برخی از رانندگان معتقدند اینکه گشتاور عظیم یک خودروی اسپرت وحشی را با یک جعبهدنده دستی کلاسیک زیر دستان خود حس کنید چیزی نیست که هرگز بتوان با جعبهدندههای اتوماتیک و بسیار مدرن امروزی بدان دست یافت، از طرفی عدهای نیز آن را قدیمی و خستهکننده میخوانند و راحتی تعویض با یک ضربه بر پدالهای پشت فرمان را ترجیح میدهند! این موضوع حلشدنی نیست و به سلایق افراد برمیگردد اما سؤال اینجاست که آیا جعبهدندههای دستی هنوز هم جایی در محصولات امروزی خودروسازان بزرگ دارند؟؟
با این سؤال به سراغ جگوار F-Type مجهز به جعبهدنده دستی میرویم.
شاید عدهای آن را کمی قدیمی بشمارند اما از نظر عدهای دیگر حتی تصور یک گربه وحشی که کاملاً تحت فرمان دستان شما باشد هیجانآور است! نشریه تاپ گیر نیز در اظهارنظری عجیب میگوید در کشوری که از پیشگامان ابداع و استفاده انواع اتوماتیک بسیار پیشرفته است بعید بود که حالا در لیست این خودروی اسپرت دونفره جعبهدنده دستی به عنوان یک آپشن ارائه شود! کمپانی جاگوار با این امر طیف محصولات خود را گسترش میدهد، همچنین میتواند بهطور جدیتر به رقابت با پـورشـه ۹۱۱ بپردازد و نشان دهد که F-Type تنها یک اسپرت فانتزی نبوده و خودرویی برای رانندگان واقعی است. با احتساب نسخههای روباز و WD4 در مجموع تعداد انواع F-Type به ۱۵ عدد رسیده است. شاید ابهاماتی درباره آینده و فروش این مدل در ذهن خودرو دوستان وجود داشته باشد اما انتظار میرود در بازار آمریکا حدود ۲۰% سفارشهای نسخه V6 با جعبهدنده دستی ZF باشد، در بازارهای فروش دیگر نیز حدود نصف این عدد پیشبینی میرود. با ورود به داخل خودرو دیگر خبری از پدالهای تعویض پشت فرمان نیست و بجای آن سه پدال در زیر پای راننده قرار دارند و دستهدنده نیز در کنسول میانی جا خوش کرده است. دستهدنده و پدالها بسیار خوب طراحی شدهاند و مشکلی در استفاده از آنها حس نمیشود. کلاچ نرم بوده و از سرعت عمل بسیار خوبی برخوردار است. مجموعه پدالها نیز وزن زیادی ندارند و در هماهنگی با سایر اجزا قرار دارند. البته گاهی اوقات جا رفتن دندهها به راحتی ۹۱۱ نیست و در کنارهها گیر کرده و خشک عمل میکند اما به هیچوجه در حدی نیست که احساس کنید در حال کلنجار رفتن با دنده هستید. متأسفانه F-type هنوز هم از نداشتن فرمان پذیریِ در حد انتظار رنج میبرد و در نمونه دستی هم این موضوع به قوت خود باقی است، اما خب تقسیم وزن مناسب، چسبندگی خیلی خوب به سطح جاده، کیفیت ساخت بسیار قابلقبول و دیگر نقاط قوت آن را نیز نباید نادیده گرفت. با نگاهی کلی به این نتیجه میرسید که هنوز میتوان در چنین خودروهایی از انواع دستی باکیفیت بهره برد و از رانندگی پویاتر و به دور از انفعال آن (که در انواع اتوماتیک زیاد به چشم میخورد) لذت برد.
در کل نمیتوان گفت کدام جعبهدنده بهتر است چون هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارد. اگر جزء افرادی هستید که تمایل دارید پشت فرمان به زیر آرنجی تکیه داده و آرام و راحت به رانندگی بپردازید نمونه ۸ سرعته اتوماتیک با واکنشهای بسیار خوب و پدالهای پشت فرمان که با سرعت بالا و در کسری از ثانیه تعویضها را انجام میدهند برای شما گزینه مناسبی است، اما اگر در رانندگی به تحرک و برقراری ارتباط بیشتر با قدرت خودرو و دخالت بیشتر در هدایت آن علاقه دارید باید گزینه دستی را تیک بزنید.
مشخصات جـاگـوار F-Type V6 مجهز به جعبهدنده دستی
قیمت: 60,۲۵۰ دلار (بازار انگلستان)
پیشرانه: 2995 سیسی سوپر شارژر دار
حداکثر توان خروجی: 375 اسب بخار در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: 459 نیوتون بر متر در ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه
شتاب ۰-۹۶ کیلومتر بر ساعت: 5.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: 275 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت: 8.۱ لیتر در یکصد کیلومتر
آلایندگی: 234 گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر
NA-NikandreosApotheon-NA
۱ اسفند ۱۳۹۳بهترین جگوار تاریخ
NA-NikandreosApotheon-NA
۱ اسفند ۱۳۹۳البته این نسخه بسیار قدرتمند و سریع و جون پسنده.
من دوسش دارم.کروکی م که دیگه هست.
"Amir"
۱ اسفند ۱۳۹۳من با گیربکس اتوماتیک همراه با شیفتر موافق ترم…
جی تی ار
۱ اسفند ۱۳۹۳هرچی زمان میگذره علاقه ام نسبت به این خودرو بیشتر میشه طوریکه اولش ازش خوشم نمیومد ولی الآن مخصوصا کوپه اش را خیلی دوست دارم . خیلی ماشینباکلاسیه. ولی فکرکنم هنوزهم M4 را به این ترجیح دهم. به هرحال بی ام و است دیگه. توهرکلاسی مغزودل انسان را به سمت خودش می کشونه…
Mostafa&S
۱ اسفند ۱۳۹۳درود
f-type از نظر فنی به پورشه و فراری نمیرسه ولی خداییش خیلی خوشگله…
ALIen
۱ اسفند ۱۳۹۳بهترین جگوار ساخته شده cx75 بود که خیلی هم بهش توجهی نشد
NA-NikandreosApotheon-NA
۱ اسفند ۱۳۹۳نسخه های قبلی این خودروساز زیاد خوب نیستن.تکنولوژی پایینی نسبت به آلمانی ها دارن ولی این نه.
رقیب سرسخت M4
سرباز وظیفه احسان آرسنالی
۱ اسفند ۱۳۹۳نمیگم پورشه یا بقیه برندها بد هستند یا خوب همه میدونن پورشه چقدر خوبه ولی خوب جگوار مارک برندش خیلی خیلی باارزش تر هستش حتی اگه از نظر کیفی پایین تر از پورشه باشه
Archi khan
۱ اسفند ۱۳۹۳جگوار f-type : +++
پورشه باکستر : —
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ اسفند ۱۳۹۳درود .
نمای عقب این خودرو واقعا تحسین برانگیزه . مخصوصا نمونه ی 4 لوله اگزوز.
صادق
۱ اسفند ۱۳۹۳درود
این ماشین فوق العادس
سری F-Type جایگزین مدلای افسانه ای E-type ان که خیلی هم ماشینای خوبی بودن و الان هم میشه گفت که فرزند، عابروی پدر رو حفظ کرده
یه پروژه ای هم قرار بود تولید بشه (Project 7) که بر اساس همین F-type با بدنه ای 100 درصد از آلومینیوم، تا بتونه شتاب 3.8 رو به دست بیاره، اونوقت دیگه عالی میشه (نمیدونم، شایدهم دیگه پروژه رو انجام دادن)
ارادت
godfather
۱ اسفند ۱۳۹۳من برای بار اول که این و دیدم برام تداعی کننده bmw z8 بود خیلی از المانای اون استفاده کرده
احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی
۱ اسفند ۱۳۹۳ظاهرش بسیار زیباست ولی خب فکر نکنم از لحاظ فنی بشه با 911 مقایسش کرد حداکثر با کیمن و بی ام و m4قیمتشم به اینا نزدیکتره
Ashkan
۱ اسفند ۱۳۹۳این ماشین فوق العادست
مجذوب صداشم.
با دنده اتوماتش انقدر خوب تعویض دنده داشت و حس خوبی می داد معلوم نیست دستیش چیه دیگه
محمد @
۱ اسفند ۱۳۹۳داشبوردش جالبه!!!
Jeremy
۶ اسفند ۱۳۹۳آفرین به جگوار
دنده دستی خوراک مردان عشق رانندگی است