لاماری ایما، یک کراس اوور میان سایز با طراحی اسپرت و چشمگیر است که توانسته توجهات تعداد زیادی از مشتریان ایرانی را به خود جلب کند.
در بهمن سال ۱۴۰۰، شرکت آرین پارس موتور خودروی جدید خود را با نام لاماری ایما و نشان اختصاصی خود که سر یک گوزن است رونمایی کرد. لاماری ایما در واقع همان دانگ فنگ فورتینگ T5 است. این خودرو در سال ۲۰۲۰ معرفی شده و در بسیاری از کشورها با نام های متفاوت به فروش می رسد.
طراحی لاماری ایما
لاماری ایما از آن دسته خودروهایی است که می تواند در نگاه اول جذبه خود را به رخ بکشد. البته در طول گذر زمان، جلوه این نوع طراحی به مراتب کاسته می شود. درواقع در زمان رونمایی از این خودرو، چراغ های دو قسمتی، فرم خاص جلوپنجره و چراغ های عقب سرتاسری کاملا مد روز بودند ولی این روزها با تکرار این نوع طراحی، دیگر از آن خیره کنندگی ابتدایی خبری نیست و حتی می توان این نوع طراحی را امروزه، کاملا عادی برشمرد. با این حال طراحی لاماری، کاملا اصولی و ظریف انجام شده و هنوز، مدرن، شکیل، اسپرت و خاص به نظر می رسد.
مهمترین عنصر در نگاه نخست، چراغ های باریک روزتاب یا دی لایت آن است که با چراغ های راهنما ترکیب شده اند. چراغ های اصلی هالوژنی در قابی عمودی در دو سمت سپر قرار گرفته اند. تیره بودن قاب چراغهای اصلی باعث می شود تا در ترکیب با جلوپنجره ، فیسی مشابه دندان مار پیدا کنند. جلوپنجره که بخش عمده سپر را فراگرفته هم با خطوط عمودی برجسته، گیرایی خوبی دارد. خطوط روی کاپوت و کناری بدنه هم با سیالیت آرامی به سمت عقب کشیده می شوند. بدین ترتیب، گلگیرها برجسته تر به نظر می رسند. سقف نیز با شیب ملایمی در عقب رو به پایین می اید البته نه در آن حدی که مانند کراس اوورهای کوپه شود. دورتادور پنجره ها نیز با نوار کرومی پهنی تزئین شده است. نقطه انتهایی سقف هم یک اسپویلر جالب است که چراغ های ترمز ۳ تایی، روی آن به چشم می خورد.
چراغهای عقب، یکپارچه و البته باریک و کمی برجسته هستند و جاگیری آنها و شیب درب و شیشه عقب و طراحی سپر و خروجی اگزوزهای دو تایی در هر طرف، ترکیبی دلپذیر و عامه پسند ایجاد کرده اند. در نهایت باید به طراحی چرخ های آلیاژی ۱۹ اینچی نیز بپردازیم که به رنگ مشکی بوده و در ترکیب با تایرهای دیواره کوتاه، نمای خوبی ایجاد کرده اند.
داخل کابین
با ورود به داخل کابین، تحت تاثیر دو المان نمایشگر عریض و یک تکه داشبورد و فرمان اسپرت لاماری ایما قرار گرفتیم. طراحی غربیلک فرمان با الهام از مرسدس AMG GT با دو پره پایینی و دکمه های فلزی جذابیت دوچندانی یافته است. کنسول نسبتا پهن بوده و قسمت عمده ای از آن با پوشش مشکی پیانویی با کیفیتی پوشیده شده است. دریچه های سیستم تهویه نیز گرد و توربینی شکل می باشند. باوجود غلبه تیرگی در رنگ های داخل کابین، تزئینات فلزی مختصر به خوبی جلب توجه می کنند. بعلاوه در مجموع ۳۷ جایگاه برای قراردادن اشیا، بطری و لیوان و موبایل و گیره هایی برای آویزان کردن درنظر گرفته شده تا کاربردی بودن کابین در این زمینه بی نقص باشد.
نکته جالب اینکه فرداموتور نیز محصولی MPV به نام سوبا M4 را معرفی کرده که از نظر فنی و حتی طراحی داخلی و داشبورد با لاماری ایما یکسان است.
امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی لاماری ایما
بزرگترین نقطه ضعف و پاشنه اشیل لاماری ایما، امکانات رفاهی ان است. در مقایسه با رقبا، این خودرو از کمبود شدید تجهیزاتی چون دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم ناوبری، گرم کن صندلی ها، درب صندوق برقی و از این قبیل رنج می برد. سقف پانورامای دو تکه بازشونده، صندلی برقی راننده، روشنایی خودکار، نمایشگرهای با وضوح بالا، روکش های چرمی فرمان و صندلی ها، کول باکس و تجهیزات پایه ای در همین حد را در لاماری خواهید یافت. آرین پارس موتور قول داده تا در سال ۱۴۰۲ این خودرو را در نسخه فول آپشن با تجهیز به تمام لوازم از قلم افتاده روانه بازار نماید.
پیشرانه
موتور لاماری ایما همان موتور پایه ۱.۵ لیتری میتسوبیشی است که در اینجا با کمک سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر می تواند ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گستاور تولید کند. این موتور سرزنده و قوی بوده و از پس شیب ها به خوبی بر می آید و شتاب گیری با ان نیز نسبتا مطلوب است. اگر ایما را در کلاس خود با رقبا مقایسه کنیم، عملکرد خوب گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه آن در تعویض و توان موتور را باید به عنوان برگ برنده آن نام ببریم. هرچند در نسخه تست شده ما عیوبی چون داغ کردن کلاچ و تاخیر در شروع حرکت بعد از چند بار شتاب گیری به وضوح مشاهده می شد.
سواری و هندلینگ لاماری ایما
در ابتدا باید از سکوت کابین در زمان استارت و حرکت در سرعت های پایین تمجید کرد. با فشردن بیشتر پدال گاز و فعال شدن توربوشارژر، صدای موتور به وضوح افزایش می یابد که البته بازهم آزاردهنده نیست. برخلاف خودروهای شاسی بلند، نرمی تعلیق در این مدل باعث سواری راحتی می شود. چسبندگی به مسیر و عملکرد ترمزها نیز کاملا قابل قبول اند.
هندلینگ ایما در مسیرهای کوهستانی و جاده های باریک قابل تحسین است و از یک خودروی چینی چنین انتظاری نداشتیم. درواقع می توان گفت که خودروهای چینی در بخش هندلینگ و سواری رشد قابل توجهی داشته اند و نمی توان انها را با محصولات چند سال پیش همین کشور مقایسه کرد. این عملکرد می تواند به واسطه طراحی مناسب شاسی و توزیع وزن مطلوب حاصل شده باشد.
قیمت لاماری ایما در کارخانه و بازار و مقایسه با رقبا
مدل | مشخصات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
لاماری | ایما-مدل ۱۴۰۳ | ۱,۶۷۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
تاریخ به روز رسانی: ۹ آذر ۱۴۰۳
لاماری ایما در حال حاضر با دو قیمت کارخانه و بازار بسیار متفاوت قابل خرید است. باوجود تولید نسبتا خوب، استقبال بسیار بالا از ایما باعث شده تا فاصله قیمتی بازار و کارخانه در این محصول بسیار زیاد باشد.
رقبای عمده لاماری ایما در ایران را می توان دیگنیتی مخصوصا مدل پرایم، فونیکس FX و کرمان موتور K7 دانست. البته با ورود چانگان یونی-تی شرایط برای لاماری سخت تر خواهد شد. به این دلیل که مشتریان در این کلاس، طراحی چشمگیر خارجی را در اولویت قرار می دهند و بنابراین نگاه آنها طبیعتا به محصولات با طراحی خاص تر و جدیدتر خواهد بود.
قیمت این خودرو در عربستان سعودی، ۹۷۹۰۰ ریال معادل ۲۶ هزار دلار و در چین معادل ۱۷۹۰۰ دلار و در ایران در کارخانه معادل ۳۲ هزار دلار و در بازار بیش از ۴۲ هزار دلار است.
ارزش خرید
لاماری می توان به واسطه طراحی خوب خود، مشخصات فنی مناسب و جذابیت های مختلفی که ارائه می کند یکی از بهترین گزینه ها در میان رقبای حال حاضر خود در کشور باشد. هرچند رقبا هم از مزایایی چون شبکه خدمات و فروش گسترده تر، تجهیزات بیشتر و یا طراحی به روزتر سود می برند اما لاماری هم در این میان، هیچ گاه بازنده نشان نمی دهد. درواقع اگر معیار انتخاب ما با رقبای فعلی در بازار ایران، قیمت رسمی کارخانه باشد، لاماری یکی از اولویت ها برای خرید به شمار می رود. با این وجود حفظ ارزش دست دوم در این خودرو نسبت به رقبا سخت تر است و این به دلیل ناشناخته بودن برند و شرکت تولید کننده است.
معایب لاماری ایما
بزرگترین مشکل لاماری ایما، نداشتن تجهیزات کامل به عنوان یک خودروی لوکس است. بسیاری از تجهیزات ایمنی و رفاهی مدل های اصلی در ایما حذف شده اند. در بعد فنی تاخیر در عملکرد دریچه گاز و پاسخ دیرهنگام به پدال گاز مخصوصا در زمان داغ شدن گیربکس هم مشهود است. علاوه بر این مشکلات شبکه خدمات پس از فروش و تامین درازمدت قطعات و خدمات را هم باید افزود.
مشخصات فنی لاماری ایما
پیشرانه | میتسوبیشی 4A95 TD توربو ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری |
حداکثر قدرت | ۱۹۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۲۸۵ نیوتن متر در ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
گیربکس و انتقال نیرو | ۷ سرعته دوکلاچه تر WDCT دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو/عقب | مستقل مک فرسون/مستقل مولتی لینک |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
طول/عرض/ارتفاع | ۱۶۹۰/۱۸۶۰/۴۵۶۵ میلی متر |
فاصله بین دو محور | ۲۷۱۵ میلی متر |
فاصله کف خودرو از زمین | ۱۹۵ میلی متر |
وزن | ۱۵۵۰ کیلوگرم |
حجم مخزن سوخت | ۵۵ لیتر |
مصرف سوخت میانگین | ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر |
حجم صندوق عقب | ۴۸۰ لیتر |
ابعاد چرخ ها | ۲۳۵/۵۵ R19 |
شتاب صفر تا صد | ۹.۵ ثانیه |
بررسی اختصاصی پدال از لاماری ایما را در یوتیوب، تماشا کنید. با عضویت در کانال یوتیوب ما و لایک و کامنت خود نیز مشوق ما برای ادامه بررسی های ویدئویی پدال خواهید بود.
تماشا در آپارات:
Avan
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲من از این نوع طراحی خوشم نمیاد اما توضیحات مربوطه نشان میده که خودروی قابل توجهی است.
206rc
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲بررسی ویدیویی خوبی بود. بین خودروهای ایرانی و خارجی که هم سگمنت هستن ویدیو دویل بزارید. مثلا تارا و آریزو/ تیگو و توسان/ 207 و i20
TML BN
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲این مقایسه هایی که پیشنهاد دادی همشون جوابشون معلومه
قطعا مثلا آریزو خیلی ماشین سز تر بعد بازه قیمت های مثلا ۲۰۷ و i20 اصلا یکی نیست یکی محصول ۲۰ سال پیش پژو ساخت ایرانخودرو بعد اون یکی یک خودرو وارداتی تقریبا موفق
Python
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲جک j4 وبرلیانس هم هستن همه اینا باید مقایسه بشن
مقایسه دوو سی یلو وکیا ریو وپراید هم بد نیست
NAVID۰۰۹۸
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲قرارداد ۲۵ ساله همین تعریف تمجیدها را هم داره !!!
از لاماری تعریف نکنید از چی تعریف بکنید مثلاً !
انتخابی که به اجبار تحمیل شده و شما با آب و تاب بزرگش میکنید !
تو دِهاتِ بیکدخدا ، قورباغه هم عروس میشه !
mercedes
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲به هر حال با این بازار ارزش خریدش از سورنتو پنج ملیاردی و سانتافه خیلی بهتره.چون یه ماشین صفر سوار میشی
Reza
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲لگن صفر؟
محمد
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲از ایکس تریل و راوفور و پرادو 2008 2009 چطور ؟
Tesla
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲هفته پیش تو جاده سنندج ( کرمانشاه به سنندج ) یه بنده خدایی با لاماری فاز لامبورگینی گرفته بود و مدام پشت سر ماشینا نور بالا میومد ، خلاصه با سوناتا yf جرش دادم طوری که دیگه حتی نور چراغ هاش هم توی آینه بغل معلوم نبود 🤣😂😂😂
علی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲کسی بغلت نبود از خواب بلندت کنه
Grant
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲حاجی تو به سنت نمیخوره سوناتا سوار باشی
سطح کامنتات از بس بالائه حتی آزرا هم به شئن تو نیست:)
mercedes
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲چجوری حسابش کردی؟
TML BN
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲یک هیوندای سوار متوهم کشف شد به به عجب موجودی
NAVID۰۰۹۸
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲بیا اینم یه کرهای سوار دیگه که تکلیفش روشنِ🤣🤦♂️!
علی
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲خخخ خوب با یکی از مدل های تسلا با هاش کورس میداختی . شایدم دیگه فرصت نشده صبح شده از خواب بیدار شدی خخخ
مزدا ۳
۴ مرداد ۱۴۰۲سوناتا وای اف خودش لگنی بیش نیست بابا جون ماشین لش پر سر و صدا و تنبل با اون ترمزای قشنگش
سی آ
۱ آبان ۱۴۰۲شکستن شیشه توسط سنگ نه خبر کیفیت بهترشه باوم کاک گیان
مردیم از خوشی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲چینی ها هم کم کم داره طراحی هاشون زیبا میشه
و اینکه کم تر خودرو چینی زیر ۱۷ هزار دلاری هست که ارزش خرید نداشته باشه و اکثرا با ارزش خرید بالا هستند
مشکل ما مشکل همیشگی هست فرو کردن خودرو خارجی ۲ الی ۳ برابر قیمت واقعی به مشتری
تازه در کارخانه ۲ الی ۳ برابر هست تو بازار که ماشالله دلال هم قیمت محصولات بنز و بی ام و قیمت میزاره
در کل مشکل ما نه میزان تولید هست نه تنوع مشکل ما بی صاحب بودن مملکته که کسی نیست با مشت بزنه تو صورت مافیا و جلو این قیمت گذاری ها احمقانه را بگیره
مردیم از خوشی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲چینی ها هم کم کم داره طراحی هاشون زیبا میشه
و اینکه کم تر خودرو چینی زیر ۱۷ هزار دلاری هست که ارزش خرید نداشته باشه و اکثرا با ارزش خرید بالا هستند
مشکل ما مشکل همیشگی هست فرو کردن خودرو خارجی ۲ الی ۳ برابر قیمت واقعی به مشتری
تازه در کارخانه ۲ الی ۳ برابر هست تو بازار که ماشالله دلال هم قیمت محصولات بنز و بی ام و قیمت میزاره
در کل مشکل ما نه میزان تولید هست نه تنوع مشکل ما بی صاحب بودن مملکته که کسی نیست با مشت بزنه تو صورت مافیا و جلو این قیمت گذاری ها احمقانه را بگیره
Tesla
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ویدئو برسی خیلی کامل و خوب بود ، خواهشا اگر تونستین ویدئو های برسی بیشتری رو تهیه کنید ( از لاماری و کلا ماشین های چینی خوشم نمیاد ولی ویدئو برسی شما به حدی برای من زیبا بود که تا آخر نگاش کردم )
AMANTE
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲یک کلمه که توی بررسی ها خیلی روی مخ من میره کلمه ی لوکس هست، هیچ کدوم از شاسی بلند های چینی توی ایران لوکس حساب نمیشه.
لاماری ایما ماشین موفقی در ایران هست ولی از کمبود امکانات به شدت رنج میبره و اگه نسخه ی فول اش می اومد بهتر از این هم میتونست بفروشه.
که فکر کنم نسخه ی فیس لیف اش که شبیه لامبورگینی اوروس شده با امکانات کامل تری بیاد.
علی
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲لوکس برای مردم ایران منظورش هست نه بازار جهانی
حقوق مردم ایران زیر دویست دلار قیمت این ماشین در بازار بالای چهل و دو هزار دلار $ حالا این ماشین لوکس هست یا اقتصادی برای ایرانی های بدبخت ؟؟؟؟
BMW
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲عالیجناب تسلا من از شما بخاطر گرفتن فاز لامبورگینی با لاماری پوزش می طلب لطفن مرا عف کنید
Tesla
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲نیاز به عذر خواهی تو نیست ، تازه با سوناتا این بلا رو سرش آوردم ( سوناتا مال دوستم بود ) فکر کن اگه با ماشین خودم ( وراکروز ) بودم چه اتفاقی می افتاد 🤣😂😂 ، هر چند در شان ماشین کره ای نیست با اسباب بازی های چینی کل بندازه
NAVID۰۰۹۸
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲خوبه یاتاقانی سوار میشیا این فازا را میگیری !
اگر ژاپنی یا آلمانی سوار بشی چیکار میکنی !
علی
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲شان ، کره ایی ؟؟؟؟؟!!!🤣🤣🤣😄😄😄
Tesla
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲نیازی به عف تو نیست ، اشتباه از بنده بود که کنار اسباب بازی چینی پام رو تا ته گذاشتم رو گاز ( در شان ماشین کره ای نیست که با اسباب بازی های چینی کل کل کنه ) 🧸🧸🇨🇳🇨🇳
Haji
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲وقتی به قسمت قیمت این ماشین لاکچری!! میرسی و با حقوق زیر ۲۰۰ دلارت مقایسش میکنی میفهمی بهتره تب کروم رو ببندی چون وسع ما جوون های این وطن!! به اندازه دلخوش کردن خودمون به قهوه ی بی کیفت روی میزمونه!!
علی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲درست میشه
حمید
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲یدونه ثبت نام کردم ،امیدوارم قیمت بازارش همینطوری بمونه یکم سود کنم ! همه شدیم دلال متاسفانه
Dan
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲مشکل اصلی هم همینه دیگه
تو ایران کسی برای ماشین سوار شدن ماشین نمیخره
بلکه برای فروختنش ماشین میخره
علی
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲لعنت به امثال تو
🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲اصلا خودروی خوبی نیست
vahidb
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲با عرض پوزش بررسی ضعیفی بود
برای بررسی اول از همه تن صدای اون فرد باید دلنشین باشه
دوم عجله فرد لذت بررسی ویدئو کم کرده بود
سوم یک مقدار زیاده روی و اغراق برای اینکه گفته بشه ماشین خوبی هست
و نکته آخر اون اسب و نحوه فیلم برداری زیادی بچگونه بود و کلاه فرد بررسی کننده هم تو ذوق میزد پوشش خوبی هم نداشت
حسن
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ماشین قشنگ وتودل بروهست حالا یکی خواست فازلامبورگینی بگیره توچرا میسوزی زدحال میزنی راحت میشی برودکتر درمانت کنند عزیزدل برادر
aliHOZA
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲حرف حساب.
کلا ملت دنبال حالگیری هستن و به این اخلاق خودشون افتخار هم میکنن.
بذار یکی فاز لامبو بگیره. چی از تو کم میشه؟؟؟
Hossein
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲اشاره ای به ایما!
ایهام جالبی داشت😁
راوی
۱۴ خرداد ۱۴۰۲با قیمت 26 هزار دلار ارزش خرید داره اما 42 هزار دلار خیر
42 هزار دلار قیمت جهانی تویوتا Rav4 هست
حامد
۲۵ آذر ۱۴۰۲سلام به همه، من خودم زمانی که میخوام ماشینی بخرم از نظرات مردم استفاده میکنم اما اکثرا نه ماشین رو داره نه یه مسافت طولانی باهاش رانندگی کرده میاد میگه اله بله،خوب برادر من دوتا انتخاب داریم یا ماشین چندسال کارکرد با معایب قطعات(تسمهای نابود و مخزن جرم بسته و شیلنگ و گیربکس بد استفاده شده و..) که ابتدا خیلی باکیفیت اما فرسوده ومستحلک شدن و بدنه رنگ شده و خط و خش دار و رنگ آسیب دیده ، یا ماشین صفر با گارانتی اما مسلما ضعیفتر هم قطعات هم سوار هم مصرف سوخت ، حالا خود طرف باید مشکلات هرکدوم رو به جون بخره ، نباید همه افراد نظراتشون شبیه به هم باشه که ، هر فرد باتوجه به شرایط زندگیش و سنش یه استفاده ای از ماشینش داره،مثلا من به هیچ عنوان صفر تا صد ماشین برام مهم نیست ولی اصلا ماشین کثیف و بدون امکانات رو نمیپسندم حتی چینی باشه ، لطفا اونایی که دارن نظر بدن