ایران خودروسایپاهفته نامه

دنا پلاس و کوییک، نهایت توانایی صنعت خودروسازی ایران!

سال ۱۳۹۵ هم با تمام فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید. سالی که اتفاقات ناگوار زیادی را به همراه داشت و کام بسیاری از هم‌وطنانمان را تلخ نمود. بااین‌حال در این سال در صنعت خودروسازی ایران دو اتفاق نسبتاً قابل‌توجه روی داد که آن معرفی دو خودروی جدید دنا پلاس و کوییک از بزرگ‌ترین خودروسازان داخلی یعنی ایران‌خودرو و سایپا بود. خودروهایی که می‌توان آن‌ها را نهایت توانایی صنعت خودروسازی ایران با حدود نیم‌قرن سابقه دانست! ایران‌خودرو و سایپا سعی کرده‌اند در این خودروهای جدید آنچه در توان دارند را ارائه کنند به‌گونه‌ای که برخی ویژگی‌ها برای اولین بار در تاریخ خودروسازی ایران در این دو ماشین ارائه شده‌اند.

dena-plus-quick

ابتدا با دنا پلاس آغاز می‌کنیم. خودرویی که در اصل نسخۀ فیس‌لیفت و بهسازی شده از دنای معمولی است و عمده تغییرات در پروفیل جانبی آن انجام گرفته است؛ اما غیرازاین، برای اولین بار در تاریخ نیم‌قرنی صنعت خودروسازی ایران، دنا پلاس مجهز به سانروف و ایربگ‌های جانبی شده است. در سوی دیگر کوییک قرار دارد که آن‌هم در اصل نسخۀ هاچبک ساینا یا نسخۀ فیس‌لیفت شدۀ تیبا ۲ محسوب می‌شود که با اضافه کردن قطعاتی به بدنۀ آن، نمایی کراس مانند به خود گرفته است. سایپا هم در کوییک مانند ایران‌خودرو اولین‌هایی را ارائه کرده است که عبارت‌اند از فرمان برقی (در نمونۀ اتوماتیک)، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای.

هرچند این ویژگی‌های جدید و به‌طورکلی خودروهای دنا پلاس و کوییک را می‌توان حرکت‌های مثبتی در صنعت خودروسازی ایران دانست اما وقتی با نگاهی ریزبینانه‌تر به بررسی ریشه‌ها و اصل‌ و نسب این دو ماشینِ به‌اصطلاح جدیدِ ایرانی می‌پردازیم، هنوز هم به دو خودروی تاریخی و ماندگار در صنعت خودروسازی ایران یعنی پژو ۴۰۵ و کیا پراید می‌رسیم! خودروهایی که اکثر تغییرات و حرکات خودروسازی ایران به آن‌ها بازمی‌گردد. پس بهتر است ابتدا مروری داشته باشیم بر روند تبدیل پژو ۴۰۵ به دنا پلاس و کیا پراید به کوییک.

در سال ۱۳۶۹ تولید پژو ۴۰۵ که آن زمان خودروی بروز و مدرنی بود توسط ایران‌خودرو آغاز شد. سپس در سال ۱۳۷۹ اولین خودروی به‌اصطلاح ملی ایران بنام سمند بر اساس پلت‌فرم ۴۰۵ ساخته شد. پس‌ازاین در سال ۱۳۸۶ سمند اولین فیس‌لیفت عمده خود را تجربه کرده و با نام سورن معرفی شد و بعدازآن بازهم با انجام فیس‌لیفت کلی‌تری بر روی سمند یا سورن، خودروی جدیدی بنام دنا متولد شد و حالا هم چندی است که فیس‌لیفت دنا با نام دنا پلاس رونمایی شده است.

ikco

حال بپردازیم به سایپا. این سازندۀ ایرانی نیز در ابتدای دهه ۷۰ شمسی ابتدا واردات و سپس تولید کیا پراید را آغاز نمود که ریشه آن به مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا بازمی‌گردد. سایپا نیز چند سال پس از ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۷ نخستین خودروی ملی خود را با نام تیبا و بر اساس پلت‌فرم پراید معرفی نمود. چندی بعد نسخهٔ هاچبک تیبا با نام تیبا ۲ معرفی شد و بعدازآن نیز تیبا فیس‌لیفتی کلی را تجربه کرده و با نام ساینا رونمایی گردید. حالا نیز با تلفیق ساینا و تیبا ۲، خودروی جدید کوییک شکل گرفته است.

saipa

بنابراین همان‌طور که گفته شد، مشخص است که ریشه‌های دنا پلاس و کوییک به‌عنوان پرچم‌داران صنعت خودروسازی ایران همچنان به خودروهای منسوخ‌شده و از رده خارج پژو ۴۰۵ و کیا پراید برمی‌گردد. به همین دلیل در این رابطه سؤالاتی مطرح می‌شود که چند مورد از آن‌ها را در اینجا ذکر می‌کنیم. هرچند تلاش‌های خودروسازان ایرانی در راستای حرکت مطابق رویهٔ جهانی و ارائه مواردی چون پیشرانه توربوشارژ، گیربکس اتوماتیک، ایربگ‌های جانبی، سانروف و سیستم KeyLess را می‌توان قابل‌تحسین دانست اما این موارد که جزء بدیهیات صنعت خودروسازی دنیا هستند چقدر ارزش مانور دادن و تبلیغات دارند؟ بدتر از این، چرا باید برای چنین مواردی مبالغ گزافی از مصرف‌کننده ایرانی مطالبه کرد آن‌هم در خودروهایی که شجره‌نامهٔ آن‌ها به خودروهای ربع قرن پیش بازمی‌گردد؟

از طرف دیگر، مگر این پلت‌فرم‌های کهنه چقدر ظرفیت فیس‌لیفت و بهسازی دارند که سازندگان داخلی دست از سر آن‌ها برنمی‌دارند؟ در کجای دنیا بر اساس یک پلت‌فرم چندین و چند خودروی مختلف و فیس‌لیفت‌های گوناگون هر بار با نامی جدید و قیمتی بالاتر ساخته و عرضه می‌شود؟ به‌عنوان‌مثال در همین خودروهای موردبحث ما، آیا اضافه شدن سانروف و ایربگ‌های جانبی به همراه تغییراتی در پروفیل جانبی دنا پلاس ارزش شش میلیون تومان قیمت بیشتر نسبت به دنای معمولی را دارد؟ یا چرا باید با ایجاد تغییراتی ظاهری و اضافه نمودن چند آپشن ساده در کوییک که در کیفیت و طول عمر آن‌ها نیز تردید وجود دارد حداقل هفت میلیون تومان قیمت بیشتری نسبت به تیبا ۲ را از مصرف‌کننده بینوای ایرانی مطالبه کرد؟ آیا توانایی صنعت خودروسازی ایران پس از نیم‌قرن سابقه صرفاً به ساخت خودروهایی چندتکه بر اساس پلت‌فرم‌های قدیمی و اضافه نمودن چند آپشن خلاصه می‌شود؟ و چندین و چند سؤال دیگر که در اینجا مجال طرح آن‌ها نیست.

بنابراین به‌عنوان جمع‌بندی و نتیجه‌گیری این مطلب می‌توان گفت تا زمانی که خودروسازان بزرگ داخلی یعنی ایران‌خودرو و سایپا پلت‌فرم‌های مدرنی را برای ساخت محصولات جدید خود بکار نگرفته و خودروهای ذاتاً مدرنی را با کیفیت و قیمت مناسب عرضه نکنند، این حرکات و معرفی خودروهایی چون دنا پلاس و کوییک ارزش چندانی ندارد. پس پیشنهاد ما به اهالی جاده مخصوص این است که خواهشاً در دورانی که تکنولوژی به سرعت نور در حال پیشرفت است، از این پلت‌فرم‌های کهنه و از رده خارج دست کشیده و به پیوند عاطفی طولانی خود با پژو ۴۰۵ و کیا پراید پایان دهید. سپس نه استفاده از جدیدترین پلت‌فرم‌های جهانی بلکه لااقل با استفاده از پلت‌فرم‌های یک نسل قبل خودروسازان معتبر دنیا، محصولات جدیدی لایق شأن خریداران ایرانی را با کیفیت و قیمت مناسب عرضه کنید تا شاید از این سیل نارضایتی‌ها و انتقادات مردم ایران علیه شما کاسته شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. شیر خفته

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من خودم پراید مدل 77 کره ای داشتم..ماشین خیلی خوبی بود…ولی به جاش..تو قرن بیستم…نه قرن بیست و یکم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. علی

    ۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا متاسفم برای این خودروسازای کشورمون
    من موندم با اینکه اینهمه اینا ازشون انتقاد میشه و فوهش میخورن چرا از رو نمیرن سنگ پای قزوین بود ترکیده بود تا الان
    انگار داخل چراغای کوییک فانوس روشن کردن تکنولوژی منحصربفرد سایپا

    موافقم 3
    مخالفم 1
  3. یکی

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینای خوبین .ولی یه جای کار میلنگه اونم اونم تلکه کردن مردمه.حیفه…به قول دوستمون هرچی فوحش میخورن دوهزاریشون نمیوفته.

  4. احمد

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به برکت مونتاژ خودروهای چینی در ایران،مثلا بریالنس درسایپا،امکانات مثله فرمان برقی و گیربکس اتومات و… به کوییک ایرانی هم ورود پیدا کرده..

    1. Arash

      ۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (4 ديدگاه)

      دوست عزیز این خودروها که میگن ایرانی احتمال 99%
      چنیهایی هستن که اختصاصی به اسم سایپا میزنن

    2. mohamad

      ۲۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      آره واقعا چینی ها دمشون گرم این همه مردم میگن جنس چینی فلان و …….خدایش اونا از خودرو یازان ایرانی بهترن.

  5. car love

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (75 ديدگاه)

    من ایران خودرو را بیشتر از سایپا قبول دارم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. رضا

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    صنعت خودرو ایران مانند کودک 50 ساله است که هنوز راه رفتن یاد نگرفته والبته هیچ وقت هم یاد نخواهد گرفت ،وبقول حکما خشت اول که نهاد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج .لذا بهتر است مسئولان محترم با شعار حمایت از تولید داخل دست از اجحاف به مردم بیش از این بردارند و به این انحصار و اجحاف پایان دهند و مردم هم در رای به نمایندگان و رئیس جمهور بجای رای دادن به قیافه و چهره به کسانی رای دهند که خواسته های آنان را برآورده نمایند که یکی پایان دادن به این اجحاف و منفعت طلبی دولت در فروش خودرو های بی کیفیت داخلی و دمده شده می باشد.

    1. اسد

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دولت خودش بالاترین منفعت را داره می بره از این بازار چرا باید نفع خودش را بده به من و تو؟
      هم جیب خالی می کنه هم ایجاد اشتغال می کنه(تعمیرات و صافکاری و …)هم کنترل جمعیت

      1. آئودی ♡

        ۸ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (4 ديدگاه)

        کنترل جمعیت رو خوب اومدی ???

  7. پرهام

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (200 ديدگاه)

    اتفاقا وجود کی لس یا آپشنای دیگه تو این ماشینا فقط حکم بزک کردنه چون اصلا به این ماشینا نمیخوره .فقط ظاهر سازیه و کاملا پوچه .مثلا ستون عقب مسخره دنا پلاس تقلید کور کورانه و به بدترین شکل ممکنه از طراحی کمدرنه که حتی تو ماشینی مثل جک j5 به درستی انجام شده ولی رو دنا واقعا خنده داره . خوب واقعا چنین چیزایی واجب تره یا بهتر کردن وضعیت مونتاژ همین لگن ها که وقتی میخری عین پازلین که باید خودت کاملشون کنی

  8. اردلان

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشینهای ایرانی فقط کافیه ی کم فرمونو با شدت بپیچونی لاستیک میترکه و چند تا ملق میزنی و اگه شانس بیاری زنده میمونی مثل بنده

  9. پژو اونیکس

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ححداقل این دوتا از بقیه خاص ترند. ولی فرمان کوییک هم زیباست.ولی من دنا رو ترجیح میدم.ولی آخه کی میره یه سایپایی 40میلیونی مسخره؟حداقل باید 35 یا34 میلیون باشه.نه؟
    قیمت دنا پلاس حداقل کمی میرزه

  10. ehsanfar

    ۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شما فیس ماشینی مثل بسترن (FAW ) رو ببینید یا ماشین های مثل الانترا چه دینامیک زیبایی داره
    واقعا نمیتونن دنا رو دینامیکی مثل اوناوبدن ؟؟؟؟!!!

  11. قاسم

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی هم بد گویی نکنیم.این دوتا ماشین کار قشنگین

  12. فرهاد

    ۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مشکل اصلی کوئیک، خود پلتفرم اون هست که ذاتا ضعیفه.

  13. hosein

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    پژو 206و پژو405 و پرشیا…. این 3تا داخل ماشینای داخلی خوب بودن و پشت فرمونشون نمیخواد مثل سمند به حالت راننده درشکه بشینی… حاجی بقیشون چه سمند چه دنا چه رانا چه تیبا ماشین بی اصلو نصبن خیالتو راحت کنم… آقا ایرانخودرو از پژو که بهتر نیست که مثلا بیاد پلتفرم 405 رو دچار تغییر کنه و سمند لش بیخودو بسازه و انتظارم داشته باشی داخلش به خوش دستی خود 405 و پارس بشه… صددرصد خود فرانسویا بهترین چیزی که میشده با این پلتفرمو ساخت ساختن…رانا و 206 همینطور و الی آخر…

  14. محمد علی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دنا رو خوب کار کردن اما ستون عقبش خنده داره به نظر من چند تا ایربگ دیگه بزارن خوب میشه بنظر من خودروساز های داخلی نمیتونن پلتفرم بسازن وقت نکردن شیشه های عقب کوییک رو یکم کوتاه کنن ظاهرش یکم لوکس بشه کوییک که واقعا زشته بعدش سود این ماشینارو دولت میبره اینا توانایی ماشین سازی ندارن مثل کشور هایی مثل ترکیه پس بهتره گمرک رو باز کنن که با پولی که به این اشغالا میدیم حداقل یک ماشین خوب بگیریم با پول دنا اگه گمرک نباشه میشه یک سراتو 201۷ بگیریم یا یک سوناتا با پول پراید هم میشه یک ًًًًًًًً کیا ریو 2016 گرفت اینا رو هر ماشین تو گمرک دو برابر قیمتش میکشن ماشین های چینی که امن نیستن ماشین های اروپایی هم که میشه ساندرو یا ال نود که تو اروپا هم از رده خارجن بگیریم به نظر من یک دوچرخه بگیریم بهتره هم ورزشه هم دلتون نمیسوزه که پول حیف کنین

  15. امين

    ۱۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر مسئولان درست انجام وظیفه کنند وخودروهای باکیفیت تولید کنند ما هم وظیفه داریم به عنوان یک ایرانی از تولید داخل حمایت کنیم وخریداری کنیم تا پیشرفت صورت گیرد

  16. اشکان

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هم وزیر صنعت هم ایرانخودرو و هم سایپا خیلی خوب میدونن که چه کلاهی سر مردم گذاشته اند ، فقط خودشون رو زدن به نفهمی ! خودروسازان داخلی دنبال کیفیت نیستن دنبال سود بالا هستن ، اگر پراید و پژو با تیراژ بالا میشه به خاطر اینه که ۸۰ درصد قیمتش سودِ واسه خودروساز ، پس کسی به فکر رفاه مردم نیست ، همه دنبال خالی کردن جیب مردم هستن …

  17. ssss

    ۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه داشتیم بهترشو میخریدیم حتما بودجمون به بیشتر از خودروی تولید ایران نمیرسه دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا