اینفینیتی به خاطر مشکل نرمافزار مدیریت پیشرانه اقدام به فراخوان برخی نمونههای Q50 و Q60 مدل ۲۰۲۱ کرده است.
NHTSA میگوید پس از یک شتاب گیری سنگین ماژول کنترل پیشرانه ECM برخی مدلهای Q50 و Q60 میتواند تأمین سوخت پیشرانه را بیش از حد نظر کاهش دهد و این امر باعث ورود خودرو به حالت limp شده و احتمالاً پیشرانه از کار میافتد. اینفینیتی میگوید در صورتی که خودرو از کار بیفتد آسیبی به خودرو وارد نخواهد شد و خودرو سریعاً قابلیت روشن شدن را دارد.
این فراخوان شامل ۱۲,۹۴۳ دستگاه خودروی تولیدی بین ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰ تا ۸ مارس ۲۰۲۱ میباشد. اینفینیتی میگوید سایر محصولات این شرکت یا محصولات نیسان تحت تأثیر این فراخوان قرار نمیگیرند زیرا ماژول کنترل پیشرانه آنها از نوع دیگری بوده و این خودروها یا فاقد توربو بوده یا پیشرانه کوچکتری دارند.
نیسان تحقیق روی این مشکل را از اوایل فوریه و پس از دریافت چندین گزارش درباره یک نشانگر پشت آمپر، کاهش قدرت پیشرانه و خاموش شدن آن در برخی شرایط شروع کرده است. در طی تحقیقات فهمیده شده که نرمافزار ECM از کاهش صحیح سرعت پیشرانه پس از تشخیص گشتاور اضافی جلوگیری میکند. نیسان متوجه یک گزارش تصادف مربوط به این مشکل شده اما خوشبختانه فردی در این حادثه مجروح نشده است.
مشکل یاد شده با برنامهریزی دوباره نرمافزار ECM رفع خواهد شد. به زودی کار آگاهسازی مالکان خودروهای تحت تأثیر این فراخوان شروع میشود.
2646
۲۸ فروردین ۱۴۰۰@mercede
سیستم حرکتی باطری و موتور میشود روی مدل های کلاسیک دبلیو۱۰۰ و دبلیو ۱۰۸ ئیاده کرد و موتور اصلی به عنوان جنراتور باشدهیبرید سری
خانم کاویانی
این سوال رو در پست (معرفی رسمی مرسدس EQS، یک S کلاس الکتریکی با ۷۷۰ کیلومتر بُرد) پرسیده بودین. سوال خیلی جالبی است. اینجا جواب میدم که دیده بشه تا اگر دوستان هم نظرات تکمیلی داشتند، زیر کامنت من اضافه کنند.
سیستمی که مد نظر شماست، گونه خاصی از سیستم plug-in hybrid electric vehicle (PHEV) به اسم extended-range electric vehicle (E-REV) است. اگر بخوام تفاوت های سیستم های هیبریدی خودروها رو به صورت خلاصه بگم:
Hybrid cars: موتور درون سوز وظیفه اصلی رو در حرکت بر عهده داره. باطری ها حجم کمی دارن و صرفا از طریق تبدیل حرکت جنبشی موتور یا چرخ ها (در هنگام ترمزگیری) شارژ می شوند.
PHEV: در این سیستم موتور درون سوز و موتور برقی همچنان به گیربکس دسترسی دارن اما وظیفه اصلی حرکت خودرو بر عهده موتور برقی است. سایز باطری ها از خودروهای Hybrid بیشتر است و غیر از شارژ از طریق موتور و ترمز، می توان باطری ها رو از طریق برق مستقیم هم شارژ کرد.
E-REV: این سیستم به شدت شبیه PHEV است، با این تفاوت که دسترسی موتور درون سوز به گیربکس و چرخ ها کاملا از بین رفته و حرکت خودرو کاملا وابسته به موتور برقی است. در این سیستم هم مشابه PHEV شارژ باطری ها از 3 طریق موتور، ترمز و برق شهری انجام میشه اما سایز باطری ها معمولا کوچک تر از PHEV (تقریبا هم سایز Hybrid) است.
از معروف ترین خودروهای مجهز به سیستم E-REV در جهان میشه به Mitsubishi Outlander PHEV اشاره کرد که از اولین خودروهای مجهز به این سیستم بود و چندین سال در اروپا رکورد فروش کراس اوور هیبرید رو داشت. به نظر من سیستم E-REV مزایای زیادی داره که می تونه باعث کارآیی بیشتر خودروهای برقی در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه (آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی) بشه:
* نیاز به موتور درون سوز و باطری های کوچک تر که باعث کاهش وزن خودرو، افزایش رنج حرکتی، کاهش هزینه های ساخت و … می شود.
* نیاز کمتر به شارژ از طریق برق شهری: در حال حاضر وابستگی تولید برق به مشتقات نفت و آلودگی ها حاصل، عدم امکان افزایش تولید برق در بازه زمانی کوتاه، عدم کشش مسیرهای انتقال برق برای این حجم مصرف و … از مهم ترین محدود کننده های استفاده از خودروهای برقی است.
* آلودگی کمتر و بازده بیشتر موتور درون سوز
از دید من در صنعت خودرو دو خرید برند توسط کمپانی دیگر بسیار جالب است:
** خرید کمپانی Land Rover توسط BMW که باعث تکمیل سیستم X-drive و خلق کلاس SUV در کمپانی BMW شد.
** خرید کمپانی Mitsubishi توسط گروه Renault-Nissan. این خرید امکان استفاده از تجارب و تکنولوژی سیستم های Super Select (سیستم انتقال قدرت مخصوص Mitsubishi)، طراحی شاسی های مونوکوک و تکنولوژی E-REV که به نوعی Mitsubishi پرچمدار و استارتر اون بود، رو به Nissan داد.
اضافه شدن تکنولوژی E-REV به نیسان بالافاصله تاثیرش رو بر برنامه این شرکت گذاشت. نیسان که تا پیش از این خرید تمرکز اصلی اش بر بهبود تکنولوژی PHEV خودروی Nissan Leaf و پلت فرم کاملا برقی جدیدش (خودروی Nissan Aria) بود، ناگهان تکنولوژی Nissan e-POWER رو به عنوان هدف آینده شرکت (و حتی بهترین جایگزین برای موتورهای درون سوز در جهان) معرفی کرد.
سیستم e-POWER نیسان در واقع همان سیستم E-REV میتسوبیشی است که با تکنولوژی خاص موتور نیسان ترکیب شده. از اون جایی که در این سیستم موتور درون سوز ارتباط مستقیمی با چرخ و گیربکس ها نداره، می تونه همواره در ایده آل ترین حالت ممکن کار کنه. نیسان با توجه به این ویژگی و تکنولوژی طراحی موتورش، تونست بازده موتور درون سوز خودش رو به بیش از 60% برسونه که نسبت به میانگین زیر 50% موتورهای درون سوز فعلی، پیشرفت چشمگیری به حساب میاد.
وقتی این تکنولوژی رو با خودروهای تمام برقی فعلی مقایسه کنیم، متوجه میشیم که نیسان پر بیراه هم ادعا نکرده. به نظرم می رسه اگر در خودروهای برقی، اتلاف انرژی تولید برق در نیروگاه های حرکتی و اتلاف انرژی در سیستم های انتقال رو به کاهش راندمان این موتورها در تبدیل برق باطری به حرکت اضافه کنیم، تفاوت مشهودی با راندمان e-POWER نیسان نداشته باشد. به غیر از اینکه تولید باطری های بزرگتر در خودروهای تمام برقی و ایجاد ساختارهای لازم برای خودروهای کاملا برقی زمان، هزینه و آلودگی های مخصوص به خودش رو دارد.
در نهایت اگر بخوام سوال شما رو جواب بدم، به نظرم کاری که قصد انجامش رو دارین، بسیار پیچیده و هزینه بردار است و امکان به ثمر رسیدن بسیار پایینی دارد. اگرچه قبلا تیمی مستقل خودرو تمام برقی Tesla رو با اضافه کردن یه موتور درون سوز کوچک تبدیل به خودروی E-REV کرده بودند.
امیرحمزه
۲۸ فروردین ۱۴۰۰توضیح کامل و رسا ممنون
امیرحمزه
۲۹ فروردین ۱۴۰۰این یه دیس لایکش اخر سورپرایزه خخخخخخخخخ
mahan
۲۸ فروردین ۱۴۰۰واقعا لذت می بریم از این همه اطلاعات جامع.زنده باد
Rman
۲۸ فروردین ۱۴۰۰من خودم طرفدار نیسان هستم. تو سایت فکر کنم غیر از من دیگه کسی فن نیسان نباشه. ??? من خیلی کیف کردم. حس این رو داشتم که برند مورد علاقه من هم حرفی بین برندهای دیگه داره. افتخار کردم بهش. ???
این قدر تو سایت تو سر نیسان بچه ها زدن فکر می کردم دیگه یه برند مزخرف شده. ولی الان حس خیلی خوبی بهش دارم. ??? خیلی دوست دارم عین برندهای دیگه نیسان هم طرفدارهای خودش رو تو سایت داشته باشه.
Aryan kia
۲۸ فروردین ۱۴۰۰نیسان برند فوق العاده خوبی هستش و واقعا ماشین های خیلی خوبی مثل جی تی آر و ۳۷۰ زد و… رو تو کارنامش داره و اصلا برندی نیست که بشه تو سرش زد و نادیدش گرفت ولی به نظر من دیگه باید نسل جدید جی تی آر رو بده بیرون نه اینکه مثل ناوارا ۱۷ سال یک شکل نگهش داره البته من موندم واقعا چجوری میخواد نسل جدید جی تی آر رو از اینی که هست بهتر در بیاره چون هنوز فوق العادس
mahan
۲۸ فروردین ۱۴۰۰اقا تنها نیستی ماهم نیسان رو خیلی دوست داریم گرچه مارو دوست نداره کمتر میاد??
Rman
۲۸ فروردین ۱۴۰۰اقایون آریان کیا و ماهان
باهاتون موافقم. نیسان واقعا برند خیلی خوبیه. اختراعات خیلی خوبی هم داشته. گیربکس cvt رو من خودم خیلی دوست دارم. تو ماشین های هیبریدی هم اکثرا از همین گیربکس استفاده می کنن.
تو ساخت موتور هم خیلی خوبه. استهلاک و سگ جونی ماشین هاش هم دیگه معروفه. طراحی های بیرونی ماشین های نیسان و اینفینیتی هم به نظرم خیلی خوبه. فقط داخل ماشین رو خیلی کلاسیک دیگه طراحی می کنه ??? کیفیت متریال اش بالاست اگرچه هیچ وقت نمیشه از توی مانیتور کیفیت رو تشخیص داد.
ولی با این اختراع جدیدش خیلی حال کردم. رفتم نیسان آریا هم خوندم. اونم خیلی باحاله. خلاصه به قول رفیقم viva nissan ???
محمد رستمی نژاد
۲۸ فروردین ۱۴۰۰2646
من میدونم که نمیشه با سیستم تایپ گوشی چنین کامنتی نوشت
لطفا بگو که چه طور چنین کامنتی مینویسی
ممنونم اَزَت
2646
۲۹ فروردین ۱۴۰۰محمد جان
لطف داری به من. ارادت.
من اصلا اهل شبکه های مجازی و اینترنت گردی با گوشی نیستم. تمام کامنت هام رو با لپ تاپ یا کامپیوتر (PC) تو تایم استراحت بین کارهام می نویسم.
چون سرعت تایپم با کیبورد بالاست، معمولا هر چی به ذهنم در لحظه می رسه، تایپ می کنم. از اون جایی که اکثر کامنت هام طولانی هست یا لینک داره، میره برای تایید. برای همین عموما بچه ها کامنت های من رو در یک زمان دیگه می بینن. گاهی هم بین تایید کامنت هام در چند تا پست فاصله می افته، یعنی کامنت این پست الان تایید میشه، کامنت پست قبلی یک ساعت بعد.
ولی در کل اهل ویراستاری و این حرف ها نیستم، متن کامنت هام دقیقا چیزی است که اگر همون لحظه ازم می پرسیدی، بهت می گفتم. تایپ اسامی برندها یا کلمات تخصصی به زبان انگلیسی هم یه عادت کاری است.
زیزیگولو
۲۸ فروردین ۱۴۰۰عجب دلیلی واسه فراخوان!!!! یکی از عجیب ترین فراخانایی که تا حالا دیدم و شنیدم!!!
Reza Hosseini
۲۸ فروردین ۱۴۰۰چقدر q60 خوبه
همباوقار
هم اسپرت
واقعا خودروی شکیلیه
این ماشین با آئودی s5 عالین
محمد مختاری آذر
۲۸ فروردین ۱۴۰۰از اول هم من از اینفینیتی خوشم نمی اومد زیاد خوب نیست
mahan
۲۸ فروردین ۱۴۰۰اینفینیتی Q50 اولین محصول اینفینیتی بود که بطور رسمی در ژاپن فروخته شد.اونم توی سال 2013.تا سال 2013 نیسان اینفینیتی رو توی ژاپن عرضه نمی کرد.اینفینیتی Q60 اولین ماشینی بود که از US بعد از 50 سال به کوبا رفت.دلیل احساس برانگیزش اینه که مدیر طراحی اینفینیتی ، آلفونسو البایسا (یکی از طراح های مطرح جهان)که خانواده کوبایی تبعید شده به میامی بود سال 2016 با اینفینیتی به کوبا رفت و تبدیل به اولین ماشین قانونی کوبا بعد این همه سال شد
2646
۲۸ فروردین ۱۴۰۰ماهان جان
نکات خیلی جالبی بود.
دمت گرم