در سال ۲۰۱۵ گروه بایک و ینژانگ چین که هردو از خودروسازان بزرگ چین بودند، تصمیم به همکاری کنند و تاسیس سه برند جدید با نامهای بیسو، هونسای و ویونگ کردند. اولین محصول بیسو یک کراساور به نام T3 بود که سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد و در نمایشگاه خودروی تهران در غرفه سیف خودرو قرار گرفت.
سیف خودرو T3 را به ایران وارد کرد؛ اما این شرکت باز هم از خود صورت خوشی نشان نداد، چراکه قرار بود چند ماه بعد مدل T5 هم به مشتریان پیشفروش شود، متأسفانه سیف خودرو نتوانست به قولش عمل کند و سر افرادی که مدل T5 را خریداری کردند، بیکلاه ماند. در سال ۱۳۹۹ شرکت سیف خودرو به مشتریان اعلام کرد که بهجای بیسو به آنها SWM میدهد.
کلاس کراس اور کامپکت در دهههای مورد توجه مردم ایران قرار گرفته است. با این همه فروش بیسو T3 در ایران بسیار اندک بود. باوجود قیمت منطقی، T3 نتوانست به تعداد بالا وارد بازار کشورمان شود.
طراحی ظاهری بیسو T3
بیسو T3 از طراحی ظاهری مناسبی برخوردار است. نمای بیرونی این مدل کپی از خودروهای مشهور جهان محسوب نمیشود و نسبت به برادر بزرگترش بیسو T5 از طراحی هماهنگتر و پختهتری بهره میبرد.
هنگامیکه از جلو به خودرو مینگرید متوجه خطوط کرومی میشوید که در طرفین جلوپنجره بهکار رفته است. در طرح کاسه چراغها دو عدد دیلایت گرد مشابه BMW وجود دارد اما نکته منفی طراحی لوگوی بیسو با ظاهر ساده است که جلوه و جذابیتی فراهم نمیکند. زیر لوگوی بیسو نیز دوربین جلو نصب شده است. خطوط روی کاپوت در مقابل راننده، حس اسپرت و جوانپسند خودرو را تقویت میکنند.
در نمای جاتبی خودرو فلاپهای مشکیرنگ مشابه دیگر کراساورهای اقتصادی ساخت چین وجود دارد. یک خط از در عقب شروع شده و تا انتهای در جلو ادامه پیدا کرده که نمای عضلانی به خودرو القا میکند. بیسو T3 دارای رینگ ۱۶ اینچی ده پره است که خطوط فلزی در آن بهکاررفته و به خودرو ظاهر اسپرت بخشیده. البته در تمام نسخهها و رنگها، این خودرو با سقف سیاه عرضه میشود. ازآنجاییکه شیشه عقب متصل به کنار خودرو است، حس جالبی به سرنشین میدهد.
در نمای عقب شاهد چهرهای ساده اما زیبا هستیم که مصداق زیبایی در سادگی است. قاب پلاک روی سپر نصب شده و نوشته BISU AUTO روی در صندوق به زیبایی خودنمایی میکند. بهرسم اکثر خودروهای چینی روی سپر شاهد دو عدد اگزوز نمایشی هستید و اگزوز اصلی زیر سپر نصب شده و دو عدد مه شکن گرد روی سپر قرار گرفته است. طراحی بیرونی نمره قابل قبول برای یک خودروی اقتصادی را دریافت میکند.
کابین و امکانات بیسو T3
کابین بیسو در نگاه اول جذابیت بالایی دارد و دلیل آن داشبورد و صندلی چرمی به رنگ موکا، استفاده از خطوط طرح فلز روی فرمان و داشبورد است که به طراحی بیاموهای قدیمی شباهت دارد. پشت آمپر از سه قسمت تشکیل شده است: نشانگر دور موتور و سرعت، آنالوگ است. یک کامپیوتر سفری دیجیتال با صفحه نمایش آبی رنگ هم دارد که در برخی ساعات نور صفحه کمی چشم را اذیت میکند. نوار چراغ آبی رنگی دور هر سه قسمت کشیده شده که در سرعتهای مختلف رنگ آن تغییر پیدا میکند؛ اما در کل وضوح بالایی دارد. رانندگی با فرمان چهارپره بیسو که روی آن خطوط فلزی بهکاررفته، به راننده حس فاخری میدهد، اما متأسفانه کیفیت مواد به کاررفته در آن جالب نیست.
دور دریچه کولرها نوار طرح فلز کشیده شده و کنار آنها روی داشبورد پد نرم بهکاررفته که به راننده و سرنشین حس خودروهای لوکس دست میدهد؛ اما بالای آن از پلاستیک خشک استفاده شده و اصلاً کیفیت مناسبی ندارد.
مواد به کاررفته بر روی دربهای عقب و جلو از کیفیت بالایی ندارد. البته از یک خودروی چینی اقتصادی بیشتر از این انتظار نمیرود! اما جنس چرم صندلیها ظاهر زیبایی به داخل خودرو میدهد و ظاهراً کیفیت چرم مطلوب است.
با نشستن در کابین بیسو فضای مناسبی برای چهار نفر سرنشین را تجربه میکنید، حتی در ردیف عقب هم از فضای مناسبیبهره میبرید ولی بزرگترین عیب در ردیف عقب، عدم وجود زیر آرنجی است. نقطه قوت کابین این است که در ردیف عقب دریچه کولر هم وجود دارد که ما در این مدل از آن بهرهمند نیستیم. اکثر خودروهای چینی امکانات رفاهی متعددی دارند که بیسو هم از آن بیبهره نیست. در بیسو T3 امکاناتی ازجمله دوربین جلو، رادار نقطه کور، رادار خطی، ترمز پارک برقی، رادار جلو، صندلی شش حالته برقی راننده (شاگرد: چهار حالته دستی)، آیینه تاشو برقی و سقف شیشهای وجود دارد. درکل باید گفت بیسو در قسمت کابین و امکانات رفاهی نسبت به قیمت مناسبش نمره قبولی دریافت میکند.
مشخصات فنی بیسو T3
این روزها که قیمت بنزین رو به افزایش است، ما باید به سراغ خودرویی با حجم موتور پایینتر برویم که مصرف کمتری داشته باشد و بیسو T3 یکی از همین خودروهاست.
بیسو T3 از یک موتور ۴ سیلندر ۱/۳ لیتری توربو متصل به یک گیربکس CVT با ۷ دنده مصنوعی بهره میبرد. قدرت ۱۳۳ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که در دور ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ حداکثر گشتاور به چرخهای جلو وارد میشود. به گفته شرکت سازنده، بیسو میتواند در ۱۲ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ برسد و نهایتاً با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. بیسو در چین با پیشرانههای مختلف و گیربکس ۵ سرعته عرضه میشود.
در نظر داشته باشید که با این موتور توربو و حجم اندک باید بنزین با کیفیت در باک خودرو بریزید.
تجربه رانندگی با بیسو T3
هنگامیکه به خودرو استارت میزنید با کمترین صدا روشن میشود، اما نکته منفی این است که در سرعتهای بالا سروصدای بسیار زیادی به کابین وارد میشود و هنگام شتاب گیری از صدای گوشخراش بیسو آزار میبینید. بیسو در دستاندازهای کوچک و بزرگ نسبت به خودروهای چینی راضیکننده است، اما در مقایسه با خودروهای کرهای مانند هیوندای توسان خیلی جالب عمل نمیکند. هندلینگ و پایداری خودرو راضیکننده است. بدترین مسئله بیسو شتاب اولیه آن است و موقع راه افتادن واقعاً شما را آزار میدهد و مانند تمام خودروهایی که گیربکس CVT دارند، هنگامیکه آن را روی حالت برفی و یا اسپرت قرار دهیم، در عملکرد گیربکس هیچ اتفاقی رخ نمیدهد و فقط برای دلخوشی شما دور موتور بالاتر میرود! اگر بخواهم از کیفیت سواری بیسو را توصیف کنم، باید بگویم که اصلاً مناسب نیست و شما هیچ لذتی نمیبرید و نمیتوانید رانندگی پر گاز و اسپرتی داشته باشید و فقط باید آرام برانید.
با اندازهگیری مالک شتاب بیسو ۱۲/۶ بوده است که به عدد ۱۲ کمپانی نزدیک است. صندلیهای نهچندان راحت خودرو در طولانیمدت شما را خسته میکند. مصرف سوخت بیسو بسیار عجیبوغریب است. بنا بر گفته مالک این خودرو بهطور ترکیبی ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به موتور ۱۳۰۰ سیسی اصلاً مناسب نیست. شرکت سازنده مصرف خودرو را ۷/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میداند که تقریباً با مصرف واقعی همخوانی دارد. در مورد استهلاک هم باید گفت بیسوی ما تا امروز پانزده هزار کیلومتر کار کرده است. مالک به خودرو فقط بنزین معمولی زده و تا امروز بیسو هزینهای برای تعمیرات برای مالک نتراشیده است! گفتنی است نمایندگیهای سیف خودرو در کشور ما محدود است، بنابراین خدمات پس از فروش مناسبی هم ندارد.
جمعبندی
بیسو T3 یک خودروی کامپکت اقتصادی شهری است که از طراحی و آپشنهای جذابی بهره میبرد، اما بازار فروش مناسبی ندارد. البته بدفروش بودن دلیل بد بودن نیست. پس اگر به دنبال خودروی اقتصادی با موتور کمحجم هستید یا اهل گاز دادن نیستید و میخواهید از آپشنهای بیشتر بهره ببرید، میتوانید به سراغ خودروهایی چون بیسو T3 و یا رقبایش نظیر هاوال H2، چری تیگو ۵ و یا ریگان کوپا و… بروید. قیمت بیسو T3 در بازار امروز از ۶۵۰ میلیون شروع میشود و در نسخههای صفر کیلومتر فول آپشن تا ۸۰۰ میلیون تومان بالا میرود.
و در پایان کار از جناب آقای حسین تویسرکانی برای همکاری با تیم پدال تشکر میکنیم.
محمد
۳۱ مرداد ۱۴۰۱من سوار این ماشین شدم، خیلی بیخوده، رو موتور پراید توربو گذاشتن گیربکس دستی را هم برداشتن یک گیربکس همیشه افتضاح CVT قرار دادهاند.
محمد
۳۱ مرداد ۱۴۰۱منم مثل شما فکر میکردم گیربکس CVT یه گیربکس کسل کننده و بیخوده تا اینکه با نیسان ماکسیمای 2017 رانندگی کردم. نظرم کلا نسبت به CVT تغییر کرد.
Prpr
۳۱ مرداد ۱۴۰۱کلا گیربکس های سی وی تی خیلی عالیه . این گیربکس های سی وی تی داغون چینی باعث شده نظر مردم درباره گیربکس های سی وی تی عوض شه . مخصوصا گیربکس های نیسان که خیلی عالیه
مهدی
۲۴ مهر ۱۴۰۱تازه چینی ها هم باز دارن بهتر میشن و از حوصله سربر بودن درمیان
Erfan
۱ شهریور ۱۴۰۱واقعا گیربکس cvtماکسیما ۲۰۱۷ژاپنی قابل مقایسه با گیربکس های cvtچینی با مدل های قدیمی نیست.اونم با کیفیت پایینشون.
اما خب ذات این گیربکس رو نمیشه عوض کرد.و برای رانندگی های هیجانی و پرشتاب مناسب نیست.
محمد
۳۱ مرداد ۱۴۰۱بدون جذابیت، طراحی قدیمی که به زور میخواد خودشو مدرن جلوه بده.
امین
۳۱ مرداد ۱۴۰۱حیف پول.۸۰۰ میلیون و گریبکس مضخرف CVT. با این پول هیما S5 با گریبکس جدید شش سرعته گزینه بهتری هست.لااقل خدمات بهتری داره
سامان اذری
۳۱ مرداد ۱۴۰۱با ۸۰۰ تومن خیلی ماشین های خوب (دست دوم ) میشه خرید
موتورش خیلی داغونه
AmirAli
۳۱ مرداد ۱۴۰۱گریت وال هاوال m4 بهتره که
meysam
۳۱ مرداد ۱۴۰۱چقدرم بیریخته
واقعا کی حاضره به این 800 تومن بده؟؟
فرغونهای داخلی در برابر این توجیح خرید بمراتب بیشتری دارن
میلاد
۱ شهریور ۱۴۰۱وقتی با ماشین پشت چراغ قرمز هستی و چراغ سبز میشه ، باید التماسش کنی تا حرکت کنه !
زمان حرکت (بالا رفتن دور موتور) همه ماشین های پشت سری با کلی بوق رفتن!
بعد یکدفعه شتاب میگیره!
یا نمیره یا خیلی میره!!
genius
۱ شهریور ۱۴۰۱با 800 میلیون بدون هیچ شک و شبهه ای مزدا3 نیو با 80-70 تا کارکرد رو میخرم و از ماشین واقعی لذت میبرم نه این کاردستی کودکانه چینی ها رو!
پژمان
۱ شهریور ۱۴۰۱تبلیغاتش این بود : شاسی بلند لوکس اقتصادی
که هیچ کدوم از اینا شامل حالش نمیشه
AMIN JAFARI
۱ شهریور ۱۴۰۱ی اشغال بیریخت ب تمام معنا
Erfan
۱ شهریور ۱۴۰۱یه ماشین چینی در حالت عادی ارزش خرید نداره.
حالا اگه اون چینی داخل ایران تولید محدود بوده باشه و تعدادش داخل کشور کم که دیگه هیچی ارزش فکر کردن برای خریدش رو هم نداره.
پدرام
۲ شهریور ۱۴۰۱به نظرم که هم خودش ماشین مزخرفی هست هم طراحی اش خیلی نافرمه
برند درجه چندم چینی
Mahan
۳ شهریور ۱۴۰۱گیربکس cvt رو برای خودرو های اقتصادی استفاده می کنند و این موضوع دلیل بر بد بودن ماشین نیست مثلاً لکسوس NX و یا دیگنیتی ماشین های بدی هستن؟
بازار فروش هم به دلیل بد قولی سیف خودرو و استقبال پایین خریداران به دلیل تازه گی و ناشناخته بودنش هست. و طراحی خودرو هم کاملا سلیقه ای است و خودرو های رقیبش هم بهتر از این نیست و توجه کنید که طراحی اش برای سال۲۰۱۷ است پس منطقی است. و اگر این روز ها کسی به دنبال ماشین صفر ارزون قیمت پر آپشن که کراس اور باشه باید به سراغ همچین خودرو های برود. البته که باز هم سلیقه ای است.
Davood
۲۴ مهر ۱۴۰۱با این پول اریزو۵ جدید خیلی منطقی تره
Mortazavi
۴ آبان ۱۴۰۱بسته به خواسته مشتری داره
دقت کنید این ماشین فول رادار هست و بیشتر از ماشین های چینی بالای یک میلیارد آپشن داره
ترمز پارک برقی
رادار جلو
رادار نقطه کور
رادار بین خطوط
سقف شیشه ای
شتابش هم تقریبا اندازه دیگنیتی هست با اینکه 20hp کمتره
امیر باوفا
۸ اسفند ۱۴۰۱باسلام و عرض خسته نباشید
لطفا کسانی که سوار خودرو بیسو T3 نشده اند الکی اظهار نظر نکنن آپشن های این خودرو در حد خودروهای لوکس و از نظر ظاهری شبیه خودرو های جیب آمریکای هستند و امروز با قیمت بالای یک میلیارد و چهارصد میلیون به فروش میرسد
Amir
۵ آذر ۱۴۰۲باسلام خودرو بیسو t3 را اگر از کارشناسان متخصص با مسائل فنی و مکانیک خودرو تحقیق کنید نظرشان مثبت بوده و اظهار داشتن که کیفیت ادوات فنی بکار رفته در حد قابل قبول بوده و در صورت رسیدگی به مسائل از جمله روغن با کیفیت و بنزین با اکتان ۹۵ استهلاک خودرو خیلی خیلی پایین می باشد در کل خودرو بیسو نمره قبولی در رده همسان دارد
باسپاس