جگوار اف پیس به خودرویی که سریعترین فروش را در تاریخ این برند بریتانیایی داشته تبدیل شد بنابراین دانستن اینکه جگوار به تولید شاسیبلندی دیگر حتی با بهای ارزانتر علاقه داشته باشد موضوع تعجببرانگیزی نیست. هماکنون شما را با E-Pace آشنا میکنیم. اولین بار توانستهایم پشت فرمان این بچه شاسیبلند جدید جگوار بنشینیم تا ببینیم دستپخت گربه بریتانیایی چه بوده است.
E-Pace ظاهر بسیار متفاوتی نسبت به برادر بزرگتر دارد. این خودرو بر پایه همان شاسی رنجروور اووک ساخته شده بنابراین اساساً خودرویی دیفرانسیل جلوست که سیستم چهار چرخ محرک را پذیرا شده و پیشرانههای عرضی نیز در قلب آن میتپد.
این موضوع در پروفایل کلی مشهود بوده به گونهای که کابین نسبت به اف پیس بسیار بیشتر بهسوی جلو کشیده شده و چراغهای جلو نیز شبیه نمونههای بکار رفته در مدل اسپورت اف تایپ بوده و کاپوت نیز کوتاهتر است. پروفایل کلی E-Pace جذاب از کار درآمده و اورهنگ جلو نیز کشیده نشان میدهد.
جگوار این خودرو را با پیشرانه ۴ سیلندر انجینیوم به بازار میفرستد. دو پیشرانه بنزینی با قدرت ۲۴۷ و ۲۹۶ اسب بخاری تنها با سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک در دسترس هستند.
اکثر پیشرانههای دیزلی آلایندگی کمتر از ۱۵۰ گرم در هر کیلومتر داشته و پاکترین آنها که نسخه دیفرانسیل جلو و گیربکس دستی D150 است با استفاده از رینگهای ۱۷ اینچی در هر کیلومتر ۱۲۴ گرم دیاکسید کربن تولید میکند. همانند اووک این خودرو نیز با پیشرانه ۶ سیلندر عرضه نمیشود. به نظر نمیرسد در آینده نزدیک نسخه پلاگین هیبریدی E-Pace تولید شود.
دو نسخه اصلی برای جگوار E-Pace در نظر گرفته شده که یکی عادی و دیگری R-Dynamic میباشد. نسخه فول تر دارای پوششهای درب همرنگ بدنه، طراحی متفاوت سپر جلو، مه شکنهای جلو و خروجی اگزوز دوگانه میباشد. هر تریم اصلی به ۴ زیرشاخه تقسیم میشود.
مدلهای پایه دارای شیشه جلو و آینههای بغل گرم شونده، رینگهای ۱۷ اینچی آلیاژی، سیستم تهویه مطبوع دو ناجیهای و حسگرهای پارک جلو و عقب به همراه دوربین دید عقب هستند.
در تریم S شما شاهد وجود رینگهای ۱۸ اینچی و اضافه شدن تجهیزاتی چون آینههای تاشونده برقی، صندلیهای جلوی برقی، پوشش چرم و سیستم ناوبری خواهید بود. مدلهای SE هم دارای چراغهای جلوی LED با دستیار نوربالا، رینگهای ۱۸ اینچی، هات اسپات وای فای و کروز کنترل تطبیقی هستند.
نهایتاً به تریم HSE میرسیم که علاوه بر تجهیزات یاد شده از مواردی چون رینگهای ۲۰ اینچی، صندلیهای جلو برقی با تنظیم در ۱۸ جهت، پوشش چرم باکیفیتتر، پانل نشاندهندههای دیجیتال و کنترل حرکتی برای درب عقب برقی سود میبرد.
بهای این خودرو با رقبا که شامل مرسدس GLA و GLC، آئودی Q3 و ب ام و X3 و X1 میشود تفاوت زیادی ندارد. ارزانترین مدل E-Pace بهای پایه کمتر از ۲۹ هزار پوند دارد.
مدل میان رده HSE با پیشرانه دیزلی که در تست حضور داشته بهایی حدود ۴۲ هزار پوندی داشته درحالیکه مدل فرست ادیشن که دارای پیشرانه کمتوانتر P250 است و تنها در سال اول فروخته میشود بهای ۵۰ هزار پوندی را نشان میدهد.
پاسخ اصلی درباره جگوار E-Pace این است که آیا مهندسان توانستهاند یک خودرو با ذات دیفرانسیل جلو را به شاسیبلندی تبدیل کنند که احساسی مشابه یک جگوار داشته باشد؟
پاسخ این سؤال مثبت است. این خودرو از نظر هیجان رانندگی یا چابکی بهترین مدل کلاس خود نیست اما بسیاری از شاخصههای موجود در یک شاسیبلند کوچک درجهیک را ارائه میکند.
درحالیکه اووک از سیستم تعلیق ساب فریم مستقل در جلو استفاده میکند، تعلیق E-Pace به شاسی چسبیده و این باعث میشود احساس متفاوتی ایجاد شود. فرمان جگوار احساس خاص محصولات این شرکت را داشته اما توازن وزنی رضایت بخشی را نشان میدهد و دماغه نیز در پاسخ به دستورات راننده کاملاً سریع عمل میکند.
این موضوع با حالت پایدار و تخت خودرو حمایت میشود و اگر نیازمند تغییر جهت سریع باشید E-Pace گلهای نخواهد داشت. به زودی میتوانید از آنچه زیر پایتان رخ میدهد مطمئن شوید و رانندگی در راههای پر پیچ و خم کاملاً لذتبخشتر از خودروهایی چون Q3 یا X1 خواهد شد.
ما درباره اینکه جگوار احساسی همانند یک خودروی دیفرانسیل عقب خواهد داشت متقاعد نشدیم. با وارد کردن فشار زیاد به E-Pace در پیچها تنها شاهد کم فرمانی خواهید بود و درحالیکه انتقال وزن به بازگشتن دماغه به مسیر کمک میکند اما این موضوع احساسی شبیه خودرویی که بتوانید با پدال گاز فرمان دهید ایجاد نخواهد کرد.
البته هیچیک از رقبای این شاسیبلند بریتانیایی نیز نمیتوانند چنین کاری را انجام دهند و فکر کردن به اینکه رقبا بتوانند همان لبخند را در زمان عبور از مسیرهای پر پیچ و خم بر لبانتان جاری سازند سخت است. شاید بهترین عنصر مشهود در دینامیک این خودرو کیفیت سواری باشد. مدل HSE حاضر در تست از رینگهای ۲۰ اینچی و سیستم تعلیق استاندارد استفاده کرده اما E-Pace حتی در سرعتهای پایین و در شهر پایدارتر از آن چیزی که باید باشد حس میشود.
شما میتوانید دامپرهای متغیر را سفارش دهید و اگر رینگهای ۲۱ اینچی را بخرید حتماً به این دامپرها نیاز خواهید داشت اما سیستم تعلیق استاندارد نیز توازن مناسبی بین راحتی و کنترل بدنه نشان میدهد.
مدل D180 که انتظار میرود پرفروشترین گزینه برای E-Pace باشد حداکثر گشتاور ۴۳۰ نیوتون متری خود را در دور ۱۷۵۰ تولید میکند بنابراین کمی غرش دیزل در زمان گاز دادن وجود خواهد داشت اما تنها چند دقیقه طول میکشد که پیشرانه گرم و خونسرد شود. با گاز دادن زیاد پیشرانه به شما یادآوری خواهد کرد که از سوخت دیزل استفاده میکند اما در حقیقت قدرت زیادی بین دورهای ۱۷۵۰ و ۳ هزار وجود داشته و به ندرت نیازی به فرا رفتن از این محدوده خواهید داشت.
استفاده جگوار از گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ZF میتواند گاهی با ناهنجاری همراه باشد اما در اکثر شرایط عملکرد نرم و روانی دارد.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برای استفاده از پدال شیفترها باید نسخه R-Dynamic را انتخاب کنید.
در هنگام حرکت بزرگراهی پیشرانه انجینیوم جگوار در دور زیر ۲ هزار نیز سرزنده بوده و صدایی از آن را نخواهید شنید. احتمالاً صدایی که باعث جلبتوجه شما خواهد شد زوزه آینههای جانبی و یا صدای لاستیکها خواهد بود. به همین خاطر فکر میکنیم رینگهای ۱۹ اینچی مدل SE بهتر از رینگهای ۲۰ اینچی هستند.
کابین نیز اشتباهی نداشته اما اگرچه برخی عناصر باعث خوشحال شدن میشوند اما خب برای خوشحال شدن باید نگاهی دقیق به همه جای آن داشته باشید! طراحی کلی کابین هوشمندانه بوده و دوختهای دوگانه و پوشش چرم باعث میشوند احساس حضور در خودرویی لوکس را داشته باشید. البته شاهد استفاده از پلاستیکهای سخت و مضحک مشکی و تریم کروکی غیرواقعی هستیم.
توصیه ما این است که اگر خواهان ظاهر خوب کابین هستید تریم موردنظر را به دقت انتخاب کنید زیرا تریم های زیادی در دسترس هستند.
دو سوکت USB بین صندلیهای جلو جای گرفتهاند اما یکپارچهسازی اسمارت فون از طریق نرمافزار جگوار لندروور اصلاً به خوبی صورت نمیگیرد. حتی سیستمهای اپل کارپلی و اندروید اتو نیز در دسترس نیستند. این موضوع اصلاً قابل چشمپوشی نیست زیرا اکثر سوپرمینی ها هم الان با این سیستمها عرضه میشوند.
فضاسازی کابین به خوبی صورت گرفته و ۴ فرد قدبلند در سفرهای طولانی مشکلی نخواهند داشت. حتی با وجود سقف پانورامیک نیز سرنشینان صندلی عقب فضای سر خوبی خواهند داشت.
همچنین فضاهای ذخیرهای مفیدی وجود داشته و فضای مرکزی بین صندلیهای جلو نیز جادار است. با فضای بیش از ۸ لیتری میتوان ۴ بطری بزرگ آب را در آن جای داد.
صندوق ۵۷۷ لیتری E-Pace نیز بسیار جادار بوده و ظرفیت آن ۷۰ لیتر بیشتر از X1 و ۱۵۰ لیتر بیشتر از Q3 میباشد. البته با تاشدن صندلیها این آلمانها هستند که پیش میافتند. در این حالت شاهد فضای ۱۲۳۴ لیتری جگوار هستیم درحالیکه X1 و Q3 به ترتیب فضای بار ۱۵۵۰ و ۱۳۲۵ لیتری دارند.
از دیگر آپشن های این شاسیبلند جدید میتوان به درب پشتی هندزفری اشاره کرد که با تکان دادن پا در زیر سپر کنترل میشود. برخی دیگر از آپشن های این خودرو عبارتاند از هدآپ دیسپلی، پشت آمپرهای کاملاً دیجیتال ۱۲.۳ اینچی و سیستمهای صوتی مرغوب ساخت Meridian با ۱۵ بلندگو.
بیتردید میتوان گفت E-Pace نیز خودروی موفق دیگری برای جگوار خواهد بود. این خودرو ترکیب مناسبی از چابکی و راحتی، آرامش بالا و کاربرد چشمگیر است که سواری هیجانانگیزی را که یک جگوار باید داشته باشد ارائه میکند. البته سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو از رقبا عقبتر بوده و شرایط فروش لیزینگی اولیه هم باعث میشوند نسخه HSE نسبت به ابعاد خود کمی گران به نظر برسد. مدل ارزانتر آن نمره کاملی از ما دریافت میکند اما برای الآن، بچه شاسیبلند جدید جگوار را باید با قلب خرید! E-Pace هنوز نمیتواند به عنوان پادشاه کلاس خود مطرح باشد.
مشخصات جگوار E-Pace 2.0 D180 HSE AWD Aut
- قیمت: 42200 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربو دیزل
- قدرت/گشتاور: 178 اسب بخار/۴۳۰ نیوتون متر
- گیربکس: 9 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 8.۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: 204 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
:::فرشاد:::
۲۱ آذر ۱۳۹۶شاید به خوبی حریف سوئدیش نباشه اما به هر حال یه جگواره و با توجه به ظاهر زیبا، کیفیت رضایت بخش و عملکرد مناسبش، قطعا خریدار رو پشیمون نمیکنه.
محمد
۲۱ آذر ۱۳۹۶از لحاظ طراحی ظاهری جوان پسندانس ولی من به شخصه به محصولات لندروور اعتماد بیشتری دارم.
محمد
۲۱ آذر ۱۳۹۶از لحاظ طراحی ظاهری جوان پسندانس و مشخصات فنی قابل قبولی رو ارائه میده ولی من شخصاً محصولات لندروور رو ترجیه میدم به نظرم قابل اعتمادتر هستن.
نویدی
۲۱ آذر ۱۳۹۶طراحی خودروهای انگلیسی محشره.
Khosrow
۲۱ آذر ۱۳۹۶کمی خپله ..
عرفان
۲۲ آذر ۱۳۹۶داخلش ب خوبی رقبا شاید نباشه