ایران خودروتجربه و آزمایش

دنا تو را به راه می‌خواند: 3000 کیلومتر رانندگی با دنا

درحالی‌که در ابتدای سال ۱۳۹۳ آحاد مختلف کم‌کم از باز شدن فضای سیاسی مذاکرات و کاهش قیمت خودروها ناامید می‌شدند، خبر عرضه “دنا خودروی جدید ایران‌خودرو” به سرعت همه‌جا پیچید و در این میان ملت، مات از جنگ زرگری و گنگی بودند که میان ایران‌خودرو و شورای رقابت در جریان بود. ستیزی که درنهایت با شکست ایران‌خودرو پایان یافت و این آغازی بود بر پایان سناریوی عدم تحویل خودروی دنا!

خودروی دنا
پس از عقب‌نشینی ایران‌خودرو و با تأخیر بسیار، دعوت‌نامه های موعد تحویل تیر و مرداد این خودرو به متقاضیان ارسال شد اما وعده ۱ هفته ای آنان با فراز و نشیب بسیار به یک ماه تأخیر مبدل شد. موعد تحویل خودروی ثبت نامی من، مهرماه بود ولی در کمال تعجب و پس از چند ماه تأخیر، سرانجام در ۲۸ بهمن‌ماه از نمایندگی تماس گرفتند و اعلام کردند که با ۶۰۰ هزار تومان پرداخت اضافه می‌توانم خودرو خود را درسال ۹۳ و با مدل ۹۴ تحویل بگیرم. شرکت همچنین از من خواست فوراً برای انتخاب رنگ به نمایندگی مراجعه کنیم.

خودروی دنا
درباره شیوه انتخابم باید بگویم ابتدا که رنگ قهوه ای روشن با تریم دورنگ را برای دنا انتخاب کردم پشیمان شدم ولی بعدها و به‌محض تحویل گرفتن دنای قهوه ای! از رنگی که انتخاب کردم خوشحال شدم چراکه این رنگ با ظاهر اسپرت خودرو هماهنگ بود. در ۲۶ اسفند برای سؤال راجع زمان تحویل خودرو به نمایندگی زنگ زدم که به یک‌باره گفتند ماشین آماده تحویل است و الآن چندساعتی هست که در پارکینگ خاک می‌خورد! با ذوق و شوق به نمایندگی مذکور مراجعه کردم و خودروی خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که چون ماشین قبلیم یک پژو ۲۰۰۰ قدیمی بود و معاینه فنی نداشت با دریغ و حسرت بسیار سفر عیدمان را کنسل کرده بودیم. دنا اما شادی را به خانه ی ما آورد. از اینکه با این ماشین نو می‌توانیم مسافرت بروم خیلی خوشحال بودم. خلاصه وقتی رسیدم خانه (با ۲ بسته شیرینی برای ماشین) مقدمات سفر را آماده کردم.
شبِ سفر شد و من برای اطمینان به امداد خودرو زنگ زدم که بیایند و ماشین را چک کنند. همه‌چیز عالی و مهیا بود. هنگام عزیمت داشتم وسایل را در ماشین می‌گذاشتم که متوجه شدم درب صندوق خیلی بهتر از ۴ درب جانبی و کاپوت باز و بسته می‌شود و این نکته خوبی بود. با دقت مواد ضروری را در عقب صندوق جای می‌دهم چون در سری خودروهای سمند، قابلیت دسترسی از صندلی عقب به صندوق هست. صندوق دنا برای یک خانواده بسیار عالی بود و اشیا مختلف به خوبی در آن جای می‌شدند.

خودروی دنا
یکی از نکته‌های جالب در دنا هنگامی بود که ماشین را برای بار نخست استارت زدم. در کمال تعجب خودرو روشن نشد و علائمی هشداردهنده روی صفحه مانیتور پدیدار شد. وقتی به‌دقت بررسی کردم به این نکته پی بردم که تا مادامی‌که یکی از ۶ درب ماشین باز باشد موتور روشن نمی‌شود. در را که بستم ماشین به‌آرامی استارت خورد و صدای اندک موتور توجهم را جلب می‌کند.
درباره دنا نکاتی وجود دارد. نخست اینکه کلاچ نرم است و پدال گاز نرم‌تر، ترمزهای خوب هم از دیگر ویژگی‌های دنا است که نباید آن را از نظر دور داشت. البته این ماشین به‌واسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به مالکش ارائه نمی‌دهد اما در جاده وضع می‌تواند بهتر از شهر باشد. وارد جاده می‌شوم و می‌خواهم کروز کنترل را وارد عمل کنم و آن را روی سرعت ۱۱۵ کیلومتر در ساعت تنظیم می‌کنم.

خودروی دنا
عملکرد کروز دقیق و عالی است. هرچند دنده‌ها به خوبی جا می‌روند، اما فاصله دنده‌ها نامناسب و زیاد است و متأسفانه به‌واسطه ناهماهنگی دنده ۵ با موتور، در دور موتور ۳۵۰۰، صدای موتور بسیار آزاردهنده می‌شود. در همین حال به‌جایی می‌رسیم برای صبحانه خوردن. مجبوریم توقف کنیم چون موتور ملی خیلی داغ شده است! پس از صرف صبحانه دوباره راه می‌افتیم. این بار کروز کنترل را روی سرعت ۱۱۰ تنظیم می‌کنم. صدای موتور به طرز وحشتناکی هنوز هم زیاد است. در ماشین دوست ما که یک سمند EF7 مدل ۸۸ است همین مشکل وجود دارد و در دنده ۵ کژکاری وجود دارد که به علت عدم هماهنگی میان موتور و جعبه‌دنده است. این یکی از مهم‌ترین نقطه‌ضعف‌های موتور EF7 است. موتوری که به‌اصطلاح ملی است و ساخت ایران.

خودروی دنا
دیگر کروز را خاموش نمی‌کنم و تنها به‌واسطه ی دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سرعت را کم یا زیاد می‌کنم پس از چندی برای کم کردن سرعت در یکی از پیچ‌ها، کروز را از حالتش خارج می‌کنم، دنا فرمانی نرم و هدایت‌پذیری بالایی دارد. بعد از مسیر پیچ‌درپیچ دوباره، راه خلوت و مستقیم است. به بهانه تست ماشین سرعت را به ۱۲۵، سپس به ۱۳۵ و در نهایت به ۱۶۵می‌رسانم. دنا گرچه اخطار می‌دهد اما تعادلش عالی است. البته به‌واسطه ی سرعت باد، هیچ صدایی از موتور به گوش نمی‌رسد. جالب اینکه بعدها فهمیدیم دوربین‌های نامحسوس پلیس، عکس ماشینم را در سرعت ۱۳۲ کیلومتر در ساعت ثبت کرده‌اند!

خودروی دنا
ماشین به‌طور مداوم روی کروز کنترل است که برای ناهار می‌ایستیم. دوباره حرکت می‌کنیم اما این بار ماشین بوق هشدار می‌دهد!!! تعجب می‌کنم و به صفحه آمپرها نگاه می‌کنم، آمپر آب ماشین روی قسمت قرمز است، بلافاصله ماشین را خاموش می‌کنم و روی کاپوت، آب یخ می‌ریزم، سپس ماشین را روشن می‌کنم، مشکل حل شده بود. این هم یک ایراد دیگر از موتور ef7 که موتوری زودجوش است.
دوباره راه می‌افتم. کمی جلوتر در اتوبان یک نفر به من علامت می‌دهد، کنار می‌زنم، او هم کنار میزند، از او می‌پرسم چیزی شده؟ می‌گوید: این دنا است؟ چقدر زیبا است، مانیتور هم دارد و …، بعد هم شروع می‌کند به تمجید و تعریف از ماشین. به هر نحوی شده و به بهانه گرفتن تنقلات از دست آن آقای محترم، خلاص می‌شوم! زمان می‌گذرد و حالا غروب است، چراغ‌های ماشین را روشن می‌کنم. دنا به‌واسطه طراحی خوب چراغ‌هایش، خود را در شب بسیار زیبا نشان می‌دهد.

خودروی دنا
نتیجه‌گیری
در کل خودروی دنا از نظر فنی همان سمند سورن است ولی از لحاظ امکانات، زیبایی و حتی کیفیت در سطحی بالاتر از بقیه ماشین‌های ایرانی قرار دارد. دنا نسبت به قیمت ۴۲ میلیون تومانی‌اش خودروی خوبی است، به‌شرطی که با امکانات بهتر، کیفیت بالاتر و تجهیزات مدرن‌تر تولید شود. این خودرو تا حال ۳۰۰۰ کیلومتر را بی‌هیچ ایرادی سپری کرده و جز چند عیب جزئی مثل شیوه ناجور بسته شدن درها و یا خراب شدن گیره کاپوت مشکل خاصی نداشته است. به‌شخصه، این خودرو را در این قیمت، خودروی ارزشمندی می‌دانم و معتقدم دنا با یک پیشرفت محسوس اما اندک، تجربه نوینی از شرکت ایران‌خودرو است. شرکتی که به ساخت خودروهایی در رده سدان های متوسط شهری علاقه ویژه ای دارد.

خودروی دنا
به امید پیشرفت روزافزون صنعت خودروی ایران.
نویسنده مهمان: محمد کسری خیاطیان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۲۳ دیدگاه‌ها

  1. ناپو

    ۲۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام، هر کسی ماشین رو از زاویه دید خودش میبینه و اصطلاحا محک میزنه ولی اونچیزی که همه ما
    میدونیم وحتما هم همینطوره ماشینهای داخلی بی عیب نیستن ، یه مدل ماشین هر کدومش یه ایرادی داره که اون یکی نداره ، در مورد دنا اینه که بیشترین چیزی که خلق ا.. رو جذب این ماشین میکنه قیافه و امکاناتشه که خوبه ، وگرنه موتور و گیربکسش همون سمنده، حالا یکی با خوشگلیش حال میکنه و چشم روی موتوریش و غیره میذاره، در کل این بازار تشنه ماشین جدیده و حاضره چند میلیون هم بیشتر بده ولی اون ریخت مثلا سمند رو تحمل نکنه . تو صنعت اتومبیل ایران اسمان در هر مدلی یه رنگ داره و فرقی انچنانی با هم ندارن .

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. مهدی

    ۲۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، من خودم حدود 9 ساله ریو دارم که بعد از این همه سال بخاطر خط و خش و تنوع هم که شده میخواستم 40 میلیون بزارم روش یعنی حدود 60 میلیون حتی بیشترم شده یه ماشینی بگیرم که سواری نرمی داشته باشه و بدون دردسر . ولی بعد از ساعت ها تحقیق و پرس و جو در اینترنت ؛ خیابان ، نمایندگی و دوست و آشنا هیچ گزینه مناسبی پیدا نکردم و فقط چند نفر ال90 و ساندرو رو پیشنهاد دادن که هرکاری کردم نتونستم با ظاهر داخل و بیرون این ماشین کنار بیام . الانم به این فکر افتادم بازم یه دست به ماشینم بکشم همین رو سوار بشم که خدایی تا الان حدودا هیچ خرج اضافه ایی رو دستم نگذاشته
    واقعا کلافه شدم ، محصولات چینی افت قیمت دارن و نامشخص بودن وضعیت قطعات ، محصولات ایرانی هم که به جای خود
    بهترین گزینه محصولات اروپایی هست که صد البته بهتر هست وارداتی باشه که اونم به جیب من حداقل نمیخوره

  3. شروین

    ۲۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان کسی مصرف بالای دناردتجربه داشته اینکه میگن مصرفش به مرورزمان پایین میاددرسته یاالکیه میشه توضیح بدید برام‌؟؟به نظرتون ماشینم مشکلی داره که انقد مصرف میکنه تقریباصدی سیزده تامصرف میکنه چهارهزارتاکارکرده

    1. Roger waters

      ۲۶ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (28 ديدگاه)

      داخل شهر یا بیرون شهر؟ داخل شهر خیلی عوامل هست که مصرفو زیاد بالا پایین میکنه. ترافیک.پرگاز دنده دادن و… نمیشه به عدد دقیق رسید. ملاکتو بذار بیرون شهر. مثلا جاده یا اتوبانی رو 50یا 100 کیلومتر با سرعت 100تا دنده 5 برون ببین به مصرف جاده ای که شرکت گفته نزدیکه یا نه. اگه درست بود که مشکلی نیست. چون اینطور نیست که مثلا ماشین مصرفش زیاد باشه ولی فقط تو شهر این اتفاق بیفته. اگه بیشتر از حد استاندارد قرار باشه بسوزونه هم تو شهر هم تو جاده بیشتر میسوزونه

    2. محمد

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      به خاطر اینکه ماشین هنوز موتور و گیربکس خشک و سفت کار میکنه و درگیر هست کم کم ابندی میشه و نرم میشه وسوخت میا دپایین

  4. Ali

    ۲۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این همه هم ازش تعریف کردی
    یه بار رفتی مسافرت امپر رفته رو قرمز واشر ترسونده و از این قرار هرسال واشر میزنه
    اخه اینم شد ماشین که ادم بترسه از جوش اوردنش با خیال راحت یه مسافرت بره
    می ارزه به این قیمت. ؟ تازه جدا از ایرادات دیگه

  5. سیدعلی الحسینی

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قابل توجه دارددگان پژو 405 :
    جهت کاهش دما موتور تا 40%
    فقط با 3 هزار تومان … یک قاب پلاک پراید بخرید
    پلاک جلو در بیارید … (پلاک 5 سم بالاتر ببرید)
    برای این کار قاب پلاک درست در وسط سپر تنظیم وپرچ نمایید
    دریچه هوا زیر سپر جلو باز میشود
    امتحان شده است …
    100% جواب داد … بسیار عالی
    ایمیل بدید برایتان تصاویر میفرستم

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مقوله بوش تر و خشک و فن و جنت و نزدیکی سوپاپ های دود خروجی و داغی کاتالیزور و سیستم تحت فشار مدار بسته بدون مخزن انبساط همه و همه با سه هزار تومان حل شد رفت

      موافقم 2
      مخالفم 1
  6. علیرضا

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (227 ديدگاه)

    طوری درباره ایمنی دنا صحبت میکنین انگار ۵ ستاره ایمنی اروپا رو داره
    اگه زانتیا یک ستاره آورده دنا خیلی شاهکار کنه ۲ تا ستاره میاره

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا