مقایسه بین دو خودرو که در بسیاری از قطعات مشترک هستند و از یک کارخانه نیز بیرون می آیند، کار چندان عادلانه ای نیست. اما اصرار خودروساز وطنی به ساخت انواع خودرو در یک کلاس و روی پلاتفرم پژو ۴۰۵ در بازه قیمتی ۹ میلیون تا ۲۱ میلیون تومان و خلق خودروهایی نظیر روآ، سمند، سورن، دنا، پارس و انواع ۴۰۵ ممکن است کمی تردید در انتخاب یکی از این خودروها برای خریدار ایجاد نماید.
اولین سوال اینجاست که چرا ایران خودرو این همه سرمایه گذاری را برای تولید اتوموبیلهایی می کند که در کلاس و اندازه مشابهی با امکانات و مشخصات مشابه تولید می شوند و رقیب یکدیگر شده و قسمتی از بازار همدیگر را خراب خواهند نمود؟ بعنوان مثال هزینه هایی که صرف توسعه و تحقیق و طراحی و ساخت سمند SE و پژو ۴۰۵ SLX شد، آیا بهتر نبود برای طراحی مدل جدیدی از یکی از این دو خودرو اما با کیفیت بهتر و جذابیت بیشتر صرف می شد؟ یا اینکه این بودجه صرف طراحی و ساخت خودروهایی می شد که در همین بازه قیمتی جایشان بشدت خالیست. نظیر مدلهای استیشن و کوپه و کانورتیبل؟
خوب به بحث خودمان بر می گردیم. سمند SE پایین ترین و ارزان ترین مدل سمند است که البته قرار بود شامل بهبود و ارتقاهایی در سمند EL باشد. نظیر سیستم مالتی پلکس در برقکشی خودرو، وزن سبک تر، تعلیق بهتر، اصلاح مصرف سوخت، تغییر داشبورد و رفع معایب. اما ناگهان پروژه SE تبدیل به ارزان سازی و حذف امکانات حتی مدلهای معمولی سمند و ایجاد خودرویی بیش از حد ساده شد که انگار بعنوان یک خودرو مسافرکش ساخته شده نه یک خودرو خانوادگی !
خوشبختانه طبق اجبار استاندارد ایران، اکنون این خودروها با ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوای راننده عرضه می شوند. اما نصب کیسه هوای شاگرد، بدون تغییرات اساسی در داشبورد این دو خودرو امکان پذیر نیست.
پژو ۴۰۵ SLX نیز خودرویی است که قرار بود بعنوان فیس لیفت پژو ۴۰۵ GLX وارد بازار شود اما طبق سوابق کمپانی و عادت دیرینه آنها در کنار پژو GLX تولید شد بدون اینکه آن را از صف تولید خارج کند. بعلاوه شرکت تمایل داشت این مدل جدید را با قیمتی بیشتر بفروش برساند. اما استقبال بسیار اندک و پس زدگی بازار در اوائل عرضه که بیشتر نسبت به طراحی این خودرو بود، باعث کاهش قیمت آن و قرار گرفتن در کنار GLX شد. طراحی پژو ۴۰۵ SLX بیشتر شبیه یک تیونینگ کارگاهی سطح متوسط از آب درآمده و با وجودی که اسپرت تر از GLX میباشد، اما عدم هماهنگی در برخی زوایا و قسمتها دیده می شوند. بعنوان مثال چراغهای نوافکن گرد روی سپر هیچ تجانسی با سایر اجزا و خطوط بدنه ندارند.
هر دو خودرو از موتور قدیمی و پرمصرف XU7 پژو استفاده می کنند که ۹۷ اسب بخار قدرت دارد و دارای استاندارد یورو ۲ می باشد. هر دو خودرو می توانند به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر دست یابند. شتاب صفر تا صد پژو ۱۱ ثانیه و سمند ۱۱.۹ ثانیه اعلام شده که با توجه به صد کیلوگرم وزن بیشتر سمند توجیه پذیر است. میانگین مصرف سوخت سمند در سیکل ترکیبی، ۸.۵ لیتر و در پژو حدود ۹ لیتر می باشد. هر دو خودرو از سیستم گیربکس BE3 پنج سرعته استفاده می نمایند. توصیه می شود هرچه سریعتر ایران خودرو این دو ماشین را با موتورهای جدیدتر TU5 و EF7 همراه با گیربکس متناسب ارائه نماید. چون بازار خودرو اینک از این تکنولوژی قدیمی اشباع و بیزار شده است. در هیچ کدام از موارد فنی، راحتی و فضا، نمی توان این خودروها را نسبت به هم برتر دانست زیرا کاملاً مشابه هم می باشند. سمند طراحی قدیمی و کلاسیک داشته و تنها چراغهای عقب و غربلیک فرمان آن کمی تغییر کرده اند. پژو تغییرات بیشتری داشته و رودریها، فرمان، چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره و موارد جزئی دیگر در آن نسبت به پژو ۴۰۵ GLX متفاوت می باشند. قیمت سمند SE با ایربگ راننده در مرداد ماه ۱۳۹۰ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت ۴۰۵ SLX نیز ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد. افت قیمت دست دوم هر دو خودرو زیاد بوده و برای سمند پس از پایان گارانتی بیشتر هم می باشد.
نتیجه برعهده شما. این دو خودرو آش دهن سوزی نیستند که برای خریدشان تردید داشته باشید. شاید بد نباشد به گزینه های دیگری فکر کنید یا سقف بودجه خریدتان را کمی بالاتر ببرید! در نهایت فرقی نمی کند که شما سمند بخرید یا پژو ۴۰۵ چون در هر دو حالت سود آن به جیب یک خودروساز می رود.
Omid
۳۰ دی ۱۳۹۶سلام،دوستان با تعصب جواب ندید،من هر دوش رو داشتم،سمند سگش می ارزه به 405 ،سمند خشگل تره بخصوص اگه بهش برسی و بخصوص سمند ای اف سون،من همه مدل ماشین ایرانخودرو داشتم هیچ ماشینی ترم از سمند نیست زیرپاش عالیه سمند ef7
ماشین 405 یه برای آدم های بالای 40 سال خوبه ولی سمند جوون پسند تره،بنظر من به شتاب ماشین نباید نمره داد و شتاب باید در درجه آخر قرار بگیره ولی چیزهای مهم تری برای انتخاب هست مثل زیبایی و ایمنی و فضای ماشین و نرم بودن و بدون صدا بودن و…و در آخر باید به شتاب نگاه کنید
از همه نظر سمند بهتره ولی از نظر شتاب 405 شتاب اولیه اش بیشتره ولی شتاب ثانویه سمند عالیه و بهتر از پژو هست و تجربه خودم رو در اختیارتون میذارم،سمند داشبورد زیباتری داره نسبت به پژو،البته پژو با داشبورد جدید رو باید با سمند داشبورد جدید مقایسه کرد که از این نظر هم سمند داشبورد ساناته ای خشکل تره،اینکه میگن سمند لش میشه همش چرت هست
شما ماکسیما هم زیر پات باشه بهش نرسی از ریخت می افته و لش میشه ،پس اگه به سمند برسی هیچوقت از ریخت نمی افته،اینا که میگن سوار تاکسی سمند که میشن خیلی لش شده،ایا سوار تاکسی 405 هم شدید که ببینید چقدر پوکیده شده؟؟؟
سمند بخرید و بسازیدش،رینگ اسپورت لامپ زنون آلمانی،پشتش هم یکم ببری بالا و یکم حالت شوتی بشه،شیشه دودی آمریکایی ضد خش،و سیستم صوتی تصویری زیبا بنداز روش،اونوقت ماشینتون با هیچ ماشینی عوض نمیکنی ???
پس اوناییاونایی که سمند ،بخصوص ef7 سوار نشدن نظر ندن،البته اینو بگم ماشین های مدل 90 به بعد اشغال هستن ولی مدل نود به پایین عالیه،سمند ال ایکس راحت 205 تا رو پر میکنه ولی ef7 راحته راحت باهاش 220 تا رو پر کردم
رضا
۲۳ تیر ۱۴۰۲سلام
حرف حق را زدی منم مدل 90را دارم تمام ایران را رفتم و دوسفر خارجه باهاش رفتم ، به قول شما بهش رسیدم سیستم ، دوسانتم بیشتر بردمش بالا ، و سرویسهای ماشین هم به موقع تا اوراق نشه نمیفروشمش
وجید
۶ اسفند ۱۳۹۶توسمند قدرت دید نداری بخاطر ستون های جلو که خوب طراحی نشده و این کم شدن دید رو توی سرپیچ ها به وضوح متوجه میشی.اما ۴۰۵ قدرت دید بهتری داره.شتاب ۴۰۵ بسیار بهتره نسبت به سمند.فرمان پذیری ۴۰۵ بهتره اما سمند کند تره.بعدم شما همش داری میگی اسپرت کنی خوب میشه .ماشین اگه خوب باشه دیگه نیاز به اسپرت نداره
Arsalan
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام،سمند دید کمتری داری و تنها ایرادی که سمند داره همین هست،ولی پژو ایرادهای بیشتری داره،اینکه سمند سنگین تر هست اتفاقا خیلی خوبه چون توی سرعت بالا چسبندگی بهتری داره و هندلینگ بهتری داره،اگه ماشین رو حتی اسپرت هم نکنی معلومه سمند خشکل تره و جوون پسندتره،405 ماشین از مد افتاده ای هست و بیشتر برای ادمای مسن خوبه،اپشن های سمند بیشتره،در مورد فرمانپذیری تعجب میکنم چرا میگید 405 بهتره درحالیکه فرمون سمند نرم تره و بخاطر وزنش هندلینگ بهتری داره توی سربالایی ها کلا پژو کم میاره، ولی سمند ای اف سون اصلا به هیچ عنوان کم نمیاره،سمند صندلی هاش نرم و جادارتره،صندوق عقب بزرگتری داره قیافه خشن تر و مردونه تری داره و ایمنی بهتر،هندلینگ بهتر،شتاب ثانویه بهتر،بدون صدا،بدنه محکمتر و ستون های قوی تر،صندلی های نرم تر که واسه مسافرت عالیه،خلاصه سمند از همه نظر بهتره فقط تنها ایراد سمند همون دید راننده هست