دو محصول جدید با قیمت مشابه و کلاس بدنهی متفاوت، گزینههای جالب برای طبیعتگردی و رانندگی خارج جاده هستند. در مسیرهای سخت، سوزوکی جیمنی و پیکاپ جک KMC T9 قابلیتهای متنوع دارند.
طی سالهای اخیر، علاقه به طبیعتگردی در میان رانندگان ایران افزایش یافته است. از سویی دیگر، واردات خودروهای ایمن با تواناییهای مناسب نیز، دیده نمیشود. مردم ایران، نهتنها از مدلهای جدید ساخت برندهای امریکایی مثل جیپ و فورد محروم هستند، امکان خرید محصولات تویوتا هم ندارند. به این ترتیب، بازار کشورمان تحت تاثیر خودروهای چینی و هندی باقی مانده است.
بیشتر بخوانید:
کرمان موتور در زمستان ۱۴۰۲ وانت پیکاپ پهنپیکر جک T9 را برای بازار ایران رونمایی کرد. استقبال علاقهمندان وانتهای چینی از KMC T8 کرمان موتور، فرصت مناسب برای محصول بزرگتر و گرانتر بهوجود آورد. جک T9 به عنوان وانت پیکاپ اندازه بزرگ و پرچمدار برای شرکت سازنده، شناخته میشود. این محصول با نام هانتر یا هانتو (Han Tu)، علاوهبر چین به بازار امریکای جنوبی نیز رسیده است و ظاهرا توسط کرمان موتور به زودی وارد کشورمان خواهد شد. فراتر از ابعاد بدنه، بهرهگیری از گیربکس اتوماتیک باعث میشود T9 ردهی قیمتی متفاوت با T8 داشته باشد و رقابت با آمیکو آسنا یا فوتون تونلند G7 اتوماتیک را آغاز کند.
جیمنی (Jimny) از سال ۱۹۷۰ توسط سوزوکی تولید میشود. طی ۵۰ سال، حدود ۴ میلیون جیمنی با نامهای مختلف شامل سامورایی، سانتانا و فوکس در سراسر دنیا فروخته شدهاند. نسل چهارم هماکنون با دو نوع بدنهی ۳در و ۵در توسط کارخانههای ژاپن و هند، مونتاژ میشود. این خودرو برای تمام کشورهای جهان، جیمنی یا جیمنی سیرا نام دارد. در ایران، شرکت راسا موتور واردکنندهی محصولات سوزوکی، شامل بالنو، سوئیفت و جیمنی است.
باوجود تفاوتهای واضح بین سوزوکی جیمنی ۵در و جک KMC T9 حدود قیمت ۲/۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان برای این خودروها، دیده میشود. به همین دلیل در مطلب پیشرو، مقایسهی خودروهای مذکور و نظر سنجی از کاربران پدال انجام شده است.
مقایسه طراحی سوزوکی جیمنی با پیکاپ جک KMC T9
راسا موتور اقدام به واردات دو مدل جیمنی کرده است. نسخهی ارزانتر، سهدر با امکانات محدود و قیمت پایه محسوب میشود؛ اما مدل اصلی، ۵در همراه تجهیزات اضافی است. در سمت دیگر، جک KMC T9 برای بازار ایران، فعلا با یک مدل دو دیفرانسیل دو کابین وجود دارد.
باوجود شباهتهای جزئی در سوزوکی جیمنی با بعضی خودروهای مشهور و لوکس، مثل مرسدس G کلاس، نمیتوان جیمنی را یک شاسیبلند جذاب و زیبا برای تمام اقشار جامعه توصیف کرد. این محصول، خودرویی اقتصادی با انبوه ادوات پلاستیکی است که ابعاد مناسب برای شهرهای پرترافیک و مسیرهای باریک فراهم میکند. جیمنی سهدر ۲۰۲۳، طول ۳,۵۵۰ میلیمتر، عرض ۱,۶۴۵ میلیمتر، ارتفاع سقف ۱,۷۲۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۲۵۰ میلیمتر دارد. مدل ۵در با ۴ متر طول و فاصله محوری ۲/۶ متر، عرضه میشود.
میتوان با ارفاق، جک KMC T9 را یک پیکاپ زیبا در گروه وانتهای چینی مونتاژ ایران، توصیف کرد که البته با نکات منفی، مثل انبوه مواد پلاستیکی داخل سپرها و دیگر اجزای بدنه، ارائه میشود. این مدل با طول بدنهی۵۳۳۰ میلیمتر، عرض ۱۹۶۵ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۹۲۰ میلیمتر تولید شده است و فاصله محوری ۳۱۱۰ میلیمتر دارد.
ابعاد خودرو برای طبیعتگردی، کماهمیت نیست. از یک سو، چرخهای بزرگ و لاستیکهای پهن، نقش مهمی در عبور از سطوح سخت یا بسیار لغزنده مثل گِل و برف دارند؛ اما از سویی دیگر، ممکن است برای مسیرهای باریک، مشکلساز شوند. دیگر مورد مهم که نکتهی مثبت جک KMC T9محسوب میشود، فضای بزرگ در قسمت بار برای حمل وسایل مختلف است. سرنشینان جیمنی، حتی در مدل ۵ در، صندوق عقب بسیار کوچک ۲۱۰ لیتری دارند و هنگام سفر، مجبور به استفاده از باربند روی سقف هستند.
جک KMC T9 از چرخهای ۱۸ اینچ با تایرهای ۲۶۵ میلیمتر عاج دار استفاده میکند. سوزوکی جیمنی، روی چرخهای ۱۵ یا ۱۶ اینچ با تایرهای ۱۸۵ و ۲۰۵ میلیمتر ارایه میشود. این شرایط، برتری T9 هنگام عبور از مسیرهای سنگلاخ را نشان میدهد.
مقایسه کابین سوزوکی جیمنی با پیکاپ جک KMC T9
ابعاد کوچک برای جیمنی، راحتی سرنشینان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. افراد بلندقد و سنگینوزن، روی صندلیهای باریک جیمنی، حس خوبی ندارند. خصوصا برای ردیف دوم، فضای جلوی زانو و بالای سر، راضیکننده نیست. در مقابل، پیکاپ جک KMC T9 شرایط بسیار خوبی برای ۴ سرنشین فراهم میکند و راحتی مورد نیاز برای سفرهای طولانی مدت را ارایه میدهد.
امکانات رفاهی در سوزوکی جیمنی و پیکاپ جک KMC T9 بسیار متفاوت هستند. صندلیهای پارچهای، داشبورد تمام پلاستیک ساخته شده از مواد ارزانقیمت، دستهدندهی بزرگ اهرمی و تودریهای فاقد تزئینات، فضای داخلی جیمنی را مشابه خودروهای اقتصادی و نظامی نشان میدهد. صندلیهای تمام چرم، داشبورد زیبا، کلیدهای ظریف و دستهی دندهی الکترونیک، همراه پوشش باکیفیت دور فرمان و تودریها، حس یک خودروی مدرن را برای سرنشینان KMC T9 فراهم میکنند. پیکاپ چینی از نمایشگر ۱۰/۴ اینچ لمسی و پنل دیجیتال پشت فرمان استفاده میکند اما مجهزترین نسخهی وارداتی از سوزوکی جیمنی، صرفا نمایشگر لمسی ۷ اینچ دارد.
مقایسه پیشرانه و تجهیزات فنی سوزوکی جیمنی با پیکاپ جک KMC T9
برای بازار جهانی (جیمنی سیرا) پیشرانهی ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی دارد. گیربکس دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۴ سرعته در مدلهای مختلف جیمنی وارد شده به ایران دیده میشود؛ اما سیستم دو دیفرانسیل و دنده کمکی، آپشن ثابت برای جیمنی هستند. قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۳۰ نیوتنمتر، جیمنی ۱۱۰۰ کیلوگرمی را در زمان ۱۵ تا ۱۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر است و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. باک جیمنی، ۴۰ لیتر بنزین میگیرد و هنگام سفر در مسیر ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر، نیازمند سوختگیری مجدد است.
جیمنی به عنوان یک خودروی دو دیفرانسیل همراه تنظیمات دستی، برای رانندگان حرفهای جذابیت دارد. مثلا به صورت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک یا دو دیفرانسیل سنگین، قابل استفاده است. این خودرو میتواند از شیب ۳۷ درجه بالا رود و ۴۹ درجه را به سمت پایین طی کند. از زاویهی جانبی هم تا شیب ۲۸ درجه برای رانندگی با جیمنی، مشکلی وجود ندارد.
موتور ۲ لیتر توربوشارژ برای T9 قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتنمتر فراهم میکند. نهایت گشتاور از ۱۹۰۰ دور بردقیقه تولید میشود و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF با سیستم دو دیفرانسیل ارایه شده است. این خودرو با وزن خالص ۲۳۰۰ کیلوگرم، به نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر ارائه میدهد.
زمان لازم برای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت KMC T9 هنوز اعلام نشده است اما باتوجه به اطلاعات موجود، احتمالا مشابه KMC T8 در حدود ۱۴ ثانیه پیشبینی میشود. جک T9 از سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDi) استفاده میکند. این خودرو در حالت رانندگی عادی، محرک عقب است و به خواست راننده، دو دیفرانسیل سبک یا سنگین را فعال خواهد کرد.
امکانات ایمنی و تجهیزات رفاهی سوزوکی جیمنی
جیمنی استاندارد، صندلیهای پارچهای و گیربکس غیراتوماتیک دارد؛ اما در ایران مدل ۵در، دنده اتوماتیک است. ترمز دستی اهرمی در تمام مدلها دیده میشود و نمایشگر لمسی با ناوبری ماهوارهای هم مخصوص جیمنی ۵در است. نسخههای آپشنال دارای ۴ کیسه هوا، ترمز ضد قفل و سامانه کنترل پایداری الکترونیک ABS و EBDوESP تنظیم حالت انتقال قدرت برای چرخهای جلو یا عقب، صندلی چرم، سنسور نور و باران، هشدار برخورد از جلو یا عقب، سیستم پیشگیری از تصادف، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، تهویه هوای اتوماتیک، سامانه کنترل حرکت در شیب و شستشوی خودکار چراغهای جلو هستند.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی جک KMC T9 کرمان موتور
نسخههای دارای امکانات کامل، مجهز به هفت کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS ، ترمزهای دیسکی به همراه ABS و EBD ، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل کاهنده و افزاینده سرعت، هشدار برخورد از جلو، رادار هدایت بین خطوط، رادار نقطه کور، سنسور پارک و دوربین عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر بیسیم، تنظیم برقی صندلیهای جلو همراه گرمکن، آینههای برقی تاشو و گرمکن داخلی، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سانروف هستند.
مقایسه قیمت سوزوکی جیمنی با پیکاپ جک KMC T9
راسا موتور برای جیمنی ۵در، قیمت ۲ میلیارد و ۵۷۹ میلیون تومان را تعیین کرده است. اندک نمونههای عرضه شده از این محصول در نمایشگاههای تهران، هماکنون ۳ میلیارد تومان قیمت دارند و البته خبری از معاملات پرتعداد جیمنی توسط مردم نیست. شرایط برای پیکاپ جک KMC T9 منطقیتر به نظر میرسد و این محصول که توسط کرمان موتور به قیمت ۲/۲ میلیارد تومان پیشفروش شده بود، در بازار آزاد هم ۲/۳ تا ۲/۴ میلیارد تومان ارزشگذاری شده است.
رقبای جیمنی و جک KMC T9 در ایران
فوتون تونلند G7 اتوماتیک و آمیکو آسنا، دیگر خودروهای صفر کیلومتر دو دیفرانسیل در ایران هستند. نکتهی جالب، شباهت تونلند G7 با جک T9 در بحث فنی است؛ به طوریکه محصول مونتاژ ایران خودرو کمی قدرت بیشتر و گشتاور کمتر، همراه گیربکس مشابه ارائه میکند. از سویی دیگر، آمیکو آسنا اتوماتیک از موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ، قدرت ۲۱۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر میگیرد که روی کاغذ، ضعیفتر از جک T9 است. اما درواقع مطرحترین و حذابترین رقیب جیمنی که میتواند خریداران آن را کاملاً به سوی خود جذب کند گریت وال تانک ۳۰۰ است.
هراکلیوس
۸ آذر ۱۴۰۳فقط یه نکته هر دو ماشین برای قشر متوسط جامعه طراحی شده ولی تو کشور ما با این حقوق ها جزو خودروهای لوکس حساب میشه هرروز ایرانی کم پول تر اقازداه ها میلیارد تر
Sina_carshow
۸ آذر ۱۴۰۳با اینکه جیمنی نسبت به پول پرداختی هیچی برا ارائه نداره یا آپشن خاصی نداره ولی
آفرود جیمنی فوق العاده هستش و تقریبا در سطح بهترینا هستش درسته قدرتی نداره ولی قدرت موتور تجربه آفرود رو تضمین نمیکنه
معتقدم پا یه پای بهترینا میاد علتش وزن فوق العاده سبک این ماشین هس که باعث میشه هرزگردی حداقل باشه و کمتر گیر کنه لای گل و شن و ماسه
اگر دوست دارید ببینید آفرودش چه جوریه ویدیو مت واتسون هم ببینید که بین جی کلاس و جیپ رانگلر و جیمنی مقایسه گذاشته
نانو
۸ آذر ۱۴۰۳اون قیمت مسخره هر دوشون بزاریم کنار اخه کی میاد سوزوکی ول کنه بره او اشغال چینی که جلو ماشین از بازیافت زباله ساخته شده برداره
Ali.d
۸ آذر ۱۴۰۳حیف پول …
Rebel
۸ آذر ۱۴۰۳همونطور که در متن گفته شد رقابت اصلی بین جیمنی و تانک ۳۰۰ ئه که امیدوارم در پدال ببینیم . من به علت موتور تنفس طبیعی ، وزن کم و برند معتبر ، جیمنی رو برمیدارم
محمد ۱
۸ آذر ۱۴۰۳به قول اون خانومه که با گریه میگفت…
چه ربطی داره؟
خخخ