هرچند XJ امروزه کمفروشترین محصول جگوار است اما این سدان پرچمدار با توجه به میراثی که طی نیمقرن از خود بجای گذاشته است، جایگاه ویژهای در سبد محصولات جگوار دارد. XJ سال گذشته تولید پنجاهسالگی خود را جشن گرفت اما حالا خبر رسیده تولید نسل کنونی آن بهزودی خاتمه یافته و XJ حدود یک سال یا بیشتر به مرخصی خواهد رفت. به گزارش اتوکار، آخرین دستگاه از نسل فعلی این سدان لوکس بریتانیایی در تاریخ ۵ جولای از خط تولید خارج خواهد شد.
نسل کنونی XJ که با کد X351 شناخته میشود، در سال ۲۰۱۰ بهعنوان رقیبی برای مرسدس بنز S کلاس، بامو سری ۷ و آئودی A8 به بازار آمد و در حال حاضر یکی از قدیمیترین خودروهایی است که همچنان در بریتانیا تولید و فروخته میشود. البته چهار سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۵ جگوار سدان پرچمدار خود را مورد فیسلیفت قرار داد و با بهروزرسانیهای داخلی و خارجی به بازار عرضه نمود. نسل کنونی XJ طی عمر حدوداً یک دههای خود موفق به فروش بیش از ۷۰ هزار دستگاه در سراسر دنیا شده است اما فروش آن طی سالهای اخیر کاهش چشمگیری داشته است بهگونهای که در سال ۲۰۱۸ تنها ۱۰۹۹ دستگاه از آن در اروپا به فروش رسید و در بازار ایالاتمتحده هم فقط ۱۵۷۹ دستگاه فروش داشته است.
هرچند خداحافظی با این جنتلمن بریتانیایی غمانگیز است اما XJ مدتزمان زیادی از سبد محصولات جگوار غایب نخواهد بود زیرا هماکنون نسل جدید آن در حال توسعه است و خیلی زود یعنی احتمالاً در سال ۲۰۲۰ معرفی خواهد شد. البته طبق گزارشهایی، نسل آیندهٔ XJ موتورهای درونسوز را کنار گذاشته و به خودرویی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد. طبق اطلاعات غیررسمی، XJ جدید به چهار موتور الکتریکی مجهز خواهد بود که هرکدام ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشته و مجموع قدرت خودرو را به ۸۰۰ اسب بخار میرسانند. انرژی موردنیاز این موتورها هم توسط باطریهای ۹۰ یا ۱۰۰ کیلووات ساعتی تأمین میشود. این قوای محرکه، سدان پرچمدار جگوار به یکی از سریعترین خودروهای کلاس خود تبدیل خواهد کرد که خودروهایی مثل تسلا مدل S، پورشه تایکان و آئودی E-Tron GT را به چالش خواهد کشید.
امیر
۱۲ خرداد ۱۳۹۸هروقت اسم جگوار میاد به یاد xj6 سفید رنگ عموم میوفتم
اسطوره ای بود برا خودش
حیف ک اون دوران خیلی زود گذشت و دیگه جذابیتش تکرار نمیشه…
محمد
۱۲ خرداد ۱۳۹۸ریسک بشدت بزرگ روی خودروی دوستداشتنی اما کم فروش
توی کلاس رقابتی سری ۷ و s سری،
باید خودرو از هر نظر عالی باشه
جگوار هم هست
اما موتور الکتریکی هنوز اینقدر عالی واسه “تنها پیشرانه بودن” در این کلاس نیست
یه میلیونر یه ماشین لوکس رو نمیخره واسه اینکه واسه شارژ شدنش، چند ساعت منتظر باشه
.
البته شاید جگوار بیشتر چشمش به اروپاست اما بنظر تصمیم درستی نمیاد تنها قوای الکتریکی
نوید جهرمی
۱۲ خرداد ۱۳۹۸در زمانی که جگوار نیاز به خونه تکونی داره، خوردن به کاهش فروش و کاهش درآمد و برگزیت.
آی پیس که نظر داوران زیادی رو به خودش جلب کرد و جوایز زیادی رو برد. اگر XJ هم به همین قوت معرفی بشه میشه به این خداحافظی کوتاه مدت امیدوار بود.
سعید(تهران)
۱۲ خرداد ۱۳۹۸سال ۲۰۱۴ توی اتوبان استانبول به آنکارا نیمه های شب رانندگی میکردم، ماشینم یه فیات لینا ۲۰۱۰ بود با موتور ۱۲۰۰ سی سی ۹۰ اسبی، خوشبختانه اتوبان هر ۳۰ کیلومتر دوربین داشت که اونم با تابلو بزرگ هشدار میداد، متوسط سرعتم ۱۶۰ بود( بیچاره بیشتر از ۱۷۰ نمیرفت) یه دفه توی آینه دوتا چراغ دیدم که هشدار میداد راهو باز کنم، منم چون سرعتم بالا بود راهنما زدم و آروم فرمونو دادم به راست، اینقدر با من اختلاف سرعت داشت که هنوز لاین یک براش باز نشده رسید بهم! سعی کرد با مانور از راست بره در حالی که منم داشتم لاین عوض میکردم، همسفرم که خواب بود از خواب پرید بیچاره! بهرحال از سمت راست رد شد، تنها چیزی که تونستم تشخیص بدم به xj مدل بالای سفید رنگ، اختلاف سرعتش با من نزدیک ۱۰۰ کیلومتر بود! چسبیده به جاده بدون کم ترین آشفتگی محو شد، البته قبلتر بنز و ب ام و و آئودی از خجالتم درومده بودن ولی اختلاف سرت xj با من خیلی بود، خیلی…
Mercede kaviani
۱۲ خرداد ۱۳۹۸با سلام
نسل جدید XJ مثل اولXJ متحول کننده مدل های سدان های لوکس است
مخصوصا با مقرات الودگی و تولید انبوه باترهای گرافنی پلیمر
همه مدل های اوپایی تا ۲۰۳۰ تبدیل به مدل های الکتریکی میشوند
باتشکر مرسده کاویانی
Peiman56
۱۲ خرداد ۱۳۹۸Xjدهه ۷۰ که تو ایران هم بوده زمان خودش خیلی ابهت داشت.یک سر و گردن بالاتر از رقبای آلمانی بود.فاصله میون بنز کلاس sو رول رویس رو پر کرده بود که به نظرم زیباترین و،جذاب ترین و انگلیسی ترین ماشین زمان خودش بود.کاش یه بار دیگه به اون جایگاه برسه.
مانی
۱۳ خرداد ۱۳۹۸ولی نمیدونم چرا از مرسدس ارزونتر بود و کیفیت مونتاژش کلی پایینتر
مانی
۱۳ خرداد ۱۳۹۸در اوایل دهه 70 میلادی مدل های رده بالای مرسدس اس کلاس
حتی از رلزرویس گرونتر بود و با این حال خواهان زیاد داشت
حمیدرضا
۱۲ خرداد ۱۳۹۸xj با موتور هشت سیلندر 5 لیتری سوپرشارژر هیولایی بوده و هست پیشنهاد می کنم فیلم های شتاب گیری و درایوش رو در یوتوب ببینید صدای عالی و از همه مهم تر شتاب عالی فقط بزرگترین ایرادش اینه یکم نسبت به نمونه های آلمانیش گرون تر هست و البته ازنظر تکنولوژی هم کمی عقب تر دلیلشم میتونه گروه هندی باشه که مالکش هستن شاید با فروشش به یه مجموعه های بزرگ یا حتی یه مجموعه چینی فروشش بهتر بشه مثل ولوو
تویوتا موتورز
۱۲ خرداد ۱۳۹۸یادش بخیر
زمانی که معرفی شد چقدر بی نظیر و مدرن بود
الان رنگ و بوی کهنگی گرفته