پیشفروش مدل جدید جک S3 به زودی توسط کرمان خودرو آغاز میشود. این محصول در نمای اصلی و طراحی داخلی، متحول شده است؛ اما همچنان روی پلتفرم قدیمی خواهد بود.
دلیل فروش بسیار خوب جک S3 کرمان موتور طی سالهای اخیر، کیفیت فنی یا چهرهی زیبا نبوده است. این خودرو با ابعاد نزدیک به یک کراساور خانوادگی عرضه شده و در بازار غیر رقابتی ایران، به راحتی مشتری جذب کرده است. به بیان سادهتر، X22 مدیران خودرو و جک S3 کرمان موتور، بهترین استفاده را از شرایط موجود در کشورمان میبرند و حتی رقیب چینی ندارند.
بیشتر بخوانید:
↵ جک J7 برقی کرمان موتور؛ مشخصات و قیمت
↵ نیسان قشقایی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی در ایران
هونگچی H5 مشخصات و قیمت سدان لوکس چینی در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
خودروسازی جک یا به بیان صحیحتر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors در سال ۱۹۶۴ شکل گرفت. این برند، کمتر از ۱۵ سال سابقهی مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دارد و پیشتر بر تولید کامیونهای سایز متوسط تجاری متمرکز بوده است. تنوع سبد محصولات جک، قابل تأمل است و امروزه چهار مدل سواری J4 ،J5 ،J6 و A60، همراهبا چهار شاسیبلند S2 ،S3 ،S5 و S7 را شامل میشود. از سویی دیگر، یک مدل وانت پیکاپ و پنج نوع ون مختلف هم در سبد جک وجود دارد. این خودروساز چینی، سرمایهگذاری گستردهای هم بر محصولات تمام الکتریکی داشته است و در حال حاضر یک مدل سواری و یک مدل کراساور از این نوع، تولید میکند. در مجموع، تیراژ تولید جک حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است و عمدهی محصولات آن، در بازار داخلی چین فروخته میشوند.
جک S3 وارد شده به ایران، در بازارهای خارج از چین، با نام S3 جدید (Refine S3) شناخته میشود؛ چرا که نسخهی اول آن، در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. پلتفرم S3 با سواری J4 مشترک است و از همان شاسی استفاده میکند. فیسلیفت جدیدی از جک S3 سال ۱۳۹۸ در چین رونمایی شده و حالا پس از ۵ سال به بازار ایران میرسد. این نسخه صرفا چراغهای جلوی جدیدتری دارد و خصوصا در نمای عقب، چندان متفاوت نیست. جک S3 طی ۱۰ سال اخیر در کشورهای آمریکای لاتین و مناطقی از شمال آفریقا، فروش خود را ادامه داده و تقریبا در همهجا، امکانات فنی و ظاهری مشابه دارد. شرکت جک، با هدف تولید یک محصول اقتصادی، مدل S3 را تولید میکند و شاید به همین دلیل، نسخهی دو دیفرانسیل یا نمونهای با پیشرانهی قدرتمند، برای جک S3 وجود ندارد.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی جک S3 جدید
در مدل قبلی، الگوبرداری ناقص از هیوندای توسان دیده میشد؛ اما ترکیب چراغها و جلوپنجره بسیار ناهماهنگ بود. این نقص و بدسلیقگی، تا حد زیادی برای جک S3جدید رفع شده؛ هرچند که همچنان دنبالهروی هیوندای توسان باقی مانده است.
چراغهای باریک در جک S3جدید، حس اسپرت و مدرن خودرو را تقویت میکند. کشیدگی لبهی کاپوت تا نزدیکی چراغها، دیگر نکتهی مثبت در نمای اصلی است. ابعاد جلوپنجره نسبت به قبل بهبود یافته و حالا با خطوط افقی، جک S3 را بزرگتر نشان میدهد. روشنایی نور بالا، از طریق چراغهای نصب شده در طرفین سپر تامین میشود و قاب سیاه دارد. در مجموع، بخش بزرگی از نمای روبرو با ادوات پلاستیکی مشکی ارایه شده اما چندان توی ذوق نمیزند.
نمای جانبی جک S3جدید، فرم شیشهها و زاویهی سقف S5را تداعی میکند که البته نکته مثبت در طراحی برادر بزرگتر محسوب میشوند. هماهنگی ادوات مختلف در این نما از خودرو، مثل خط بدنه که از گوشهی چراغ عقب تا لبهی در جلو کشیده شده است و پلاستیک سیاهرنگ رکاب که تا سپر عقب با شیب ملایم ادامه دارد، همگی از معدود اجزای زیبا در بدنهی S۳ هستند. کوتاه بودن کاپوت و پهنای زیاد شیشهی جلو، از زاویه دید جانبی، این خودرو را به یک اسباب بازی شبیه کرده است. ریلهای باربند و دستگیرههای کروم با نوار نقرهای رنگ در قسمت رکاب و قاب پنجره ارائه میشوند. فرم کلی بدنه، خصوصا برای درها و گلگیر جلو، فاقد خطوط حجمدهنده و بسیار ساده است. کوچکبودن چرخهای ۱۶ اینچ و تایرهای کمعرض ۲۰۵ میلیمتر دیگر نکتهی منفی برای S3 است.
نمای پشت S3بهخوبی اختلاف قیمت این محصول با S5 و X5 کرمان موتور را نشان میدهد؛ هرچند از نظر پیشرانه و قوی فنی هم این دو خودرو قابل مقایسه نیستند؛ اما اختلاف عرض قابل توجهی نیز دارند. شاید ۷.۵ سانتیمتر اختلاف عرض بدنهی S3 با X5، روی کاغذ کماهمیت به نظر برسد، اما در ابعاد واقعی یک خودرو، خصوصا از نوع کراساور، کاملا چشمگیر است. در مدل جدید، فرم چراغهای عقب بهبود یافته و ارتقای حجمدهی صندوق، به وضوح دیده میشود؛ اما سپر پلاستیکی شدیدا توی ذوق میزند و مهمترین نکتهی منفی در طراحی S3 جدید است.
ابعاد جک S3جدید، شامل طول ۴۳۲۵ میلیمتر و عرض ۱۷۶۵ میلیمتر است که با ارتفاع سقف ۱۶۶۰ میلیمتر و فاصله محورهای ۲۵۶۰ میلیمتر ارائه میشود. با این حساب، کراساور S۳ حدود ۱۰.۵ سانتیمتر طول کمتری نسبت به X5 دارد، درحالیکه با ۷.۵ سانتیمتر عرض کمتر و ارتفاع سقف مشابه ارائه میشود. از نظر فاصله محورها هم S3 حدود ۸.۵ سانتیمتر کوتاهتر است که مسلما بر اندازهی کابین و فضای صندوق بار، تأثیر میگذارد.
طراحی داخلی و نمای کابین جک S3 جدید
به جرات میتوان تغییر در طرح داشبورد S3 جدید را عاملی مهم در جذب مشتری جدید برای کرمان موتور دانست. هرچند که همچنان، مواد سخت پلاستیکی در زوایای مختلف داشبورد دیده میشوند؛ اما انتقال نمایشگر به بخش بالایی و طراحی جدید فرمان، نکات مثبت S3 جدید هستند.
از تصاویر موجود در سایتهای چینی، اینگونه برداشت میشود که دستهی دندهی بزرگ با طرح بیامو، روی S3 جدید ارایه خواهد شد و سیستم الترونیک با اهرم کوتاه، مشابه X55 نخواهد داشت. همچنین خبری از پنل دیجیتال پشت فرمان نیست و صرفا طرح سیلندری برای دور موتور و سرعتسنج، بازطراحی شده است. فرمان D کات نیز برای این خودرو ارایه نمیشود که البته با توجه به ارزش دلاری S3 در بازار جهانی، نکته منفی نیست.
صندلیهای چرم مصنوعی، به خوبی ۴ سرنشین را جای میدهند و از این نظر، S3 را برتر از X22 نشان میدهند. بهتر است S3 را یک خودروی چهارسرنشینه بدانیم که هم در قسمت جلوی زانو و هم بالای سر، فضای مناسبی فراهم میکند؛ اما صندلیها کمعرض و نامناسب برای افراد درشتاندام هستند. در صندوق S3، حدود ۶۰۰ لیتر فضای مفید از کف تا سقف وجود دارد که برای خودرویی در کلاس کراساور کوچک، رضایتبخش است؛ ضمن اینکه با قابلیت جمع کردن صندلیهای عقب، میتوان فضای بیشتری در اختیار داشت.
پیشرانه و مشخصات فنی جک S3
تنها یک پیشرانه برای جک S3 قابل سفارش است. موتور تنفس طبیعی ۱/۶ لیتری مشابه دیگر خودروهای چینی، قدرت ۱۰۷ اسببخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتنمتر دارد. بیشترین قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود که آمار نسبتا خوبی است؛ اما برای خودرویی به وزن ۱۲۲۰ کیلوگرم، مسلما شتاب قابل قبول، ارائه نمیکند. گیربکس ۵ سرعته دستی و اتوماتیک CVT بدون امکان تعویض دستی نیز تنها گزینه برای جعبه دنده است.
آزمایش رسمی از زمانگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت جک S3 در دسترس نیست؛ اما در ایران حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه زمان لازم است تا این خودرو به از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. نهایت سرعت S3 در در سایت شرکت سازنده، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. در کاتالوگ اصلی جک S3 میانگین مصرف سوخت هم با بنزین استاندارد چین، ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دیده میشود که با شرایط سوخت کشور ما، حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اندازهگیری شده است.
احتمال عرضهی جک S3 جدید با موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی نیز وجود دارد. این مدل، برخلاف انتظار، قویتر از ۱/۶ لیتری قدیمی است و ۱۱۴ اسب بخار قدرت با ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. دیگر مشخصات S3 مجهز به موتور ۱/۵ لیتر، شامل شتاب و سرعت و مصرف سوخت، مشابه نسخهی ۱/۶ لیتری است.
قیمت جک S3 در بازار جهانی و پیشبینی هزینه خرید از کرمان موتور
قیمت ۱۰ هزار دلاری، کراساور کوچک جک را در روسیه و امریکای لاتین نگه داشته است. مدل اتوماتیک CVT با امکانات بیشتر، هزینه خرید ۱۲ هزار دلاری دارد و احتمالا پس از مونتاژ توسط کرمان موتور، حدود ۱/۱ تا ۱/۲ میلیارد تومان قیمتگذاری خواهد شد.
در بازار ایران، X33 کراس همقیمت جک S3 است اما ابعاد کوچکتر نسبت به محصول کرمان موتور دارد. همچنین X55 مدیران خودرو که هماکنون به قیمت ۱/۵ میلیارد تومان پیشفروش میشود نیز، رقیب مهم برای S3 است؛ چراکه در ازای پرداخت بیشتر، امکانات بهتر با پیشرانه قویتر و ابعاد بزرگتر فراهم میکند
ناشناس
۲۷ شهریور ۱۴۰۳برند جک در بازار ایران تا حدی خوشنام هست و خودروهای آن نیز از استهلاک کم و دوام مناسبی بر خوردارند اما نسخه فعلی جک S3 چندان محبوب خانم ها و جوانان نیست و در سالهای اخیر نیز تا حدی مغلوب رقبای زیباتر و جوان پسندتری مثل ام وی ام X22 پرو و ام وی ام X55 شده است.هر چند که شاید نسخه جدید جک S3 بتواند در بازار داخلی موفق ظاهر شود.در این باره هم باید منتظر بازخورد بازار در مورد نسخه جدید جک S3 بود.
SMS
۲۸ شهریور ۱۴۰۳چه این و چه قبلی کاملا خیکی هستند قشنگ از بغل معلوم می شه ،تو نسخه قبلی که طراحی کاپوت خیلی رو مخه
Arman
۲۸ شهریور ۱۴۰۳مثل سگ بولداگ پاکوتاه میمونه،یک بدنه ی الکی حجیم روی چرخ های کوچولو،مثل کالسکه بچه
کلا تمام چینی های ارزون قیمت ضعف کوچیک بودن چرخ ها دارن،ولی واقع بین باشیم،۷۰۰میلیون در مقایسه با قیمت کارخونه ایرانی ها بسیار مناسبه
مثلا کوئیک اتومات ۴۵۰میلیون! یا رانا پلاس ۵۰۰میلیون،شاهین با موتور تیبا ۸سوپاپ با دنده دستی ۶۰۰میلیون؟
boost10
۲۷ شهریور ۱۴۰۳در حالت عادی زشت بود حالا که فیس لیفت شده زشت تر شده
Yaghoob
۲۸ شهریور ۱۴۰۳زشت کلمه خوبی نیست
باید گفت بدقواره
amirkhanzadeh
۲۸ شهریور ۱۴۰۳ابعاد خودرو با رینگ نمی خونه
و همون طور که اشاره کردی بد ترکیبه
بهروز
۲۷ شهریور ۱۴۰۳کاپوت و اتاق اصلاً با هم همخوانی ندارند. خیلی ایکبیری است
𝐀𝐥𝐢
۲۷ شهریور ۱۴۰۳چقدر قیافش حال بهم زن و افتضاح واقعا قبل فیس لیفت خیلی بهتر بود!
محسن
۲۷ شهریور ۱۴۰۳از نمای جانبی افتضاحه به معنای واقعی کلمه
Mr wrong
۲۷ شهریور ۱۴۰۳علی نوا کجاست
حتی زیر پست دوزنبرگ و پونتیاک هم نبودش
Taha Ayoobi
۲۷ شهریور ۱۴۰۳خیلی عجیبه
Chromstone3
۲۷ شهریور ۱۴۰۳چقدر زشت ، بدقواره و بدقیافهست !!! 🤯😐🤐😶 …
PRPR
۲۷ شهریور ۱۴۰۳یک کپی کامل از شورلت
محسن مصطفی نژاد
۲۷ شهریور ۱۴۰۳هایما s5هم رقیبشه
شایان
۲۷ شهریور ۱۴۰۳زشت بود زشت تر شد
علی جردن
۲۷ شهریور ۱۴۰۳بجای دستکاری ظاهری یک دستی روی مشخصات فنی ماشین بکشین سیستم AWD نصب کنید
جوانان
۲۷ شهریور ۱۴۰۳قیمت ۱۰هزار دلار برای خودروی صفر
۵۵۰ ملیون ناقابل
با ۵۵۰ ملیون تو ایران پارس کارکرده با صدتا ایراد میدن
Spooke
۲۷ شهریور ۱۴۰۳این ماشین کلا ساختارش ایراد داره و نامتناسبه
هر کاریش کنی باز یجاش لنگ میزنه
با توجه به قیمت نازل ۱۰ – ۱۲ هزاردلاری ، کار خاصی هم نمیشه کرد و ازین بهتر در نمیاد . مگر روزی که نسل جدید یا جایگزینی بیاد
hosen
۲۷ شهریور ۱۴۰۳فقط چراغ هاشو درواقع تغییر دادن
یاد فیس لیفت های سایپا افتادم
مهردادکمال
۲۷ شهریور ۱۴۰۳از کشوری که بیوک و واگونیر ای ام سی و کادیلاک مونتااژ میکرده رسیدیم به کشوری که محصولاتی که سابقا در شمال افریقا و امریکای جنوبی پرفروش بوده رو به اصطلاح مونتاژ میکنیم.
چه خاکی به سرمون شده
امیر
۲۷ شهریور ۱۴۰۳صد رحمت به ریرا:/
رضا
۲۷ شهریور ۱۴۰۳من سه سال سوار شدم ماشین خوبی نصبت به هم قیمتهای خودشه نرم وکم صدا . موتورش کمی ضعیفه از مهمترین نکات ضعفش رینگ و کاپوت کوچیکه. اما در کل از همه ماشینهای تولید داخل بهتره..
Galant.VR4(JDM)
۲۷ شهریور ۱۴۰۳شبیه یه هاچبکی شده که بدنش کش اومده از بغل افتضاح شده انگار روی F150 لاستیک رینگ و لاستیک پراید بزاری
Samuel
۲۷ شهریور ۱۴۰۳چینی جماعت مگه واسه قیافه فروش بره
این یکی قیافه هم نداره
arash
۲۸ شهریور ۱۴۰۳افسوس بر ما که روزگاری ناله میکردیم و غصه می خوردیم که میخواستیم ماشین بنز یا بی ام و یا نهایتا یک ماشین هشت سیلندر آمریکایی بخریم و سوار شویم و بخاطر گرانی تورم و بیکاری و بنزین گران قیمت 10 ریالی و 12 ریالی سوپر مجبور هستیم به یک خودرو 4 سیلندر اروپایی اکتفا کنیم و ماشین آمریکایی 8 سیلندر صد و پنجاه هزارتومانی شده دویست هزارتومان چه خبره !!! حال خدا را شکر میکنیم که در اوج تحریمها ظالمانه آمریکا و ترامپ امکان خرید جک و هایما و مایما چینی را داریم و تازه بنزین هم خدا را شکر کوپنی 1500 و آزاد 3000 تومان هست.
حسین دهمرد
۲۸ شهریور ۱۴۰۳والا کارمندی که دهه ی پنجاه حقوق ماهیانه ش ۳ هزار تومن بوده واسه ماشین ۲۵۰ هزار تومنی ناله نمیکرده. نهایت واسه پیکان ۲۴ هزار تومنی ناله میکرده. مثه الان که با حقوق ۱۵ تومنی واسه ماشین ۳۰۰ تومنی ناله میکنن.
از چاه ۵ متری افتادیم تو چاه ۱۰ متری جفتش چاهه.
واسه همین توهماتتونه که سازمان ملل هم اون رجوی عجوزه رو به دیکتاتورطلبا ترجیح میده
اسدی
۲۸ شهریور ۱۴۰۳دقیقا همون خودرویی هست که باید بخرید تنفس طبیعی بینیاز از دردسرهای توربو
اما اگر گیربکس Aisin At روش میذاشتن دیگه بهتر میشد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ شهریور ۱۴۰۳نمی دونم توهم “ماشین توربو در ایران زود خراب می شه” دقیقا از کجا اومد
ولی دقیقا مثل دیگر باورهای رویایی ما ایرانی هاست که با چند تا شایعه و یک کلاغ چهل کلاغ، برای خودمون داستان های غلط درست میکنیم
تحقیق علمی و آمارگیری از متخصصان هم برامون کشکه
۲۸ شهریور ۱۴۰۳ماشین توربو ما نمیگیم بد نیست ولی مصرف بنزین میبره بالاتر
علی
۲۸ شهریور ۱۴۰۳ماشین توربو در ایران زود خراب نمیشه، ماشین چینی زود خراب میشه ، توربو و تنفس طبیعی هم فرقی نداره ، تمام دوستان من که ماشینهای چینی صفر خریدن خیلی زود به مشکلات فنی خوردن و همشون بلااستثنا توصیه میکنن که اصلا سمتماشین چینی نرو ، هرچند که قطعا نظر شما برعکسه
بهنام پرنگ
۲ مهر ۱۴۰۳شما ماشین برسی میکنید ما تعمیر . امار شما باید بر اساس امار ما باشه . بر چه اساس ادعا میکنید خراب نمیشه وقتی ما امسال نسبت به پارسال سه برابر بیشتر موتور های جی دی آی هیوندای کیا و بقیه ماشین های منطقه ازاد رو باز کردیم ؟ سانتافه سی ام بیست سال پیش چهارصد هزار کار برای تعویض روغن گیربکس میاد درحالی که توسان جی دی آی صد و پنجاه تا کار موتورش باز شده ! چه برسه توربو ! بنزین ایران حتی مناسب سمند و دنا و پارس هم نیست این بنزین رو ببرید تو اروپا در بهترین حالت باهاش قلمو های رنگیشون رو میشورن . حتی حاضر نمیشن با روغن مخلوط کنن تو چمن زن دو زمانه بریزن ! از بازه اکتان خارجه بنزین ایران رو باید با میلی اکتان سنجید ! همین وضع ادامه پیدا کنه تا حداکثر یک سال دیگه شما تیتر میزنید ( بنزین ایران اکثر ماشین های وارداتی را زمینگیر کرد ) این بمونه به یادگار ! من خودم وارداتی توربو سوارم ولی هر باک بنزین برام پونصد تومن آب میخوره چون دیدم اون ماشینی رو که پیستونش از شدن نات چنان رو سیلندر چال انداخته که از درز پیستون و سیلندر سوسک رد میشه !
علی
۲۸ شهریور ۱۴۰۳رینگ هاش از بس کوچیک هست روی مخ هس..
بهزاد
۲۸ شهریور ۱۴۰۳عدم رعایت تناسبات طراحی از رباط کریم هم معلومه
ابوالفضل
۲۹ شهریور ۱۴۰۳طرف اومده گفته صد رحمت به ری را🤪یعنی فقط کافیه چراغهای جلو و عقب و از همه فاجعه بار تر طراحی زیر درها... ری راااااا؟؟؟؟؟پس حتما چراغ عقب تارا هم خیلی گنگه🤣🤣🤣
علیرضا
۲۹ شهریور ۱۴۰۳سلام
من این ماشینوسه سال سوارشدم
عالی بودازآشغالهای ایران خودرووسایپابه مراتب بهتره
کم مصرف بی دردسر وبی سروصدا
رضا
۲۹ شهریور ۱۴۰۳اونای که این ماشینهای رو مسخره میکنند مصداق بارز گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده ..هستند
مهدی قربانی طهرانی نژاد
۲۹ شهریور ۱۴۰۳رینگ های کوچک و اتاق بزرگ و قدرت موتور کم و شتاب کند و عدم تطابق در طراحی خودرو باعث کم طرفدار بودن این خودرو شده
ابراهیمی
۳۰ شهریور ۱۴۰۳کرمان موتور واقعا گند زده و پای تعهداتش نیست
اعتماد مشتری ها رو جلب کرد و تعهداتش رو به بهانه های الکی انجام نمیده
امیر
۳۱ شهریور ۱۴۰۳باسلام و عرض احترام
من خودرو جک S3,مدل ۹۷ را از کرمان خودرو تحویل گرفتم و تا کنون رضایت کامل دارم اگر سایز لاستیک ها را ۲۱۵ از برند ژاپنی یا کره ای تغییر دهید خیلی بهتر میشه بدگویی از این خودرو قطعا از طرف دوستان بزرگواری است که اصلا سوار نشدن و تجربه رانندگی ندارند و از روی سلیقه شخصی و مشخصات فنی اظهار نظر میکنند در سایت های خودرو بایستی نقاط فنی و معایب و محاسن و همچنین تجربه رانندگی با خودرو
نوشته شود
با سپاس از کارشناسان محترم خودرو
سام
۳۱ شهریور ۱۴۰۳پس چرا تو نمایشگاه مشهد رونمایی نشد ؟
ظاهرا جک مثل قبل دیگه با ایران کار نمیکنه