در بخشهای قبلی اغلب خودروسازان ژاپنی را مورد بحث قرار دادیم و در این قسمت به بررسی آخرین کمپانیهای خودروسازی فعال در کشور ژاپن میپردازیم.
۹. یاماها موتورز
یاماها موتورز یکی از کمپانیها ژاپنی است که غالباً با موتورسیکلتهایش شناخته میشود اگرچه در زمینه تولید موتور ماشین، اسکوتر، جت اسکی،ATV، اسنومبیل و چندین مورد دیگر نیز فعالیت دارد.
این شرکت زیرمجموعه کمپانی یاماها محسوب میشود که علاوه بر تولیدات در زمینه موتورسیکلت و اتومبیل در زمینه تولید انواع ابزارآلات موسیقی، وسایل الکترونیکی و قطعات کامپیوتری، رباتهای صنعتی، ویلچرهای برقی، ماشین گلف و … فعال است. همچنین این کمپانی سابقه تولید کامل اتومبیل را نیز در کارنامه خود دارد. شرکتهای متعددی از موتورهای ساخت یاماها موتورز استفاده میکنند که از جمله آنها میتوان به ولوو (در خودروهای XC90 و S80)، تویوتا (مدل 2000GT) و نوبل (در مدل S600) اشاره کرد. این شرکت در زمینه ساخت موتورسیکلت یکی از برترین کمپانیها در سطح جهانی بوده و در مسابقات مختلف از جمله جی پی، موتور کراس، سوپر بایک و همچنین رقابتهای داکار حضور داشته است.۱۰. ایسوزو
در سال ۱۹۱۶ شرکت گاز توکیو با همکاری شرکت کشتیسازی ایشیکاواجیما اقدام به تأسیس خودروسازی نمود که شرکت اتومبیل سازی ایشیکاواجیما نام گرفت. این کمپانی در ابتدا تنها به فروش اتومبیلها و ابزارآلات کمپانی «وولزلی» انگلستان در ژاپن مشغول بود اما بعدها در ۱۹۲۲ به صورت مستقل اقدام به مونتاژ خودرو کرد.
در ۱۹۳۴ مدیران شرکت نام ایسوزو را برای کمپانی برگزیدند که از نام یک رودخانه گرفته شده بود.
این کمپانی در بسیاری از کشورهای هان شعبه دارد ولی دفتر مرکزی آن در پایتخت ژاپن یعنی شهر توکیو مستقر است. سهام این کمپانی هماکنون در بازار بورس و اوراق بهادار عرضه میشود. از زیرمجموعههای این شرکت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:کمپانی آنادولو – ایسوزو (واحد خودروساز مشترک با گروه آنادولو موتورز در استانبول ترکیه و گروه بازرگانی ایتاچو ژاپن)
این شرکت غالباً تولیدکننده مینیبوس، پیکاپ، کامیونهای سبک و سنگین است
گروه آندولو موتورز با ۵۴% سهم، ایسوزو با ۱۷% و گروه ایتاچو با ۱۳% سهامداران عمده این شرکت محسوب میشوند.
همچنین مسئولان ایسوزو اعلام کردهاند قصد خرید ۳% دیگر از سهام AIOS (کمپانی مذکور) را تا آینده ای نزدیک دارند.
کمپانی ZAO Sollers Isuzu (واحد تولیدی روسیه با همکاری شرکت Sollers JSC)
محصولات این شرکت در رده SUV و کامیونهای سبک جای میگیرند. شرکت Sollers 66% و ایسوزو ۲۹% سهام این کمپانی را دارا هستند.
شرکت SML Isuzu (واحد تولیدی کامیونها سبک و اتوبوس شهری در هندوستان)
این شرکت در ۲۰۱۰ توسط Mazda- Swaraj تأسیس شد اما پس از کنار کشیدن مزدا از سرمایهگذاری و خرید نام تجاری Swaraj توسط ماهیندرا، ایسوزو و کمپانی سومیتومو (شرکت تجارتی ژاپنی) بهعنوان تنها سرمایهگذاران آن شناخته شدند.
گروه تجاری سومیتومو ۵۴.۹۶% و شرکت ایسوزو ۴% سهام این کمپانی را داراست که البته قصد افزایش آن به ۱۵% را دارد.شرکت ایسوزو-آسترا موتورز (واحد تولیدی ایسوزو در اندونزی)
سهامداران:
ایسوزو ۴۴.۹۴%
شرکت هلدینگ و سرمایهگذاری Astra International اندونزی ۴۴.۹۴%
اتحادیه کارگری اندونزی تحت نظارت ریاست جمهوری اندونزی ۱۰.۲%
شرکت Isuzu-HICOM (واحد تولیدی کامیونهای ایسوزو در مالزی)
سهامداران:
شرکت HICOM Holding BHD مالزی ۴۹%
کمپانی IMA فعال در زمینه خدمات مالی ۳۱%
کمپانی ایسوزو ۲۰%
شرکت ایسوزو نمایندگی و خطوط تولیدی دیگری در تایوان، سنگاپور، ویتنام، امارات، عربستان سعودی و چند کشور دیگر نیز دارد.
۱۱. یو دی تراکس
این شرکت ژاپنی همانطور که از نامش پیداست سازنده کامیونهای سنگین و سبک و انواع موتورهای دیزلی است.
این شرکت در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد و در سال ۲۰۰۷، ۱۰۰% سهام آن توسط ولوو خریداری شد و اکنون یکی از شرکتهای بابعه آن محسوب میشود. پیش از این این کمپانی تحت مالکیت نیسان بوده و Nissan Diesel نام داشت.
همچنین این شرکت مالک ۵۰% نیسان-دانگفنگ موتور نیز محسوب میشود.
۱۲. هیتاچی
هیتاچی یکی از قدیمیترین کمپانیهای صنعتی ژاپن است که در موارد متعددی از جمله صنایع سنگین، لوازم الکترونیکی و کامپیوتری، صنعت خودروسازی و… مشغول فعالیت است.
این کمپانی در گذشته به همراه تویوتا زیر مجموعه شرکت نیسان موتورز محسوب میشده ولی اکنون خود به یک غول صنعتی نه تنها در ژاپن بلکه در کل دنیا تبدیل شده است.در زمینه خودروسازی این کمپانی بیشتر به کار طراحی موتور، سیستم های احتراق موتور، طراحی ECU و سیستمهای پلاگین مشغول است. همچنین یکی از حامیان مسابقات ایندی کار نیز محسوب میشود.
علاوه بر موارد مذکور این کمپانی همانند هموطنش میتسوبیشی به تولید تسلیحات نیز مشغول است. در زمان جنگ جهانی دوم نیز به طراحی سیستمهای راداری برای ناوها و زیردریاییهای ارتش ژاپن مشغول بوده است.نمونه تسلیحات ساخت هیتاچی را در تصاویر زیر مشاهده میکنید.
در قسمت بعد به بررسی سیستم مالکیت سهام در خودروسازان کره ای خواهیم پرداخت.
ناصر ساتیا
۲۸ آبان ۱۳۹۳یه ضرب المثله ژاپنی میگه چشمهای کوچک مغزهای بزرگ کلا چشم بادامیها مغزهای بزرگی دارن
milad5527
۲۸ آبان ۱۳۹۳ژاپن چقدر خودرو ساز مطرح داره واقعا کشور بی نظیریه
MAFIA
۲۸ آبان ۱۳۹۳چرا پس اون سوپراسپرت رو نساختن.!!!
Mazda3
۲۸ آذر ۱۳۹۹درسته ولی دربرابر شرکت های آلمانی یا امریکایی هیچ حرفی برای گفتن ندارن حتی خود شرکت های ژاپنی بیشتر موارد قابل توجه اونها در طراحی و تکنولوژی های اونها استفاده میکنن در اصل قضیه دارو ندارشون از المان یا امریکاس
ناصر ساتیا
۲۸ آبان ۱۳۹۳واقعا جالبه ای کاش یه شرکتی هم پیدا میشد ایران خودرو و سایپا را زیر مجموعه خودش میکرد 70 میلیون نفر راحت میشدن تاتای هند بد نیستها
محمد اسلامی
۲۸ آبان ۱۳۹۳با سلام و خسته نباشید خدمت دوست عزیز جناب آقای حصیری عزیز
لطفا در رابطه با این قسمت (( این کمپانی در گذشته به همراه تویوتا زیر مجموعه شرکت نیسان موتورز محسوب میشده )) یک مقدار توضیح بیشتر لطف کنید ممنون…
وحید
۲۸ آبان ۱۳۹۳چند سال پیش که ماکسیما داشتم رو اکثر قطعاتش اسم هیتاچی بود فکر کنم تامین کننده قطعات نیسان بوده
Ahmad..F12
۲۸ آبان ۱۳۹۳رضا جان ممنون عالی بود
واقعاً اینطور شرکت ها رو میبینه آدم تازه همیفهمه همۀ دنیا دست به دست هم دادن و با هم همکاری میکنن به جز….
mory
۲۸ آبان ۱۳۹۳بی صبرانه منتظر بخش آلمان و آمریکام که فکر کنم 6 یا 7 تا بخش بیشتر شه
متشکر
رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال
۲۹ آبان ۱۳۹۳درود
اول از همه بابت نظرات تشکر میکنم
.
دوم در مورد سوپر اسپرت یاماها میتونین به لینک زیر مراجعه کنید
http://www.carscoops.com/2012/11/yamaha-r-car-is-design-study-for-with.html
.
سوم اینکه همونطور که گفتم اصولا شرکتای ژاپنی خیلی کمی هستن که در یک زمینه فعال باشن و اصولا در همه زمینه ها دستی دارن
برعکس امریکایی ها که سعی میکنن تمرکزشونو در یک زمینه حفظ کنن
نمیشه گفت کدوم سیستم بهتره چون واقعا فرقی هم ندارن…
.
بحث چهارم در مورد هیتاچی که زیر مجموعه نیسان بوده…
سال 1911 ماشینی طراحی شد به اسم دات
و بعد هم نسخه کوچیکترش که اسمش شد دات سان به معنی فرزند دات
بعدا هم شد داتسون
این شد مقدمه کار کمپانی داتسون
بعد شرکت نیهون سانگیو داتسونو خرید و اسمش شد نیسان
علاوه بر اون شرکت های بسیار دیگری رو هم جمع کرد که باعث شد نیسان تبدیل به یک ابرغول صنعتی بشه…کمپانی های ریادی زیرمجموعه نیسان شدن که در زمینه های بسیاری فعال بودن که یکی از اونا هم هیتاچی بود
الان هم همکاری بین این دو شرکت بسیار زیاده
در مورد تویوتا بحث یکم فرق داره
تویوتا که قبلا با نام تویودا وجود داشته در اصل در کار نساجی بود و بسیار هم موفق بود و بزرگترین کمپانی ژاپن در این زمینه بود
تا اینکه یکی از خانواده تویودا به اسم کیچیرو تویودا تصمیم ورود به صنعت خودرو را گرفت…
تویودا برای این کار به زیرساخت های زیادی ایجاد بود
برای این که امر تسریع بشه با شرکت نیسان شروع به همکاری کرد که با انتقال سهام زیادی به نیسان همراه بود
بعد که تویوتا تونست خودشو ببنده خانواده تویودا باقی سهامو از نیسان خریدن و اسم شرکت رو هم کردن تویوتا تاسیس شده در سال 1937
متاسفانه منبع اینو دقیق یادم نمیاد ولی معتبره!
.
بحث پنجم اینکه بعد از خودروسازان کره به سراخ کشورای آسیایی میریم یعنی مالزی و هند و ایران کشورای عربی و بعد هم ترکیه و روسیه و بعد اروپا
در حالت عادی این برهه خیلی خسته کننده خواهد بود ولی سعی میکنم جالب نگهش دارم…راستش در مورد کمپانی های المانی حقایقی هست که مطمئنم برای همه جالب خواهد بود
.
ممنون از شما!
احسان آرسنالی
۲ آذر ۱۳۹۳واقعا تلاشی که پشت این کاره شما هست زبان رو به تحسین وامیداره مرسی آقا رضا
رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال
۵ آذر ۱۳۹۳ممنون احسان جان