاشتن صنعت خودرو تو کل این سال با همه این پولهای که دزدیده حیف میل شد میشد ده تا شرکت تویوتا درست کرد الان دغدغه ما چی شده کدوم اشغال بهتر الان ماشین اقتصادی بروز تو دنیا صدی ۵ تا ۷ لیتر میسوزنن حداقل حداقل نمیان همین چیزایی که دارن یکپارچه کنن ۲۰ تا مدل همه داری عیب ایراد ابتدایی یا اتاق تنگ واس نشستن یا موتور پر مصرف واشر میزنه یا یاتاقان میزنه یا اینکه شاسی اتاق ضعیف شاسی ترک میخوره ۴ تا مدل تولید کن ولی با کیفیت

    موافقم 87
    مخالفم 2
    1. مهردادکمال

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2074 ديدگاه)

      بنازم

      موافقم 12
      مخالفم 2
    2. ۱۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (5927 ديدگاه)

      جانم به این کامنت

  5. محمد

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (285 ديدگاه)

    پارس elx با موتور xu7l4 شانزده سوپاپ زمان خودش ماشین خوب و با کیفیتی بود و نسبت به بقیه محصولات ایرانخودرو از نظر فنی و کیفی بالاتر بود صندلی های راحتی معروف به خلبانی داشت و گرمکن و سردکن روش نصب بود آپشنی که تو محصولات تولید داخل فعلی نداریم موتور هماهنگی با گیربکس داشت و تو دهه هشتاد ماشین مناسبی بود وقتی این ماشین رو با ماشین صفر کیلومتری مثل تارا یا دنا پلاس توربو که بهترین ماشین های ویران خودرو هستن مقایسه میکنیم میگیم ماشین مدرن بخوره تو سرتون حداقل فسیل های فعلی رو با همون کیفیت 20 سال پیش تولید کنید

    موافقم 52
    مخالفم 3
  6. امین

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (484 ديدگاه)

    موتورهای سری XU پژو ، مزخرفترین موتورهای است که در طول تاریخ بشریت ساخته شده ،مخصوصا XU7

    موافقم 28
    مخالفم 16
    1. حسن

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ۲۳ سال هر هفته ۲ عدد موتور xu7 باز میکنم
      اقتصادی تر از این موتور ندیدم تا به حال

      موافقم 15
      مخالفم 6
      1. Puriya

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (614 ديدگاه)

        اینکه هر هفته ۲ عدد از این موتور رو باز میکنی بیانگر چیز دیگست برادر

        موافقم 11
      2. محمد

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (285 ديدگاه)

        فکر کنم منظورش از اقتصادی اینه که این موتور اقتصاد خانواده مکانیک و قطعه فروش هایی مثل خودش رو پر برکت کرده

        موافقم 13
      3. امین

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (484 ديدگاه)

        واسه شما بله . چون ازش کلی پول درمیاری

  7. datsun

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (4029 ديدگاه)

    نون آور مکانیک ها

    موافقم 45
    مخالفم 9
  8. Genius

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1355 ديدگاه)

    واقعا بعد چهل سال حمایت مطلق و بی چون و چرا ازشون و با در نظر گرفتن اینکه بقول محرابیان وزیر صنعت دولت نهم “۹۹درصد علوم روتین جهان به رایگان در اینترنت و منابع چاپی در دسترسه” و همچنین این واقعیت که بر و بچه ‌های حرفه‌ای پلی تکنیک و شریف و علم و صنعت براحتی طی این سالها جذب ایرانخودرو و سایپا شدن و میشن ، اینها نمیتونن موتور بیست سال قبل k4m رنو رو مهندسی معکوس و تولید انبوه کنن و بطور کامل بجای m15 و xu7 بندازن رو خط تولید انبوه؟؟!!حقیقتا تو سال ۲۰۲۵ کاری کردید شماها که ما به موتور ۲۰۰۴ راضی هستیم ولی در کمال نامردانگی چسبیدید به موتورهای دهه ۸۰ قرن بیستم

  9. ام دی ان

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لعنت زمین و آسمان و هرآنچه در زمین و آسمان وجود دارد بر کسانیکه این وضع فلاکت‌بار را با این آشغال های داخلی بر ما تحمیل کرده آمد. دیگر تاب نداریم انشالله روزی را ببینیم که ماشین در شأن خود سوار شویم.

    موافقم 31
    مخالفم 1
  10. حسین

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که سالهاست ۵ بار xu7خریدم هنوزم دارم کم خرج وبی آزار بوده راضی بودم نمیدونم چرا اینقدر اسمش بددر رفته باده تومن سرویس کامل میشه ازواشر خیالت راحته

    موافقم 2
    مخالفم 10
  11. مهدی

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (215 ديدگاه)

    سلام.
    من هفت سال یک سمند LX مدل 89 داشتم که صفر خریده بودم و تو این هفت سال هیچ مشکلی نداشت به غیر از صدای زیاد در دورهای بالا. نه واشر سوزوند و نه مشکل دیگه ای داشت. بعد از اون هم یک 405 GLX مدل 96 صفر هریدم که چهار سال داشتم و اون هم هیچ دردسری نداشت و بی صداتر و نرم تر هم بود.
    اگر از ماشین یا هر وسیله دیگه ای درست استفاده بشه عمر اون طولانی تر و خرابیش کمتر میشه.

    موافقم 8
    مخالفم 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا