ائل خودرو ارس همان شرکتی که با هزارویک ادعا رنگین و جذاب و همچنین به همراه وعده تامین سرمایه ۱۵ میلیارد تومانی و بعدها نیز به پشتوانه یک دستگاه کاماروی وارداتی به اسپانسری تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۴ آمده بود، حالا در تامین هزینه های فدراسیون دچار مشکل شده و به همین دلیل نیز اعتماد مدیران فوتبالی را از دست داده تا آنجا که همین امروز از اسپانسری تیم ملی کنار گذاشته شد. آقای ترابیان، دبیر کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال می گوید:
پس از آن که شرکت “ائل ارس خودرو” مهلت دوبارهای را برای پرداخت بدهیاش گرفته بود و طبق آخرین توافق باید تا اول بهمن آن را وصول میکرد اما متاسفانه بار دیگر چک این شرکت برگشت خورد و مدیرشان هم ایمیلی برای رییس فدراسیون فرستاده بود که ما مسافرتی به خارج از کشور خواهیم داشت و برمیگردیم. با وصول نشدن طلب فدراسیون از این شرکت و ارزیابی شرایط فعلی، چون دیگر نمیتوانیم بیش از این برای آنها صبر کنیم، قرارداد فدراسیون با این شرکت کن لم یکن تلقی میشود و بنده مذاکراتم را با گزینههای دیگری آغاز کردهام.
حال این وسط ما مانده ایم و چند سوال بی جواب از مجید جاودانی عزیز؛ البته بهترست ما همانند برخی ها با شتابزدگی قضاوتی نکنیم و چیزی نگوییم و مطلبی ننویسیم که بعدها افسوسش را بخوریم! پس همچنان منتظر آینده می مانیم.
سبحان
۶ بهمن ۱۳۹۲تیم ملی ما را! اسپانسرش را! زرشک!
مسی
۷ بهمن ۱۳۹۲زرشک رو خوب اومدی
چند ماه پیش اون خانومه رو دید که چطور صحبت میکرد … من فکردم کردنشون خیلی کلفته و پولشون از پارو بالا میره … نگو طرف داره قمپز در میکنه.
ناصر
۱۱ بهمن ۱۳۹۲بله گردنشون میخواست کلفت شه ولی این دولت نذاشت …..شرکت ارس خودرو توی دولت قبلی تاسیس شد و میخواست با زد و بند های سیاسی و تبلیغات کذایی واسه خودش پول هنگفتی به جیب بزنه و بره ولی خوشبختانه مچشش توی این دولت گرفته شد و همون اول یعنی قبل از اینکه اسپانسر تیم ملی بشه از رسانه ها اعلام شد که واردات خودرو از آمریکا یه دروغ بزرگه و این شرکت باید هرچه سریعتر جلوی تبلیغات کذایشو بگیره فقط من موندم چرا این خبر به گوش کفاشیان نرسیده بود و ندونسته رفت باهاشون قرارداد بست؟؟؟؟؟!!!؟؟؟؟
امین
۶ بهمن ۱۳۹۲حالم از فوتبال کشورمون بهم میخوره
همش باند بازیه و بس
لیاقتشونه
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۶ بهمن ۱۳۹۲امین ینی فقط بهت بگم حرف دلمو زدی!!!
اگه دست من بود کل فوتبال کشور رو گِل میگرفتم!
كربنادو.فقط آلمان.فقط منصوري
۶ بهمن ۱۳۹۲محسن جان آنقدر دم کلفت هست که آن هایی که می خواهند کاری بکنند رو سرشون رو زیر آب می کنند !!!!!!
saeed
۷ بهمن ۱۳۹۲توهم زدی دوست عزیز ………توهم توطئه
*عرفان*
۷ بهمن ۱۳۹۲اگه اوون پولی که به فوتبال میدین
به جاش
برا صنایع دستی خرج می کردن الان ایران صنایع دستیش تو دنیا اول بوود..
یاسر
۱۲ اسفند ۱۳۹۲دلت میاد اینو بگی. اونوقت بخور بخورای آقایون چی میشه؟
توفیقی
۶ بهمن ۱۳۹۲از ترکها آخه پول درمیاد…من یه تبریزیم جونم دربیاد پولم درنمیاد.نه اینکه خسیس باشیم بیشتر واسه خودمون خرج میکنیم نه دیگران…
به همین خاطر اکثر سرمایه دارای ایرانی یا ترکن یا اصفهانی…
تو این ماه تنها 17 میلیارد سود داشته این شرکت…حاضر نیست سود یه ماهشو بده به فوتبال مگه مغز خر خورده…
مهم این بود که اسم این شرکت با ترفند اسپانسر بودن برای تیم ملی تو جام جهانی شناخته شده باشه..دیگه این ضرب المثل معروف ترکی که میگه:
گلین ییغیشاخ گدین جیبهیه
معادل فارسی:یعنی بیاین جمع بشیم برین جبهه…
آفرین یه ترفند خوب برای معروف شدن بود.
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۶ بهمن ۱۳۹۲کلک زدن و کلاه برداری، آفرین نداره!!!
arash1354
۸ بهمن ۱۳۹۲معلوم نیست پشت پرده اش کیه وگرنه کدوم شرکتی میتونه خودرو آمریکایی وارد کنه ؟
Kayhan
۶ بهمن ۱۳۹۲من مطمئنم تبریزی ها بسیار با شرف تر از این حرفا هستن که با کلاه برداری و جعل مدارک بخوان پولدار بشن، شما برو یه فکری به حال خودت بکن!
amin
۷ بهمن ۱۳۹۲عزیز من صحبت تبریزی بودن یا نبودن نیست این شرکت میتونست از هرجای دیگه هم باشه ولی توفیقی راست میگه مهم این بود که معروف بشه که شد یه اسپانسر مگه غیر این چیز دیگه ای می خواد
اسپانسر های کشورهای دیگه رو ببنید همه برند هایی با فروش جهانی حالا ما رفتیم شرکتیو اسپانسر کردیم که فروشش فقط محدود به یک شعاع 50 کیلومتریه بابا صحبت جام جهانیه یعنی شرکتی که اسپانسر میشه باید حتما جهانی باشه از اولشم معلوم بود این قرارداد الکیه و فقط با یه سری زیرمیزی تپل بسته شده
سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
۷ بهمن ۱۳۹۲بسمه تعالی
توفیقی من نمی دونستم تو هم تبریزی هستی!
شاید تو اونجوری باشی، منم تبریزی هستم ولی اونجوری که تو گفتی نیستم.اونجاشو خوب اومدی تقریبا 50٪تبریز به دیگرون کم اهمیت میدن.یادمه تو همین سایت با یه نفر(ز..ما)در مورد تبریز در گیر شدم منم کوتاه نیومدم اون موقع ها با نام sina.fb کامنت میذاشتم خلاصه انقدر عصبیم کرد که با یه فوش تمومش کردم اون موقع ها پدال سانسور نمی کرد اگه کسی فوش منو درباره تهران خونده بود ازش معذرت می خوام،خب ما همه از یه کشوریم چرا باید به هم دیگه فوش بدیم بگذریم.
(((آذربایجان دیارمیز/تراختور افتخارمیز)))
(((meet to))
خخخخخخخ
زیگما
۷ بهمن ۱۳۹۲هــــی یادش بخیر.چقدر نژاد پرست بودم :|.از گذشته خودم پشیمونم. سینا منو ببخش.
Yashar
۷ بهمن ۱۳۹۲خودت اینجوری هستی چرا از تبریز و ترکها مایه میزاری!؟!
واقعا اگه تبریزی بودی میدیدی که تو رشدیه و باغمیشه از دست ماشینهای 2014 آمریکایی وارداتی این شرکت جا پارک برای محصولات ایرانخودرو و سایپا و کرمان موتورز پیدا نمیشه !!!
bache yazd
۷ بهمن ۱۳۹۲دوست عزیز از کجا فهمیدی که اکثر سرمایه دارا ترکن؟!!! اگه یه کم تحقیق کنی دور و برت و خودتم حداقل یه سرمایه دارو از فاصله چند متری فقط یه بار دیده باشی میفهمی که اکثریت سرمایه دارا چه تو ایران و چه خارج از ایران اصالت یزدی دارن!! البته من سرمایه دار نیستم و الکی هم پز نمیدم. برای اینکه آمار دستت بیاد یه سرچ تو گوگل بکن در رابطه با ساکنان ایرانی بورلی هیلز (البته اگه بدونی که کجاس!!) و بعد ببین که چند درصدشون اصالت یزدی دارن. یه نمونش بیژن پاکزاد خدا بیامرز بود که همیشه ماشییناش زبونزد عام و خاص بود. فک کنم گنده سرمایه دار ترک علی دایی باشه!!!!
Yashar
۷ بهمن ۱۳۹۲یه سرچ تو اینترنت بکنی بیشتر متوجه میشی!! فقط تاجرای فرش ثروتشون صد برابر علی دایی هستش!! اکثر کارخانه های تبریز برخلاف کارخانه های سایر شهر ها شخصی هستن…
bache yazd
۷ بهمن ۱۳۹۲پس فک کردی کارخونه های یزد همه دولتی هستن!! از قضا یزد بیشترین تعداد کارخانه های شخصی رو داره و جالبه که بدونی یزد به زودی به قطب فولاد ایران تبدیل میشه و با کارخونه های خصوصیش از ذوب اهن اصفهان و فولاد اهواز که جزو بزرگترین کارخانجات دولتی هستن جلو میفته!! بله دوست عزیز. در ضمن شما جمعیت استان یزد رو با جمعیت جماعت ترک مقایسه کن و بعد ببین که چه خبره!!
ahmad
۱۰ بهمن ۱۳۹۲در مورد بورلی هیلز و اینکه 40درصد مردمش ایرانین میدونم ولی اینکه یزدی هستنو خدا عالمه.این بیژنم میشناسم یه بوگاتی زرد ومشکی دارشت عقبشم نوشته بود بیژن
زیگما
۶ بهمن ۱۳۹۲مجید جاودانی کی هست؟
احسان1
۶ بهمن ۱۳۹۲مجید جاودانی تبریزی همونیه که خودش رو یگانه نماینده ی شرکتهای خودروسازی امریکایی در ایران معرفی کرده بود و همونی که میخواست پرواز مستقیم تهران واشنگتن راه اندازی کنه
Kurosh
۶ بهمن ۱۳۹۲با بای اسپانسر جعلی_ملی…!
هر چی ما منتظریم خبرهای خوب بیاد وماشین قیمتش بکشه پایین، هی بیشتر می بینیم گندش درمیاد واوضاع بدتر از پیش…
sorena330تحریم خودروسازان داخلی
۶ بهمن ۱۳۹۲ائل خودرو ارس تو کلاهبرداری پیش افراموتور باید لنگ بندازه
ما منتظر بسته شدن افراموتوریم…
مدیر فروش بخش آسیایی ولوو روحش از وجود نمایندگی ولوو در ایران خبر نداره!!!!
توفیقی
۶ بهمن ۱۳۹۲چرا جوش میزنید بچه ها تا حالا اینجوری بوده از این به بعد هم اینجوری میمونه…
به عبارتی دیگر اینجور اومده اینجور هم میره…شما فکر خودتون باشید تو این دنیای پر از دروغ و نیرنگ…اگه میخوایید ماشین مورد علاقه تون رو سوار بشید چند گزینه بیشتر ندارید.
پدر پولدار
فوتبالیست یا بازیگر معروف
بازاری شدن اونم از نوع خدانشناسهای بی شرف دروغگو
ازدواج با GF تون که پدرش پولدار باشه و تک دختر
یا هم آخرین گزینه تاجر بشید و انقدر زحمت بکشید و پدرتون دربیاد تا تو 50 یا 60 سالگی ماشینهای مورد علاقتون رو بگیرید.اونم دیگه جوونی رفته و چین و چروک صورتتون مونده و یه مشت آرزوهای سوخته و برباد رفته.آخه میدونین جهنم همینجاست.راه جهنم با آرزوهای برباد رفته درست شده.
با دعا کردن و نماز خوندن و استخاره و فال حافظ گرفتن نمیتونید بنز سوار بشید.آخه به قول قدیمیها دنیا وفا نداره.این شعر ترکی شهریار تقدیم به شما:
حیدر بابا دنیا یالان دنیادی
سلیماننان نوحدان گالان دنیادی
یعنی حیدربابا دنی،دنیای دروغ و نیرنگه
وهمون دنیایی هست که از زمان سلیمان و نوح بوده و به هیچ کدوموفا نکرده.و تاج و تخت سلیمانی هم بر باد رفته توش
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۶ بهمن ۱۳۹۲آره شاید با دعا کردن و نماز خوندن نشه بنز سوار شد ولی اون بنزی هم که با پول حروم و مال مردم باشه، آخرش از یه جا سر درمیاره،مطمئن باش! دنیا اونقدام بی حساب کتاب نیست!!!
خودت قشنگ گفتی : ملک سلیمان هم باقی نمیمونه !!!
sorena330تحریم خودروسازان داخلی
۷ بهمن ۱۳۹۲من خیلی هارو دیدم بنز ومزراتی شون باقی مونده هیچیشون هم نشده،
اینها همش یه توجیه برای آروم کردن روحمونه برای اینکه بگیم ماکه سالم زندگی میکنیم و پراید سوار میشیم خوشبخت تر از اونهایی هستیم که با پول حروم ماشین چند میلیاردی و پنت هاوس چندده میلیاردی دارن،
نخیر دوستان گلم اینقد خودتون رو گول نزنید الآن ملک سلیمان هم باقی میمونه…
محسن . ققط آلمان . فقط پورشه
۷ بهمن ۱۳۹۲سورناجان! بدبختی فقط پراید سوار شدن نیست! خیلی ها هستند که حاضرند میلیاردها تومن خرج کنن تا فقط یه خانواده واقعی داشته باشند! یه بچه خلف یا یه همسر واقعی! فقط یه حادثه میتونه خوشبخت ترین آدم رو تبدیل کنه به بدبخترین آدم! نمیخوام بگم بین ضعیف ها این مشکلات وجود نداره! حرف من فقط اینه که قرار نیست ما همه چیزرو ببینیم!!!
ملک و ثروت هم باقی نمیمونه داداش! فرضا که چندسال هم مشکل خاصی واسه یه حروم خور پیش نیاد(که محاله!)، ولی آخرش چی؟؟!! فوقش میخواد چندسال عمر کنه؟؟!! 50؟ 60؟ 70 ؟ 80؟ هرطور آدمی چه خوب چه بد وقتی یه مریضی خاصی بگیره یا مثلا درحال غرق شدن باشه، از کی کمک میخواد؟؟! طلا؟ ماشین؟ دلار؟ پس هممون حقیقت رو میدونیم! و به قول خودت :
بهتره خودمونو گول نزنیم!
ali
۸ بهمن ۱۳۹۲سلام.
ببخشید یعنی اگه یه ماشین خوب سوار شیم حتماً با پول حروم اونو خریدیم. جالبه!!!!!
البته قبول دارم که توی این زمونه پول در آوردن سخته ولی به قول بزرگان: “تا شب نروی سحر به جایی نرسی”.
موفق باشید.
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۹ بهمن ۱۳۹۲ali ما به هیچ وجه همچین حرفی نزدیم و بحث ما یه چیزدیگه بود!
یاکان
۱۰ بهمن ۱۳۹۲ما که دیدییم خیلیا سوار شدنو از هیچ جاشونم در نیومد!
امیر
۷ بهمن ۱۳۹۲اگه یاد بچه هاباشه یک شرکتی امدبه نام ارمغان سبز برگ سبز می خریدنباهربوجه که داشتید هر ماه خودرو جایزه میداد پول نقد برای حمایت خانوادههای بی سرپرالان اون شرکت کجا هست؟
اینها فقط یک بازی هست که ما اصلا سر درنمیاریم.
سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
۷ بهمن ۱۳۹۲بسمه تعالی
بزار یه چیزی هم من بگم،با دعا کردن و نماز خوندن و استخاره و … نمی تونیم به بنز برسیم.
ولی یه چیز بهتر از بنز هست که با نمازخوندن و دعاکردن می تونی به دست بیاری.
خودت قضاوت کن خوشی بیست ساله،نه اصلا پنجاه ساله،نه صد ساله ویا اصلا هزار ساله بهتره یا خوشی ابدی؟
کدوم یکی؟
Saied
۷ بهمن ۱۳۹۲اقا تورو خدا از ماشینهای بیژن پاک از هم یه مطلب بذارین!!! به خدا حیف که خیلی ها مردی به این بزرگی و شاهکار هاشو نشناسن!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۷ بهمن ۱۳۹۲درود.
میدونم که باور نمیکنید.ولی من از همون اول هم میدونستم دروغه . بار و
بار ها هم گفتم.
چون مجله ماشین با مدیر فروش شرکت جنرال موتورز مصاحبه کرده بود که
اونها هم تکذیب کردن.
منم با سینا و محسن و بقیه موافقم.
((( با خدا باش و پادشاهی کن ، بی خدا باش و هر چه خواهی کن )))
من شخصا به این جمله تو سربازیم ایمان اوردم.
هیچ وقت هم حاضر نیستم صاحب تمام شرکتهای خودروسازی دنیا باشم ، ولی
یک ریال از دوستم دزدیده باشم.
تنها چیزی که بعد از خانوادم برای من مهمه ، حق الناس است . ((( حقوق مردم )))
منهای مسایل دینیش ، اینکار انسانی نیست . و از انسانیت به دور هست.
بچه ها ببخشید.
موفق باشید .
((( ایران و المان )))
زیگما
۷ بهمن ۱۳۹۲میلاد دقیقا یادمه گفتی که اینا دروغ میگن. کامنتت هنوز هست .کارت درسته ;)
امین
۷ بهمن ۱۳۹۲خیلی خوشم اومد میلاد جان
واقعا هم با خدا باش و پادشاهی کن …. گل گفتی
موفق باشی
ahmad
۱۰ بهمن ۱۳۹۲میلاد منم موافقم دزدی حتی اگه آدمو […] هم بکنه اصلا بدرد بخور نیست.ولی از طرفی اون دوستی هم که گفته بود ما ندیدیم کسی که دزده از جاییش در بیاد موافقم .چون بشخصه بعد 25سال تا حالا همچین چیزی ندیدم الی فیلم کلید اسرار
ساسان.م
۷ بهمن ۱۳۹۲اگر کل ثروت بابک زنجانی هم خرج فوتبال ایران بشه چیزی از توش در نمیاد
arash1354
۸ بهمن ۱۳۹۲ثروت منم بزار روش!
Km
۷ بهمن ۱۳۹۲این مملکت سر وتش کلاه بردارى و دروغه و آخرشم همه ى ضربه ها رو خود مردم میخورند. یه جورى میگن هزینه ى جام جهانى کافى نبوده انگار میخوان به آرژانتین ۶ تا بزنن
علیرضا
۷ بهمن ۱۳۹۲سلام به دوستان عزیز از اول این هیاهو ائل خودرو ارس معلوم بود که فقط یه طبل تو خالیه دیگه هممون میدونیم این کارا چه لابیه قوی می خواد و نمایندگی رسمی بی ام و و مرسدس بنز در ایران مال چه کسیه اگه روزی بخواد ماشین امریکایی با نمایندگی اصلی وارد ایران شه مطمئنا مال هموناییه که نمایندگی بنز بی ام و در اختیار دارن
امیر
۹ بهمن ۱۳۹۲متاسفانه توفیقی علیرغم ترک بودن تبریزی بودن هیچی از ما ترک ها و علی الخصوص تبریزی ها نمیدونه و تمام این صفاتی که به ما نسبت داد مربوط به […] ها میشه تا جایی که حتی تو کشورهای خارجی از جمله عربستان و ترکیه خصاصت اون ها معروفه و من به شخصه دیدم که وقتی میخوای تخفیف بگیری فورا ازتون می پرسن که […]هستی یا نه?
در مورد حرف یاشار هم باید بگم که با وجود نام زیبای آذریتون شما هم تبریز رو خوب نمیشناسین چون باغمیشه اصلا بالای شعر حساب نمیشه که شما از اون یاد کردید.اگه میخوای واقعا ببینی که چقدر ماشین پلاک ارس تو تبریز هست باید به ولیعصر شمالی و جنوبی, رشدیها , پرواز , گلشهر و شاهگلی ( ایل گلی) بیای. در ضمن باید بگم حتی درصدی از ماشین های پلاک ارس هم از این شرکت خریداری نشدن و بیشترین فروش رو شرکت اوغور تجارت ارس که ممالکش آقای نوریه داشته.منم این حرفا رو همین جوری دیمی نمی گم. تا الآن که پلاک ارس به کمی بیشتر از 14000 رسیده بیشتر از 1800 تا شو آقای نوری فروخته و جالب اینکه که برخی دیگر از ماشین های نمایشگاههای دیگر رو هم نوری وارد می کنه
علی
۱۲ بهمن ۱۳۹۲به امید خدا حافظی بقیه خودروسازهای داخلی :
ضرر تولید هر یک خودرو به اقتصاد چقدر است؟
عصرخودرو:عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: به ازای هر ۵ میلیون تومان که از تولید هر خودرو نصیب اقتصاد کشور میشود، ۵۰۰ میلیون تومان در جای دیگر یعنی تصادفات رانندگی از دست میدهیم.
به گزارش پایگاه خبری نعصرخودرو» به نقل از تسنیم، هزار کشته و 300 هزار مجروح. اینها جدیدترین آمار ناشی از تصادفات رانندگی کشور در جادههاست. هر چند در سالهای اخیر آمار مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی روند نزولی داشته، اما با این حال ایران همچنان در ردیف کشورهای پیشرو جهان از منظر تلفات جانی قرار دارد. جاده، عامل انسانی و خودرو سه عاملی بوده که بهعنوان دلیل بروز سوانح رانندگی از سوی مسئولان دولتی معرفی شدهاند که در این بین انسان بهعنوان عامل اصلی سوانح معرفی و کمتر از جاده و خودرو نام برده شده است.
این در حالی است که برخی کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی به ضرص قاطع میگویند خودور نقش بهسزایی در بروز تصادفات رانندگی دارند. به اعتقاد این کارشناسان محیط انحصاری خودروسازی در ایران شرایطی را بهوجود آورده تا خودروهایی تولید شود که از استاندارد چندان مطلوبی برخوردار نباشند.
*از هر 3000 نفر یکی در تصادفات کشته میشود
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بهعنوان یکی از منتقدان شرایط انحصاری خوردوسازی در ایران آمار تکاندهنده از میزان خسارتهای مالی مرگ و میر و مجروحان ناشی از تصادفات رانندگی میدهد.
علی خاکساری در اینباره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم میگوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان بگذارند فضا رقابتی شود، بگذارند مردم انتخاب کنند چه خودرویی را میخواهند بخرند. نمیتوانیم از یک گروه حمایت کنیم و در عین حال جان یک گروه دیگری را به خظر بیندازیم.
وی افزود: بر اساس آمارهایی که اعلام میشود، تعداد کشتههای سالانه ناشی از تصادفات رانندگی به کمتر از 20 هزار نفر رسیده که خوشبختانه در مقایسه با هفت تا هشت سال پیش کاهش قابل ملاحظهای داشته است.
وی تصریح کرد: اما در کنار 20 هزار کشته سالانه حدود 300 هزار مجروح داریم. بر اساس یک محاسبه آماری ساده شانس اینکه یک ایرانی در یک سال (مثلا امسال) کشته شود یک به حدود 3000 است. به عبارت دیگر از هر 3000 ایرانی یک نفر در سال 92 بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست میدهد.
*با شعار چیزی درست نمیشود
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: بدتر از این آمار، آمار مربوط به مجروحان و مصدومان حوادث رانندگی است؛ اگر آمار 300 هزار را در نظر بگیریم که به اعتقادم آمار حداقلی است شانس اینکه یک ایرانی در طول یک سال در تصادف رانندگی مصدم شود (قطع عضو، قطع نخاع، کما) یک به حدود 250 است. به عبارت دیگر از هر 250 نفر در طول سال یک نفر در تصادفات مصدوم میشود.
خاکساری با بیان اینکه این مصدومیت خراش یا شکستگی نیست، گفت: مصدومیت شامل قطع عضو، قطع نخاع و کما میشود. این آمار، آمار بسیار بالایی برای مصدوم شدن است، متاسفانه وضعیت خوبی در این زمینه نداریم و باید یک فکر اساسی برای حل این معضل شود.
وی با تاکید بر اینکه با شعار دادن و ادعا کردن چیزی درست نمیشود، اظهار کرد: باید وارد عمل شویم و عوامل این میزان مرگ و میر و مصدوم ناشی از تصادفات را بدون تعارف شناسایی کنیم.
*بدون تعارف مسببان شناسایی شوند
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: هر فردی و هر سازمانی که در این مسئله مسئول است باید شناسایی شود، چراکه از هر بعدی به موضوع ایمنی نگاه کنیم مانند بعد اسلامی، انسانی و بعد اقتصادی به این مسئله نگاه کنیم خسارت به بار میآید.
خاکساری با بیان اینکه اسلام گفته جان انسانها ارزشمند است، اظهار کرد: در ابعاد انسانی، انسانها در خانواده در شهر و در جامعه ارزش دارند. اکثر کسانی هم در تصادفات رانندگی کشته می شوند نانآوران خانواده هستند و طبیعتا اثرات روحی روانی شدیدی بر خانواده میگذارند.
وی تصریح کرد: بدون تعارف اگر نخواهیم افراد و سازمانهای دخیل در تصادفات رانندگی منجر به فوت و قطع عضو را شناسایی کنیم و در واقع به جای برخورد قانونی و جدی با مسببان، از گناه و تقصیر آنها بگذریم و با آنها تعامل کنیم به این مفهوم است که ما داریم تعداد کشتهها را بیشتر میکنیم.
به گفته وی، این رویکرد به این معنی است که به بعضی از اقشار جامعه ظلم میکنیم. بنابراین باید مقصران و عوامل اصلی را شناسایی کنیم و بدون تعارف با آنها برخورد کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: هر گونه مسامحه با این افراد و سازمانها به مفهوم این است که تعدادی از افراد جامعه را از بین میبریم یا مصدوم میکنیم.
خاکساری در پاسخ به این پرسش که جایگاههای وزارتخانهای مانند صنعت، معدن و تجارت بهعنوان متولی این بخش چیست، گفت: به اندزاه کافی در مورد خودرو بحث کردهام، اما متاسفانه کسی توجه نمیکند. دست وزارت صنعت و خودروسازان درد نکند، اما یک چیزی میگویم بگذارید فضا رقابتی شود، بگذارید مردم انتخاب کنند چه خودرویی را میخواهند بخرند.
وی تاکید کرد: وزارت صنعت تمایل دارد که از صنعت کشور حمایت کند که این مسئله جزو وظایفش است، باید این کار را انجام دهد. از سوی دیگر خودروسازان تمایل دارند خودرو تولید کنند و به مردم بفروشند و جزو وظایف ذاتی آنهاست. یک بنگاه اقتصاد هستند و دوست دارند تولید کنند، تولید خود را بفروشند و سود کنند.
وی ادامه داد: اما نباید اجازه بدهیم به واسطه حمایت از دو خودروساز و به اسم اینکه میخواهیم از صنعت داخلی حمایت کنیم سالانه هزاران کشته بدهیم. باید سهم وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان داخلی را از 20 هزار کشته سالانه ناشی از سوانح رانندگی مشخص شود. اگر صفر است، خیلی خوب دیگر حرفی نداریم. اما اگر میگوئیم 2درصد، 10 درصد، 50 درصد این کشتهها مربوط به کیفیت خودرو است باید به سراغ کیفیت برویم.
*حمایت از صنعت داخلی به چه قیمتی؟
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در دنیا روند را ببینید، خودروسازان بدون حمایت فعالیت میکنند و به دنبال این هستند که هر روز بر ایمنی خودرو خود اضافه کنند. یک روز ایربگ گذاشتهاند، روز دیگر ABS ، یک روز در طراحی خودرو کارهایی را انجام دادهاند، برای چه این کار را کردهاند هیچ سیاستی هم برای اجبار آنها به این کار وجود نداشته است، بلکه شرایط رقابتی بازار خودروسازان خارحی را به این سمت سوق داده است.
خاکساری افزود: این در حالی است که در ایران میخواهیم از صنایع حمایت کنیم که خیلی هم خوب است و بهعنوان یکی ایرانی همین را میخواهم، اما حمایت باید برنامهریزی شده باشد. ما نمیتوانیم از یک گروه حمایت کنیم و در عین حال جان یک گروه دیگری را به خظر بیندازیم.
وی یادآور شد: خطر جامعه ما در این است که آمدهایم و از یک بخشی میخواهیم حمایت کنیم، اما به چه قیمتی؟ با چه قیمتی صنعت خودرو کشور میخواهد پیشرفت کند؟ به قیمت خون چند نفر؟ اگر مطالعه و مشخص شود که کشتههای تصادفات رانندگی اصلا ربطی به خودروسازان ندارد میشود واقعا از خودروسازن عذرخواهی خواهم کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ولی واقعیت امر چیز دیگری است، اظهار کرد: نقش خودروسازان (در تصادفات رانندگی) بسیار زیاد است، نمیتوانیم به اسم یا به هدف حمایت از یک بخش اقتصادی در کشور جان انسانها را به خطر بیاندازیم. انسان در راس همه چیزهاست و جان و سلامت انسانها باید بالاترین اولویتها باشد، حتی تامین سلامتی انسانها به قیمت واردات خیلی زیاد از سایر کشورها تمام شود. بابت چه چیزی داریم جان انسانها را از دست میدهیم؟
*زیان 100 هزار میلیارد تومانی کشتهها
خاکساری با اشاره به 20 هزار کشته سالانه ناشی از تصادفات رانندگی، گفت: هر انسان قیمتی دارند و بهعنوان یک موجوداتی ارزش انسانی دارند که نمیتوان روی آن قیمت گذاشت. هر کدام از ما چه یک متخصص جراح مغز، چه یک راننده و چه یک رفتگر اینها به ذات انسان هستند و برای خودش و خانوادهاش فارغ از اینکه چه شغلی دارد، ارزش دارد.
وی تصریح کرد: در کنار این قضیه انسانها یک ارزش اقتصادی هم دارند و متوسط ارزش اقتصادی هر فردی حدود 5 میلیارد تومان است. فرض کنید کسی که در تصادف رانندگی کشته میشود فردی است 30 ساله که 20 سال تحصیل کرده، سی سال مواد غذایی مصرف کرده، قرار است این فرد 20 تا 30 سال دیگر برای جامعه تولید کند و ارزشافزوده ایجاد کند، اگر مجموعههای هزینههایی که برای این فرد شده را محاسبه کنیم و انتظارات درآمدی از این شخص که برای باقیمانده عمرش در نظر بگیریم، 5 میلیارد تومان رقم بالایی نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: اگر 20 هزار کشته سالانه را در 5 میلیارد تومان ضرب کنیم عدد 100 هزار میلیارد تومان به دست میآید که عدد بسیار بزرگی است.
خاکساری با اشاره به اینکه مصدومان تصادفات رانندگی نیز حدود 300 هزار نفر هستند، اظهار کرد: درمان سرماخوردگی حداقل 50 هزار تومان هزینه دارد، حالا این افرادی که در تصادفات مجروح میشوند، علاوه بر هزینههای جراحی، هزینههای نگهداری و از کار افتادگی دارند که سرسامآور است. بر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران دیه هر فرد حدود 150 میلیون تومان است، قوانین کشور دیه هر فردی که به کما میرود 9 برابر یک فرد کشته شده است، یعنی حدود یک میلیارد و 350 میلیون تومان. از سوی دیگر دیه یک فرد قطع نخاع شده نیز 6 برابر یک فرد کشته شده یعنی 900 میلیون تومان است.
*هزینههای روحی روانی جبران نمیشود
وی با تاکید بر اینکه اینها فقط هزینههای اقتصادی است، اظهار کرد: هزینههای روحی روانی این گونه حوادث هم بسیار بالاست، هیچ فردی نمیتواند هزینههای روحی روانی به یک بچهای که پدرش را در تصادف از دست داده جبران کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: هزینههای روحی روانی پدر و مادری که فرزند خود را در تصادف رانندگی از دست میدهند قابل جبران نیست. فردی که تا دیروز همسر و فرزند و امید به زندگی داشته است، امروز همسر یا فرزند خود را از دست داده این چنین خانوادهای علاوه بر اینکه به لحاظ اقتصادی به شدت تحت تاثیر قرار میگیرد، بلکه به لحاظ روحی، اجتماعی و فرهنگی دچار مشکلات اساسی میشود.
خاکساری با تاکید بر اینکه بنابراین باید میزان و دلیل واقعی هزینهها را باید شناسایی کنیم و با کسی هم تعارف نکنیم، اظهار کرد: اگر قرار است خودرویی تولید کنیم که مثلا 5 میلیون تومان به نفع اقتصاد کشور خواهد بود باید بدانیم که بابت این سود چه چیزی را از دست میدهیم. میتوانم ثابت کنم به ازای سود 5 میلیون تومانی اقتصاد کشور از تولید خودرو 500 میلیون تومان در جای دیگری از دست میدهیم.
وی با بیان اینکه یک حساب ساده دو دو تا چهارتاست، تصریح کرد: اگر اینگونه باشد خیلی کار میتوان کرد. مثلا بنده ساختمان بسازم و بگویم برای اینکه هزینهها کم کنم از مصالح ساختمانی میزنم، از مهندس استفاده نمیکنم تا ساختمان ارزانی بسازم، اما چهار خانوادهای که در این ساختمان ساکن میشوند از بین میروند و هزینههای فراوانی را به دنبال دارد. از ین رو باید ببینیم در ازای چیزی که بدست میآوریم چه چیزی را از دست میدهیم.
احد
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴دوستان، من با این شرکت کار کردم و کاملا مطمئن هستم کاسه ای زیر نیم کاسشون هست و از کانالهای جانبی دارم پی گیری میکنم تا یه جا مچشون رو بگیرم.
لطفا اطلاع رسانی کنید که شرکت ائل خودرو ارس- نامداران ائل رایانه – بهین زیست و هولدینگ ساناپرداخت ارس کاملا غیرقابل اعتماد هستند و هیچ شرکت و نهادی باهاشون وارد معامله نشه.
[…]