گروه خودروسازی جگوار-لندروور در حال اجرای یک طرح بزرگ برای بازسازی خود است که باید سودآوری را به این گروه بریتانیایی بازگرداند. در این فرایند تعدادی از مدلها ممکن است قربانی شوند و تولید کلی تا ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. این شرکت قصد دارد با نسل بعدی محصولات خود که الکتریکی خواهند بود جایگاهش در بازار را ارتقاء دهد اما دراینبین یک مسئلهٔ اساسی وجود دارد که باید به آن بپردازد. این موضوع بهبود کیفیت محصولات است زیرا رئیس JLR اعتراف کرده است که این شرکت سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از فروش خود را به خاطر مشکلات کیفی از دست میدهد و این تأثیری منفی بر تصویر جگوار لندروور دارد.
البته مدیرعامل JLR «تیری بالور» گفته است که این شرکت بهبودهای چشمگیری را در این زمینه انجام میدهد. وی دراینباره گفته است:
نارضایتی خریداران واقعاً به ضرر حجم فروش طبیعی ما تمام شد. امروز فرصتهای بسیار زیادی را از دست دادهایم و میتوانستیم بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه فروش بیشتری داشته باشیم
این مشکل در مطالعات و بررسیها هم بهخوبی خود را نشان دادهاند بهگونهای که در آخرین بررسی کیفیت خودروهای ایالاتمتحده توسط جیدی پاور، جگوار و لندروور جزء بدترین برندها بودهاند. البته به گفتهٔ بالور، این شرکت تلاشهایی برای بهبود کیفیت محصولات خود انجام داده و اولین علائم این کار کاملاً مثبت به نظر میرسند بهگونهای که نارضایتی خریداران برای محصولات مدل ۲۰۲۱ در سطح پایینی بوده است.
بالور اظهار داشته است:
ما بهطور گستردهای پیچیدگی خودروهای خود را کاهش میدهیم. نتیجه این خواهد بود که کمتر اشتباهی رخ میدهد زیرا روند کار به پیچیدگی قبل نخواهد بود
هزینههای گارانتی نیز نشان میدهند که JLR در مسیر درستی گام برمیدارد زیرا از مارس تا دسامبر سال ۲۰۲۰، هزینههای این شرکت برای گارانتی و تعمیر محصولات خود تقریباً نصف شده و از ۸۱۲ میلیون پوند در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ به ۴۸۹ میلیون پوند کاهش یافته است.
R@m!n
۱۶ اسفند ۱۳۹۹بعد دیس آمریکا و ژاپن و ایتالیا حالا نوبت انگلیسه ??
بعدی آلمانه ??
Regra loaded
۱۶ اسفند ۱۳۹۹مشکلات پراید و یزیدخودرو سالانه هزاران نفر را جذب میکند
فری
۱۶ اسفند ۱۳۹۹اتفاقا ماشینای ایرانی بی دردسر هستند کیفیت پایینی دارند ولی موتور بی آزاری دارند بیشتر مشکل کیفیت کابین و مواد داخل کابین و ایمنی هست تا مشکلات فنی موتور گیربکس
حسین
۱۶ اسفند ۱۳۹۹یکی پراید جدید گرفته بود تو نظرهای سایت باما نوشته بود ترمزاش کار نمیکنه…میتونین برین بخونین.کولرش بده… .اکثر قدیمیا با کیفیت تر بودن.۴۰۵،۲۰۶قبلا خیلی خیلر بهتر بودن.حوصله ندارم بدی های جدیدارو بگم.
OUTIS_9
۱۶ اسفند ۱۳۹۹اینکه بعضیا صف وایمیستن برای ماشین های ایرانی به دلیل بی آزار بودن موتورشون نیست به خاطر نبود راه دیگه ایه چون پولش به ماشین بهتر نمیرسه و مجبوره برای اینکه یه وسیله زیر پاش باشه میره ثبت نام میکنه.البته یه عده که ماشین دارن و نیازی ندارن و برای سود میرن میخرن اونا بی شرفن که بحثشون جداس
میثم
۱۶ اسفند ۱۳۹۹بی شرف رو کاملا بحق گفتی
ali (chevy nova)
۱۶ اسفند ۱۳۹۹پراید اگه مشکل داره ادعایی هم نداره
ولی لندروور و رنجروور ماشینهاش ادعا دارن و اینهمه مشکلات هم داره
اون روز که میگفتم الکی گرونن یه سری فکر میکردن من دنبال بحث کردنم ولی اصل ماجرا اون بود که داشتم واقعیت رو میگفتم
لندروور و جگوار از اواخر دهه 70 مشکلات کیفی داشتن و علت اصلی دست به دست شدنشونم همینه
Muty
۱۸ اسفند ۱۳۹۹لندوور به شما گفته ادعا داره ؟!!
ایرانخودرو ادعا نداره ؟؟
انگار چشات باباغوری بود وقتی خبر بازدیدهای مکرر از ایرانخودرو رو میزاشتن که آی فلانی گفته کیفیت و فلان ماشین های شما در حد اروپاست…
واقعا مردم ایران دیگه تعادل فکری روانی ندارن دیگه
یه چیزی میگن صرف اینکه اگه حرفی نزنن بقیه فکر میکنن لالن
Amirreza
۱۳ فروردین ۱۴۰۰سایپا و ایرانخودرو ادعایی ندارن ؟ مراسم معرفی کوییک مسئولا یه جوری از محصولشون تعریف میکردن انگار اس کلاس بوده
بعدش تو چند بار لندروور سوار شدی که اینطوری میگی؟ چندبار جگوار سوار شدی؟ چگوار و لندروور افتم کرده باشن ، حتی ماشینی کمتر از پرایدم تولید کنن هنوز چگوار و لندروورن ، هنوز اسطوره ای به اسم xk تو کارنامشون دارن ، هنوز تاریخ سازی به اسم دیفندر رو دارن ، من روشون تعصبی ندارم ولی تو هم یکم منطقی فکر کن و بدون تعصب نگاهشون کن
NAVID۰۰۹۸
۱۶ اسفند ۱۳۹۹خوب ببینید که وقتی از کیفیت و اعتماد صحبتی به میان میاد ، برای چی هست که سریع جبههگیری نکنید !!!
دیروز اومدم لندکروزر را با یک مدل از رنجرور هم سن مقایسه قیمتی کردم که با اینکه رنجرور خودروی شایستهای بود اما چرا باید لندکروزر مدل ۲۰۰۳ حدود ۲۰هزار دلار از رنجرور ۲۰۰۳ گرانتر باشه و پس از اون هم دوستان و کاربران شروع به جنگ کردن !
عزیزان ، دنیای خودرو مثل تمام صنایع دیگر نیاز به پول داره که پول هم با فروش بیشتر محیا میشه ، پول بیشتر هم از اعتمادی میاد که شرکت با اعمالش در ذهن خریدار ثابتش میکنه ، برای همینه تویوتا پرچمدار پرفروش و باکیفتترین در جهان هست و سالهاست که چنین است !!!
اما شما میآئید و کامنت من را منحرف میکنید که انگاری من رنجرور را کوبوندم در حالی که بسیار این شرکت را دوست دارم اما روی حرفم اطمینان و اعتماد به برند هست که طی سالیان به دست میاد !
Reza.M
۱۶ اسفند ۱۳۹۹نوید عزیز…روی دوچرخه منم اون موتور های عصر حجریه تنفس طبیعیه کم فشار (low pressure) بذارن یه عمر کار میکنه…خود مرسدس های E کلاس که هنوز دارن تو افریقا کار میکنن یا G کلاس های اولیه فوق العاده با دوام بودن چون از همین سبک موتور استفاده کردن…هروقت تویوتا موتور توربوشارژ یا سوپر شارژ نصب کرد و تونست همون دوام رو داشته باشه اونوقت میشه گفت واقعا حرفی برای گفتن داره…
NAVID۰۰۹۸
۱۶ اسفند ۱۳۹۹تویوتا مگه تو بخش لکسوس جواب شما را نداده با توربو و… !
شما میفرمایید قدرت از موتوراش نمیکشه ، تو کدوم سگمنت خودرویی موتورهای تویوتا قدرتی کمتر از رقبا داره ، میشه بفرمایید !!!
اگر منظور لندکروزری هست که شما احتمالاً یه ماشین ۱۳ ساله را با یه کمری راو۴ کرولا و… مقایسه کردید که در بخش موتوری از رقباشون سر هستند !
یا هایلوکس که بهترین عملکرد را برای کارایی مخصوص خودش دارد و قرار نیست توربویی روی هایلوکس نصب باشه که اتفاقاً امیدوارم روی لندکروزر جدید هم توربو نگذارند !!!
پس چرا تویوتا موفق هست و بقیه حسرت به دست آوردن جایگاه این شرکت را دارند در حالی که به قول شما بهانه میآورید از بازده کم موتورهاشون تا به استهلاک نیوفتن ،خب چرا شرکتهای دیگه این کار را نمیکنند تا پرفروش باشند !
مثلاً راو۴ یا کمری در نظر بگیر که با موتور ۲۵۰۰ cc از تمام رقبای هم قیمتی قدرت بیشتر ، دوام بیشتر و مصرف کمتری دارند !
حالا چیزی جز بهانه در کامنت شما دیده میشه ، میشه بفرمائید ؟!
Dayan5775
۱۶ اسفند ۱۳۹۹با کسی که سیستم تعلیق رنجروور رو با سیستم تعلیق لندکروز که مخصوص گرفتن کمر درد هست مقایسه میکنه و میگه چون مال لندکروز ارزون تر هست پس ببنین که بهتره اصلا نباید بحث کرد!!
Dayan5775
۱۶ اسفند ۱۳۹۹فراخوان بیشتری هم داره البته نوید! ۲ میلیون مثلا
Reza.M
۱۶ اسفند ۱۳۹۹همون توربویی که روی rx نصبه هم کم فشاره و تنها از 20 درصد توان خروجیش استفاده میکنه مقالات و گزارش های اون موتور رو بخونید لطفا…جایگاهی هم که از فروش ماشینهاش داره همش به خاطر تامین جنگ ها و ارتش هاست…میشه بگی داعش صد هزار تویوتای صفر کیلومتر رو از کجاش اورده؟؟؟…قدرت بیشتر مزدا cx5 مصرف کمتر هوندا crv راو فور فقط همون دوام رو داره…
NAVID۰۰۹۸
۱۶ اسفند ۱۳۹۹یارو میگه تو لندکروز میشینی کمر درد میگیری !
قسم میخورم تا حالا سوار لندکروزر نشده و از چینی ایرانی هم حتی دستش به کرهایها نرسیده !
اما اینجا حرف از نرمی و سِفتی لندکروزر با رنجرور را میده !
جالب اینجاست که دست پیش هم میگیره پس نیوفته ? !
باشه چشم ، من با شما بحث نمیکنم ، شما اطلاعات سرشاری دارید و ما تازه اول کاریم باید درس پس بدیم ? !
Dayan5775
۱۶ اسفند ۱۳۹۹تو فرض کن من سوار لندکروز نشدم اصلا تو جرمی کلارکسون بخدا واسم مهم نیست بیام به تو اثباتش کنم همینکه خودم میدونم کافیه! تو تست و بررسی هم میتونی بری بخونی
وقتی تا حالا از نزدیک ندیدی نتیجش همین میشه که سیستم تعلیق رنجروور رو با لندکروز مقایسه کنی 😂
Amirreza
۱۳ فروردین ۱۴۰۰لکسوس ای اس با نیم لیتر حجم بیشتر و دو سیلندر بیشتر با توربو شارژر نمیتونه بنز سی کلاس و بی ام و سری سه ۴ سیلندرو بگیره کاری به نسخه های تیون شده ندارم من درباره سی ۲۰۰ ، ۳۲۰ و ای اس معمولی حرف میزنم
Roham
۱۶ اسفند ۱۳۹۹همه جای دنیا سوخت با کیفیت بالا برای ضریب تراکم دوازده به یک آلفا رومئو جولیتا و بقیه موتور دو لیتریهای توربوشارژ و سوپرشارژ و… وجود نداره! (کمتر در دسترسه)
هنر اصلی رو همین امثال تویوتا به خرج میدن که ماشینایی واسه همه جای دنیا تولید میکنن که با ماشینشون میشه از قطب شمال تا صحرای آفریقا رفت 🚙💪
Hamid
۱۶ اسفند ۱۳۹۹پسر گل ؛ مرسدس اس کلاس های هم سن همون لندکروز هم قیمت رنجروور هایی که گفتی هستند … یعنی خیلی ارزون اند ؛ اما اگع یه مشکلی داشته باشن ، باید چن برابر قیمت ماشین هزینه تعمیرش کنی ( همونطور که خودتون فرمایش کردید) …
چرا؟ چون یه ماشین لوکسه … افت قیمت شدیدی داره ! خیلی شدید! و همچنین قطعات گرونی داره و ریز کاری بسیاری داره واسه همین ارزش خرید ندارند …
نمونه هاش زیاده :
Mercedes-Benz S-Class : $3,995 ساخت سال 2002
$12,995 : Toyota Land Cruiser ساخت سال 2000
خب این فقط یه چیز رو نشون میده ، به طور کلی محصولات تویوتا ارزششون رو حفظ میکنن چون اونقدرا لوکس نیستند ، همچنین استهلاک کمی دارن … اما این دلیل نمیشه بیایم با رنجروور یا مرسدس و … مقایسه کنیم که لوکس هستن…
شما فرض کن ، یه رولز رویس مدل 2002 و یه رولز رویس مدل 2020 … یکی 20 هزار تا یکی چمیدونم 400 هزار تا مثلا … کدوم رو میخری؟! قاعدتا رولز رویس 2002 رو نمیخری! با اینکه ارزونه … چون لوکسه و هر چی سال میگذره بیشتر از چشم میفته … اما این قضیه درمورد ی سری ماشینا مث سوپر اسپورت ها یا ماشینای آفرود و … صدق نمیکنه … امیداورم منظورم رو فهمیده باشی نوید جان …
محمد
۱۶ اسفند ۱۳۹۹مشگل اصلیه بقیه با تو اینه که برای بالا بردن تویوتا همیشه میخای بقیرو بیاری پایین.
وگر تو بیا هر چقدر میخای از تویوتا تعریف کن.کسی کاری باهات نداره
NAVID۰۰۹۸
۱۶ اسفند ۱۳۹۹(( مشگل اصلی بقیه با تو ))
این دقیقاً جملهایه که از یک فِیک زده میشه ، چرا ؟!
چون شما از جانب خودتون نظر دهید و سنگ بقیه را نمیخواهد به سینه بزنید !
بقیه زبان دارند یا ندارند به خودشان مربوط میشه اما وقتی شما میگید (بقیه) ، من احساس میکنم از همان افرادی هستید که خدا میداند چندتا اکانت فیک با نامهای مختلف است !
غیر از اینه ، بفرمایید !؟!
محمد
۱۶ اسفند ۱۳۹۹دوست عزیز شما زندگی نداری خودت و فیک هات صبح تا شب تویوتا تویوتا میکنی به فرض تویوتا خفن ترین کمپانی دنیا چی به تو میرسه اگه واقعا راست میگی که کار افرینی و چندتا تویوتا داری وقتت رو بذار بهترش کن اگرم نوجوانی انشالله که به ارزو هات برسی
علی
۱۶ اسفند ۱۳۹۹تویوتا خوب ولی دیگه حالمون را داری بهم میزنی تو هر پست چه مربوط چه نا مربوط تویوتا تویوتا تویوتا تویوتا ……
NAVID۰۰۹۸
۱۶ اسفند ۱۳۹۹شما زمانی حالت باید به هم بخوره که کامنت مربوط به موضوع مقاله نباشه !
اگر هم حالتون به هم میخوره ، نظر محترمی دارید و نخوانید و رد شوید !
به شخصه برخی کاربران را که میبینم اَلَکی میخواهند روال عادی قسمت کامنتها را با بحث تخریبی به هم بریزند ، نمیخوانم و رد میشوم ، حالا شما هم همینطور ، اگر فکر میکنی چَرَند میگویم و حالت را به هم میزنم ، نخوان و برای خودت ارزش قائل باش !
کامنت من مربوط به این مقاله بوده اما اگر میخواهی جوسازی کنید ، بحثش جدا و شما خوبی !
Sajjad
۱۶ اسفند ۱۳۹۹معنای کیفیت و دوام رو یکی نکن
با کیفیت ترین هیچوقت تویوتا نبوده
لکسوس شاید کیفیتش خوب باشه اما خب بازم با کیفیت ترینا لوکس سازای رده اول هست
Hadi
۱۶ اسفند ۱۳۹۹واقعاً حیفه که جگوار لندروور با این اصالت و طراحی و قدرت مشکل کیفیتی دارن…
اگه با آلمانیا و ژاپنی یا حتی با آمریکاییا همکاری کنه میتونه قسمت زیادی از مشکلاتش حل بشه و با قدرت برگرده و نسل جدید XJ رو تولید کنه…
Farzad
۱۶ اسفند ۱۳۹۹درست متوجه نشدم ، به خاطر پیچیدگی خودروها و قطعاته که مشتری ها ناراضی ان یا به خاطر کیفیت ، چون مسلما یه قطعه وقتی پیچیدس اگه خراب شه هزینه زیادی داره .
ali (chevy nova)
۱۶ اسفند ۱۳۹۹یادته فرزاد قبلا در مورد لندروور میگفت جبهه میگرفتی
اینم از مقاله ای مستند از پدال
لندروور اونقدر مشکلات متعدد داره محصولاتش که تاتا از اون کلی ضرر کرده
Farzad
۱۶ اسفند ۱۳۹۹شما معتقد بودی الکی گرونن ( البته الانم هستی ) که خب غیر منطقیه .
( BENJAMIN-A (ENGLAND LOVER
۱۶ اسفند ۱۳۹۹توی گذشته ای نه چندان دور لندروورا مثل تانک ساخته میشدن.کشاورزا و یا کارخونه دار ها ازشون برای یدک کش تریلر و حمل سگ های گل آلود و تجهیزات سنگین،با چکمه های پوشیده از گِل استفاده میکردن.ولی متاسفانه اون روزا گذشتن و جاشون رو گزارش های مداوم درمورد عدم اطمینان خودروهای این شرکت فرا گرفته.
از همون موقعی که لندروور و جگوار با هم ادغام شدن(۲۰۱۲) یه گزارش از What Car با همکاری “Warranty Direct” منتشر شد که اعلام کردن هروقت صحبت از اتومبیل های دست دوم شد،لندروور غیر قابل اطمینان ترین مارک جاده ای بود.این گزارش اظهار داشت که 71 درصد از لندروور ها و رنج روور ها سالانه خراب میشدن.با مراجعه به اطلاعات J.D Power،امتیاز ها برای وسایل نقلیه لندروور بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ اصلا دلگرم کننده نیستن.برای ۸ سال از ۱۰ سال،این شرکت کمتر از میانگین امتیاز کسب کرد و تونست حداکثر به ۲.۵ برسه که خیلی کمتر از متوسط هست.توی سال ۲۰۱۶ هم شرکت J.D Power درمورد تعداد متوسط مشلات از هر ۱۰۰ خودرو از چندین تولید کننده تحقیق کرد.تعداد متوسط مشکلات ۱۳۳ مورد از هر ۱۰۰ دستگاه وسیله نقلیه بود که متاسفانه نتایج برای لندروور بسیار بیشتر از حد انتظار بود،این شرکت از هر ۱۰۰ اتومبیل،۱۷۹ مشکل ثبت کرده بود.
وقتی صحبت از قابلیت اطمینان میشه،به نظر میرسه که نتایج هنوزم درمورد لندروور فرق زیادی نکرده.امتیازای سال ۲۰۱۹ از “Reliabilitylndex” نشون میده که لندروور هنوز در مقایسه با سایر خودروساز ها ضعیفتر عمل کرده.لندروور نمره ۳۰۸ رو کسب کرد که به معنی جایگاه ۳۶ از ۴۰ مارک موجود توی لیست رو میده(اگرچه مازراتی سال ۲۰۱۹ نمره ۷۷۴ توی مکان آخر قرار گرفت،ولی این امتیازقابل توجهی برای یه تولید کننده محبوبی مثل لندروور نیست)
امسال هم طبق مطالعه قابلیت اطمینان J.D Power،لندروور با ۲۲۰ مشکل از هر ۱۰۰ خودرو مقام اخر رو کسب کرد.
هزینه تعمیر متوسط نسبتا بالایی هم نسبت به بقیه مارک ها دارن(نزدیک ۵۰۰ پوند)
سه تا خرابی رایج هم که توی ماشینای لندروور هستن عبارتند از:
۱-air suspension
بعد از حدود ۶ سال خرابی هاش مشاهده میشه(که متاسفانه توی لیست”Reliabilityindex” از ۴۰ تولید کننده،انتظار داریم که لندروور بالاترین سطح رو داشته باشه ولی متاسفانه توی انتهای لیست و جایگاه ۳۷ ام هست)در کل ۳۶ درصد از مالکان لندروور گزارشدادن که ۱۲ ماه قبل از تهیه این گزارش،لندروور خودشپن رو برای تعمیرات محور و تعلیق به گاراژ منتقل کردن.
۲-نشت روغن
هنگامی این اتفاق مبفته که لندروور تقریبا به ۶۰٫۰۰۰ مایل برسه(البته قبل از رسیده وسیله نقلیه به این مسافت هم نشت روغن دیده شده)
۳-نشت از سانروف
که باید مراقب این موضوع بود حتی اگر ماشین کاملن جدید باشه
درکل با تغییرسیاست شرکت و رفتن به سمت الکتریکی شدن جایگاه شرکت بهبود پیدا میکنه.چون بالاخره الکریکی ها پیچیدگی کمتری دارن نسبت به درونسوز ها.
Roham
۱۶ اسفند ۱۳۹۹از گزارش پدال کاملتر بود!
????
محمد رستمی نژاد
۱۶ اسفند ۱۳۹۹آخر ما نفهمیدیم کیفیت منظورش از چرم و چوب و انواع پارچه هست که به نظرم از این لحاظ خب بالا هستند
ولی…..
از لحاظ استهلاک و خرابی جگوار و لندرور خیلی وضع خرابی دارن
یکی از بیشترین افت قیمت ها رو هم دارن .
ماشین ۲۰۰ هزار دلاریشون بعد چند سال بدون رنگ موندن و
مایلِج پایین
میشه ۵۰ یا ۴۰ هزار دلار یا حتی کمتر
به همین خاطر تویوتا خیلی خوب قیمت هاشو حفظ میکنه
(من اصلا فن تویوتا نیستم )
کلا ماشین های انگلیسی خیلی مستهلک هستند
مثلا بنتلی خیلی مستهلک است
البته کسی که پول بنتلی میده براش مهم نیست
ولی بعد از چهار سال یک پنجم قیمت به فروش میره
چی بگم دیگه
هرکه بامش بیش
برفش بیش
البته این رو هم باید لحاظ کرد که انگلیسی ها لوس بودن و
تجملات براشون خیلی مهم است
بنتلی و رولزرویس از بهترین های دینا هستند
هر کشوری یک چیز دیگر براش مهم است دیگر
Farzad
۱۶ اسفند ۱۳۹۹بنتلی ۳ سال گارانتی بدون محدودیت پیمایش داره ، رولزرویس ۴ سال !
طرف پولداره سه چهار سال عشق میکنه باهاش بعدم میفروشش .
Roham
۱۶ اسفند ۱۳۹۹با رولزرویس و بنتلی که نمیرن اسنپ کار کنن
پر پرش سالی ده هزار تا جابجایی داشته باشه
Sina10
۱۶ اسفند ۱۳۹۹اوضاع استهلاک و مشکلات فنی جگوار که سالهاست به کیفیت کم مشهوره
نمونش همون قسمت گرندتور که با چند تا جگوار درب و داغون ، کیفیت کمشون رو نشون دادن
ولی خب اینکه لندرووری که آفرودر میسازه استهلاک و مشکلات فنی زیاد داشته باشه قابل قبول نیست
البته فکر نکنم این آمار درباره دیفندر باشه ولی خب درباره بقیه مدلای جگوار-لندروور صدق میکنه
البته که توی فروش خیلی خوب نبودن ، مخصوصا جگوار که بسیار ضعیف عمل کرده بود ، بسیار ضعیف!
فکر نکنم آیندشون خیلی روشن باشه مخصوصا با این برنامه عیجبی که برای آیندشون گذاشتن
شاید دوباره مثل چند سال قبل بین شرکتا جا به جا بشن
Sajjad
۱۶ اسفند ۱۳۹۹به جای افزایش دقت و کیفیت میخوان پیچیدگی رو کمتر کنن
صورت مسئله رو پاک کردن
حتی پیچیدگی هم کم کنن بازم به مشکل میخورن
باید از پایه حلش کنن
M3csl
۱۶ اسفند ۱۳۹۹صورت زیبای ظاهر هیچ نیست
ای برادر سیرت زیبا بیار.
Mad.z.Max
۱۶ اسفند ۱۳۹۹باز بیاین بگین جگوار لندروور کیفیت داره.
فرار میکنن مشتریا وقتی اسم دست دومش میاد، الان که دیگه نوشته سالی ۱۰۰هزارتا مشتری از صفرکیلومتراشم فرار میکنن. از قدیم فاجعه بوده قابلیت اطمینان جگوار لندروور، از وقتی تاتاموتورز هند هم خریدتش، دیگه شده عین سایپا قابلیت اطمینان محصولاتش.
taha malek
۲۴ اسفند ۱۳۹۹بابا یکی بیاد این دوتا کمپانی خفنو از این تارتار بگیره
پدال جان خواهشاً این ویدیو های برسی کانال یوتیوب جرمی ریچار و جیمز رو بزارید با زیر نویس خواهشاً از بس این متون دیدم خسته شدیم لطفا