در مقاله پیش رو قابلیت اطمینان خودروهای دو برند مطرح ژاپنی یعنی اینفینیتی و لکسوس را با یکدیگر مقایسه میکنیم.
معمولاً لکسوس به عنوان مطمئنترین خودروساز لوکس دنیا شناخته میشود اما ولوو هم در بین ایمنترین خودروسازان دنیا همواره جایگاه اول را به خود اختصاص میدهد هرچند فقط یک جایزه سطح بالای تاپ سیفتی پیک پلاس سال ۲۰۲۴ را به دست آورده است. البته لغزش پیشتازان دنیای خودرو امری رایج محسوب میشود و حتی گاها برندهای معتبر نیز در برههای از زمان جایگاههای بالای خود را از دست دادهاند. اینفینیتی برندی است که به عنوان برند لوکس ساز ژاپنی همواره در پشت سر لکسوس قرار داشته اما آیا از نظر قابلیت اطمینان میتواند رقیب هموطن خود را شکست دهد؟
کیفیت و قابلیت اطمینان
اگر سه محصول ردهبالای لکسوس یعنی خودروهای IS، ES و GX را با سه محصول برتر اینفینیتی یعنی QX50، QX60 و QX80 مقایسه کنیم به جزئیات جالبی خواهیم رسید. این خودروها توانستهاند بالاترین امتیازهای جی دی پاور از نظر کیفیت و قابلیت اطمینان را به خود اختصاص دهند. با محاسبه میانگین امتیازات خودروهای هر برند میتوان گفت لکسوس از ۱۰۰ امتیاز بهطور متوسط ۸۷ امتیاز کسب کرده درحالیکه این رقم برای اینفینیتی تنها ۷۸ امتیاز بوده است. در همینجا مزیت محسوس لکسوس آشکار میشود اما باید گفت این برند چندین نسخه از هر خودرو به ویژه مدلهای هیبریدی را تولید میکند؛ اما اینفینیتی سبد محصولات محدودی دارند و تنها ۵ خودرو را میتوان خریداری کرد. لکسوس از نظر قابلیت اطمینان همواره در ردههای بالای جداول جی دی پاور قرار دارد و بالاتر از اینفینیتی قرار میگیرد.
هزینههای نگهداری
برای تخمین هزینههای نگهداری خودروهای اینفینیتی و لکسوس از برخی دادههای منابع دیگر استفاده کردهایم و با این تفاسیر باید گفت هزینه نگهداری سالانه و دهساله محصولات لکسوس بهطور تخمینی برابر با ۵۵۱ و ۶۸۷۵ دلار است درحالیکه این رقم برای خودروهای اینفینیتی به ۶۳۸ و ۱۰۳۵۴ دلار میرسد. بازهم اینجا برتری خودروهای لکسوس دیده میشود. نکته دیگر اینکه گرانترین تعمیرات رایج خودروهای لکسوس به تعویض باتری ولتاژ بالای سیستم هیبریدی با قیمت حدود ۶۵۰۰ دلار مربوط میشود. رایجترین و گرانترین هزینه تعمیر خودروهای اینفینیتی نیز تعویض کاتالیزور با قیمت حدود ۴۰۰۰ دلار است. با توجه به دادهها میتوان گفت مالکان لکسوس احتمالاً تعمیرات گرانتری را برای خودروی RX400h خود انجام خواهند داد اما در مجموع هزینه نگهداری خودروهای این برند کمتر است.
گفته میشود G37 مشکلسازترین خودروی اینفینیتی است و در رده دوم هم QX60 قرار میگیرد. خرابی گیربکس این خودرو هزینه تعمیر حدود ۷ هزار دلاری دارد درحالیکه در خودروی Q60 نیز خرابی پیشرانه با هزینه تعمیر ۱۴ هزار دلار گزارش شده است. مشکلسازترین محصول لکسوس نیز RX350 است هرچند مشکلات آن خیلی نگران کننده نیستند. برای مثال ترک داشبورد این خودرو هزینه ۹۰۰ دلاری دارد. در بحث فراخوانها لکسوس بهتر عمل کرده و معمولاً هزینههای تعمیراتی کمتری دارد و مالکان نیز کمتر به تعمیرگاهها و نمایندگیها مراجعه میکنند.
زمانی که خودروساز دیگری را با لکسوس و به ویژه در زمینه قابلیت اطمینان مقایسه میکنید، باید دنبال این موضوع باشید که آن برند پس از لکسوس در چه رتبهای قرار میگیرد چراکه لکسوس همواره جزو مطمئنترین برندهای لوکس دنیاست. در حال حاضر اینفینیتی جایگاهی بین ۲۰ برند مطمئن جی دی پاور در سال ۲۰۲۴ ندارد و در هر ۱۰۰ خودروی آن ۲۱۹ مشکل دیده میشود درحالیکه این رقم برای لکسوس ۱۳۵ مشکل به ازای هر ۱۰۰ خودروست؛ اما نباید فکر کرد که اینفینیتی برندی غیر قابل اطمینان است چراکه متوسط تعداد مشکلات ۱۰۰ خودرو در سال ۲۰۲۴ رقم ۱۹۰ بوده و اینفینیتی نیز خیلی با این عدد فاصله ندارد. بخشی از مشکلات این شرکت به سبد محصولات محدودش مربوط میشود. اگر یکی از پنج محصول فعلی اینفینیتی رتبهبندی کیفیت و قابل اطمینان ضعیفی در مطالعه جی دی پاور داشته باشد به معنی سهم ۲۰ درصدی از کل امتیازات این برند خواهد بود و رتبه آن را به شدت کاهش خواهد داد.
با این تفاسیر نباید انتظار داشت اینفینیتی به این زودیها لکسوس را از نظر قابلیت اطمینان شکست دهد. در حقیقت بهتر است روی تکتک محصولات این خودروساز ژاپنی تمرکز داشته باشیم تا به نتیجه بهتری برسیم. برای مثال QX80 حتی یکبار هم فراخوان نشده و امتیاز کیفیت و قابلیت اطمینان آن در سال ۲۰۲۴ بهتر از تمامی محصولات لکسوس بوده است.
HELLO.BROTHERS
۶ آذر ۱۴۰۳لکسوس، از بچگی عاشق این ماشین بودم،در طراحی همیشه ماشین های لکسوس ظرافت خاصی داشتن،اسمش هم خاص.
hosen
۶ آذر ۱۴۰۳لکسوس واقعا یه سر و گردن بالاتره
mickeyy
۶ آذر ۱۴۰۳هزینه نگهداری لکسوس به طور سالانه حدود ۵۱۵ دلار؟! چه خبره ! این مبلغ صرف چه چیزی میشه ؟
Nismo
۶ آذر ۱۴۰۳سالی 500 دلار واقعا چیزی نیست هزینه روغن و فیلتر و لاستیک و لنت و باتری… به پول ما میشه 35 میلیون تومن
ما چندوقت پیش یکی از آشناهامون واسه ماشینش 20 تومن هزینه کرد تا سرپا شد تازه همه قطعات هم ایرانی انداخت ماشین هم سمند بود
mickeyy
۶ آذر ۱۴۰۳سالانه ۵۱۵ دلار به ریال با احتساب دلار ۷۰ تومنی میشه حدود ۳۶ میلیون فرض من واسه یک شخص ایرانیه که مثلا یدونه لکسوس داره الان یعنی این شخص سالی باید همچین پولی رو هزینه ماشینش کنه؟! صرف چی میشه این پول؟ اگه بحث روغن و فیلتر روغنه که سالی سه چهار بار هم عوض کنی اونقدری نمیشه لنت و لاستیک و اینا رو فکر نمیکنم حساب کرده باشه چون اینا رو هرسال عوض نمیکنن هر چند سال یکباره. ما الان توی خانواده یک کمری ۲۰۰۷ داریم سالی ۳ یا نهایت ۴ بار روغن و فیلترش و فیلتر هواش عوض میشه با نرخ فعلی هر دفعه حدود یک و پونصد میشه با روغن ایرانی درجه یک. حالا اصلا بهترین روغن خارجی رو هم بریزی ( البته اگه بتونی اصل گیر بیاری ) تهش دو برابر میشه این مبلغ
مردیم از خوشی
۶ آذر ۱۴۰۳این خودرو لوکس هست معلومه هزینه نگه داری بالاتره درضمن شما داری ماشین های قدیمی ژاپن را میگی که بخاطر تکنولوژی کم تر هم هزینه نگه داری کم تری دارند
امیر علی
۶ آذر ۱۴۰۳با هزینه های ایران اونقدر در نمیاد
ولی تعویض روغن تو اروپا دستمزد دلاری داره
علی
۶ آذر ۱۴۰۳به نظر من لکسوس …
Kamy
۶ آذر ۱۴۰۳برندینگ اینفینیتی هم به اندازه لکسوس خوب نیست
C4
۶ آذر ۱۴۰۳برندینگ شرکت مادر یعنی نیسان خودش جای بحث داره
دیگه برند لوکسش که هیچ
فیات مولتیپلا
۸ آذر ۱۴۰۳اتفاقا تبلیغ های نیسان خیلی جالب و خفنه، اگه کیفیت گیربکس رو در حد تویوتا بالامیبردن میتونستن راحت پیش بگیرن
گویریاس
۶ آذر ۱۴۰۳اینفینتی برند لوکس نیسان ژاپن هست و تو ایران کمتر شناخته شده تره ولی از لحاظ هزینه های تعمیر و نگهداری خیلی منطقی تر و به صرفه تره و قابل اتکاتر از لکسوس
میلاد
۶ آذر ۱۴۰۳یه مقایسه بین جنسیس و لکسوس بزارید
ابومفسد
۶ آذر ۱۴۰۳همچین مقایسه ایی زشته برای لکسوس
🇰🇷
۶ آذر ۱۴۰۳تو پدال سرچ کن هست . نتایج جالبی هم داره
🥇M🏆 Bavaria///👑
۶ آذر ۱۴۰۳با این حال و احوالات من انتخابم اینفینیتی هست…
اینفینیتی از نظر تعداد تیپ ها و مدل ها و یکم سطح مدیریتی باید اوکی تر بشه، در غیر این صورت واقعا این زیر مجموعه نقص خاصی نداره…
البته این بار یکم باید مدل qx 80 کمپانی زودتر از 10 سال به 10 سال بیاد بازار،چون تا اون موقع کلی شاسی بلند جدید آمریکایی میریزن تو بازار و قطعا جا برای نفس کشیدن پرچمدار کمپانی اینفینیتی باقی نمیمونه.
پاترول رو باید زودتر نسلش و عوض کنن تا qx80 هم زودتر بیاد بازار.
همین روال برای لندکروز و لکسوس lx باید اتفاق بیفته، چون ژاپنی ها خیلی دیر به دیر نسل شاسی بلندهای پرچمدارشون رو عوض میکنن.
🇰🇷
۶ آذر ۱۴۰۳ژاپنیا در کنار ویژگی های خوبی که دارن ، یه سری ویژگی این مدلی هم دارن
تا مجبور نشن دست به تغییر محصول نمیزنن و تا حد امکان ازش پول میکشن بیرون . مثال بارزش نیسان GTR که گفته بودند اگر قوانین اذیت نمیکرد ، تا ۱۷ سال دیگه هم رو خط تولید نگهش میداشتیم
یا مثلا ارائه CVT در اکثر مدل ها و حتی خودروی لوکس . یا کابین پلاستیکی و کم کیفیت در شاسی بلندهای بزرگ و گرون ، یا کم کاری در هیبرید در دورانی که هیبرید با استقبال مواجهه ( نیسان ) و …
Taha Ayoobi
۶ آذر ۱۴۰۳من واقعا رو لکسوس تعصب وحشتناکی دارم
عاشقشم
Muty
۷ آذر ۱۴۰۳در واقعیت اینفینیتی حتی نزدیک به لکسوس هم نیست.
شاید بشه گفت رقابت برای عنوان دومی بین اینفینیتی و آکورا باشه