نباید یکطرفه به قاضی رفت و تمامی تقصیرها را هم نمیتوان یکسره معطوف به ترفندهای خودروسازان داخلی و یا ناآگاهی مشتریان آنان نمود، چون درواقع، خیلی از خریدهای مرتبط با خودرو از سر نیاز و یا ناچاری نیست و در این میان، حس ناشی از رقابت، چشموهمچشمی و نیز زرنگیهای خانمانبرانداز هم نقش ویرانگری را ایفاء مینماید و به نظر میرسد که درجه غلظت ناشی از این قسم احساسات در معدودی از هموطنانمان آنچنان زیاد است که حاضرند که به هر نوع شرایط وسوسهانگیز اما باطناً غیر عقلایی تن در دهند تا درنهایت، یک بدنه فلزی و چهار عدد لاستیک ظاهراً نو! را تحویل گیرند.
در این میان، ما شاهد ورود برخی از محصولات ناشناختهتر چینی به کشورمان هستیم که در موطن خود نیز نامهای مشهوری به شمار نمیآیند چه رسد به عرصه بینالمللی! و صدالبته خریدار ایرانی هم حق دارد که از خرید چنین مدلهایی به جد پرهیز نماید زیرا نه اطلاعرسانی درستی به او انجام میشود و نه از آینده تولیدیشان هم مطمئن است و مهمتر از همه، پای دهها میلیون تومان پول در میان است، مبلغی که در بیشتر مواقع، عصاره سالها تلاش و کوشش یک شخص متوسط این جامعه است. از طرف دیگر، این مطلب را هم از یاد نبریم که برندهای معروفتری همچون جیلی، جک و چری و… هم، تازه پس از سالها ماندگاری، توسعه و گسترش شبکه خدمات پس از فروش، ارائه طرحهای جدید و عامهپسند و نیز سماجت بیحدشان! توانستهاند جایگاه هرچند لرزانی را در میان مشتریان وطنی برای خود مهیا کنند، تازهواردان که جای خود دارند!
چند صباحی است که بزرگترین خودروساز کشورمان از کراساوور جدیدی به نام هایما S7 پردهبرداری نموده است. از همین رو، سعی نمودیم که در حد بضاعت خود شما را با این محصول نوین آشنا نماییم. محصولی که از زمره جدیترین رقبای جک S5 و جیلی X7 و چری تیگو ۵ به شمار میآید.
گروه خودروسازی فاو هایما (FAW HAIMA) که نام تجاری آن هایما (HAIMA) میباشد، در ماه ژانویه سال ۱۹۹۲ میلادی پا به عرصه وجود نهاد. در آغاز، این مجموعه با مشارکت مسئولان ایالت هاینان (HAINAN) چین و کمپانی مزدا ژاپن تأسیس و نام هایما هم برای آن انتخاب شد که مخفف “HAINAN MAZDA ” میباشد. این شرکت، زمان نهچندان درازی به تولید خودروهای مزدا و عرضه آنها به بازار داخلی چینی میپرداخت ولی پس از مدتی چند، یعنی در سال ۲۰۰۶ میلادی، تمامی سهام مزدا در این مجموعه توسط شرکت فاو (FAW) خریداری و در پی آن، هایما نیز به یکی از شرکای فاو تبدیل شد. البته وقوع این رویداد به معنای قطع کامل روابط کاری بین شرکتهای هایما و مزدا نبود بلکه هنوز هم انتقال تکنولوژی از ناحیه مزدا بهسوی هایما ادامه دارد. ناگفته نماند که خود کمپانی فاو هم با مزدا ارتباط تنگاتنگی داشته و در برخی از محصولات تولیدی خود از پلت فرمهای قدیمی مزدا بهره میجوید که یکی از معروفترین از این نوع، خودروی بستورن B50F میباشد که دیرزمانی نیست که در کشورمان ارائه میشود. در حال حاضر، از مجموع کل سهام شرکت هایما،۴۹ درصد آن در اختیار گروه خودروسازی هاینان (HAINAN) و ۴۹ درصد هم متعلق به خودروسازی فاو (FAW) است و ۲ درصد باقیمانده هم از آن دولت ایالتی هاینان میباشد.
شرکت هایما از سازندگان کوچک چینی به شمار میآید و میزان تولید آن حتی از برخی خودروسازان ایرانی نیز کمتر است. مثلاً در سال ۲۰۱۳ میلادی، درمجموع، تعداد ۱۵۷,۲۴۴ دستگاه خودروی سواری توسط هایما به فروش رسیده است که از این لحاظ، جایگاه بیست و هشتم را برایش مهیا نموده است (در بازار چین). در حال حاضر، عمده تولیدات این خودروساز را مدلهای سواری همچون هایما ۱،۲،۳ و FAMILY،M5 و M8 و کراساوورهایی همانند ۷،S7 و S5 و مینی ونی به نام FREEMA دربر میگیرند. در خارج از مرزهای چین هم یکی از مهمترین مقاصد صادراتی این شرکت، بازار روسیه است. جایی که در آن نخستین خط مونتاژ آن در سال ۲۰۱۰ میلادی برپا شد، محصول تولیدی این مجموعه هم هایما ۳ نام دارد که از شباهتهای بسیاری با مزدا ۳ دو نسل پیش برخوردار است. با ذکر این مقدمات، اکنون وقت آن رسیده است که به قهرمان اصلی ماجرا یعنی کراساوور S7 بپردازیم.
هایما S7 که اساساً همان مدل فیسلیفت هایما ۷ محسوب میشود در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی روانه بازار شد. خود هایما ۷ هم در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی رونمایی و کمی بعد، یعنی در سال ۲۰۱۲ میلادی روانه بازار شد. از لحاظ ظاهری هم تغییرات صورت گرفته در هایما S7 نسبت به هایما ۷ در مواردی همچون چراغهای جدید جلو و عقب، سپرهای جدید و یک کابین بهروزرسانی شده، خلاصه میگردد. جالب اینجاست که خود S7 نیز اخیراً دستخوش فیسلیفت جزئی شده و جلوپنجره، سپرها و چراغهای جلوی آن کاملاً تغییر یافته است و چهره آن نیز نسبت به نسخه مونتاژی در ایران لوکستر و بهروزتر شده است. این نمونه از S7 هم قرار است که بهزودی روانه بازار چین شود.
درمجموع، هایما S7 را میتوان از معدود کراساوورهای ساخت چین دانست که از مایههای اسپرتی در ظاهر خود بهره میبرد و بیش از همه، این گلگیرهای برآمده در جلوی آن است که نظرها را به خود جلب مینماید. مضاف بر آن، سپرها هم در ترکیب با جلوپنجره، نمایی موزون را برایش به ارمغان آوردهاند و این امر ازجمله نکاتی است که وبسایتهای چینی هم به آن اقرار دارند و فیسلیفت اعمالشده بر روی این خودرو را بسیار خوب ارزیابی میکنند، فیسلیفتی که نمایی مهیج را برای آن تدارک دیده است. در نیمرخ کناری آن نیز خطوط نرمی بهکار رفته است و چراغهای عقب این خودرو هم از طلقهای پلاستیکی قرمز پر رنگی بهره میبرند که جلوهای زیبا و درخوری را برایش مهیا نمودهاند و تنها نکته منفی در این میان، لولههای اگزوز نصب شده در بخش تحتانی سپر عقب آن است که از اندازههای کوچکی برخوردارند.
در داخل، داشبورد این خودرو کاملاً بهروزرسانی شده و یک صفحه مدرج اسپرتی هم در پشت فرمان آن جای گرفته که نور پسزمینه آبی رنگی از آن ساطع میشود. همچنین، صفحه نمایشگر لمسی بزرگی هم در میانه کنسول آن خودنمایی میکند. صندلیها و فرمان آن نیز از پوشش چرمی بهره برده و برآمدگی موجود در کناره صندلیها هم کاملاً سرنشینان را دربر میگیرند. کیفیت مواد پلاستیکی به کار رفته در داخل کابین نیز کاملاً قابل قبول است و شاید تنها نکته منفی در این بین، رنگ بسیار تیره آن است. بنا مندرجات وبسایت این شرکت، هایما S7 توانسته است گواهینامه موسسه SGS را هم کسب نماید. این گواهینامه بر غیر سمی بودن (NON-TOXIC CERTIFICATION) تمامی پلاستیکهای به کار رفته در کابین این خودرو، مهر تأیید میزند. همچنین، جهت پیادهسازی ایزولاسیون مناسبتر و نیز مهار صدای ناشی از باد و پیشرانه در درون کابین، در ۱۶ حفره موجود در سطوح داخلی بدنه این خودرو از عایقهای صوتی مخصوص استفاده شده است، مهمترین محل کاربری این عایقها هم در شاسی و دیواره بین پیشرانه و کابین آن میباشد.
در حال حاضر، هایما S7 تنها با یک پیشرانه چهار سیلندر ۲ لیتری عرضه میشود که از توانی معادل ۱۴۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۸۰ نیوتن متر برخوردار است و نسخه تولیدی در ایران هم از همین سنخ از پیشرانه بهره میبرد. اما همانطور که در سطور بالا هم گفتهایم بهزودی قرار است مدل فیسلیفت S7 به بازار ارائه گردد و در این نسخه، از یک پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو هم استفاده خواهد شد که از توانی معادل ۱۸۸ اسب بخار برخوردار است. ناگفته نماند که هماکنون نیز، این تیپ از پیشرانه در نسخههای صادراتی هایما S7 به بازار روسیه ارائه میشود (در کنار نسخه دو لیتری). از لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با دو جعبهدنده متفاوت ۵ سرعته دستی و نیز ۵ سرعته خودکار در ایران عرضه خواهد شد.
به لحاظ ایمنی، تمامی تیپهای این خودرو بهطور استاندارد از دو کیسه هوا بهره میبرند که این تعداد در تیپهای فول این خودرو به چهار عدد افزایش مییابد. علاوه بر آن، مجموعه متنابهی از سامانههای ایمنی در این خودرو قابل مشاهده است که مهمترین آنها عبارتاند از: سیستم ABS،EBD،EBA و TCS،ESP و نیز دوربین دید عقب و… که با توجه با بهای این خودرو درخور توجه است و از این لحاظ آن را در کنار کراساوورهای سادهتر کرهای جای میدهد.
گرچه محصولات تولیدی ساخت هایما بر طبق آخرین بررسی موسسه JDPOWER آمریکا، از لحاظ کیفیت اولیه (INTIAL QUALITY) در مکانی بالاتر از متوسط (۱۰۴ ایراد در هر یکصد خودرو) جای میگیرند، ولی از نظر بازار فروش، اینطور میتوان گفت که این مدل (هایما S7) در موطن خود هم وضعیت چندان جالبی ندارد. مثلاً نام این خودرو در لیست ۶۰ شاسیبلند پرفروش بازار چین در سال ۲۰۱۴ میلادی، مشاهده نمیشود و یا حتی در واپسین آمار ماهانه هم (سپتامبر ۲۰۱۵) نامی از آن نیست و در تمامی این فهرستها، تنها نام برادر جدیدترش یعنی هایما S5 است که میدرخشد، این در حالی است که نام بیشتر کراساوورهای چینی که پیش از این به کشورمان وارد شدهاند در فهرستهای مربوطه وجود دارد. هدف از ذکر این موضوع، به معنای زیر سؤال بردن ماهیت و یا کیفیت هایما S7 نیست، بلکه این قضیه بهنوعی جایگاه متزلزل این مدل را در بازار چین به ما یادآوری میکند. همین امر هم بهنوبه خود جای یک علامت سؤال بزرگ را در ذهن مصرفکننده ایرانی حک میکند؛ مصرفکنندهای که باید بیش از هفتاد میلیون تومان پول را برای خرید آن هزینه نماید و از پیش هم با برندش آشنا نیست. نکته دیگر، به سازنده ایرانی هایما S7 مربوط میشود، سازندهای که برخلاف دیگر همتایان داخلی خود تنها بر ساخت یک و یا حداکثر دو برند متمرکز نیست و هر آن هم ممکن است بنا به تصمیمات خلقالساعه و یکشبه! به تولید این محصول ناشناخته چینی خاتمه دهد. مضاف بر آن، وضعیت خدمات پس از فروش و پشتیبانی لوازم یدکی این خودرو نیز در هالهای از ابهام قرار دارد، چون مونتاژگر ایرانی آن کارنامه درخشانی را در موارد مشابه ندارد؛ نمونه عینیاش را هم ما در خودروی سوزوکی گراند ویتارا (مونتاژی) شاهدیم که خریداران آن با خدمات و سرویسدهی چندان مناسبی مواجه نیستند. درمجموع، تمامی این عوامل در کنار یکدیگر ریسک خرید این خودرو را بسیار بالا میبرد، خیلی بالاتر از دیگر همقطاران چینیاش که سالهاست در ایران تولید شده و در این بازه به فروش میرسند.
از مهمترین رقبای این خودرو در بازار ایران، میتوان به خودروی جک S5 اشاره داشت که از یک پیشرانه ۲ لیتری توربو شارژ به توان ۱۷۴ اسب بخار برخوردار است در حالی که هایما S7 از یک پیشرانه ۲ لیتری با توان ۱۴۸ اسب بخار بهره میبرد. بهای رسمی جک S5 در حدود ۷۵/۴ میلیون تومان است که کمابیش مشابه بهای هایما S7 میباشد. در حال حاضر، مهمترین بازارهای صادراتی هایما S7 ممالکی همچون روسیه، فیلیپین و ویتنام و… هستند.
در این مطلب نگاهی به اولین نسخهی وارداتی از هایما S7 مونتاژ ایران خودرو با پیشرانهی تنفس طبیعی داشتهایم. برای کسب اطلاعات تکمیلی میتوانید مقالهی جامع هایما S۷ و اس ۷ پلاس ایران خودرو؛ مشخصات فنی، قیمت و هرچه لازم است بدانید را مطالعه کنید.
مشخصات فنی هایما اس ۷
کد پیشرانه: HM484Q (گیربکس دستی) – HM484QA (گیربکس اتوماتیک)
حجم موتور: ۱۹۹۵ سیسی
توان: ۱۴۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۸۰ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت
میانگین مصرف سوخت: ۸.۱ لیتر (گیربکس دستی) – ۸.۸ لیتر (گیربکس اتوماتیک)
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: مستقل، اتصال چندگانه (MULTI LINK)
نوع کالیپرهای ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
استاندارد آلایندگی: یورو ۴
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۴۹۸/۱۸۳۰/۱۷۳۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۶۱۹ میلیمتر
وزن خالص: ۱۵۱۰ کیلوگرم (گیربکس دستی) – ۱۵۴۵ کیلوگرم (گیربکس اتوماتیک)
گنجایش صندوق بار: ۴۰۰ لیتر
حجم مخزن سوخت: ۶۱ لیتر
ایمنی (نسخه سفارش ایران)
4 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم ترمز اضطراری BAS
سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم کنترل کشش TCS
کمربندهای ایمنی سه نقطهای
کمربند ایمنی پیش کشنده جلو
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
تجهیزات رفاهی
امکانات و آپشنهای هایما S7 در ایران شامل تجهیزات ذیل خواهد بود.
سانروف برقی
تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت
نمایشگر لمسی به سایز ۷ اینچ
کروز کنترل
صندلیها با پوشش چرمی
نمایشگر کنترل فشار باد لاستیکها (TPMS)
سیستم ورود بدون کلید هوشمند + استارت (فقط در نسخه با گیربکس اتوماتیک)
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + رادیو و پورت USB،AUX و SD و اتصالات بلوتوث و هندزفری
آینههای جانبی جمع شونده اتوماتیک
سیستم START/STOP (فقط در نسخههای با گیربکس دستی)
سیستم رهیاب GPS
آینه وسط الکتروکرومیک (ضد تشعشع)
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
فرمان با پوشش چرمی
چراغ نقشهخوان
آینه جانبی برقی به همراه راهنما
سیستم دزدگیر IMMOBLIZER
رینگ آلومینیمی
جعبه عینک
و…
قیمت هایما S7 در سال ۱۳۹۴ معادل ۷۱.۹ میلیون تومان با گیربکس دستی و ۷۸.۹ میلیون تومان همراه گیربکس اتوماتیک بود اما در سال ۱۴۰۱، قیمت نسخهی توربو اتوماتیک به نام هایما S7 پلاس در بازار آزاد، ۹۰۰ میلیون تومان است.
قیمت در چین: ۱۰۶,۸۰۰ الی ۱۳۱,۸۰۰ یوآن (گیربکس دستی) و ۱۱۸,۸۰۰ الی ۱۴۶,۸۰۰ یوآن (گیربکس اتوماتیک)
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
EN.HAIMA.COM
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
و…
shahram
۵ اسفند ۱۳۹۴حداکثر سرعت 165؟؟؟؟بابا تبریک میگم بهت ایران خودرو
محمد
۱۳ تیر ۱۳۹۵با سلام آیا به نظر شما خرید خودرویی چون هایما s7 که با ظاهر جلویی نه چندان جذاب و داشبورد و صفحه کیلومتر شمار قابل بحث و شتاب ضعیف ارزش خرید را دارد …….
علیرضا
۲۱ تیر ۱۳۹۵متاسفانه ما به اعتبار نام ایران خودرو اعتماد کردیم و مدل اتومات رو در بهمن سال گذشته ثبت نام کردیم. حالا دو ماهه از موعد تحویل گذشته هنوز خبری از ماشین نیست، هر روز هم یه چیزی میگن، خود رئیس نماینگی شخصا به تهران رفته تا موضوع رو پیگیری کنه!!!!
ابراهیم
۲۵ مهر ۱۳۹۵اعتبار ایران خودرو ؟ من تا به حال نشنیده بودم کسی اعتبار و ایران خودرو و سایپا رو در کنار هم به کار ببره عجیب بود
امین
۲۷ تیر ۱۳۹۵آقا ما دیگه خسته شدیم از بس پیگیری کردیم و جواب های سربالا شنیدیم، کل ایران خودرو واقعا هیچ کس پاسخ گو نیست، بهمن سال پیش ثبت نام کردیم و الآن بیش از دو ماااااااااااه از موعد تحویل گذشته و خبری از هایما نیست و گفتن هم اصلا معلوم نیست، یه نفر از مسئولین گفت، قطعاتش وارد نمیشه و حالا حالا تا ۱/۵ ماه دیگه هم تحویل نمیشه… واقعا زشته برای یک کارخانه بزرگ مثل ایران خودرو که نسبت به تعهداتش اصلا پایبند نباشه و خیلی حق به جانب و طلب کارانه هم برخورد کنه (مسئولینش)
اگرهمون موقع جک اس ۵ اتومات نوشته بودیم، تا حالا ماشین بهتر از هایما رو داشتیم، اشتباه کردیم
امیر
۲۹ تیر ۱۳۹۵سلام
به نظر میرسد برخی دوستان در توهم بسرمیبرن. اینجا ایرانه نه اروپا و ناچار به استفاده از محصولات ارزون و بی کیفیت چین هستیم.مگر گوشی آیفون که تمام دنیا بعنوان یک محصول برند و خوب استفاده میکنند در کشور چین مونتاژ نمیشه!؟
ضمنا آگه کسی توان مالی بالائی داره و توان خرید خودرو گرونتر مثل هیوندایی و کیا رو داره ، تعجب میکنم تو این سایتها چیکار میکنن !؟
یه کم واقع بین باشید هر چقدر پول بدید همانقدر آش میخورید.
خودرو های چینی کیفیت بالایی مثل محصولات بنز و بی ام دبلیو و فورد رو ندارند ولی به اندازه پولی که هزینه میکنید سرویس میگیرید چون تقریبا همه آپشنها رو دارند.و اگر توان خرید ندارید لااقل سمپاشی هم نکنید.
حامد
۲۹ بهمن ۱۳۹۵سلام اقا امیر مطلب شما کاملا بجا ومنطقی است متاسفا خیلی از کسانی که در اینجورنظر سنجی شرکت میکنند کارمندان شرکت رقیب هستند وسم پاشی میکنند در تولید خودرو اینجور مشکلات برای کشورهایی مثل ما کاملا طبیعی است مثلا سمند ومینیاتور خودرو ملی بود تو تحریم همشون با توفق تولید روبرو شدن ولی در تولید یک مدل خودرو ایرانخودرو و سایپا سماجت بیشتر نشون میدند یعنی تولید یک مدل خودرو را بازور متوفق میکنند در صورتی که شرکت های کوچک دیگه مثل کرمان موتور و مدیران خودرو یکی اون طرف کره زمین عطسه کنه از ترس چند میلیون محصولشونو گرون میکنند برای نمونه یک سری به قیمت محصولات این دو شرکت بزنید کرمان موتور تا حالا با احتساب حذف تخفیف خرید 17 میلیون گران کرده البته همون اشغال اس 5 میگم اشغال بخاطر کیفیت رنگ وموتور پر مصرفش سیستم کمک فنر سفتش و چنتا چیز که شرکت روش نمیبند وشما باید مجددا پول بدی تانصب کنندومدیران هم همین طور لطفا هرکس تمایل به خرید داشت از مصرف کننده واقعی نظر سنجی کنه یعنی تو کارواش یا پمپ بنزین ویا تو جاده مشاهده کردید بپرسید
امیر
۲۴ مرداد ۱۳۹۵دوستان به نظر متقاضی هایما خیلی زیاد شده چون ظرفیت پیش فروش هایما برای آبان تکمیل شده . واقعا ماشین خوبیه و خیلی نرم و راحته و آپشن های کاملی داره !
امیر حسین
۷ آبان ۱۳۹۵سلام بچه ها
من در مورد همه ماشین های چینی تحقیق کردم خیلی هم زیاد
هر مارکو و برندی خوبی و بدی داره
هایما تنها ایرادش شتاب کمی هست که داره اما نسبت به وزنو و مصرفش معقول هست
جک چانگان چیزی همشون هم همینطور هیچکدوم خوب و عالی نیست
اما بحث فروش هم هست که همه میدونن خودرو های ایرانخودرو و سایپا خوش فروش تر از بقیه خودرو سازها هست
با اینکه ایران خودرو بد ترین خدمات رو میده
من از ۲۰۶
پرشیا
روا
۴۰۵
و اخریش دنا هست
که استفاده کردم
سر دنا پدرمو در اوردن تمام مشکلاتش کوچیک بود و تمامش به خاطر مونتاژ بسیار ضعیف هیچ خرابی وجود نداشت اما اون دوستان مونتاژ کار خودشون رو مدیون میکنن
هایما هم که تازه خریدم مطمئن هستم قطعات خودرو هیچ مشکل نداره اما اگر مشکلی پیش بیاد به خاطر مونتاژ بسیار ضعیف ایرانیا هست
اون ادم مونتاژ که حال نداره دقت نمیکنه حتی پیچو رو رزوه به رزوه میبنده میشه همین
من از چین دفاع نمیکنم اما مطمئن باشید همون چینیا اگر وارداتی باشه نه مونتاژ به اختلاف خیلی کمی از کره ای ها ضعیف تر هستن
مشکل ما هستیم
چین درجه یک داره از کره ای بهتر اما ما نمیخریم اونارو امریکا میخره
Sahar
۱۱ آبان ۱۳۹۵مزخرف به تمام معنا موقع فروش هیچکس نمیخره
هوشنگ
۱۳ آبان ۱۳۹۵من ۶ ماه است که این خودرو را دارم و واقعا راضیم ، تنها اشکال ان ضعف در سربالایی است ولی به جرات بهترین مونتاژی شاسی بلند است و واقعا اپشن های فوق العاده ایی دارد.
بسیار بهتر از اشغالهای تولید ایران خودرو است و کاملا قیمت مناسبی دارد.
متاسفانه قطعات یدکی ان فقط توسط ایران خودرو قابل تهیه است و ظاهرا ایران خودرو در تامین قطعات ان مشکل دارد و زمان طولانی تحویل خودرو نشان دهنده این موضوع است.
علی
۱۶ آبان ۱۳۹۵با سلام
من یکماهه گرفتم و از هر نظر واقعا راضی هستم شتاب و کشش مناسبی داره وبه نظرم تا 100 میلیون بهترین انتخابه کیفیت خوب و امکانات خوب سواری نرم جادار و.. قبلا هم پژو 405 و 206 و پرشیا داشتم ,و خیلی از ماشینهای دیگرو تست کردم
محمدرضا
۱۹ آبان ۱۳۹۵بین این و سراتو 2000 مونتاژ ، کدوم بهتره؟
علی
۲ بهمن ۱۳۹۵نسبت به قیمت ماشین خوبی هست .دوستان بخرید و لذت ببرید به صحبت دیگران هم توجه نکنید.
آرمان
۳۱ تیر ۱۳۹۶مگه آدم دیونس که 80تومن بده یه آشغال چینی بگیره که تاریخ انقضای همه ماشینای چینی 2 ساله عزیز جون
با این پول یه آزرای توپ و تمیز در حد صفر بگیر حالشو ببر
نه یه ماشین چینی که کارخونش فقط 3 ساله تاسیس شده????
ندا
۳۱ تیر ۱۳۹۶آی گفتییییی…..
گردن باریک
۱۹ مرداد ۱۳۹۶دیدگاه…به نظر من ماشینهای چینی نمتونند بد باشند چونکه انها دفکر فروش بیشتر هستند ولی به مشتری نگاه میکنند به اوروپا و امریکا کالا صادر میکنند با کیفیت بالا ولی اشکال کار اینجاست که عده ای انحصار را در دست دارند دربهای دنیا را بسته اند و به بهانه تحریم کاسبی خودشان را میکنند هایما را با قیمت ۸۰ میلیون به مشتری میدهند و گارانتی صفحه کلاچ ندارد گارانتی تسمه تایم و قطعات مصرفی سه ماه با ۷۵۰۰ کیلومتر و حمایت از مصرف کننده ای هم وجود ندارد که بگوید در تبلیغات اعلام کردید سه سال یا ۶۰۰۰۰ کیلومتر باید پایبند باشید نخیر اقا همین که هست یا بخواهید یا اگر نمیخواهید باید بخواهید
مهدی
۲ شهریور ۱۳۹۶با سلام
بنده از خرداد ماه هایما را تحویل گرفته ام و تا الان ۲ سفر شمال رفته ام به جرات میگم که به اندازه ای که بابت این ماشین پول پرداخت کرده اید از رانندگیش لذت میبرید مطمئن باشید
با مقایسه ای هم که با جک و تیگو کردم از هر لحاظ شبیه به هم هستنند ولی هایما از لحاظ خدمات پس از فروش و مصرف سوخت کمتر و قیمت ۲۰ میلیون پایین تر هستش حالا انتخاب باشما .
در کل من خیلی از ماشینم راضی هستم مشکل قدرت کم در سر بالایی ها هم شامل تمام خودرو های دنده اتوماتیک هست که باید از حالت دستیش استفاده کنید ،دوستانی که در مورد قدرت خودرو در سربالایی ها نظر میدهند خواهش میکنم که حتی برای یک بار هم شده در سر بالایی ها سوار خودرو هایی همچون توسان و اسپورتیج و سانتافه بشوند و مقایسه کنند که اختلاف قدرت انها برای بالا رفتن از سر بالایی خیلی چشم گیر نیست و اختلاف کمی دارند.
Ali
۸ شهریور ۱۳۹۶با سلام خدمت دوستان اقا این هایما خیلی باحاله ما خریدیم اشتباه کردیم نخرین اقا هیچی از لوازمش نیست ایران خودرو برای یه لاستیک داره ۵ روز ماشینو میخوابونه ببینه چرا ترکیده بعد تازه ندارن باید بشینیم بیاد فیلتر نداریم سپر نداریم فقط هر کس خرید با ۲۰ تا بره چون هرچی بشه هیچیش نیست و کلا هیچ کس بلد نیست حتی کاپوتو باز کنه
اقا نخر اشغاله واقعا بخدا سوارم ولی نخرین کره ای شرف داره لاستیکش خود بخود ترکید من نمیدونم خدا رحم کرد بعدمیگن ماشین خوبیهاقا ماشین که نباید فقط راه بره اره خوب میره اما ترمزش باخته والا رو دچرخم موتور بذاریهمینه خدا نکنه کسی تصادف کنه فک کنم ۶ ماه ماشینش بره پارکینگ
alireza
۱۱ آذر ۱۳۹۶باسلام
می خوام هیما ,s5 بخرم نمی دونم چیکار کنم
از دوستان کسی اطلاع داره؟؟