ایلیا موتور از یک شاسیبلند جدید با ابعاد بزرگتر از فونیکس تیگو ۸ رونمایی کرده است. این خودرو از برند VGV چین، U75 پلاس نام دارد.
شرایط بازار ایران به گونهای است که خودروهای چینی به قیمت ۳ میلیارد تومان فروخته میشوند و در کمال تعجب، مشتری دارند. اختلاف قیمت کارخانه و بازار به دلیل کمبود عرضه، سود سرشار نصیب خریداران شاسیبلندهای چینی میکند. فقدان واردات در ایران، افزایش تنوع مدلهای مونتاژی را در پی دارد.
ایلیا موتور با عرضهی شاسیّبلند دو دیفرانسیل دایون در کشورمان فعالیت میکند. این خودروها به دلایل مختلف مثل ابعاد بزرگ بدنه و تجهیزات مناسب رانندگی آفرود، با تفاوتهای جالبی نسبت به دیگر خودروهای چینی بازار ایران فروخته میشوند. محصول جدید ایلیا به نام U75 پلاس نیز، فعلا رقبای پرتعداد در ایران ندارد.
خودروسازی VGV سال ۲۰۱۲ در چین تاسیس شد. این برند ظاهرا زیرمجموعهی سینوتراک (China National Heavy Duty Truck) است که به عنوان یکی از شرکتهای مهم سازندهی کامیون و کشندههای سنگین، شهرت دارد. تا کنون سه شاسیبلند و یک وانت با برند VGV سینوتراک در چین عرضه شده است.
خودروی U75 پلاس بزرگترین محصول VGV محسوب میشود. این مدل در روسیه نیز فروخته شده و شباهتهای جالبی با جک S7 دارد. اشتراک فرم کلی چراغها و جلوپنجره برای شاسیبلندهای جک و VGV، این تصور را به وجود میآورد که از پلتفرم مشترک استفاده میکنند. البته U75 پلاس پیشرانهای قویتر از جک Refine S7دارد. همچنین از سال ۲۰۲۰، شاسیبلند S7 جک تولید نمیشود اما عرضهی U75 در چین از سال ۲۰۱۹ شروع شده است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی اونترا U75 پلاس
ابعاد بدنه شامل طول ۴,۸۲۵ میلیمتر، عرض ۱,۸۷۰ میلیمتر و ارتقاع ۱,۶۹۱ میلیمتر با فاصله محوری ۲,۸۰۰ میلیمتر، معرف U75 پلاس هستند. نکتهی مهم اینکه، ابعاد خودروی جدید ایلیا موتور از جهت طول و عرض و فاصله محوری، کمی بزرگتر از فونیکس تیگو ۸ مدیران خودرو خواهد بود.
تأکید بر جلوپنجرهی بزرگ و ششضلعی، الهامگرفته از شاسیبلندهای هیوندای (سانتافه و توسان) به نظر میرسد. این بخش همراه با ادوات داخل سپر، از پلاستیک سیاهرنگ ساخته شده؛ اما تلاش میکند با حجمدهی مناسب، حس اسپرت و تهاجمی داشته باشد. شاسیبلند پرچمدار VGV دارای تایرهای ۲۲۵ میلیمتر و رینگ آلومینیوم ۱۸ اینچ است.
در نمای جانبی و پشت، حالتی نسبتا ساده برای U75 پلاس وجود دارد. داخل گلگیرها و سپر عقب، اجزای پلاستیکی به وفور دیده میشوند. فرم چراغهای پشت نیز بسیار شبیه به کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ است. حجمدهی بدنه نیز با خطوط کمهیجان و مشابه شاسیبلندهای کلاسیک چینی به نظر میرسد. بال عقب و شیب ملایم سقف، از نکات مثبت در طراحی U75 پلاس هستند.
طراحی کابین و نمای داخلی اونترا U75 پلاس
استفاده از چرم و پوشش نرم برای قسمتهای مختلف داشبورد، حس لوکس در U75 را افزایش میدهد. دو نمایشگر ۱۰ اینچ پشت فرمان و سیستم سرگرمی وسط داشبورد نیز وجود دارند که تجهیزات کمیاب برای خودروهای چینی محسوب میشوند اما الگوبرداری از خودروهای مدرن مرسدس بنز واضح است.
تصاویر منتشر شده از نمای داخلی VGV U75 پلاس، مواد نرم و مبله برای تودریها را نشان میدهد. هماهنگ با رنگ صندلیها، بخش پایینی داشبود نیز چشمنواز به نظر میرسد. کلیدهای گردان و سیستمهای الکترونیک در بخش کنسول میانی، سبک طراحی نزدیک به استاندارد جهان دارند.
باتوجه به ابعاد بدنه، فضای بسیار خوب برای ۴ سرنشین در VGV U75پلاس فراهم است. برای ردیف سوم، دو صندلی مناسب کودک وجود دارد و قابل استفاده برای افراد بلند قد نیست. صندوق عقب VGV U75پلاس حالت همسطح بدنه دارد و در حالتی که صندلیهای ردیف سوم خوابیده باشند، تا سقف حدود ۶۰۰ لیتر است. اگر ردیف دوم و سوم جمع شوند، ۱۸۰۰ لیتر فضا حمل بار فراهم خواهد شد.
پیشرانه و تجهیزات فنی اونترا U75 پلاس
موتور ۲ لیتر توربوشارژ مجهز به GDi برای U75 پلاس، ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. بنابر اطلاعات موجود در منابع چینی، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه برای این خودروی ۱۶۰۰ کیلوگرمی وجود دارد. میانگین مصرف سوخت ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت، دیگر آمار فنی VGV U75 پلاس هستند.
ساختار تک دیفرانسیل محرک جلو، گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته، سامانه تبدیل گشتاور (Torque Converter) از ZF آلمان و سیستم مدیریت تعادل (ESP) بوش، تجهیزات استاندارد VGV U75 پلاس خواهند بود. همچنین ترمز ضد قفل با ترمز کمکی (HBA)، سامانه الکترونیک جلوگیری از واژگونی (ARP)، نگهدارندهی خودرو در شیب ( DAC و HHC )، چهار کیسه هوا برای سرنشینان جلو و طرفین اتاق، هشدار برخورد از جلو و عقب، هشدار نقطه کور، دوربین ثبت وقایع و دید ۳۶۰ درجه، امکانات موجود در نسخهی فول هستند که احتمالا برای مدل مونتاژ ایران ارائه میشوند.
قیمت VGV U75 پلاس در بازار جهانی و هزینه خرید ایران
باتوجه به اینکه موتور، گیربکس اتوماتیک و بسیاری از امکانات مهم در نسخههای لاکچری و آلتیمیت VGV U75 پلاس مشترک هستند؛ اختلاف قیمت چندانی ندارند. این شاسیبلند چینی برای مشتریان حاضر در کشور سازنده، ۲۱ تا ۲۲ هزار دلار هزینه خرید دارد.
شرکت ایلیا موتور، که هماکنون دایون Y7 و سانگ یانگ موسو خان را مونتاژ میکند؛ عرضهکنندهی خودروهای VGV در ایران خواهد بود. از مجموع اطلاعات گفته شده میتوان نتیجه گرفت که قیمت کارخانهای برای U75 پلاس در ایران، حدود ۲/۵ میلیارد تومان باشد.
باتوجه به سابقهی مدیران خودرو در ایران و آشنایی مردم با برند چری، شاسیبلند VGV U75 پلاس نیازمند قیمتگذاری ارزانتر نسبت به فونیکس تیگو ۸ پرو است تا ایلیا موتور، موفق به جذب مشتری برای محصولی از یک خودروساز چینی ناشناخته شود.
یوسف
۱۸ تیر ۱۴۰۲تریلی های سینوتراک که سال ها پیش با مدل هوو به خوبی ملت ایران رو تو جاده ها اره میکردن( ده درصد تصادفات منجر به مرگ به این سلطان جاده ها مربوط میشد یعنی سالی در حدود دو هزار نفر)، امیدوارم خودروهای سواریشون در زمینه ایمنی اوضاع بهترری داشته باشن.
ali
۱۸ تیر ۱۴۰۲اینا رو تو چین هم کسی نمیشناسه چانگان و byd و ام جی که نمیارن
ALI A
۱۹ دی ۱۴۰۳با این قیمت اولویت اول وارداتیهاست چینی هم حداقل برندهای خوب چینی مثل بی وای دی چانگان هاوال جیلی بعدش تیگو 8 حداقل چهارتا نمایندگی داره {حالا جدا از خرابی و کمبود قطعه}. از همین الان شکست خورده اس هم قیمتش هم برندش هم نمایندگی و قطعاتش تعطیله…
genius
۲۰ دی ۱۴۰۳بعععله
کیفیت بالاش فقط از رو همون کور کردن جای توپی سوئیچ با درپوش پلاستیکی به سبک جای دستگیره شیشه بالابر رودری عقب ساینا داره میباره :)))
دیجی
۱۸ تیر ۱۴۰۲تا دو سه سال دیگه تو ایران بیشتر از خوده چین خودروی چینی میشه ویه چیز دیگه این برندای خودرو خود چین ها نمیشانسن ولی وارد ایران میکنن
MehdiTurbo
۹ شهریور ۱۴۰۲دمشون گرم نوش جونشان
ملت میتونند نخرند وقتی مردم میخرند سود خالص هر ماشین با تعمیراتش واردات دوباره هر قطعه اش چیزی نزدیک یک میلیارد براشون درمیاد با سود قطعاتی که بعدا تعویض میشه نمایندگیها تعویض روغن و پولی ماشینی که دوبل سوبل میفروشن سودی نزدیک یک میلیارد طی زمان روی هر ماشین به طور متوسط اصلا نگیریم یک میلیارد ولی قطعا برای خودرویی که دومیلیارد قیمت میخوره یک میلیارد سود خالص داره برای دولت و … بگیریم پونصد میلیون صدتا فقط صدتا دونه که محاله خیلی بیشتر بفروشه تو یک ماه پنجاه میلیارد تو حداقلش سود داره حالا ببین اگه یک میلیارد باشه و صدتا خیلی بیشتر باشه مبلغش چقدر که قطعا خیلی بیشتر چون مردم صف میبندند کشی تفنگ نزاشته که بخرید تازه غرم میزنید
کسی که میتونه پنجاه میلیارد در یک دهمی ترین حت
الت ممکن از فروش یک ماهش سود کنه و خریدارم داره نوش جونش تمام کسایی که غر میزنن خودشان تواناییش داشتند میکردن فقط دردشان از اینه تواماییش ندارن همانا جایی که زورشان میرسه سر هزارتومنشم اینکار میکنندکافیه به تمامی مشاغل نگاه کنی
منکه واقعا راضیم گله ایم ندارم چون غیر این اگه بود تعجب میکردم اگه این بودیم دولتمان مثل ژاپن بود مثلا جای تعجب ناراحتی داشت من نمیفهمم چرا مسئله به این وضوحی و سادگی اینقدر جای گله شکایت داره
Navidd
۱۰ شهریور ۱۴۰۲نخرن چی میتونن بخرن
MehdiTurbo
۱۶ شهریور ۱۴۰۲یه جوری میگی نخرن چی میتونن بخرن انگار همین الانش با قاطر شتر جابه جا میشن الان همه یه ماشین حداقل دارن ماشین گوشت میوه نیست نخری بمیری
Saeed farshchian
۱۹ دی ۱۴۰۳یه نفر حرف دلمو زد
مردم از نداشتن نون شب مینالن بعد برای ماشین میلیاردی صف میبندن و میگن نخریم چی بخریم
یجوریم میگن انگار همه ماشین صفر سوارن
هرچی که بر سر ما میاد مقصرش خود ما هستیم
من فکر میکنم ما دو نوع مردم داریم
ناراضی و پولدار
ناراضی و بی پول
محمود
۲۰ دی ۱۴۰۳الان دقیقا کی برای این ماشین صف بسته و زنبیل گذاشته؟یکی دو سال اخیر ۵۰ مدل ماشین چینی معرفی و وارد کردن شما چند تاشو تو خیابونا دیدی؟ هونگچی با کیفیت ۱۰ برابری این بدون مشتری مونده رو دستشون. فقط چند تا چینی ارزون قیمت تر یا با سابقه خدماتی بهتر مشتری معدودی دارن که اونم تازه با شرایط قسطیه
دیجی
۱۹ دی ۱۴۰۳نزدیک دوسال گذشت به همین سریعی وایران پرشد از ماشین و موتور چینی
F22RAPTOR
۱۸ تیر ۱۴۰۲چقد محور جلوش عقب کشیده شده
امیر
۱۸ تیر ۱۴۰۲تو طراحی چراغ های جلو سعی داشته از سانتافه تقلید کنه ( سانتافه نسل سوم ) و در نما پشتی هم شباهت انکار ناپذیری به سانتافه نسل چهارم داره !! در کل میشه ازش به عنوان سانتافه چینی یاد کرد ( البته قابلیت اطمینان سانتافه کره کجا و این اسباب بازی چینی کجا !! ) پس بهتره بهش بگیم سانتافه فیک 😂😂😂🙌
M/D
۱۹ تیر ۱۴۰۲دوست گرامی از نظر من این اصلا شبیه سانتافه نیست.
طراحی بین در ردیف دوم و شیشه عقب قشنگ یه کپی از چری تیگو ۷ پرو و جک اس ۳ ۲۰۲۰ هست.
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/07/VGV-U75-Plus-2023-1.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/06/Tiggo-7-Pro-4.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2019/07/JAAC-S3-2020-3.jpg
فرم سپر جلو و جلو پنجره عین تا عین چری تیگو ۸ پرو هست.
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/06/Chery-Tiggo-8-Pro-7.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/07/VGV-U75-Plus-2023-3.jpg
کرگدن باواریا
۱۹ تیر ۱۴۰۲صد البته نسخه فیکش شاتون نمیزنه :)))
بماند که اصلا شباهتی به سانتافه پیدا نکردم؛ میتونم با اطمینان بگم هیچ خودروسازی تو کل تاریخ از کره مربا الهام نگرفتن یا تقلید نکردن
حتی درجه ۳ ۴ های چینی
M/D
۲۰ تیر ۱۴۰۲دوست گرامی
با حرفت موافقم ولی یکی از ماشین هایی که در بازار ایران عرضه میشه کپی از هیوندای سانتافه است(البته که خیلی سخت احساس میشه)
https://www.pedal.ir/ikco/ikco-irankhodro-haima-8s-price-specification-pictures-new-product/
https://www.pedal.ir/chinese/%d9%87%d8%a7%db%8c%d9%85%d8%a7-sg00-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af/
کسرا
۱۸ تیر ۱۴۰۲تیگو 8 پرو قابل مقایسه با این خودرو نیست
فقط از نظر ابعاد شاید بشه مقایسه کرد
از این برند های چینی ناشناس خیلی آمدن و رفتن و تنها کسی که ضرر کرده مالکان این محصولات بودن
داوود
۱۸ تیر ۱۴۰۲بزرگترین مشکل خودروهای چینی موجود در ایران، نه فقط کیفیت و قابلیت اطمینان پایین آنهاست، بلکه این نکته مهم است که با توجه به سرعت بسیار زیاد تغییرات خودروسازی در چین و حتی تغییر سریع پلت فرمها، وسایل یدکی و اختصاصی این خودروها با گذشت یکی دو سال ممکن است حتی در چین هم تولید نشوند و جای خود را به تولید قطعات جدید و متفاوت بدهند که با مدلهای سالهای قبل همخوانی نداشته باشند. به نظرم این مشکل بزرگی است که خریداران خودروهای چینی باید مد نظر قرار دهند.
علی جردن
۱۸ تیر ۱۴۰۲با چینی بودنش حرفی ندارم ولی ۳ میلیارد تومن خودروی تک دیفرانسیل؟چرا؟
اگه ۷ نفر بودن برات مهم نیست با یک چهارم پولش یه X22 & S3 & SX5 بگیر خلاص
amirh
۱۹ تیر ۱۴۰۲فکر میکنم اشتباهی صورت گرفته.. ایلیا موتور زیرمجموعه ماموت نیست و ماشین کلوت برای مکث موتور زیرمجموعه ماموته. این شرکت ربطی به ماموت نداره
*ALI*
۱۹ تیر ۱۴۰۲ماشین بزرگ و خوبیه قیافه و طراحی خوبی داره رنگ سیاه و قرمز هم بهش میاد داخلش هم قشنگه مخصوصا با اون مانیتوری که داره
Navidd
۱۰ شهریور ۱۴۰۲یا شما نمیدونید زیبایی چیه یا سرتون بجایی خورده
سینا
۱۰ شهریور ۱۴۰۲اون مانیتور خودش نکته منفی طراحیه
هیچ وقت نباید تنظیمات کولر رو داخل صفحه گذاشت، اونم با این نرم افزارهایی که اینا دارن، که همش لگ داره
IRAJ KING
۱۹ تیر ۱۴۰۲اگه قرار باشه سه میلیارد تو بازار آزاد به فروش بره ، خرید تیگو 8 پرو مکس (حدود چهل پنجاه میلیون بالاتر) که خیلی بهتر و معقول تره از این خودرو بنجل هستش !!! 🧐🧐🧐
IRAJ KING
۱۹ تیر ۱۴۰۲قیمتش توی بازار آزاد مطمئنا بالاتر از سه میلیارد خواهد بود ولی اگه قرار باشه سه میلیارد تو بازار آزاد به فروش بره ، خرید تیگو 8 پرو مکس (حدود چهل پنجاه میلیون بالاتر) که خیلی بهتر و معقول تر از این خودرو بنجل هستش !!! 🧐🧐🧐
mercedesamg
۹ شهریور ۱۴۰۲بازم یه بنجل چینی دیگه،بابا بسه دیگه اسهال گرفتیم!
ایران فرانسه
۹ شهریور ۱۴۰۲این که اعلام شده بود AWD عرضه می شه با این جثه بزرگ اگه بیوفته تو برف چه شود
blackwing
۹ شهریور ۱۴۰۲ایلیا موتور چیه باز ؟؟ هر اختلاسگری میاد جلو اسم بچهش یه “ موتور “ میبنده کارخونه مونتاژ راه میندازه میکنه تو پاچه ملت… مردم ما هم که ماشالللللللللاه نگم برات…
Gabriel
۲۰ دی ۱۴۰۳سخنرانی دیروز رو نشنیدی؟میشنیدی میفهمیدی خر و خرسوارها قشنگ مثل در و تخته جورن باهم!!
همایون
۱۰ شهریور ۱۴۰۲آقا کلوت واسه مکث کوتور مگه نبود ایلیا فقط نمونه استیشن یاهمون کراس اوور دایون رو میزنه این خودرو هم فقط الکی بزرگه حتی گنجایش هم به ابعادش نمیخوره و صدالبته گم نام بودن و عدم وجود سیستم چهارچرخ باعث میشه فروشش مثل دایون y5 در حد چینیهای دیگه نباشه
ک
۱۹ دی ۱۴۰۳شما اول اون دایون ی که قرار بود آبان تحویل بدی رو بده بعد ماشین جدید رونمایی کن نه کسی پاسخگو است نه حتی یک نفر در دفتر مرکزی تلفن جواب میده دست ما به هیچ جا بند نیست
genius
۲۰ دی ۱۴۰۳اون “واو” اسم اونترا حذف و اَ بخونیم اسمش رو کاملا برازنده و صحیح خواهد بود
سهیل گل آزاد
۲۰ دی ۱۴۰۳برند VGV تاسیس سال ۲۰۱۲ زیر مجموعه کمپانی سینوتراک شاید اکثریت یادشون بیاد حدود سالهای آخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود رو که این کمپانی با مدل هوو چه کارنامه درخشانی هم تو کریدورهای زمینی ایران داشت یه زمانی قاتل سریالی جاده های ایران بود و مشکل ترمز خالی کردن داشت اون موقع ها هر باری که اخبار رو میزدی تو تصادفات جاده ای همیشه حرفش بود کاری به سابقه این برند ندارم در کل بخوایم قبول کنیم یا نه چینی ها مالک بازار خودرویی ایران شدن و هر محصولی هم که معرفی میکنن و تولیدش میکنن اگه خودشونم سوار نشن ولی تو ایران حتما باید عرضه و به قیمت گزاف فروخته بشه چند وقت پیش یه فیلم تایوانی میدیدم که نزدیک ترین کشور به خود چینم هست اکثر ماشینای توی فیلم ژاپنی بودن ولی ایران شده آزمایشگاه خودروهای چینی درجه چندم اونم با قیمت های گزاف
حجتاله براهنی
۲۰ دی ۱۴۰۳واقعا یه استانداردی وجود نداره برای صنعت خودرو؟ مثلا نمیشه جلو شرکتی که محصولات گذشتهاش یکی پس از دیگری شکست خورده و همون شکست خوردهها رو هم هنوز تحویل نداده، گرفته بشه؟ این صنایع خودروسازی ایلیا که اسمشو تریلی هم نمیکشه، کلا میره میگرده ببینه کدوم ماشین رو گذاشتم دم سطل آشغالی، میره یه قرارداد میبنده یه پارت قطعه وارد میکنه و اینجا میفروشه به ملت! عجیبتر از اون این که خریدار هم هست برای محصولاتش. راست میگن تا خر هست، خر سوار هم هست.
Parsa
۲۰ دی ۱۴۰۳الان این رجیستر شده هست یا نه