در آستانهٔ آغاز نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹، پیروز رقابت خودروی سال ۲۰۱۹ رسماً اعلام شده است. این خودرو جگوار آی پیس است که از بین فینالیستهای رقابت امسال شامل آلپاین A110، سیتروئن C5 ایرکراس، فورد فوکوس، کیا سید، مرسدس بنز A کلاس و پژو ۵۰۸، بهعنوان خودروی سال ۲۰۱۹ اروپا انتخاب شده است. این برای اولین بار است که جگوار توانسته بهعنوان ارزشمند خودروی سال اروپا دست پیدا کند. نحوهٔ این انتخاب اما امسال کمی عجیب و البته جالب بوده است چراکه جگوار آی پیس و آلپاین A110 هردو موفق به کسب ۲۵۰ امتیاز شدهاند که این موضوع انتخاب خودروی برنده را کمی پیچیده کرده است.
بااینحال نهایتاً این جگوار آی پیس بود که بهعنوان پیروز رقابت و خودروی سال ۲۰۱۹ اروپا انتخاب شد چراکه تعداد بیشتری از داوران آنرا در صدر و رتبهٔ اول لیست خود قرار داده بودند. آی پیس ۱۸ رأی اول دریافت کرده درحالیکه این عدد برای آلپاین ۱۶ رأی بوده است. آلپاین بیشترین امتیاز را از داوران آلمانی دریافت نموده بود و البته جالب اینجاست که کیا سید با بالاترین رأی از داوران اسپانیایی تا لحظات آخر و قبل از ثبت رأی خبرنگاران انگلیسی پیشتاز خودروی سال اروپا بود. طبیعتاً جگوار انتخاب برگزیده بریتانیاییها بود در حالی که همین خودرو کمترین امتیاز را از اسپانیاییها کسب نموده بود!
مدیر طراحی جگوار آقای «یان کالوم» دربارهٔ این جایزه گفته است:
چرا وقتی خودروهای الکتریکی برندهٔ چنین جوایزی میشوند، هنوز مردم شگفتزده میشوند؟ این آینده است و بهتر است همه آنرا بپذیرند. آی پیس برای تیم طراحی ما خودرویی شگفتانگیز بود زیرا این یک خودروی جدید منحصربهفرد است که روی پلتفرم منحصربهفردی ساخته شده است. برای من که چهل سال است در این حرفه فعالیت میکنم، آی پیس هیجانانگیزترین خودرویی است که من فرصت کار در طراحی آنرا داشتهام
مدیرعامل جگوار آقای «رالف اسپث» نیز در این رابطه گفته است:
اینکه اولین خودروی الکتریکی ما به اولین پیروزی جگوار در رقابت خودروی سال اروپا تبدیل شده است، به ما احساس غرور زیادی داده است
همانطور که گفته شد، هرچند امتیاز جگوار آی پیس و آلپاین A110 برابر بود اما نهایتاً کوپهٔ فرانسویها در رتبهٔ دوم قرار گرفت. پسازاین نیز کیا سید با ۲۴۷ امتیاز و فورد فوکوس با ۲۳۵ امتیاز نیز رتبههای سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند. سیتروئن C5 ایرکراس و پژو ۵۰۸ به ترتیب در رتبههای پنجم و ششم جای گرفتند و نهایتاً رتبهٔ آخر هم به مرسدس بنز A کلاس رسید. در جدول زیر میتوانید رتبه و امتیاز فینالیستهای رقابت خودروی سال ۲۰۱۹ اروپا را مشاهده کنید.
رتبه | خودرو | امتیاز |
۱ | جگوار آی پیس | ۲۵۰ |
۲ | آلپاین A110 | ۲۵۰ |
۳ | کیا سید | ۲۴۷ |
۴ | فورد فوکوس | ۲۳۵ |
۵ | سیتروئن C5 ایرکراس | ۲۱۰ |
۶ | پژو ۵۰۸ | ۱۹۲ |
۷ | مرسدس بنز A کلاس | ۱۱۶ |
آی پیس به یکی از پرافتخارترین محصولات تاریخ جگوار تبدیل شده است بهگونهای که از زمان معرفی آن تاکنون، ۵۵ جایزهٔ مختلف در سراسر دنیا را از آن خود کرده است که ازجملهٔ یکی از آنها میتوان به خودروی سال بریتانیا اشاره کرد. جگوار با این خودرو به بخش کراساوورهای تمام الکتریکی وارد شده که در آن خودروهایی مثل مرسدس بنز EQC، آئودی E-Tron و تسلا مدل X حضور دارند. این کراساوور بریتانیایی به دو موتور الکتریکی مجهز است که هرکدام روی یک محور نصب شدهاند و مجموعاً ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. باطریهای ۹۰ کیلووات ساعتی این خودرو نیز طبق تخمین EPA با یکبار شارژ کامل انرژی موردنیاز برای پیمودن حدود ۳۸۰ کیلومتر را فراهم میکنند.
овsкиكMас
۱۴ اسفند ۱۳۹۷خیلی هم خوب
آی پیس واقعا فوق العاده هست و همونطور هم که تو متن اومده جوایز زیادی کسب کرد که نشون میده این ماشین خیلی حرفا واس گفتن داره و قطعا بخاطر همین ها فروش بالایی خواهد داشت
توی عکس شاید یکم طراحیش خوب نباشه البته شاید،اما از نزدیک واقعا طراحی شیکی داره
کیا سید هم خیلی عالی عمل کرد و ٣ تا رای اختلاف داشت با ماشین اول و این بنظرم موفقیت بزرگی هست واس سید که از کیفیتش میگه
پویان
۱۴ اسفند ۱۳۹۷خود امریکا فهمیده که عددی نیست برا همین جنگ تجاری راه انداخن=ته .یا میخواد رو ماشینای اروپا تعرفه بالا بذاره
овsкиكMас
۱۴ اسفند ۱۳۹۷تو کشوری که تو اکثر کلاس ها محبوب ترین ماشین هاش خارجی هستن تعرفه نمیشه گذاشت،مگر اینکه دیکتاتوری باشه اون کشور!
پویان
۱۴ اسفند ۱۳۹۷طرف صاف میگه تعرفه 25 خوبه پول زیادی رو وارد خزانه میکنه!!!یعنی علنا میگه باج گیری خوبه .
سروش
۱۴ اسفند ۱۳۹۷نمیخوام ترامپ رو تایید کنم. جدا از مسایل سیاسی به عنوان فرد بی طرفی که نه اروپاییه نه آمریکایی قیمت خودرو ها رو در آمریکا و اروپا مقایسه کنیم میبینیم که همین تعرفه ای که الان ترامپ ازش صحبت می کنه رو سال هاست اروپا داره از آمریکا و ژاپن میگیره. کافیه قیمت ژاپنی ها و آمریکایی ها رو در سایت های فروش اروپایی ببینید. در دنیای امروز که رقابت ها بسیار نزدیکه هم سگمنت های ژاپنی و آمریکایی با اینکه قیمت کارخانه کمتری از اروپایی ها دارن ده تا بیست درصد برای مشتری گران تر تمام میشن. این رقابت ناعادلانه س. تعرفه دو طرف یا باید برابر باشه یا صفر بشه
овsкиكMас
۱۴ اسفند ۱۳۹۷شما که بی طرف نیستی اما بحث تعرفه و این معادلات خیلی گسترده تر از این بچه بازیا هستی که بگن چون اونا ٢٠ درصد گذاشتن امریکا هم باید ٢٠ درصد بزاره وگرنه قهر میکنیم!
همش به تعرفه ختم نمیشه! اگه میشد قطعا رئیس جمهور های قبلی که هم محبوبیت بیشتری بین مردم داشتن هم مثل ترامپ کابینشون اینقدر آشفته نبود که هر روز یه وزیر یا معاون یا رئیس دفتر استعفا بده یا اخراج بشه و با خطر استیضاح و شکایت و افشا گری و فرار مالیاتی و فساد مواجه نبودن، این قضیه تعرفه رو پیش میکشیدن،که نکشیدن
امریکا امتیازاتی داد و گرفت،نمونش قرار داد های تسلیحاتی،نمونه دیگه اجازه زدن پایگاه تو کشورهای اروپایی،قطعا اینا مجانی بدست نمیان و در عوض مسائلی مثل همین اختلاف تعرفه پیش میاد
یکی از مهمترین پایگاه های امریکا تو المانه،خب این کشوری که مفتی این اجازه رو نمیده،قطعا امتیازاتی هم میگیره،اونا هم سیاستمدار هستن
سروش
۱۴ اسفند ۱۳۹۷بچه گانه ترین تحلیلی که میشد ارائه داد این بود که اقتصاد آزاد و خصوصی رو به ۴ تا مسئله امنیتی و پایگاه نظامی ارتباط داد!!! سهامدار حقیقی یک شرکت خصوصی به فکر سود خودشه و نمیاد در ازای پایگاه نظامی از سود شرکت خودش بزنه. مگه ایرانه که نهاد های بالا در اقتصاد دست داشته باشن؟ چه بسا اونجا نهاد های پایین در تصمیم گیری بیشتر ایفای نقش میکنن
ADAK
۱۴ اسفند ۱۳۹۷لطفا قیمه ها را در ماست ها نریزان !!!
چی میگی عمو …
OMID
۱۴ اسفند ۱۳۹۷همین کشوری که عددی نیست داره اینجارو له میکنه اروپایی ها هم هیچ کاری نمیتونن بکنن یا لاقل نمیخوان که بکنن
Amir Machine
۱۴ اسفند ۱۳۹۷نمردیم و معنی اکثر کلاسها رو فهمیدیم!
پرفروشترین پیکاپ فول سایز: فورد سری F، شورلت سیلورادو، دوج رم (با وجود رقبایی مثل تویوتا تاندرا و نیسان تایتان)
پرفروشترین SUV فول سایز: شورلت تاهو و سابربن (با وجود رقبایی مثل تویوتا سکویا و نیسان آرمادا)
پرفروشترین کراساوور فول سایز: فورد اکسپلورر و شورلت تراورز (با وجود رقبای متنوع ژاپنی)
پرفروشترین SUV فول سایز لوکس: کادیلاک اسکالید
پرفروشترین سدان فول سایز لوکس: کادیلاک XTS (با وجود رقبای بسیار قدرتمندی مثل مرسدس S کلاس، آئودی A8، بامو سری 7 و لکسس LS)
پرفروشترین کراساوور سابکامپکت: بیوک انکور، شورلت ترکس، جیپ رنگید
پرفروشترین شاسیبلند میان سایز: فورد اج و جیپ گرند چروکی
پرفروشترین سدان فول سایز: دوج چارجر، شورلت ایمپالا، کرایسلر 300
پرفروشترین کوپۀ اسپرت: فورد موستانگ، شورلت کامارو، دوج چلنجر (با وجود رقبای متعدد ژاپنی و آلمانی)
پرفروشترین ماشین الکتریکی: تسلا مدل 3 (با وجود رقبایی مثل نیسان لیف و بامو i3)
و نهایتاً پرفروشترین خودروساز بازار آمریکا جنرال موتورز با 2.9 میلیون دستگاه و رتبۀ دوم فورد با 2.5 میلیون دستگاه
تازه خوبه همین چند وقت پیش هم لیست پرفروشترین ماشینهای بازار آمریکا منتشر شده که نصفشون آمریکایی بودن!
حسن
۱۴ اسفند ۱۳۹۷امیر جان
این بنده خدا نه اونکه خودروسازان مورد علاقش که کره ای ها هستن تو هیچ کلاسی پرفروش نبودن داره مثل همیشه از خودش یه چیز میگه تا اروم بشه
مثل همون قضیه که گفت سانتافه شده ماشین سال 2018
یا اون سری که گفت جنسیس انبارهاش خالی شده از بس که مشتری داشته خخخخخخ
امار فروش ماشینهای بازار امریکا در 2018 رو همه دیدن که چه خبره ولی این بنده خدا نمیتونه تحمل کنه دیگه چه میشه کرد
حسن
۱۴ اسفند ۱۳۹۷اینم هم تقدیم به ارمان
https://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/%D9%BE%D8%B1%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D8%B3%DB%8C%E2%80%8C%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-2018/
https://www.pedal.ir/magazine/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86%DB%8C-%D9%88-%DA%A9%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7/
https://www.pedal.ir/magazine/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7/
Saman
۱۴ اسفند ۱۳۹۷جناب حسن این فرد هبچ علاقه ای به ماشینهای کره ای ندارد و عشق ماشینهای آلمانی هستش ولی چون طاقت نقد خودروهای آلمانی را ندارد در قالب یک دوستدار خودروهای کره ای ظاهر می شود و به خودروهای بی نظیر امریکائی حمله ور میشود و در پروفایل دیگرش بنام ahmad هم خودش را دوستدار خودروهای فرانسوی نشان میدهد ولی بارها خودش را لو داده که شدیدن فولکس واگنی هست ودر این قالب هم به خودروهای امریکن حمله ور میشود و اسباب خنده هست
(saeed(peugeot
۱۴ اسفند ۱۳۹۷با سلام
واقعا این جگوار عالیه و لیاقتش بود به این عنوان برسه.
و خیلی خوشحالم که 2 تا از فینالیست ها از گروه PSA بودن و آلپاین که فوق العاده بوده
Amir Machine
۱۴ اسفند ۱۳۹۷آلپاین با اینکه مدتی طولانی فعالیت نمیکرد و تازه برگشته اما تو همین مدت کوتاه واقعاً عالی عمل کرده
خیلی حرفه یه ماشین کوپۀ اسپرت موتور وسط نهچندان کاربردی بتونه امتیاز بیشتری از سدانها و هاچبکها کسب کنه و حتی امتیازش با ماشین برنده یکسان باشه
چقدر زور داشته برا آلپاین که با وجود امتیاز مساوی و صرفاً بخاطر دو رای اول کمتر، عنوان خودروی سال 2019 رو به جگوار واگذار کرد
البته A110 بعنوان ماشین عملکردی سال تاپ گیر هم انتخاب شد
iman
۱۴ اسفند ۱۳۹۷حق مرسدس نبود ک اخر بشه
مانی
۱۵ اسفند ۱۳۹۷جالبه داورهای آلمانی به ماشین فرانسوی رأی دادن
داورهای اسپانیایی به ماشین کره یی بیشترین امتیاز رو دادن
و به ماشین انگلیسی کمترین امتیاز رو
بعد داورهای انگلیسی حمله کردن به ماشین انگلیسی بیشترین امتیازها رو دادن
و احتمالا به بقیه هم یه چیزی در حد صفر دادن
مجلات و برنامههاشون هم یه خورده اینجوریه
به نظر میاد حق آلپاین بود که اول بشه