ماه پیش بود که جگوار با انتشار بیانیهای شوکه کننده اعلام کرد تا سال ۲۰۲۵ فقط به تولید خودروهای الکتریکی خواهد پرداخت اما درعینحال پروژه مربوط به تولید سدان الکتریکی XJ را نیز لغو میکند.
برنامه “تجسم دوباره” جگوار شامل پایان راه جی پیس هم است که قرار بود یک شاسیبلند سه ردیفه برای تولید همزمان با XJ باشد.
بسیاری از افراد معتقدند ایجاد تغییرات اساسی در سبد محصولات و حذف پروژهای که تقریباً آماده تولید بوده حرکتی بیسابقه محسوب میشود. شاید عبارت آرامش پیش از طوفان کمی کلیشهای شده باشد اما تیری بولور مدیرعامل جدید جگوار لندروور پس از ماهها سکوت بمب خبرسازی را ترکانده است.
این مرد فرانسوی که پس از حضور در اتاق ریاست رنو روانه مقر جگوار لندروور شده به رکگویی مشهور است. او اخیراً به مشکلات کیفیتی محصولات جگوار لندروور اذعان داشته و گفته که همین امر باعث شده شاید بیش از ۱۰۰ هزار نفر از خرید محصولات این برند منصرف شوند.
اعلام جهانی حذف پروژه XJ الکتریکی و همزمان اظهارنظر درباره تبدیل شدن جگوار به برندی تمام الکتریکی تا سال ۲۰۲۵ شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما توضیح بریتانیاییها این است که توسعه XJ جدید کاری طاقتفرسا بوده و این امر نشان میدهد جگوار از نظر رقابت با برندهای دیگر کمی میلنگد.
با وجود خودروهایی همچون آئودی e-tron GT و مرسدس EQS جدید که دارای هایپراسکرین جدید است، XJ باید در سطح بالایی قرار میگرفت و واقعیت این است که چنین چیزی دور از انتظار بود. اتوموتیونیوز اروپا گزارش داده مدیر مالی ارشد جگوار لندروور اظهار داشته است:
XJ از نظر تکنولوژی پیشروی کلاس نخواهد بود. این خودرو فاقد اشرافیت مدرن مدنظر جگوار در آینده بوده و ما باید کاری کنیم که جگوار موفق شود.
تصمیم جگوار در حذف XJ درست بوده است. اگرچه این خودرو در آستانه تولید بوده اما اگر تولید میشد و شکست میخورد هزینههای به مراتب سنگینتری را متوجه این خودروساز میکرد.
اما علیرغم تمامی بیانیههای شوکه کنندهای که جگوار داشته ما فعلاً مسیر مشخصی را ندیدهایم. داشتن سبد محصولات تمام الکتریکی در عرض ۴ سال هدفی کاملاً جاهطلبانه است. از طرفی هم معماری MLA نیز با جگوار خداحافظی کرده و بنابراین محصولات آتی از صفر توسعه خواهند یافت.
جایگزین معماری MLA پلتفرم جدید BEV خواهد بود هرچند فعلاً چنین چیزی وجود ندارد. مورد دیگر اینکه امکان توسعه این پلتفرم در حال حاضر وجود ندارد چراکه هزینههای توسعهای اجازه چنین کاری را نمیدهد.
جگوار به جای آن مجبور به استفاده از پلتفرم کنونی یک شرکت دیگر خواهد بود و این را بولور تائید کرده است. قرض گرفتن پلتفرم از شرکتهای دیگر موضوع جدیدی نیست اما جگوار لندروور این کار را برای اولین بار انجام میدهد. بولور گفته است: “این پلتفرم باید به تناسبات طراحی احترام بگذارد.”
زمان برای جگوار سریع میگذرد. اکثر محصولات این خودروساز مدت نسبتاً زیادی است که در بازار حضور دارند. اگرچه مشخص است که حذف XJ و جی پیس بخشی از برنامه مفصل این برند است و هدف از این برنامه تبدیل جگوار به برندی با تولید کمتر میباشد اما این خودروساز شاسی بلندهای کمتری نیز تولید خواهد کرد و این وظیفه را به لندروور خواهد سپرد. با جهتگیری جدیدی که جگوار دارد پرسیدن این سؤال ضروری است: آیا این مسیر به سوددهی دو رقمی منتهی میشود؟
تقریباً همه لوکس سازان به اهمیت تولید شاسی بلندها در افزایش سوددهی خود پی بردهاند. از استون مارتین گرفته تا لامبورگینی و حتی فراری شاهد تولید قدبلندانی متمایز هستیم؛ و اگرچه ماشین بازها و خبرنگاران خودرویی از دیدن اینهمه کراس اوور و شاسیبلند خوشحال نیستند اما خب وضعیت صنعت خودرو و جریان سرمایه خودروسازان را درک میکنند.
استفاده از پلتفرمی در دسترسی بیشک باعث صرفهجویی در زمان شده و شاید باعث شود جگوار بتواند به هدف خود در سال ۲۰۲۵ برسد؛ اما اگر این پلتفرم از نظر طراحی با اهداف جگوار هماهنگی نداشته باشد بریتانیاییها مجبور به توسعه پلتفرمی جدید خواهند شد که تصمیمی عجیب میباشد زیرا معماری MLA کنونی را نیز میتوان بهبود بخشید؛ و خب این پلتفرم جدید چگونه باعث صرفهجویی در وقت خواهد شد؟
اگرچه امیدواریم جگوار بتواند روی پای خود بایستد اما هرچقدر از این برند میشنویم کمتر امیدواری خود را حفظ میکنیم. حدس میزنیم مدیران جگوار لندروور به دنبال تبدیل کردن این برند به خودروسازی با تولید پایین همچون بنتلی هستند. هرچند وضعیت جگوار و بنتلی باهم فرق دارد.
ایجاد تغییر در سبد محصولات و تبدیل شدن به برندی سطح بالاتر به چیزی بیش از تبلیغات متمرکز و توسعه چند محصول جدید نیاز دارد. شاید سال ۲۰۳۵ هدف واقعبینانهتری برای جگوار باشد.
آیا این تصمیمات آخرین تلاشها برای حفظ جگوار هستند؟ یا اینکه با یک موج رسانهای برای تغییر جایگاه جگوار روبرو هستیم؟ هرچند جگوار تمام الکتریکی احتمالاً جذابتر از وضعیت فعلی به نظر خواهد رسید. زمان این را نشان خواهد داد…
محمد رستمی نژاد
۲۵ اسفند ۱۳۹۹وقتی اصالت رد گم کنی وضع همین میشه
میشه گریل بی ام و
طراحی مرسدس
میشه c63 s چهار سیلندر
میشه سردرگمی
میشه توئین توربو
میشه بیشتر بودن قیمت ۴۵۵ از ۴۸۸
میشه خیلی چیز ها که اینجا نوشتنش خیلی طولانی میشه
میشه کپی از روی تسلا برای مانیتور بزرگ
وگرنه s class اون مانیتور بزرگ برا چیش هست
یعنی از دکمه های فوق باکیفیت بهتر هست
میشه اینکه فراری در شبکه های اجتماعی محبوبیتش رو از دست داده
همه از شبکه های اجتماعی ماشین ها رو دنبال میکنیم
من شما سایت پدال و همه ایرانی ها و خیلی های دیگر
بله تویوتا ماشین های قدیمی میزنه
از مد افتاده
ولی محبوبیتش رو حفظ کرده و با اینکه بیشتر ماشین های قدیمی هست ولی همچنان محبوب است
و قیمتهای دست دومش رو خوب حفظ میکنه
و میشه خیلی خیلی خیلی چیز های دیگه که خودتون بهتر میدونید
ali (chevy nova)
۲۵ اسفند ۱۳۹۹این روزها حال و روز خودروسازان اروپایی همینه
اون از بنز و بی ام و با طراحی های خسته کننده
اون از عدم قابلیتهای لندروور و جگوار
اینجا هم که …….
GT
۲۵ اسفند ۱۳۹۹علی جان میشه اینقدر سر کوفت نزنی؟!
اینطوری فقط حالمون را بد تر میکنی!
T.C.B.K
۲۵ اسفند ۱۳۹۹بله اقای علی.
من همین موضوع رو گفتم همه دیس دادن…
اما معلوم است داستان چیه….
خودرو های اروپایی دارن از اون ور پشت بوم می افتن…
حالا چه زمانی یا ورشکست میشن یا فروششون میاد پایین خدا میدونه.
ولی حسم میگه خیلی از برند های اروپایی آخر و عابقتشون مثل ولوو میشه.
یا مثل ساب ورشکست.
اگه 30 سال پیش میگفتم یه شرکت چینی یه روزی میره ولوو رو میخره همه میخندیدن.
اما دیدم اوضاع چی هست…
احتمالا در آینده برند ها یکی بشن یا کلا ورشکست. یا برن زیر مجموعه جایی بشن.
احتمالش بالا هست…
البته زمان همه چیز را مشخص میکند…
علی
۲۵ اسفند ۱۳۹۹طراحی bmw دوتا مدل توجلوپنجره است .
جگوار ولندرور هم که هندی ها گند زدن توش .
اما بقیه اروپایی ها چی ؟
پورشه ٬فراری٬لامبو٬مکلارن که تواوج هستن.
ائودی و amgو mپاور bmwکه حریف میطلبه.
رولز رویس و میباخ و بنتلی هم که نهایت لوکس بودنن.
جی کلاس هم که تولوکس بودن وافرود .
شانس اوردین که پدال درگ چندروز پیش دیمن و 765ltکه درگ تایمز که خودتون خیلی قبولش دارین رو نذاشت که هردوشون توچسب بودن.
فقط اخرش یه دیمن 1200اسبی اوردن که مکی قورتش داد.
علی
۲۵ اسفند ۱۳۹۹نکته جالبش این جاست کسایی میان درمورد برندهای اروپایی حرف میزنن .که ماشین پرفورمنس محبوبشون کوروته.
این کوروت تاحالا رنگ نوربر رو هم ندیده اونوقت بهش میگن پرفورمنس.
یعنی تنها به اصطلاح ماشین پرفورمنسی که دارن همینه.
بعد میان درمورد فراری وپورشه و…. نظرمیدن.
Khosrow
۲۵ اسفند ۱۳۹۹تویوتا محبوب نیست / چون داگ جون و کم هزینه ست همه خوششون میاد / امپریالیسم انسانی / اگر نه تویوتا رو با این سروشکل جلوی درهم نمیزاشتن مردم ..
محمد رستمی نژاد
۲۵ اسفند ۱۳۹۹اصالت رو گم کنی
تصحیح میکنم
GT
۲۵ اسفند ۱۳۹۹«گربه بریتانیا به کدام سمت میرود؟»
به سمت پریز برق ?
ممد ژانگولر
۲۵ اسفند ۱۳۹۹چیزی که من میبینم به سمت چپ ???
بهزاد
۲۵ اسفند ۱۳۹۹اگه ده سال پیش بود میشد در مورد تملکش توسط مثلا vw فکر کرد اما در حال حاضر این راه بعیده و حتی اگر بهترین طراحی و پلت فرم و متریال با کیفیت و… هم در خودروهای این گروه به کار برده بشه بازهم کارش سخته و امیدوارم طرفداران این دو برند دلخور نشن اما تنها راه نجات واگذاری اون به دست چینی هاست تا مثل ولوو رو دور موفقیت پا بزاره.
Khosrow
۲۵ اسفند ۱۳۹۹حیف از جگوار / بینظیر بود / تو بددوره ای افتادیم ..
Farzad
۲۵ اسفند ۱۳۹۹جگوار F type خودش یه دنیاس .
حیف این صدای سوپر شارژ نیست که جاشو یه باتری مضحک با صدای جارو برقی بگیره .
دنیای خودرو داره به سمت نابودی کشیده میشه ، همه خودرسازا در آینده الکتریکی میشن ، چقدر منزجر کننده .
00BEHZAD00
۲۵ اسفند ۱۳۹۹واقعا حیفه برند های با سابقه اینجوری نابود بشن
Hamid
۲۵ اسفند ۱۳۹۹هیچ عشقی تو ساخت این ماشین های جدید وجود نداره … دیگه شورش رو در آوردن … همش به فکر سود بیشتر و مصرف گرایی … واقعا دیگه مسخره شده
علی
۲۵ اسفند ۱۳۹۹پدال لطفا درگ 765ltودیمن از درگ تایمز رو قراربره.
درست چند روز گذشته اما بازم خوبه.
Benz309 1974
۲۵ اسفند ۱۳۹۹اسم جگوار هم حال آدم رو خوب میکنن ولی الان به چه روزی افتاده…..
mahan
۲۷ اسفند ۱۳۹۹جگوار باید قیمتشو یکم پایینتر بیاره مشکلش حل میشه.قیمتش نسبت به رقبا المانیش اصلا منصفانه نیست