رانا دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو پس از سمند است که با تنوع گسترده در موتورهای ۱.۶ لیتری بنزینی و ۱.۷ لیتری (موتور ملی پایه گازسوز) و در آینده موتور ۱.۴ لیتری ملی (EF4) و تجهیزات جانبی ارائه می شود به طوری که مشتریان، امکان انتخاب مدل های متنوعی از این خودرو را دارند. خودرو «رانا» قرار است اواخر سال جاری با قیمت پایه ۱۰۵ میلیون ریال و در سطوح استاندارد آلایندگی۳ Euro ،۴ Euro و Euro5 از سوی ایران خودرو عرضه خواهد شد.
این خودرو اولین خودرو ایرانی در تطابق با الزامات استاندارد محافظت از عابر پیاده در هنگام تصادف است و همچنین اولین خودرویی است که استاندارد های آلایندگی یورو چهار و پنج را اخذ می کند. در راستای کسب مزیت رقابتی در بازار های خارجی، خودرو ایکس دوازده علاوه بر استاندارد های روز اروپا جایگاه بسیار مطلوبی در رده بندی ایمنی درمیان خودرو های همکلاس بر مبنای معیار Euro NCAP سه ستاره براساس سطح ایمنی تعریف شده برای سرنشینان و عابر پیاده دارد.
این خودرو در دو گونه اصلی ارائه می شود. در نوع اول که دو حالت شامل گیربکس دستی-بنزین سوز و گیربکس دستی-دوگانه سوز را در بر دارد، تجهیزاتی از قبیل ایربگ راننده، کولر، فرمان هیدرولیک و پخش MP3 با ورودی USB دیده شده است. همچنین گونه دوم این محصول، گیربکس دستی-بنزین سوز، گیربکس اتوماتیک-بنزین سوز و گیربکس دستی-دوگانه سوز را دربر دارد و تجهیزات آن شامل ایربگ راننده و سرنشین، ترمزهای ضدقفلABS، شیشه بالابرهای برقی، تنظیم برقی آینه ها، فرمان هیدرولیک، کولر و پخش CD/MP3 با ورودی USB است.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات رانا و رانا پلاس
با این حال آنچه که از ظاهر خودرو پیداست این است که ما با یک پژو ۲۰۶ صندوقدار face lift شده طرفیم. مخصوصاً نمای جانبی خودرو که کاملاً بدون تغییر مانده است. گرچه طراحی نمای جلو و عقب نسبتاً خوب انجام شده اما ارتفاع زیاد خودرو طرح آن را نامتعادل نموده است. در داخل خودرو نیز الهام طراحان از داشبورد تندر ۹۰ دیده می شود و چندانچشمنواز و خوشایند نیست.
بسیاری عقیده دارند که این خودرو بسیار بهتر و مناسبتر از خودرو مینیاتور (تیبا) سایپا است. مخصوصاً مشخصات فنی آن این نکته را تایید می کند. اما این نکته که این خودرو با قیمت اعلام شده عرضه شود هنوز جای شبهه دارد. بعلاوه ممکن است مدلهای تولیدی برای ارزان سازی بیشتر دچار ساده سازی نیز بشوند!
* این مطلب به طور اختصاصی برای سایت پدال نوشته شده و نقل و کپی از آن تنها با ذکر نام و آدرس سایت “پدال” مجاز می باشد.
نیما خسروانی
۱ اسفند ۱۳۸۹سلام.طراحی رانا دومین خودروی ملی ایرانی؟یعنی بدست طراحان ایرانی کار شده؟
پدرام تقی پور شاهکوهی (کاشف)
۵ فروردین ۱۳۹۰با سلام این قیمت 105 میلیون ریال یک جوک بی مزه و وعده دروغ برای برنامه ریزی ملت مسلمان ایران است. پس هم درستش کنید!!!
فرهاد خرم
۱۹ فروردین ۱۳۹۰نقشه های تاتا برای حمله به اروپا
اونوقت این خودرو با این ظاهر 10.5؟ تا کی باید شاهد توهین به شعورمون باشیم.
وحید
۶ تیر ۱۳۹۰ای بابا این پلت فرم سمند که همون 405 قدیمی باشه مثل اینکه مرگ نداره. الان 40 ساله هنوز پلت فرم پیکان داره روی آردی و وانت سوار میشه این 405 هم فکر کنم یه 405 سالی مهمان ایران خودرو باشه. هر مدیر جدیدی میاد ایران خودرو یه طرف این سمند پیر رو خسته رو این ور اون ور میکنه به اسم خودروی جدید میده به خورد مردم بیچاره. قابل توجه بینندگان عزیز اینکه کولرش کامل کپی کولر 206 است و هیچ طراحی براش صورت نگرفته. دلمون خوشه ها
مجتبی
۱ مرداد ۱۳۹۰تغیربخصوسی ندادن شبیح ماشینای خودمونه.
ugd
۴ مرداد ۱۳۹۰سلام
بسه دیگه شورشو در اوردید
تو کره هم تا ده سال مردم هیوندایی رو به دو برابر قیمت خارجیش مخریدند که هیوندایی پا بگیره.
اصولا ایران خودرو هیچی نیست و یه قول پول شویی هست. اما تنها کارخونه ای هست که یه جوون ایرانی میتونه بره نو اوری کنه
اونم نه اینکه بهش بودجه بدند … واگر نه مدل ارش فبد رو همین ایرانی ها ساختند . ولی بزور ضرب سختی با این مدریت خشک و فاسد دولتی نهایتا میتونند فیس لیفت کنند تا حدی پلتفورم های قدیمی رو . همینو حمایت کنید … چرا همیشه در حال ایراد گرفتنید ؟
از ایراد گرفتن بیرون گود نشستن و گفتن گودش کن دردی دوا نمیشه
ساسان
۱۶ شهریور ۱۳۹۰آقا این که یه کپی کامل از 206 sd
ماشین ایرانی کجا بود ((=
ped ram
۶ مرداد ۱۳۹۲sd طراحی کجاس اونوخ
سپهر
۲۷ شهریور ۱۳۹۰اگه قیمتش تا 11 میلیون باشه خودروی مناسبیه
میلاد
۴ مهر ۱۳۹۰دیگه مردم هیچ اعتمادی به ایرانخودرو و … ندارن
منم که کلآ دیگه هیچ تعصبی نسبت به ایران ندارم
امیدوارم یه اتفاقی باعث بشه که اقتصادمون اصلاح بشه
حمید فرجامی قاین
۵ مهر ۱۳۹۰میلاد عزیز حالا از خودرو سازها ناراحتیم دلیل نمیشه که تعصبی به ایران نداشته باشیم من همیشه به ایرانی بودن افتخار میکنم و یکی از دلایل افتخار من هشت سال دفاع مقدس است کدوم کشور هست که بتونه هشت سال جلوی 52 کشور دنیا با خونش بایستد جز ایران
درست است خودرو سازها مشکلات زیادی دارند از جمله نبود مدیریت خوب نبود تکنولوژی و در تحریم بودن
ولی هیچ کدام ازاین ها دلیل قانع کننده ای در جا زدن ما نمیباشد بعضی از نمایندگان مجلس هم که دیگه شورش رو در اوردن الان باید تعرفه واردات حداقل 70 درصد میبود نه 90درصد
حمید از دیار زعفران و زرشک
بهمن
۲۵ مهر ۱۳۹۰طراحی داخلیشو نمیدونم کجا دیدم برام آشناست.
آهان شبیه L90 خودمه میگم چقدر آشناست.
طراحی بدنشو هم تا بازار نیاد نمیشه نظر داد چون مثل مینیاتور قدیم و تیبای جدید عکسشو تو فتوشاپ کشیده و اسپورت میکنن میدن خورد جماعت.
قسمت فنیشو هم نه خودشون میدونن چشه نه مردم.سادشو بگم خدمتتون که سمند الان هم که الانه چراغ ترمز عقبش یکیش همیشه ایراد داره و روشن نمیشه حالا حساب کنید قسمتهای دیگشو.
میدونم تلخ گفتم از همه معذرت میخوام اما حقیقتیه که باید بپذیریم.
علی
۳ آذر ۱۳۹۰اقای فرجامی فک نکنم دفاع مقدس ربطی به تولید ماشین و نارضایتی مردم داشته باشه .خب راست میگه ایران خودرو همیشه یه قیمت پایه میده ولی هرگز درست نبوده.چه ربطی به دفاع مقدس داره.ای بابا
علی
۲۱ اسفند ۱۳۹۰206اس دی ماشین توپیه اگه سیستمش 206اس دی باشه باتغییر ظاهری قیمت 10.5 حرف نداره من یکی میخرم البته نبخاطر دفاع مقدس چون مصرفش پایین قدرتش از405وسمند بیشتره
امين
۲۱ اسفند ۱۳۹۰فک نکنم قیمت پایه همین باشه. به نظر من طبق معمول مدیران ایران خودرو مثل اکثر مدیران و رئسا دارن دروغ میگن . بعدش اگه رانا ماشین درست و حسابی باشه دلشون نمی اید به این ارزونی بدست ایرانی ها برسونن اگه ما هم اهل عراق و سوریه بودیم ارزون میدادن ولی حالا که نیستیم .
رضا
۷ فروردین ۱۳۹۱اقا دروغ چرا تا قبر اااا
امید
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱کی پس ثبت نامش شروع میشه؟
داریوش
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱شرم اوره معلوم نیست 206 هست ال 90 هست یا سمند
مسعود 10
۳۱ خرداد ۱۳۹۱مردم پول ندارن نون بگیرن چی برسه برن رانا بخرن.قشر متوسط مردم نهایت پولی که بتونن به ماشین بدن 4 تومان هست بقیش رویاست
محمد
۳ تیر ۱۳۹۱اما من شنیدم رانا حدود 15میلیون تومان قیمتشه. اصلا عقلانى نیست که تیبا حدود دوازده میلیون باشه و رانا ده میلیون و خرده اى. محصولات ایران خودرو هم به نسبت سایپا معمولا گرون تر به فروش مى رسند
دانیال
۲۱ تیر ۱۳۹۱ای بابا اصلا به فرم بدنه ماشین دقت کردین ببینین که فرم 206 اس دی هست یا نه ؟ حتما دقت کنین
محمد
۳۱ تیر ۱۳۹۱اگر اینو زیر 15 تومن قیمت بدن من اسمم رو میذارم اقدس.تلفظ انگلیسیش هم الان می گم که نگین دارم بلوف میام : Aghdas البته به شرط و شروطی.اولا مثل این تیبا از آب در نیاد یهویی ببینیم مینی خودرو بوده و با فتوشاپ عکسش رو گنده منده و خوشکل و ناز نشون دادن.ثانیا نگن قیمت تیپ 1 بدون هیدرولیک و بدون ABSو بدون ایربگ و بدون بالابر برقی و بدون آچار چرخ و زاپاس و لنگ و …
باور کن همیجوری دارم می خندم بدون اختیار
سید علیرضا
۱۷ مرداد ۱۳۹۱قرار بود زیر 10 میلیون باشه
farhad
۲۸ مرداد ۱۳۹۱بابا خدا وکیلی این دیگه چیه اگه بچه شب تو خیابون ببینش از ترس میمیره یا شک نکن خواب بد میبینه و خودشو خیس میکنه.انگار پیرزنیه که پنج صبح از خواب بیدارش کردی و عصبانیه.بابا خجالت بکشید هر کی که یه کامپیوتر و لبتاب ولیسانس داره که نمیتونه طراحی کنه.شخصیت طراحش از وجنات طراحیش و شمایل خودرو کاملا پیداست.نبوغ بی حد و حصر!!!.خجالت بکشید این چه طراحیه؟؟!!!! بابا تا کی به ما توهین میکنید؟بابا سلیقه افریقاییها که تو طراحی بهتره؟؟؟
سروش
۲۸ مرداد ۱۳۹۱10.5 یه دورغه بزرگه قسم می خورم زیر 14 تومن نیستش تازه بعد از یه مدت میکننش کلاس a.b.c.de.f.g.h.i.j.k.l و… به هی امکانات برمی دارن ارزون میکنن هی میذارن گرون می کنن تا کی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
کماندار
۹ دی ۱۳۹۱الان بالا 30 هست!!! برید حال کنید…اینا اگه الان پیکانم میزدن کمتر از 15 نمیدادنش!
۲۹ شهریور ۱۴۰۲سلام من از آینده اومدم رانا پلاس سال ۱۴۰۲ هست ۵۰۰ 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
زارعیان
۱۱ آذر ۱۳۹۱قیمت الان خودروی رانا وکیا اسپورتج چقدر است؟؟؟ممنون
کماندار
۹ دی ۱۳۹۱والا اون چیزی که نا تو واقعیت دیدیم به طور کلی با این عکسا متفاوته..من دوست دارم لقب تیبای ایرانخودرو رو به این ماشین بدم!!
محمد
۶ شهریور ۱۳۹۲این کجاش ملی هست؟؟؟؟……اتاقش که همون پزو فرانسه هست!!!!!!
سید علیرضا
۲۶ شهریور ۱۳۹۲این خودرو بر دو پلتفرم اساسی ایران خودرو یعنی 206 صندوقدار و سمند که با طراحی داخلی بسیار منظم طراحی شده و قیمت نجومی دارد
سینا
۱ فروردین ۱۳۹۳راناLXقیمتش 30800000 تومنه امکاناتش موتورش استیلش با 206sd v8برابری میکنه بعد چرا 5 ملیون پول اضافه رو بدیم تو جیب ایران خودرو یخورده عاقله باید فکر کنیم
سعید
۱۳ اسفند ۱۳۹۳استاندارد های آلایندگی یورو چهار و پنج!!!