دو سدان اسپرت ژاپنی به مصاف هم رفتهاند که یکی به پیشرانۀ V8 تنفس طبیعی مجهز است و دیگری از موتور V6 توئین توربو استفاده میکند.
با سرعت گرفتن الکتریکیسازی، خودروهای V8 روزبهروز کمتر میشوند و این موضوع در بخش سدانهای کامپکت بسیار پررنگتر است تا جایی که هماکنون فقط لکسوس IS500 در این کلاس با موتور هشت سیلندر به بازار عرضه میشود. آلمانیها در بامو M340i و مرسدس C43 سراغ پیشرانههای شش سیلندر و چهار سیلندر رفتهاند و دیگر سدان ژاپنی این کلاس یعنی اینفینیتی Q50 Red Sport هم از موتور V6 توئین توربو استفاده میکند.
اما آیا اینفینیتی با موتور V6 میتواند حریف لکسوس V8 شود؟ سم کارلیجن قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد. زیر کاپوت IS500 یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی قرار گرفته است که ۴۷۲ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. اینفینیتی اما همانطور که گفته شد، به یک موتور ۳ لیتری V6 مجهز است که به لطف دو توربوشارژر، ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و به یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک متصل است.
وزن این دو سدان ژاپنی در یک سطح است و بنابراین لکسوس با قدرت بیشتر باید برتری داشته باشد اما چیزی که میتواند ورق را برگرداند، برخورداری اینفینیتی از سامانهٔ چهارچرخ محرک است. بااینحال، بین این دو خودرو ابتدا مسابقههای رولینگ برگزار میشود یعنی جایی که مزیت چهارچرخ محرک Q50 رنگ میبازد و به همین دلیل IS500 بهراحتی فاصله گرفته و پیروز میشود. در درگهای از حالت سکون اما شرایط تغییر کرده و حالا اینفینیتی با وجود قدرت کمتر، دست بالا را دارد و در درگ اول رقیب هموطن را با اختلافی کمتر از نصف طول یک خودرو مغلوب میکند.
در درگ بعدی اما لکسوس شروع بهتری دارد و پابهپای رقیب پیش میرود و نهایتاً لحظاتی پیش از رسیدن به خط پایان، پیشی میگیرد. درمجموع، عملکرد این دو سدان اسپرت ژاپنی در خط مستقیم بسیار به هم نزدیک است بهگونهای که در زمان شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت و پیمودن مسافت ۴۰۰ متر تنها یکدهم ثانیه باهم اختلاف دارند. در اینجا شتاب و ۴۰۰ متر لکسوس ۴.۴ و ۱۲.۹ ثانیه ثبت میشود درحالیکه اینفینیتی این کارها را به ترتیب در ۴.۵ و ۱۳ ثانیه انجام میدهد.
مقایسه مشخصات فنی
اینفینیتی Q50 Red Sport | لکسوس IS500 | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو | ۵.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار | ۴۷۲ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۵ نیوتن متر | ۵۳۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۸۱۵ کیلوگرم | ۱۸۰۵ کیلوگرم |
قیمت | ۵۸ هزار دلار | ۶۲ هزار دلار |
Amirmohammad
۱۵ مرداد ۱۴۰۲طراحی is فوق العادس.قشنگ ذهن رو میبره به سمت سامورایی ها انگار که اگه سامورایی قرار بود ماشین باشه اون is بود
Reza Waffen SS
۱۵ مرداد ۱۴۰۲IS500 انتخابم 👍
blackwing
۱۵ مرداد ۱۴۰۲پدال ، به نظرم اگر خبر ماشینی توی یک روزی کمه ، همون کم رو آپلود کنید بهتره تا اینکه اینقدر راجع به ماشین چینی و آشغالی داخلی خبر میزارین !!
حالمون بهم خورد ، اینقدر پوشش ندین ، نزارین جان عزیزاتون
هر روز میای از خونه بیرون انواع اقسام مدلهای چینی ریخته مثه مورو ملخ تو خیابون ، همه زشت همه سیاه و سفید ، ر…ده میشه تو روحیه آدم ، همه چیز مرده تو این مملکت
BMW
۱۵ مرداد ۱۴۰۲خدایی فقط ابهت لکسوس دل من داره میبره
enayat
۱۵ مرداد ۱۴۰۲دست نیافتنی های زیبا🥺