در این نوشته کوشش بر این دارم که تا حدی اطلاعاتی جامع در اختیار شما قرار دهم؛ بااینحال ممکن است برخی خوانندگان با نظر من موافق نباشند، بنابراین اگر شما نظر دیگری دارید در کامنتها بیان کنید.
این پیشرانه از سری XU گروه پژو-سیتروئن و دارای حجم دقیق 1761cc، کورس پیستون ۸۱.۴ mm، ۸ سوپاپ، قطر سیلندر ۸۳ mm و نسبت تراکم ۹.۳ است.
XU7 در ابتدای ورود به ایران با کد jpk مورد استفاده بود. این نسخه به دلیل تراکم کمتر، نسبت به نسخه فعلی با کد jp/l3 LFZ که از اوایل دهه هشتاد جایگزین آن شد، قدرت و گشتاور کمتری ارائه میداد.
پیشرانه نامبرده در ۱۹۸۲ متولد شد و تا سال ۲۰۰۰ همچنان در سیتروئن Xsara نصب میشد. پس از آن PSA با تعویض سرسیلندر با نمونه ۱۶ سوپاپ و همچنین جایگزینی متعلقات دیگر، تا سالهای زیادی از آن بهره گرفت.
سوگلی ایرانخودرو، کاربری کاملاً خانوادگی دارد. بااینحال این پیرمرد پرتوان در رقابت با TU5 و EF7 نشان داده که هنوز هم حریف میطلبد.
یک دهه پیش مطالعهای روی افزودنیهای بنزین مانند اتانول و MTBE انجام و در آن از XU7jp ایرانخودرو استفاده شد. طبق نتایج آزمایشهای این مطالعه، پیک گشتاور پیشرانه در دور ۳۰۰۰ rpm قرار دارد ولی موضوع مهمتر این است که در حالت بار کامل، یعنی بیشترین فشار متوسط ۱۰۰ چرخه کاری پیشرانه، و در صورت استفاده از بنزین اکتان ۸۷، بالای ۹۵ درصد گشتاور در دامنه ۲۲۵۰ – ۴۵۰۰ rpm در دسترس است. همینطور بیش از ۹۰ درصد گشتاور میان دورهای ۲۰۰۰ – ۴۷۵۰ rpm تولید میشود.
اما اگر روی XU7 از سرسیلندر ۱۶ سوپاپ و منیفولد و دریچه هوای XUM استفاده کنید، این دامنه بسیار بلندتر خواهد شد و آن را از هر نظر بیرقیب خواهد کرد.
موضوع مهم دیگر این است که اگر از بنزین سوپر یا مکمل اتانول و MTBE استفاده کنید، پیک گشتاور را در دور ۲۷۵۰ rpm و پیک قدرت را در دور ۶۰۰۰ rpm (با بنزین معمولی در ۵۵۰۰ rpm) به دست خواهید آورد.
در حالت استفاده از بنزین معمولی خودروی شما بیشینه گشتاور ۱۴۳ n.m و بیشینه قدرت ۹۲ اسب بخار خواهد داشت. بنابراین میتوان دریافت که اطلاعاتی که ایرانخودرو درباره این پیشرانه منتشر کرده (گشتاور ۱۵۳ n.m و قدرت ۱۰۰ hp) در صورت استفاده از بنزین سوپر و شرایط نزدیک به آزمایشگاه به دست خواهد آمد. به همین شکل در مورد دو پیشرانه TU5 (142n.m و ۱۱۰(hp و EF7(159n.m و 115hp) نیز این اعداد در شرایط آزمایشگاهی و با سوخت با اکتان بالا هستند.
ایرانخودرو در دفترچهای که به همراه خودروهای دارای پیشرانه XU7 ارائه کرده نیز، بنزین مناسب مصرف را با اکتان ۹۵ آورده است. پس پیشرانه مورد بحث سازگار با بنزین سوپر با اکتان ۹۵ است ولی با سوخت گاز طبیعی سازگاری چندانی ندارد، بااینحال با توجه به اینکه این نوع سوخت (CNG) به طور گسترده در XU7 مصرف شده، طبق تجربه استهلاکی کمتر از انتظار دارد.
ناگفته نماند که در میان پیشرانههای دیگر ایرانخودرو، این بهترین سازگاری را با بنزین معمولی اکتان ۸۷ دارد و ازآنجاکه فعلاً بنزین سوپر بهندرت یافت میشود، میتوان گفت ازاینجهت بعد از پیشرانه B3 یورو ۲ پراید، بهترین انتخاب برای استفاده بنزین در ایران است.
اکتان مناسب برای سه پیشرانه پرتیراژ ایکو با توجه به ضریب تراکم آنها عبارتاند از:
XU7: 96, TU5:101, EF7:104
پس دو پیشرانه جوان ایرانخودرو بسیار به کیفیت بنزین وابسته هستند و استفاده از بنزین معمولی به شدت استهلاکشان را افزایش خواهد داد.
جدا از این، TU5 و EF7 به دلیل دمای کاری بالاتر و همچنین نیاز به دور موتور بیشتر برای کشش بهتر و همینطور جنس بلوک چدنی که گرمای زیادی را ذخیره میکند، نیاز به روغن مرغوبتری دارند که مستلزم هزینه بیشتر است.
اما برسیم به بازده گرمایی. خودروی شما بیشترین بازده گرمایی و کمترین مصرف سوخت را در دور ۳۵۰۰ – ۴۰۰۰ rpm دارد. اگر متوجه شدید که زیر فشار، نشانگر آب خودرو در حال بالا رفتن است بهتر است دنده را سبک کرده و دور پیشرانه را تا محدوده ۲۵۰۰ – ۳۰۰۰ rpm پایین بیاورید. چراکه کمترین بازده گرمایی را خواهد داشت.
توصیههایی برای راندن XU7jp:
اگر GLX 405، پارس سال و سمند LX در اختیار دارید، بدانید که با خودرویی خانوادگی و مناسب سرنشینان زیاد طرف هستید.
این پیشرانه پیک گشتاور خود را در دورهای پایین به دست میدهد و نیاز به تعویض دنده را بهویژه در هنگام سبقت گرفتن برطرف میکند و به همین دلیل نیز از شتاب اولیه بهتری در برابر EF7 و TU5 برخوردار است. ولی به خاطر سوپاپ کمتر و طراحی منیفولد، محدودیت تنفس در دورهای بالا دارد که خود را در افت شدید گشتاور و کشش در دورهای پس از ۴۰۰۰ rpm نشان میدهد و به همین خاطر در شتاب ثانویه و سرعت بیشتر از ۱۳۰ kmh مغلوب حریفان خود خواهد شد. این جایی است که با تعویض سرسیلندر با سوپاپهای بیشتر و دیگر متعلقات شامل منیفولد و دریچه گاز با دِبی هوای بیشتر، برتری خود را در سرعتهای بالا نیز حفظ خواهد کرد.
بنابراین بهتر است دندهها را حداکثر تا دور ۴۵۰۰ rpm تعویض کنید تا هم شتاب بیشتری نصیبتان شود و هم پیشرانه بختبرگشته فشار کمتری را متحمل شود.
در مورد واشر سرسیلندر نیز هیچ جای نگرانی نیست. درصورتیکه سیستم خنککننده خودرو سالم باشد، از ضد یخ استفاده کنید و پیچهای سرسیلندر را با ترکمتر سفت کنید و چنانچه دور پیشرانه را بالای ۵۰۰۰ نگه ندارید، استهلاکی حتی کمتر از دو پیشرانه دیگر خواهید داشت.
XU7 نیز پیشرانهای گرمکار است، در دمای ۹۷ درجه (خط وسط نشانگر آب) دور کند فن و در ۱۰۵ درجه (خط بعد از وسط) دور تند فن روشن میشود؛ در صورت استفاده از نسبت مناسب ضدیخ، آب رادیاتور حداقل تا ۱۱۰ درجه به جوش نخواهد آمد و واشر سرسیلندر دچار پوسیدگی نخواهد شد.
در پایان باید گفت، درحالیکه بیشتر از یک دهه از عرضه TU5 و EF7 میگذرد، بالای ۵۰ درصد از تولیدات سالیانه ایرانخودرو در گروه پژو و سمند و بیشتر تاکسیهای شهری و بینشهری از XU7 استفاده میکنند. تاکسیهایی که در گرمای تابستان با ۵ سرنشین و کولر و با استفاده از سوخت گاز، روزانه مسیر بسیار زیادی را میپیمایند، حساب دوام مناسب و استهلاک کم خود را پس دادهاند. البته که باید با مصرف سوخت و سر و صدای زیاد آن نیز کنار بیایید.
درست است که این پیشرانه از رده خارج و قدیمی است ولی با در نظر گرفتن بازار دست دوم بهتر و قیمت کمتر قطعات و دستمزد، مشخص است که در ایران انتخاب بهتر همین است.
نویسنده: آرین
در همین رابطه بخوانید: مشخصات موتورهای خودرو ایرانی
datsun
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ولا جوری که شما از این موتور تعریف کردی فردا ایران خودرو ده میلیون افزایش قیمت میده دوستان و آشنایان هرکی از این موتور استفاده کرده حداقل یک بار واشر سوزنده حتی من از یک مکانیک با تجربه شنیدم که این موتور ضعف طراحی داره به همین خاطر واشر میسوزه که تو موتور tu5 اینطور نیست
Ali_x76
۲۲ مرداد ۱۴۰۰یکی از دلایل اصلی، مجاورت سوپاپ دود سیلندر ۲ و ۳ این موتوره که باعث ایجاد ناحیه داغ میشه.
عیب دیگه هم ضعف کیفیت و ساخت بلوک، سرسیلندر و واشر های امروزیه.
حمید
۲۲ مرداد ۱۴۰۰چرا محصولات ایرانی برقی نمی شوند و چه اصراری بر استفاده از موتورهای بنزینی قدیمی است اکنون در سراسر جهان تا سال 2030 همه خودروها برقی خواهند شد آن وقت داریم در مورد موتور قدیمی صحبت می کنیم
HamiD
۲۲ مرداد ۱۴۰۰سلطان ما برق نداریم لامپ خونمون رو روشن کنیم … حالا ماشین برقی بسازیم؟
Ali_x76
۲۳ مرداد ۱۴۰۰ماشین هایی که مدل برقی و بنزینی دارن رو یه بررسی بکن.
به طور معمول نمونه های برقی اقلا ۱۰ هزار دلار گرونترن، ضمن اینکه وزن بیشتری دارن، فضای بارشون کمتره، برد کمتری دارن.
افزون بر این ها، فناوری ساخت باطری لیتیومی رو نداریم.
باطری هم عمر محدودی داره و بعد از ۵ تا ۸ سال باید تعویض بشه که هزینه خیلی زیادی هم داره.
فناوری ساخت شارژر پر سرعت ( بالای ۳۰ کیلووات ) رو نداریم.
شبکه تامین برقمون هم توانایی پاسخگویی به این میزان تقاضا رو نداره.
ضمنا ماشین های برقی وقتی پاک تر از بنزینی هستن که برقشون از منابع پاک تامین بشه، نه مازوت و زغال سنگ و …
امیر
۲۳ مرداد ۱۴۰۰من شنیده بودم چون بلوکش آلومینیومیه میزان داغ شدنش خیلی بیشتر از tu5 که بلوکش نیکلیه هست به همین دلیلم هر کی یه xu7 بالا 10 11 سال کار داره حداقل یکبار سر سیلندر سوزونده
افشین
۱۸ تیر ۱۴۰۳چه عرض کنم شما میفرمایید بعد از ده سال یه بار واشر زده من بخت برگشته کلا هشت ساله سمند دارم و صفر خریدم چهار بار واشر زدم تمام نکات نگهداری رو هم رعایت کردم شهرمون هم کلا زیاد گرم نیست و هر بار تعمیرگاه رفتم میگن طبیعیه و این موتور همینه و این ایرادش ذاتیه اینم یادآوری کنم اصولا در نگهداری و رانندگی با خودرو بسیار وسواسی و با دقتم از هر کی هم که سمند داره پرسیدم همه میگن مال اونها هم همینطوریه
محمد مختاری آذر
۲۵ مرداد ۱۴۰۰آقا ما پتانسیل الکتریکی شدن رو داریم مپنا داره موتور الکتریکی تولید میکنه ولی مشکل اصلی کشور یک پلتفرم و شاسی هستش وبقیه قسمت های خودرو خوب وقتی نداریم الکتریکی هم نمیشه ساخت
فورد
۲۲ مرداد ۱۴۰۰این موتور هم در سیلندر هم در سر سیلندر ضعف داره و جز پر استهلاک ترین موتور هاس و بعد از ایرانیزه شدن بدلیل استفاده از الومینیوم نامرغوب ایراداتش بیشتر هم شد
Xu7
۷ شهریور ۱۴۰۱داداش اولندش از مکانیک با تجربه سوال نکردی چون اطلاعاتش صددرصد صفره.. خوب به حرفام گوش کن و قشنگ بهشون فکر کن اول اینکه چرا ۴۰۵ های مدل پایین مثلا تا سال ۸۸ زیاد درگیر واشر سرسیلندر نبودن اکثرا هم ماشین های خوبی و بی دردسر هم بودن چون کیفیت سر سیلندر بوش و پیستون و واشر سر سیلندر با مواد اولیه اصلی رو داشتن اما الان قطعات این موتور از مواد بازیافتی تولید میشه همین ایرانخودرو اینکارو کرد تا مردم ماشین های سمند و دنا و … با موتور ef7 بخرن ولی اوناییکه این موتور رو میخرن نمیدونن بعد از گذشت 6 سال قراره چقدر هزینه موتور بدن بعدشم موتورشون مثل قبل نمیشه هیچ بعد اون هر ۲ یا ۳ سال باید واشر و مشکلات اینچنینی پیدا میکنن حالا تعمیر موتور ef7 یا همین tu5 خیلی بالاست… درضمن اگه ضعف موتور xu7 واشر سر سیلندر اونم قابل حله من رو ماشینم الان ۷ ساله واشر سر سیلندر انداختم تا حالا یبارم منو جا نزاشته تحت رانندگی شدید دورهای بالای ۴۵۰۰ دنده عوض میکنم توی تابستون با کولر و با خانواده گردنه ها رو رفتم بدون اینکه آخ بگه
رضا
۴ شهریور ۱۴۰۲داداش من عاشق 405هستم
الآن ده سال دارم.فقط میشه بگی که چکار کردی واشر نمیزنه
Bert
۱۱ آبان ۱۴۰۳سیستم خنک کننده تمیز باشه و روغن موتور مدلهای بالای ایرانول . موتورت هیچیش نمیشه. در ضمن موقع زدن کولر یا توقف کن و یا پاتو بزار روی کلاج.
حجت
۱۹ آذر ۱۴۰۲سلام من چندین ساله سمند xu7 دارم ماشین هم قیمتش که مثل خودش کارایی و راحتی و یه حداقل امنیتی هم داشته باشه در ایران نیست فعلا گزینه دیگری وجود نداره مسائل مربوط به استهلاک هم فقط بخاطر جولان دلالهای قطعات یدکی و افت شدید کیفیت قطعاته که برخی لوازم یدکیها بدون تحقیق قطعه میخرن میفروشن و باعث هزینه مجدد برای مصرف کننده میشن مثلا من واترپمپ و تسمه تایم گرفتم بعد 15هزارتا واترپمپ نشت کرد اینقدر جنس بیخودی داشت و تسمه هم ترک خورد چون تقلبی بود فروشنده هم که دنبال سود خودشه براش مهم نیست در حالیکه این قطعات باید حداقل صدهزار کیلومتر بدون مشکل کار کنند یا همین واشر زدن بیشتر بخاطر نوع جنس واشره وقتی واشرهای مولتی لایر و با تحمل حرارتی بالا هست از واشر ارزون بی کیفیت که مشخص نیست کجا ساخته میشن استفاده نکنید از مکانیک باتجربه بپرسید چی بخریم کدوم بهتره همون رو که تایید میکنه رو ماشینتون ببندید
VIPER
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ایرانخودرو یه ضعف داره و اونم اینه که یه موتور 2لیتری کاردرست نداره
SS
۲۳ مرداد ۱۴۰۰یه ضعف داره؟؟؟ کل ایران خودرو ضغف هست یه نقطه قوتش رو بگید.
——
طوری که نویسنده از این موتور از رده خارج تعریف کرد الان خود مدیران پژو سیتروئن تعجب کردن که این اسطوره کجا بوده
یکی از آشناهای ما سمند با همین موتور داشت ماشین از اول دست خودش بود و سرویس هاش هم نسبتا منظم انجام میداد. چند بار واشر سرسیلندر زد بعد رو 200 هزار تا موتور قفل کرد. موتور رو عوض کرد استوک سیتروئن انداخت همچنان حداقل دو سال یه بار واشر میزنه. دوبار هم تا حالا تسمه تایم کمتر از دوسال تعویض شده پاره کرده.
موتور نیست نان آور برای مکانیک ها هست.
اگر نویسنده به این موتور میگه خوب موتورهای تویوتا که 500 هزار کیلومتر بدون دردسر میرن چی هستن؟
امیرشکرایی
۹ اسفند ۱۴۰۲ببین دوست عزیز اگر بخاهیم درست قضاوت کنیم نه میشه کلش ایراد نه میشه تعریف و تمجید من خودم پژوپارس سال خردسال 97صفر الان داره 403میاد ناموسا بجز تعویض روغن موتور در هر6هزارکیلومتر وزدن بنزین تعویض لاستیک یکبارم تعویض باطری هیچگونه هزینه دیگری براش تا الان نکردم هرکسیم میشینه پشتش میگه عجب زیرپایی داره انگار صفره البته ماشینهای امروزی رو نمیدونم شاید مثل این نباشه ولی خداییش اگر با ماشین مدارا کنی و فشار بیهوده نیاری و فقط سوارشدن رو یاد نگرفته باشی میشه باهاشون کنار اومد
Mahdi
۲۲ مرداد ۱۴۰۰پدال خواهش میکنم با این مقالات ما رو مجبور به انتخاب بین بد و بدتر نکن
R@m!n
۲۲ مرداد ۱۴۰۰تو اینکه هر سه موتور آشغالی بیش نیستن هیچ شکی نیست اما برای من جالبه بزرگترین مشکل این موتور مورد بحث یعنی واشر سیلندر رو اشاره نکردین و تازه میگین جای نگرانی نداره !!!!
کسانی که تاکسی دارن با این موتور هر 9 ماه واشر سر سیلندر تعویض می کنن که برای یه تاکسی دار هزینه ی بسیار سنگینی هست. خرابی های گاه و بی گاه فن هم به کنار. تنها نکته مثبتش جوش اوردنای نسبتا کم تر نسبت به دو آشغال دیگه هست که اونم بخاطر اینه که تو دورای بالا افت گشتاور زیادی داره و عملا رانندرو از بالا بردن دورموتور پشیمون می کنه. این موتور به قدری آستانه تحمل پایینی داره که خیلی از مکانیکا و کارشناسا توصیه می کنن بالای 100 تا باهاش نرین.
راجب اون دو آشغال TU5 و EF7 که متاسفانه فقط با بالا بردن دمای کارکرد و بلوک بسیار بی کیفیت چدنی همون نکته مثبت جوش نیوردن هم ندارن. یه نصیحت به همه مالکان همه این ماشینا که خودم هم جزوشون بودم و هستم خواهشا به این موتورا تا جای ممکن فشار نیارین، رو تعویض دنده هاتون خیلی دقت کنید و زود به زود ماشینو سرویس کنین و دیاگ بزنین که تو خرج سنگین نیوفتین مخصوصا الان که حتی قطعات مصرفی هم بشدت بی کیفیت هستن.
Amin
۲۲ مرداد ۱۴۰۰جسارتا اقا رامین شما xu7 دارید یا tu5؟😁
من که tu5 دارم با اینکه ۱۳۰ تا کار کرده ، یکمی مستهلک شده ، باید یه سرویس کامل انجام بدم ولی به هر حال راضی هستم از شتاب و مصرف سوخت اش ، نسبت به ماشین های ایرانی
R@m!n
۲۲ مرداد ۱۴۰۰راستش من تجربه هر سه موتورو داشتم و هر سه اشغالن
امیر
۲۱ آبان ۱۴۰۱سلام خسته نباشید، داداش تعویض دنده رو که فرمودید دقت کنیم باید به چه شکل باشه و اینکه گفتید دیاگ بزنید یعنی چی؟
اگه ممکنه بیشتر توضیح بفرمایید،
متشکرم
porsche
۲۲ مرداد ۱۴۰۰EF7 TCو EF7 موتور های دلخواه من تو ایرانن
Kf
۲۲ مرداد ۱۴۰۰من یه سال Ef7 داشتم خیلی اذیتم کرد هر مکانیکی هم عرضه تعمیرشو نداشت الان tu5 دارم با این ک اینم آشغاله اما بهتره
شایدم ماشین بدی دستم اومد
porsche
۲۳ مرداد ۱۴۰۰مشکل از ماشین نیست
یه مدت تو نمایندگی ایران خودرو هم کسی ازش سر در نمیاورد
همین الانم خیلی جاها ازش سر در نمیارن
اما tu5 قیمت قطعاتش مناسب تره و بیشتر تعمیرگاها به دلیل قدیمی بودن اونو میشناسن
EF7 یه انجین در سطح جهانیه فقط تو ایران بلد نیستن با چه قیمتی و چه خدماتی اونو به مردم بدن
امیر
۲۲ مرداد ۱۴۰۰الان که می بینم این موتور ها انقدر بی کیفیت هستن. خدا شکر می کنم سمت ماشین
ایرانی نرفتم مگر نه ورشکست می شدم.
دیروز رفتم مکانیکی دیدم یه نفر یه پرشیا آورد یارو گفت این موتور به این راحتی ها درست نمی شه باید حتما قطعه رو تعویض کنی قیمت قطعات رو که بهش گفت اصلا یارو
حالش شدید گرفته شد. ول کرد رفت. پس الان که قیمت قطعات و خود ماشین بالا رفته
از ماشین هاتون مواظبت کنید که مجبور نشید کلی پول تعمیر بدید.
Ninja
۲۲ مرداد ۱۴۰۰واقعا ماشین های ایرانی ۴ کمبود و مشکل بزرگ دارن
اولین و مهم ترین اینه یه موتور خوب ندارن بقول دوستمون یه دولتی کار درست مثلا تو موتور یاریس رو ببین ۱.۶ دهم لیتر اونقدر قدرت حالا ایرانیا نمیتونن یه دو و نیم لیتر با قدرتی کمی بیشتر یا قدرتی اندازه همون بسازن بعدش مصرف سوخت محصولانشون هم نسبت به حجم زیاده
دومین هم این که ایمنی و کیفیتشون خیلی پایینه باید خیلی روش کار کنن و در کنارشون طراحی محصولات رو بهتر و کم نقص کنن مثلا تو ببین چقدر کم دقت ساخته میشه ماشینا چقدر طراحیشده پر نقص هست
سومین مشکل هم طراحی بد کابین و کمبود کلی از آپشن های رفاهی و کیفیت ساخت افتضاح کابین هستش
چهارمین هم قیمت هستش و افزایش قیمت مردم انگار دارن طلا میخرن
و ماشین رو مثل خونه سرمایه میدونن از اون میتونن سود کنن
Amin
۲۲ مرداد ۱۴۰۰مقاله ی خوبی بود و مانند دیگر مقاله های سایت جای تشکر رو داره، اما به نظر من xu7 واقعا مثل سرطان میمونه از نظر خراب شدن ، هر جاش رو درست کنی یه جای دیگش خراب میشه، tu5 قائل اعتماد تره و در کل ef7 بهتره مخصوصا این که با گاز هم سازگاری خیلی بیشتری داره
Carbonado Aventador
۲۲ مرداد ۱۴۰۰تجربه من اینه که همه چی به نوع رانندگی و شعورنگهداری از خودرو بستگی داره..
با تویوتا هم که سگ جون ترین ماشینای دنیا رو میزنه هم بدرفتاری کنی جای ۱ میلیون کیلومتر ؛ سر ۲۰۰ هزارتا پیاده میشه..
.
هرچقدرم که ماشینای داخلی اشغال باشن اگه درست رانندگی کنید تا ۲۰۰ هزارتا مشکل خاصی براتون پیش نمیارن…
پراید داشتم باهاش ۲۰۰ هزارتا راه رفتم فقط خرج روغن و بنزین کردم (یکبار هم گریبکسش رو سرویس کردم) موتور پلمپ بود.
ال ۹۰ داشتیم باهاش ۲۰۰ تا راه رفته پدرم فقط خرج ردغن و بنزنین و تسمه تایم کرده.
۴۰۵ هم داشتیم باهاش ۲۰۰ تا راه رفتیم ففط خرج مصرفی کردیم.
به علت اینکه خانواده پر جمعیتی داریم هرکس ماشین خودشو داره و چون زیاد به خارج تهران میریم و میاییم ؛ ماشینامون ریاد کیلومتر میندازه!
پویا
۲۲ مرداد ۱۴۰۰سمند EF7 بابام تا 400هزاز کیلومتر هم رفته اما هنوز موتورش هیچ مشکلی نداره
SS
۲۳ مرداد ۱۴۰۰این رو در نظر بگیرید که کیلومتر جاده ای فشار خیلی کمتری به موتور میاره تا استفاده شهری چون سیکل گرم و سرد شدن یکبار انجام میشه و خنک کاری و روغن کاری هم بدون مشکل انجام میشه. بیشترین استهلاک برای موتور در موقع روشن شدن اتفاق میافته.
تا جایی که من میدونم پرایدهای قدیمی و ال 90 بین ماشین های داخلی موتور بهتری دارن.
Mad.z.Max
۲۲ مرداد ۱۴۰۰توی ایران انجینهای لنسرای ۱۹۹۲-۳ و پروتون های ویرا که تا ۱۳۸۶ تولید شدن (پروتون ویرا عینا لنسر هست و فقط اسم و چراغاش فرق داره و از انجین ۱۵۰۰ لنسر استفاده میکنه) به طرز عجیبی فوق العاده هستن و بسیار بسیار کم استهلاک در حدی که بعد از اینهمه سال اهل فن و کسایی که آشنایی دارن، یه نمونه کارکرده ترتمیزشو بارها به انجینای بنجل و بی کیفیت داخلی ترجیح میدن. تازه ماشینایی که گفتم، کولر بسیاااار فوق العاده ای هم دارن و مصرف سوختشونم زیر صدی ۸ در شهر هست.
خیلی خیلی نرم کار میکنن، لوازمشون توی تهران خوب گیر میاد با قیمت مناسب. من طی ۱۱ سال اخیر غیر از استفاده مداوم خودم از لنسر به عنوان ماشین شهری، لنسر و ویرا رو به خیلی از دوست و آشناهام پیشنهاد دادم و سه چاهار تاییشون که خریدن، همیشه ازم تشکر کردن و از ماشین کم خرج و بی آزارشون لذت بردن.
Mahdi
۲۲ مرداد ۱۴۰۰پدرم 405 داره باهاش تا حالا ۱۰۰ تا راه رفته تا حالا فقط لوازم مصرفی رو عوض کرده و کوچکترین خرجی براش نداشته و این به خاطر نوع رانندگیشه که میدونه حد و مرز ماشین کجاست و رعایتش میکنه من خودمم استاد رانندگیم پدرم بوده سبک رانندگیمون تقریبا یکیه خودم هم TU5 رو به خاطر محل زندگی و کار کیلومتر زیاد روش افتاده ولی خرجی غیر از روغن و بنزین نداشته
به نظرم اگه رعایت کنید مشکل واشر حل میشه
شاهین
۲۲ مرداد ۱۴۰۰سلام وقت بخیر
ممنون از دوست عزیزمون بابت اطلاعات مفیدشون
من خودم به شدت از این موتور و همچنین TU3 یا همون موتور ۲۰۶ تیپ ۲ متنفرم چون قبلا چندین بار شدید اذیتم کردن و خرجای میلیونی رو دستم گذاشتن.
بنظرم مناسب ترین موتور تو این رده موتور تندر ۹۰ باشه که نسبنا کم آزاره.
Kf
۲۲ مرداد ۱۴۰۰آره خودم اولین ماشینی ک خریدم یه تیپ 2 چپی بود
منو خیلی زیبا با موتور و میکانیکی آشنا کرد
شتابش هم از پراید کمتر بود تو روحش
🇩🇪👑SL300👑🇩🇪
۲۲ مرداد ۱۴۰۰بچه ها ماشین های دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی که در ایران باشن و استهلاکشونم خوب باشه و کیفیت بالا داشته باشن چیا هستن ؟
hamid
۲۲ مرداد ۱۴۰۰جوری ازین موتور آشغال تعریف کردین فکر کردم موتور هواپیماس!
MOHAMMAD.n.r
۲۲ مرداد ۱۴۰۰اوایل دهه هشتاد پرشیا گرفتیم که همین موتورو داره و تا الان بیشتر از ۴۲۰ هزار کیلومتر کار کرده!!!! هنوزم ماشینو داریم و توی شهر سوار میشیم.
تمام خرابی های این موتور رو یادمه که روی چه کیلومتری اتفاق افتاده.
فشنگی اب روی ۱۵۰ هزار، فن ها یکسره روشن میموندن.
واتر پمپ روی ۲۴۰ هزار، شروع کرد به چکه کردن از کنا قاب تسمه تایم.
واشر سرسیلندر روی ۲۷۰ هزار (به علت ترکیدن جنت های کهنه اب و ترکیدن رادیاتور و… خلاصه چند مرحله جوش اوردن) چند ماهی بعد از ترکیدن جنت ها … کار کرد تا دیگه کمپرس رد داخل اب و مجبور شدیم عوضش کنیم.
اویل پمپ روی ۲۷۰ هزار، به دلیل شل دستی مکانیک بعد از عوض کردن واشر سرسیلندر ، سیمکشی ماشین رو رو درست وصل نکرد و چراغ روغن همش چشمک میزد. بعد از عوض کردن اویل پمپ و دو تا فشنگی روغن و باز کردن کارتر و کلی علافی دیگه متوجه شدیم اقا تررر زده😐😐
روغن ریزی هم که نگم براتون!!! کل موتور های پژو سیتروئن مشکل شدید روغن ریزی دارن.
واشر درب سوپاپ و پولی سر میلنگ با این جنسای اشغال تو بازار هر چهار سال یکبار بهتره عوض بشن.
سنسور اکسیژن و استپر موتور فابریک هم تا پارسال کار کردن ولی به لطف جنسای اشغال توی بازار توی یکسال گذشته یکبار دیگه هم مجبور به تعویض استپر موتور شدیم.
چند تا توصیه برای کسایی که میخوان این موتور رو استفاده کنن.
حتما اب رادیاتور و ضد یخ داخلش بریزید!!
من سه ماه پیش دمای فن رو پایین اوردم و الان روی ۸۴ درجه دور کند فعال میشه.
روغن از زمانی که صفر بود فقط توتال کاسترول ریخته شده ولی از یکسال پیش چون روغن اصل گیر نمیاد ایرانول میریزیم. روغن ۲۰w-50 میریزم. ایرانول قوطی حلبی ۱۲۰۰۰ یا ۱۶۰۰۰ .
توی جاده گشتاور خوبی داشت ولی سرعت بالاتر از ۱۷۰ دیگه انچنان شتاب و جونی براش نمیموند.
حداکثر گشتاورش روی ۳۲۵۰ هست که خیلی خوبه و نیاز به دور بالا برای شتابگیری نیست.
مصرف شهری بستگی به ترافیک و کیفیت بنزین و موعد سرویس های دوره ای و شیوه رانندگی داره. اگر بنزین خوب توش باشه و مثل ادم رانندگی کنی و ترافیک متوسط باشه حدود ۹ ولی اگر گاز بدی و کل بندازی😅… تا صدی ۱۵ هم راحت میسوزه.
مصرف جاده هم با سرعت ۱۱۰ حدودا 6 – 6/5 زمانی که نو بود. سالهاست که فقط توی شهر و باغ و… استفاده میکنیم و اطلاع دقیقی از مصرف جاده ایش ندارم.قطعا با توجه به کهنه شدن ماشین مصرفش بالاتر رفته.
قیمت قطعات هم نسبت به بقیه موتور های ایران خودرو مثل تیوفایو و ای اف سون پایین تره.
فقط حواستون به ابش باشه، دیگه مشکل خاصی نداره. از سلامت جنت ها و رادیاتور و فن ها و ترموستات مطمئن باشید.
زمانی که این ماشینو گرفتیم من دبستانی بودم یجورایی با دردسرهای این موتور بزرگ شدم. یادش بخیر پرشیا بود و زانتیا و ماکسیما. کل ماشینای خوب و خفن اون دوران همینا بودن😐!
دلیل پایین بودن کیفیت پارس های جدید هم قیمت پایینشون هست. اون زمان حدود ۱۵ هزار دلار بابت صفر این ماشین به ویران خودرو پول دادیم. به پول الان میشه حدود ۳۹۰ میلیون!!! در حالی که الان میدن ۱۴۰ تومن یعنی ۵۵۰۰ دلار، تازه ایربگ و کولر اتومات و… هم بهش اضافه کردن.پس توقع کیفیت نیست و از قیمتش مشخصه که اشغاله. کاش در امد مردم مثل بقیه کشور بالا بود و به دلار حقوق میگرفتن و ماشینا هم با کیفیت قبل تولید میشدن. اگر مردم درامد داشته باشن و با حقوق ۴ ماهشون بتونن یه ماشین با کیفیت ۴۰۰ میلیونی بگیرن چیز بدی نیست. ولی متاسفانه در حال حاضر با حقوق دو سالشون هم نمیتونن یه ماشین بی کیفیت ۱۴۰ تومنی بگیرن🤦🏻♂️.
همون زمانم ایرانخودرو زالو بود. ۱۵۰۰۰ دلار میشد کرولا صفر با اپشنای متوسط گرفت ولی اینجا بهت پژو زپرتی میدادن.
Farzad
۲۳ مرداد ۱۴۰۰آقا آرین زحمت کشیدی اما به جای این انجین که به واشرزنی معروفه میتونستین اطلاعات یکی از انجین های روز دنیارو بررسی کنید .
هیچ جای دنیا ماشینایی که چهل سال پیش طراحی شدنو به صورت مفتضحانه مونتاژ نمیکنن و به خورد مردمشون نمیدن البته که خودمون هم تا حدودی مقصر هستیم .
من و خیلی از دوستان در سایت پدال همیشه سعی کردیم فرغون هایی که سایپاقالپاق و ویرانخودروی جنایتکار میسازن رو بکوبیم و خواهیم کوبید . به امید روزی که در خیابون هامون قوطی حلبی نبینیم .
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۴ مرداد ۱۴۰۰گل گفتی فرزاد💪👌درود بر تو…
بهنام
۲۳ مرداد ۱۴۰۰مصرف سوختش…
molo
۲۳ مرداد ۱۴۰۰واقعا موتور خوبی بود ولی تا موقعی که فرانسوی بود.جدیدا افتضاح شده.من از سال 87 دارم و سال 97 دقیقا بعد از 10سال اون هم بخاطر پوسیدگی رادیات و خالی شدن آب واشر زد و بعد از اون باعث آشنا و رفیق شدنم با مکانیک ها شد.
قلیزاده
۲۳ مرداد ۱۴۰۰عزیزم پدرت یه مرد واقعیه.. خیلی نجیبه و صبور… قدرش رو بدون
ناخدا
۲۳ مرداد ۱۴۰۰پژوهایی که موتورهاشون XU7 هست رو بهشون میگن موتور زانتیایی
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۴ مرداد ۱۴۰۰از این موتور بشدت متنفرم و زیادی از خرابی هاش رو هم دیدم،یادمه یکی از شوهر خاله هام سمند elخریده بود همین موتور روش سوار بود روی ۱۵هزارتا رفته بود تسمه تایم پاره کرد،۸۰هزار کیلومتری بالاخره واشر سر سیلندر رو سوزوند و کلی خرج روی دستش گذاشت، بنده خدا همیشه از مصرف بالاش شاکی بود، تازگیا ۴۰۵ slxهم خریده هنوز ۶هزارتا رفته که دینامش سوخته، از طرفی این موتورا همیشه خدا روغن ریزی دارن،از آقای آرین بابت مطلب ممنون اما به جای این چیزا جا داشت یه مطلبی از موتورای دیگه تهیه کنید خیلی به صرفه تر بود….
امیر
۱۸ شهریور ۱۴۰۰داداش جان من خودم دارم بعد 4 سال واشر عوض کردم.. همیشه هم دور بالا باهاش میرونم
علیرضا
۸ آبان ۱۴۰۰سلام.اون قسمتی که نوشتی تاکسی با سرنشین و کولر چشمام چهارتا شد.اخه کدوم تاکسی کولر روشن میکنه
Mehdi
۲۷ آبان ۱۴۰۱با توجه به موتورهای حال حاضر در ایران ،xu7 واقعا موتور خوب و بدون دردسری هست.واشر میزنه! باید چندتا کار کوچیک کرد تا مشکل واشر حل شه.این ماشین به خودی خود مشکل واشر نداره.ایرانخودرو گند زده به این موتور. اول از همه رادیاتور ۴لول مسی xu7 رو تبدیل به ۱لول آلومینیوم کرده ! دوم از بلوک سیلندر و سرسیلندر با آلیاژ بدردنخور استفاده کرده.سوم سینی فن ماشین رو تعییر نداده تا رادیاتور هوای بیشتری در حال حرکت بخوره . پنجم اویل ماژول این موتور رو در آورده!
همه اینا برای اینه تا بازار لوازم یدکی از رونق نیوفته.
هر کی خواست تضمینی کمکش میکنم تا این موتور هر ۱۵ سال یکبار واشر عوض کنه و فقط خرج روغن و بنزین داشته باشه.
مهدی
۶ آذر ۱۴۰۱سلام اقا مهدی عزیز . یه پرشیا مدل ۱۴۰۰ دارم با موتور xu7 . قبل از این یه ۴۰۵ مدل ۸۹ داشتم که رو کیلومتر ۱۷۰ هزار واشر زد و یه سمند مدل ۹۰ داشتم که رو ۱۱۰ تا واشر زد . رانندگی من هم واقعا آروم هست به هیچ عنوان فشار نمیارم به ماشین. بابت این پژو پارس خیلی نگرانم . ممنون میشم راهنمایی کنید که چطوری این مشکل حل میشه
احمد
۳۰ بهمن ۱۴۰۲سلام برادر
میشه توضیح بدى از تجربیات ت و برای ما هم بگى
چون خیلى درگیر واشر سرسیلندر xu7 هستیم
با تشکر
Farsad
۲۳ خرداد ۱۴۰۳سلام میشه راهنمایی کنید؟🙏
علی
۱۴ مرداد ۱۴۰۲موتور با هویتی هست فقط با کولر فشار نیارید واشرم نمیزنه اگه گرم بشه هیولایی میشه
حسام
۱۴ بهمن ۱۴۰۲اینجوریم که بین مردم جا افتاده که این موتور زود واشر میزنه نیست.
خب هر ماشینی توی ترافیک تهران عملا تحت شرایط سخت داره کار میکنه و باید به موتورها رسیدگی کرد تا آسیب نبینن. من ده ساله رو پژو پارس، این موتور رو دارم و مرتب بهش رسیدگی میکنم. تا امروز که واشر نزدم و واقعا منو توی خرج آنچنانی ننداخته. کیفیتاش هم حتما از مدلهای بالاتر خیلی بهتره.
فقط از مصرف بالاش شاکیام که خب نسبت به قیمتی که ۱۰ سال پیش خریدمش به چشم نمیاد.
اینو برای تعریف از ویرانخودرو نگفتم. به ماشین باید رسید و مراقبش بود
سید علی
۷ فروردین ۱۴۰۳سلطان موتور ها xu10 حیف که تو ایران نیومد
معین
۲۳ فروردین ۱۴۰۳من سمند lx دوگانه شرکت دارم. دو سال قبل واشر سرسیلندر رو عوض کردم. تو این دو سال یکبار آمپر ماشین خط وسط رو رد نکرد. حدود 65 هزارتا هم راه رفتم باهاش که 90 درصد این مسافت رو هم رو گاز رفتم. بعد 2 سال دوباره واشر زد. از چندین نفر پرسیدم گفتن گاز رو حذف کن واشر نمیزنه. البته ناگفته نماند که من هر 1 هواگیری میکنم و با دور موتوز بین 2500 تا 3500 رانندگی می کنم.
الان اگه گاز رو حذف کنم تاثیر داره واقعا؟
آریا نیکنام
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳درود
استفاده از گاز برای این موتور تعریف نشده. دلیل واشر زدن مجدد شما طبق چیزی که شما فرمودید مثل چک کردن همیشگی مایع خنک کننده یا هواگیری دوره ای خودرو هیچ دلیلی ندارد که خودرو مجددا واشر سرسیلندر بسوزاند. شما نیاز به هواگیری همیشگی ندارید صرفا پر بودن سطح مایع سیستم خنک کننده تا قسمت ماکزیمم روی خود رادیاتور ذکر شده و اطمینان از سالم بودن سیستم خنک کاری خودرو اعم از رادیاتور و فن ها مانع از سوختن واشر سرسیلندر خودرو می شود. استفاده از گاز سی ان جی برای این موتور به هیچ عنوان توصیه نمیشود چون عمر قطعات موتور به شدت پایین می اید و در دراز مدت اسیب های جدی به موتور خودرو وارد می شود حتی اگر دوگانه شرکتی باشد. چون اصل و اساس این خودرو بر پایه بنزین طراحی شده. ضمنا بعد از تعویض واشر سرسیلندر اطمینان داشته باشید که بوش های سیلندر نشست نکرده باشد که خود این موضوع باعث میشه که بی دلیل خودرو دچار سوختگی واشر سرسیلندر می شود.
روزگارتان نیک
Saman
۲۷ مهر ۱۴۰۳اشتباهی امتیاز بد به این مقاله دادم. همه موارد رو که کنار بذاریم، لحن مقاله خیلی جذاب بود. دم شما گرم!