شاسی بلندها به یک تجارت سودآور برای سازندگان تبدیل شدهاند. اگرچه جگوار در مقایسه با رقبای موفق آلمانی کمی دیر وارد این بازی شده اما موفقیت شاسیبلند اف پیس باعث شد این برند بریتانیایی با اعتمادبهنفس بیشتری اقدام به ساخت ای پیس جدید بکند.
در مقام مقایسه باید گفت جیپ را همگان با شاسی بلندهای دو دیفرانسیل میشناسند و جدیدترین محصول این شرکت کامپس است که لوکستر از محصولات پیشین این خودروساز بوده و همان خریداران جگوار ای پیس را هدف قرار داده است. در همین کلاس یکی از کارکشتهترین خودروهای آلمانی یعنی فولکسواگن تیگوان نیز حضور دارد.
ما این سه خودرو را با پیشرانههای توربودیزل ارزانتر تست کردهایم و هر سه دارای گیربکس دستی بودهاند. برنده این مصاف باید بهترین ترکیب از طراحی ظاهری، متریال باکیفیت و شاسی راحت و پایدار را ارائه نماید. قوای محرکه نیز باید در عین اینکه قوی است مصرف سوخت بالایی نداشته باشد.
خب با این تفاسیر کدام خودرو پیروز میشود؟ با ما باشید تا پاسخ این سؤال را بدانید.
- جگوار ای پیس
مدل | جگوار ای پیس D150 FWD S |
قیمت (پوند) | ۳۲۶۴۵ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل ۱۴۸ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۸ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶.۲ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۱۴۰ |
خودروی حاضر در تست یکی از ارزانترین محصولات جگوار است اما آیا میتواند بر رقبا پیروز شود؟
علیرغم اینکه ای پیس دیفرانسیل جلو است اما از نافرمانی رنج نمیبرد. این خودرو در ۱۰.۸ ثانیه شتاب میگیرد که سریعتر از کامپس بوده اما در مقایسه با تیگوان قویتر کم میآورد.
وزن بالای این خودرو بهطور سورپرایز کنندهای خود را در شتاب گیریهای بین دندهای نشان میدهد به گونهای که در دنده ششم و سرعتهای میانی بیش از ۳ ثانیه کندتر از جیپ است.
اما در بحث سواری و هندلینگ ای پیس مزیت واضح خود نسبت به کامپس را نشان میدهد. این خودرو خوب بوده و فرمان سنگینتر، چسبندگی عالی و سیستم تعلیق پایدار از جمله شاخصههای آن هستند. این خودرو هنوز هم راحتی و آرامش بهترینهای کلاس را ندارد و تیگوان با استفاده از دامپرهای تطبیقی سفارشی نرمتر از جگوار است اما ای پس بازهم پایداری و آرامش قابل قبولی داشته و تنها در دست اندازهای بزرگ است که سرنشینان را ناراحت میکند.
البته در هنگام عبور از پیچهای تند شاهد تکانهای شدید بدنه خواهید بود که شاید برای رانندگان نگرانکننده باشد. از طرف دیگر رینگهای ۱۹ اینچی آلیاژی و دامپرها در تلاش برای بهبود حرکات سیستم تعلیق هستند که نه تنها نمیتوانند چنین کاری بکنند بلکه اوضاع را بدتر هم میکنند.
نظرات آزمایشکنندگان
گیربکس ۶ سرعته دستی ای پیس به اندازه گیربکس فولکسواگن نرم و روان نیست و تعویضهای آن دلچسب نشان نمیدهد؛ اما گیربکس آن از نظر دقت و درگیر کنندگی راننده بهتر از جیپ میباشد.
- جیپ کامپس
مدل | جیپ کامپس ۲.۰ MultiJet II 140 4WD Limited |
قیمت (پوند) | ۳۱۸۱۰ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل ۱۳۸ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۱.۲ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶.۵ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۱۴۰ |
شاید جیپ در آمریکا برند بزرگی باشد اما در بریتانیا موفقیت چشمگیری نداشته است. البته این برند امیدوار است با عرضه کامپس جدید این وضعیت را تغییر دهد. با بهای مشابه جگوار ای پیس شما میتوانید این خودروی دو دیفرانسیل و گیربکس دستی را بخرید.
مشکلات جیپ یکی دو تا نیست زیرا این خودرو در جاده فاقد حس رضایت جگوار و فولکسواگن از نظر کیفیت سواری میباشد. سیستم تعلیق این خودرو که از رینگهای ۱۹ اینچی استفاده میکند در عبور از دستاندازها و چالهها عملکرد معقولی نشان میدهد اما هنوز هم لرزش داشته و تنظیمات بخش عقب نیز توازن خیلی خوبی ندارند. ریباندهای سیستم تعلیق بد بوده و روی راحتی سرنشینان تأثیر منفی میگذارد.
پیشرانه نیز فاقد شاخصههای رقبا میباشد. اگرچه از نظر قدرت کامپس در رتبه پایین قرار میگیرد اما گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری آن نیز خیلی چشمگیر نیست. بدین ترتیب تستهای پرفورمنس کامپس نیز جالب نبوده و شتاب آن ۱۱.۲ ثانیه میباشد.
البته کامپس در شتاب گیریهای بین دندهای عملکرد بهتری داشته و جگوار را پشت سر میگذارد. این انعطاف پیشرانه مفید بوده زیرا گیربکس دستی آن خیلی جالب نیست.
نظرات آزمایشکنندگان
توانایی آفرود جیپ اصلاً جای سؤالی ندارد. این خودرو بهتر از ای پیس یا تیگوان عمل کرده اما آفرود یک نگرانی ثانویه برای خریداران بوده و فاکتورهای اصلی آنها مواردی همچون مصرف سوخت، کاربردی بودن و کیفیت است.
- فولکسواگن تیگوان
مدل | فولکسواگن تیگوان ۲.۰ TDI 150 4MOTION SEL |
قیمت (پوند) | ۳۲۳۶۰ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل ۱۴۸ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۹.۵ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶.۳ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۱۴۰ |
تیگوان یکی از پیشرفتهترین شاسی بلندهای کلاس خود بوده اما این خودروی ۵ نفره نیازمند چیزی بیشتر از تکنولوژی به منظور چیرگی بر حریفان است.
هرکسی که قبلاً پشت فرمان فولکس گلف یا پاسات نشسته باشد با تیگوان نیز آشنا خواهد بود زیرا این خودرو از پلتفرم MQB استفاده میکند. فرمان خودرو دقیق بوده و توازن وزنی خوبی دارد و بدین ترتیب چسبندگی قابلتوجهی را حس خواهید کرد. این خودرو خونسرد و پایدار احساس شده و درست نقطه مقابل جیپ قرار دارد.
بخشی از این پایداری به خاطر شاسی فولکسواگن است که دارای دامپرهای تطبیقی ۸۱۰ پوندی بوده و این دامپرهای راحتی زیادی را در نرمترین تنظیمات به ارمغان میآورند. حتی بدترین دستاندازها نیز به خوبی جذب شده و اگرچه این موضوع را حس میکنید اما اکسلها همانند جیپ ناهنجاری نشان نمیدهند.
نظرات آزمایشکنندگان
بهترین نکته درباره تیگوان سیستم اطلاعات سرگرمی آن است که بهصورت استاندارد در این نسخه SEL وجود دارد. این سیستم به حدی سرراست است که بهترین استفاده را داراست.
- قضاوت نهایی
رتبه اول: فولکسواگن تیگوان
رتبه اول برای تیگوانی است که بهترین ترکیب موردنیاز برای خانوادهها را ارائه میکند. این خودرو کممصرف و ارزانقیمت بوده و هزینههای مالکیت کمی دارد و همچنین کیفیت ساخت آن بالاتر از رقبا احساس میشود و پرفورمنس آن نیز مناسب است. تیگوان به عنوان خودرویی جادارتر و پیشرفتهتر برنده این مصاف است.
رتبه دوم: جگوار ای پیس
اولین شاسیبلند کوچک جگوار بیشک موفق خواهد شد و این امر به لطف استایل زیبا خواهد بود؛ اما ای پیس بهترین خودرو برای راننده نیست. در مقایسه با فولکسواگن شاهد فقدان پرفورمنس و راحتی هستیم و از طرفی قیمت آن بیشتر از تیگوان است و از نظر کاربردی بودن و کیفیت نیز نمیتواند با این حریف آلمانی برابری کند. هزینههای مالکیت جگوار کم است اما در مقابل فولکس نمیتواند قد علم کند.
رتبه سوم: جیپ کامپس
کامپس نشان داده که میتواند جیپ را به جایگاه بالایی برساند اما هنوز هم با سرعت پیشرفت این کلاس خودرویی نمیتواند برابری کند. نسخه لیمیتد کامپس تجهیزات زیادی داشته اما از نظر کیفیت متریال بکار رفته و سیستم اطلاعات سرگرمی قافیه را به رقبا میبازد. اگرچه قابلیت آفرود جیپ برای افراد زیادی مهم است اما خب به اندازه رقبا آرام یا منعطف نبوده و همچنین کیفیت سواری آن نیز ضعیف است.
منبع: autoexpress
امیر
۳ مرداد ۱۳۹۷تیگوان از جلو چقد پیروزشته یکم ظاهرش مدرن تر میبود عالی میشد
سام
۳ مرداد ۱۳۹۷تیگوان را من از نزدیک دیدم.از نظر فرم ظاهری فاقد زرق و برقی است که در امثال هیوندای توسان دیده می شود و به عبارتی چندان ایرانی پسند نیست.
امیرمحمد
۳ مرداد ۱۳۹۷ظاهرش که خب قدیمی شده یه مقدار ولی هنوزم طراحی زیبا،ساده و دلنشینی داره و میبینیم که تو کلاس خودش حرف اولو میزنه…
مملی مسان
۳ مرداد ۱۳۹۷نکته مهم اینه که جیپ برایه هر سلیقه یه گزبنه داره مثل تریل هاوک که هیچ کدوم از رقباش حتی نزدیکشم نیستن دوم اینکه اطلاعات و سر گرمی آکا نکت یکی از بهترینهایه دنیاست
علیx76
۳ مرداد ۱۳۹۷لو اپشنه با سپر و چراغ ساده
اینی ک تو ایرانه اسپرت تره
رامتین
۴ مرداد ۱۳۹۷نسل جدیدش امسال میاد. ضمنا قراره تیگوان R هم با موتور 400 اسبی ارائه بشه. بیشک طراحیش عالی خواهد شد. همونطور که چهره فولکس T-ROC خیلی بهتر شده.
Kian70
۳ مرداد ۱۳۹۷پدال یه دوئل بین تیگوان و راوفور بذار
CRISTIANO ROLAMBO
۳ مرداد ۱۳۹۷فولکس
جیپ
جگوار
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۳ مرداد ۱۳۹۷تنها راه نجات جگوار لندروور در بالا بردن کیفیت،استفاده از مهندسی ژاپنی و مخصوصا تویوتا و لکسس عزیزیشه!!
کارهایی در کیفیت نهایی خودرو هست که باید انجام بشه و این تنها راه حله و ارزون ترین راه.
..
..
راستی تیزر هایپر جدید مک لارن با اسم رسمی((Speedtail)) منتشر شده ببینید.
https://www.aparat.com/v/aRKeT
مهراب
۴ مرداد ۱۳۹۷انتخاب سوم من تیگوان…
بین جگوار و جیپ هم اگه کلاس بخوای جگوار اگه دوام و افرود بخوای جیپ
که خودم جیپ رو انتخاب میکنم
امیر
۴ مرداد ۱۳۹۷جیپ با ابهت
تیگوان نسبتا لوکس
جگوار اسپرت
کاملا سلیقس ولی جیپ یه چیز دیگس
unas
۴ مرداد ۱۳۹۷فیس جگوار
فنی تیگوان
والسلام
حسین
۴ مرداد ۱۳۹۷واقعا خوشحالم که ماشینی مثل تیگوان وارد ایران شده این ماشین با اختلاف از رقباش بالاتره
امیر.عارف
۹ مرداد ۱۳۹۷چقدر ساده و صمیمی جیپ و داره خراب میکنه