جگوار

تجربه رانندگی با جگوار XE ریمز ادیشن جدید

برندهای خودرویی دوست دارند هر موقع که فرصتش پیش آمد یادی از تاریخچه موتور اسپورت خود بکنند. یادآوری پیروزی‌های گذشته و حال باعث می‌شود یک خودروساز اعتبار بیشتری نزد رقبا پیدا بکند.


امسال ما شاهد خبرسازی مرسدس-ای ام جی با هایپرکار خود بودیم که از پیشرانه‌ی فرمول ۱ برگرفته از خودروی لوئیس همیلتون قهرمان در مسابقات سال ۲۰۱۵ استفاده کرده است. در همین زمان تویوتا اقدام به توسعه یاریس GR کرد. این خودرو نیز در مسابقات رالی جهان حضور داشته و کمک زیادی به پیشبرد اهداف موتور اسپورت تویوتا کرده است.


و حالا نوبت جگوار شده که از خودروی XE ریمز ادیشن رونمایی کند. نام ریمز به یکی از قابل‌توجه‌ترین پیروزی‌های مسابقه‌ای جگوار بازمی‌گردد. اولین بار دی تایپ در مسابقه ۱۲ ساعته ریمز در سال ۱۹۵۴ پیروز شد.


متأسفانه محصول سفارشی جگوار در حد و اندازه‌ی محصولات یاد شده مرسدس یا تویوتا نیست. جگوار سقف XE را با یک صفحه آئرودینامیک کوچک جایگزین نکرده و باله عقب دی تایپ کلاسیک در این خودرو دیده نمی‌شود.


در واقع تغییرات XE ریمز ادیشن نسبت به مدل استاندارد تنها به برخی جزئیات ظاهری مربوط می‌شود. قابل‌توجه تغییر این خودرو اضافه شدن رنگ آبی مسابقه‌ای است که در برخی از انحصاری‌ترین سوپر اسپورت های جگوار در سالیان اخیر مشاهده شده است. رینگ‌های ۱۹ اینچی در این خودرو بکار رفته و سقف، جلوپنجره، فریم شیشه‌های جانبی و آینه‌ها نیز همگی مشکی هستند.


وقتی وارد کابین شوید همین طرح را خواهید دید. تنها چیزی که تیرگی کابین را شکسته چرم صندلی‌ها، پوشش سقف و داشبورد است که از دوخت های متضاد نقره‌ای استفاده می‌کنند. موقعیت راننده در روی صندلی عالی بوده و فرمان نیز تنظیمات زیادی داشته و پر از احساس است.


همانند دیگر مدل‌های XE فیس لیفت شده، یک صفحه لمسی ۱۰ اینچی، پشت آمپرهای دیجیتالی و ترکیبی از دکمه‌های فیزیکی و لمسی برای سیستم تهویه مطبوع وجود دارد که عملکرد بسیار نرم و خوبی دارند.

با این تفاسیر، تغییرات رخ داده در XE ریمز ادیشن واقعاً به روح این خودرو وارد نشده‌اند اما خب از نظر فنی کمبودی وجود ندارد. این خودرو با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی انجینیوم عرضه شده که قدرت ۲۴۷ اسب بخاری و گشتاور ۳۶۵ نیوتون متری دارد. راننده نیروی پیشرانه را از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب فرستاده و می‌تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۵ ثانیه‌ای را ثبت کند. پیشرانه قطعاً حس سرزنده بودن را القا کرده و صدای آن نیز جذاب است. البته صدای تولیدی آن در مقایسه با پیشرانه‌های ۶ سیلندر جگوار آرام تر بوده ولی در بزرگراه‌ها همین خصیصه خوب خواهد بود. میزان آلایندگی و مصرف سوخت جگوار بیشتر از ب ام و 330i بوده و باعث می‌شود مالیات این خودرو بیشتر از رقیب آلمانی باشد. و همچون همیشه، شاسی XE باعث می‌شود این خودرو جزو لذت‌بخش‌ترین خودروها برای سواری باشد. ب ام و سری ۳ قطعاً توازن بهتری دارد و آلفارومئو جیولیا نیز تیزتر است اما جگوار سطحی جذاب از کنترل بدنه و دقت را ارائه می‌کند. فرمان کاملاً سنگین بوده اما با شخصیت خودرو هماهنگ است. این فرمان اگرچه احساس زیادی ندارد اما دقیق است.


مورد دیگر کیفیت سواری خودرو است که کمی سفت تر از آئودی A4 می‌باشد اما هرگز نمی‌توان آن را ناراحت دانست. حتی با وجود رینگ‌های ۱۹ اینچی نیز این خودروی سفارشی سفت و ناآرام حس نمی‌شود. آرامش داخل کابین نیز خیلی خوب بوده و بنابراین در بزرگراه‌ها فضای آرامش بخشی در داخل کابین حکم‌فرما خواهد بود.


اما XE ریمز ادیشن نیز دارای همان مشکلات خاص سایر نسخه‌های استاندارد می‌باشد. بخش عقب خودرو تنگ‌تر از رقبا بوده و فضای بار نیز ۷۰ لیتر کوچک‌تر از حد متوسط این کلاس می‌باشد. همچنین اگر خواهان تا شدن صندلی‌های عقب باشید باید ۴۴۰ پوند بپردازید.


از نظر تجهیزات باید گفت این خودرو تقریباً مشابه تریم R دینامیک S بوده و بنابراین از جمله تجهیزات استاندارد آن می‌توان به چراغ‌های جلوی LED، حسگرهای پارک، دوربین دنده‌عقب، پکیج آب‌وهوای سرد شامل شیشه جلو و فرمان گرم شونده و شوینده چراغ‌های جلو اشاره کرد.


و همانند هر خودروی سفارشی دیگری، کمیاب بودن این خودرو تضمین شده است. جگوار تنها ۲۰۰ دستگاه از ریمز ادیشن تولید خواهد کرد که همگی هم مخصوص بازار بریتانیا هستند. قیمت این خودرو از ۳۸۲۹۵ پوند شروع می‌شود که در مقایسه با سایر نسخه‌های این خودرو بسیار خوب است.


جگوار تاریخچه موتور اسپورت بسیار درخشانی دارد اما ایجاد ارتباط بین خودروی نمادین دی تایپ و یک سدان جمع‌وجور که دارای رنگی جدید است کمی سخت به نظر می‌رسد؛ اما هنوز هم این تغییرات باعث شده‌اند XE یکی از بهترین سدان های چهار درب بازار باشد.

مشخصات جگوار XE P250 ریمز ادیشن

  • قیمت: 38295 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 247 اسب بخار/۳۶۵ نیوتون متر
  • گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 6.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 7.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. میلاد

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    یه 2017 سفید رنگ منطقه رو تو رشت دیدم.اسپویلر داشت و از نزدیک خیلی خیلی خیلی زیبا بود.

  2. Car lover

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (688 ديدگاه)

    38000 تا واقعا خوبه
    تو این دورو زمونه با چهل تا بهت سانتافه میدن

  3. NAVID۰۰۹۸

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (10385 ديدگاه)

    چه کیفینی داره تاچه مانیتور تهویه در برابر مقایسه با رنو تلیسمان و کولئوس که انگاری چینی و فِیک هستند مانیتور لمسیشون .

  4. (Saeed(peugeot

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (324 ديدگاه)

    عاشقشم ….این جگوار و

  5. Farzad

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2561 ديدگاه)

    آبی گرابر و آبی میامی یه طرف رنگ آبی این جگوار هم یه طرف …

  6. Farzad

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2561 ديدگاه)

    خود ماشین یه طرف رنگش یه طرف . عالیه

  7. امیر.عارف

    ۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (871 ديدگاه)

    جگوار اصولا برند قابل احترامیه ولی نمیدونم چرا تو این سالها خیلی حضور پر رنگی تو بازار نداره . یکی از خودروسازهایی هست که میتونه اسپرت بودن و راحتی و تو یک ماشین کنار هم به نمایش بذاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا