تا پیشازاین قویترین عضو خانوادهٔ جگوار F-Pace مدل S بود که از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 سوپرشارژ با ۳۸۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند و میتواند ظرف ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما برای کسانی که خواهان نمونهٔ حتی قدرتمندتری از F-Pace S هستند، جگوار در نمایشگاه نیویورک امسال قدرتمندترین عضو خانوادهٔ این کراساوور کامپکت را با نام F-Pace SVR معرفی کرده است.
این کراساوور اسپرت به همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژی مجهز شده که در سایر محصولات عملکرد بالای گروه جگوار-لندروور مثل جگوار F تایپ SVR و رنجروور اسپرت SVR هم بکار رفته است. این موتور در F-Pace SVR قدرتی معادل ۵۵۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۶۸۰ نیوتن متر تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد به هر چهارچرخ میرسد و ماشین را قادر میسازد ظرف تنها ۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد درحالیکه توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر در ساعت را هم برای آن فراهم میکند.
اما تنها برتری F-Pace SVR نسبت به F-Pace S برخورداری از ۱۷۰ اسب بخار قدرت بیشتر نیست چراکه جگوار اصلاحات دیگری را هم در این کراساوور عملکرد بالا انجام داده است. یکی از این اصلاحات تجهیز خودرو به یک دیفرانسیل الکترونیکی فعال است. همچنین جگوار یک سیستم اگزوز فعال با سوپاپ متغیر را هم برای این ماشین در نظر گرفته که زیبایی سمفونی پیشرانهٔ V8 را دوچندان میکند. علاوه بر این، این سیستم اگزوز ۶.۶ کیلوگرم سبکتر از اگزوز استاندارد F-Pace سبکتر هم هست.
این در حالی است که تعلیق خودرو هم سفتتر شده که ثبات آنرا در پیچها بیشتر میکند. در F-Pace SVR کمکفنرهای جلو و عقب به ترتیب ۳۰ و ۱۰ درصد سفتتر شدهاند که موجب کاهش ۵ درصدی بادی رول یا حرکت گهوارهای ماشین میشود. علاوه بر این موارد، جگوار سامانهٔ چهارچرخ محرک F-Pace را هم بهینه کرده و سیستم فرمان برقی را هم برای آن در نظر گرفته است. سازندهٔ بریتانیایی به فکر مهار کردن این پلنگ عصبانی هم بوده و آنرا به دیسکهای ترمز ۳۹۵ میلیمتری در جلو و ۳۹۶ میلیمتری در عقب مجهز کرده است.
اما بخش خودروهای ویژهٔ جگوار-لندروور یعنی SVR علاوه بر ارتقاءهای فنی، دستی به ظاهر F-Pace SVR هم کشیده است بهگونهای که ورودیهای هوای سپر جلو بسیار بزرگتر شدهاند تا هوای موردنیاز پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ تأمین گردد درحالیکه به لطف تعبیهٔ ورودیهای هوای جانبی بزرگتر، فشار در داخل گلگیرها کاهش میابد. علاوه بر این، برای F-Pace SVR کاپوتی منحصربهفرد با دو ورودی هوا هم در نظر گرفته شده و ارتفاع خودرو نیز کاهش پیدا کرده است. از ویژگیهای برجستهٔ بخش عقبی این ماشین نیز میتوان به اسپویلر روی سقف و چهار سر اگزوز اشاره کرد.
برای این کراساوور اسپرت همچنین مجموعهای از رینگهای آلیاژی سبکوزن ارائه شده که از نوع ۲۱ اینچی یا بهصورت سفارشی ۲۲ اینچی هستند. این رینگهای جدید علاوه بر اینکه عرض بیشتری دارند، سبکتر هم هستند بهنحویکه نمونههای ۲۲ اینچی در ۲.۴ کیلوگرم و در عقب ۱.۷ کیلوگرم وزن کمتری دارند. همچنین این رینگها بهگونهای طراحی شدهاند که جریان هوای بیشتری را به دیسکهای ترمز برسانند.
در داخل F-Pace SVR نیز در جلو صندلیهای عملکردی ارائه شده که حمایت بیشتری را از بدن به عمل میآورند و نشان SVR هم بهصورت برجسته روی پشتسری آنها نقش بسته است. همچنین در طراحی صندلیهای عقب نیز از طرح صندلیهای جلو تقلید شده است. دیگر ویژگیهای داخلی منحصربهفرد F-Pace SVR هم شامل انتخابگر دندهٔ اسپرت در کنسول میانی، نشان SVR روی غربیلک فرمان و پدالهای تعویض دندهٔ آلومینیومی پشت غربیلک فرمان میشود.
اما حتی با وجود چنین عملکرد بالایی، F-Pace SVR همچنان کارایی و قابلیت استفادهٔ داخلی نسخهٔ استاندارد خود را حفظ کرده است بهنحویکه بهعنوانمثال همچنان در پشت ردیف دوم صندلیها فضای باری معادل ۹۵۰ لیتر وجود دارد. ازجمله ویژگیهای تکنولوژیک این کراساوور اسپرت بریتانیایی نیز میتوان به اینترنت وای فای با امکان اتصال حداکثر هشت دستگاه، نمایشگر ۱۰ اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Touch Pro و یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی HD استاندارد برای صفحه آمپر اشاره کرد.
چنین کراساوور اسپرت و قدرتمندی مطمئناً قیمت بالایی هم دارد بهنحویکه طبق اعلام جگوار قیمت پایهٔ آن در بریتانیا از ۷۴ هزار پوند و در ایالاتمتحده از ۸۰ هزار دلار آغاز میشود. البته تنها جگوار F-Pace SVR با چنین قیمت بالایی به بازار عرضه نمیشود چراکه مثلاً یکی از رقبای اصلی این خودرو یعنی آلفارومئو استلویو کوادروفولیو با ۵۰۵ اسب بخار قدرت نیز بیش از هزار دلار گرانتر از F-Pace SVR است. درهرحال، این پلنگ عصبانی بریتانیایی از اواخر بهار امسال راهی نمایندگیهای فروش خواهد شد درحالیکه جگوار برای آن گارانتی پنجساله یا ۶۰ هزار مایلی (۹۶.۵ هزار کیلومتری) را در نظر گرفته است.
T.H.M
۱۵ فروردین ۱۳۹۷یکی از زیباترین کراس اوورهای دنیا. پارسال هم به عنوان برترین طراحی سال انتخاب شد. به شخصه از چراغای عقبش خیلی خوشم میاد و به نظرم یکی از نقاط قوت طراحی همه محصولات جگوار همین چراغای عقب منحصر به فردشه.
Reza.M
۱۵ فروردین ۱۳۹۷دیگه یدونه v8 دارن رو هر محصولی که پیدا می کنن میزارن میگن svr
KING 918
۱۵ فروردین ۱۳۹۷بسیار عالی …….
فقط شیشه عقبش خیلی کوچیکه
Rezalp
۱۵ فروردین ۱۳۹۷کسی که میخواد یه شاسی بلند لوکس خونوادگی سوار شه
سرعت و قدرت واسش اهمیتی نداره اونی که مهمه امکانات خودرو هستش
همون مدل معمولی F-PACE خودش بهتر بود، اینا اضافه کاریه
حمید ع
۱۵ فروردین ۱۳۹۷این حرفا چیه که خریدار suv لوکس یا کراس اوور لوکس به قدرت و سرعت اهمیت نمیده!!!
شما ببینین اکثر این تیپ ماشینها با قویترین موتور عرضه شده براشون خریداری میشن.برای مثال بنتلی بنتایگا یا پورش کاین یا سری x بیمر یا خانواده G مرسدس و محصول آلفا رومئو تو این کلاس یا حتی محصولات کادیلاک و لینکلن .بنظرت چرا تو بعضی بازارها لندکروز فقط با موتور V8 عرضه میشه؟اتفاقا کسی که برای خرید یه شاسی بلند ۷۰۰۰۰ یا بیشتر خرج میکنه میخواد از هر لحاظ از مثلا یه کیا اسپورتیج خیلی سرتر باشه..
Elemento
۱۵ فروردین ۱۳۹۷چقدر زیباست آدم فکر میکنه طراحیش هرگز قدیمی نمیشه … از لحاظ موتوری هم این 8 سیلتذر سوپرشارژ بی نظیره.
واقعا ایرادی نمیشه در این ماشین پیدا کرد
akrh78
۱۵ فروردین ۱۳۹۷اسپویلر عقب چه ظریفه
گوگولی مگولی
ایمان
۱۵ فروردین ۱۳۹۷از هر لحاظ بی نظیره رنگ آبی هم خیلی بهش میاد
آلفا رومئو و مازراتی هم رقیب ترسناکی پیدا کردن
fara2001
۱۵ فروردین ۱۳۹۷بد جور جذاب شده خشونت عجیبی تو چشاشه آدم بد جور ازش میترسه
M3csl
۱۵ فروردین ۱۳۹۷پدال عزیز،،
اگه اشتباه نکنم گارانتی پنج ساله معدل صد هزار
کیلومتره ک ب اشتباه زدین ده هزار تا،،
لطفا اصلاح کنید.
javad
۱۵ فروردین ۱۳۹۷عالی شده، همه چی باهم هماهنگی دارن
ممد
۷ آذر ۱۳۹۸کاش یکی از این ماشینا داشتم