جگوار به تازگی از محصول جدید خود یعنی شاسیبلند کامپکت E-Pace رونمایی کرده است. این خودرو اندکی ارزانتر و کوچکتر از F-Pace میباشد. اگر در انتخاب بین این دو خودرو مردد ماندهاید، نوشتهی پیش رو را مطالعه بفرمایید تا بتوانید انتخاب درستتری داشته باشید.
- قیمت
با توجه به اینکه دو خودرو از دو کلاس متفاوت با یکدیگر مقایسه میشوند بنابراین جای تعجبی ندارد که تفاوتهای قیمتی قابلتوجهی وجود خواهد داشت. بهای مدل پایه E-Pace از ۲۸۵۰۰ پوند آغاز شده و به پیشرانه دیزلی ۱۵۰ اسبی، گیربکس ۶ سرعته دستی و طراحی دیفرانسیل جلو مجهز است. از طرف دیگر مدل بزرگتر F-Pace بهای آغازین ۳۴۷۳۰ پوندی داشته و از پیشرانه دیزلی ۱۶۳ اسبی، گیربکس ۶ سرعته دستی و طراحی دیفرانسیل عقب بهره میبرد.
مقایسه مدلهای میانی و فول این دو مشخص میسازد که اختلاف بهای بین ۵ تا ۷ هزار پوندی وجود دارد. با پرداخت پول بیشتر میتوان تجهیزات بیشتری را برای E-Pace سفارش داد که عبارتاند از پیشرانههای قدرتمندتر، سیستم چهارچرخ محرک و پکیجهای استایل اسپورت تر. خب اینجا به دو راهی تکنولوژی و تجهیزات بیشتر یا مدل بزرگتر اما کم تجهیزات تر F-Pace خواهید رسید.
- استایل و طراحی
در نگاه اول شاید E-Pace را به عنوان یک F-Pace کوچکتر در نظر بگیرید اما اگر نگاهی دقیقتر داشته باشد تفاوتهای واضحتر دو خودرو خود را نشان میدهند. واضحترین تفاوت، چراغهای جلویی هستند که در E-Pace بزرگتر بوده و بهطرف کاپوت کشیده شدهاند. جلوپنجره جگوار در این خودرو پهنتر بوده و برآمدگی گیرای وسط کاپوت را نشان میدهد. هر دو خودرو چراغهای ترمز مشابهی داشته اگرچه که عناصر LED در چراغهای برادر کوچکتر خود را نشان میدهند.
در پروفایل جانبی، E-Pace خطوط طراحی قویتری داشته است. خط شناور شروع شده از چراغهای جلو در بالای چرخ عقب قوسی چشمگیر را به خود گرفته و در کل طراحی گیراتری دارد. خط سقف F-Pace برای هماهنگی با کابین بزرگتر طویلتر کار شده درحالیکه سقف برادر کوچکتر منحنیتر است. E-Pace همچنین ارتفاع سواری پایینتری دارد.
- کابین
کابین هر دو خودرو متمایزتر هستند. کاکپیت E-Pace بسیار تحت تأثیر طراحی برادر بزرگتر از خود بوده و آن را میتوان در کنسول مرکزی و نشاندهندهها و دربها دید. سیستم اطلاعات سرگرمی جگوار بهصورت استاندارد در E-Pace بکار رفته و از صفحه لمسی ۱۰ اینچی استفاده میکند. زیر صفحهنمایش شاهد دکمههای فیزیکی کنترل کننده سیستم تهویه مطبوع هستیم که بنا به گفته شرکت از لنزهای دوربین کلاسیک الهام گرفتهاند. همچنین با پرداخت پول بیشتر میتوان بجای نشاندهندههای سنتی از صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی لذت برد.
کابین F-Pace شباهت بیشتری به سدان های XE و XF نشان میدهد. کنسول مرکزی این خودرو جدایی بیشتری از کاکپیت راننده داشته و نسخهای قدیمیتر و کوچکتر از سیستم اطلاعات سرگرمی جگوار در آن بکار رفته است. دیگر تفاوت فاحش این دو خودرو به نوع اهرم تعویض دنده مربوط میشود. F-Pace به عنوان خودرویی بزرگتر فضای کابین بیشتری داشته و صندوق ۶۵۰ لیتری آن نیز بزرگتر از صندوق ۵۷۷ لیتری E-Pace میباشد.
- رانندگی
جگوار به ارائه خودروهای اسپورت مشهور است بنابراین تلاشهای سختی برای اطمینان از اینکه E-Pace همین اعتبار را حفظ خواهد کرد داشته است. بسیاری از قطعات بدنه و سیستم تعلیق از آلومینیوم ساخته شده که سبکتر از فولاد است بنابراین ساختار آن مستحکمتر است. مدلهای مجهز به سیستم چهارچرخ محرک دارای کامپیوترهایی به منظور شیفت کردن قدرت پیشرانه برای ایجاد حداکثر چسبندگی هستند. نسخههای فول نیز دارای توزیع کننده قدرت بین چرخهای عقب هستند تا خودرو در سر پیچها فرزتر احساس شود.
F-Pace بزرگتر و سنگینتر است اما هنوز هم تجربه رانندگی اسپورتی را عرضه میکند. این خودرو بر پایه پلتفرم بکار رفته در سدان های XE و XF ساخته شده بنابراین دیفرانسیل عقب است. F-Pace استایل هندلینگ مبتنی بر طراحی دیفرانسیل عقب داشته اما E-Pace کوچکتر و هاچبک مانند احساس میشود. هر دو خودرو را میتوان با کنترل تمام سطوح سفارش داد که به عنوان کروز کنترل کم سرعت در زمان آفرود یا عبور از سطوح لغزنده عمل میکند.
- پیشرانهها
E-Pace کوچکتر در حال حاضر تنها از پیشرانههای ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی و دیزلی استفاده میکند. مدلهای پایه دارای پیشرانه دیزلی ۱۵۰ اسبی متصل به گیربکس ۶ سرعته دستی هستند. این پیشرانه با خروجیهای ۱۸۰ و ۲۴۰ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک نیز عرضه میشود. نسخههای بنزینی با خروجیهای ۲۵۰ یا ۳۰۰ اسب بخار همگی دارای گیربکس اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک هستند و سریعترین آنها شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۴ ثانیهای دارد.
مدلهای پایه F-Pace از پیشرانه ۲ لیتری دیزلی با قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده کرده و دیفرانسیل عقب هستند. مصرف سوخت این خودرو اندکی بیشتر است. همین پیشرانه با قدرت ۱۸۰ و ۲۴۰ اسب بخار نیز قابل سفارش است اما پیشرانه دیزلی ۶ سیلندر ۳ لیتری بالاتر از همه قرار داشته و قدرت ۳۰۰ اسبی دارد. همان پیشرانه بنزینی با قدرت ۲۵۰ یا ۳۰۰ اسب بخار در این خودرو نیز قابل سفارش بوده اما شما میتوانید پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری سوپرشارژردار بنزینی مدل F-Type را نیز با خروجی گیرای ۳۸۰ اسبی به دست آورید.
- قضاوت نهایی
در نهایت برای انتخاب شاسی بلندهای جگوار احتمالاً بودجه شما تعیینکننده خواهد بود. اگر مبلغ پرداختی خیلی فراتر از ۳۰ هزار پوند نمیرود، E-Pace انتخابی فوقالعاده است زیرا تجربه رانندگی درگیر کننده، ظاهری شیک و کاربرد برجستهای را عرضه میکند. حتی میتوانید با پرداخت مبلغی بیشتر و نزدیکتر به F-Pace، پیشرانهای قدرتمندتر و تجهیزات زیادی را در E-Pace به دست آورید.
ACR VIPER
۳۱ تیر ۱۳۹۶ای پیس
باس تو سگمنت ایکس تری باشه
واقعا خیلی بدم میاد که اینا تو نسخه های پایه سیستم تک دف جلو رو ارائه میدن
فقط انگلستان
۳۱ تیر ۱۳۹۶در مورد جگوار چند مورد رو میگم
1- مهندسان جگوار برای اطمینان از مدل XF در سرما اون رو به مدت 12 ساعت در یک فریزر در دمای منفی 40 درجه فارنهایت قرار دادن بعد از بیرون آوردن با کوچکترین مشکل روشن شد
2- برای مدل XE از چرم گاوهای اسکاتلندی آنگوس یعنی گاوهایی که هرگز باردارنشده اند استفاده می کنن هر چه به سمت شمال اروپا برید آفات کمتری مانند پشه وجود داره که به چرم آسیب می رسونن این گاوها در مناطق بدون سیم خاردار نگهداری می شن و اگر در زمستان هوا سرد باشه گاو ها در داخل خانه ها زندگی می کنن
3-چرم شکم و گردن گاو برای سقف و درها به کار می رن چون فوق العاده نرم هستن چرم روی ستون فقرات سخت تره بنابراین برای صندلی ها به کار میره
4- در داخل کابین جگوار هیچ گونه برجستگی و لبه تیزی وجود نداره و در موقع تصادف کابین بسیار ایمن هستش
5- برای تولید XJR بیش از 43000 طرح گلی ساخته شد
akrh78
۳۱ تیر ۱۳۹۶جالب بود جاهای دیگه هم دیدم که از این اطلاعات ها میزارید شما انگلیسی باز ها
خیلی خوبه که از عشقتون اینقدر اطلاعات که کمتر کسی میدونه دارید
عالی بود
فرشاد
۳۱ تیر ۱۳۹۶F-Pace از همه نظر بهتر، گیراتره و با ابهتتره، مخصوص نمای جلوش، اما از نظر طراحی کابین، هر دو زیبا هستن.
charger
۳۱ تیر ۱۳۹۶دوتاشون عشقن
جواد
۳۱ تیر ۱۳۹۶اف پیس یه چیز دیگس
akrh78
۳۱ تیر ۱۳۹۶موافقم طراحی جلو اف-پیس دیوانه وار با ابهته
نت
۳۱ تیر ۱۳۹۶f-paceزیباتر و کشیده تر و بزرگتر هست و داشبورد و ال سی دی زیباتری داره و از همه مهمتر چراغ جلوش قشنگه ولی e-pace کوچیک هست و نمیشه بهش بگی کراس اور و چراغ جلو زشتی داره و داشبورد و ال سی دی و دیوار کنار دنده زشتی داره
ایلیا
۳۱ تیر ۱۳۹۶خودرو رو باید بدی انگلیسیا طراحی کنن آلمانیا مهندسیشو انجام بدن و آمریکاییا بفروشن
انصافا طراحی انگلیسیا نقص نداره شاهکار هنری خلق می کنن
Amir Schumacher
۳۱ تیر ۱۳۹۶.
چرا امریکایی ها بفروشن ؟؟؟!! ????????
اتفاقا باید بدی چینی ها بفروشن.
چینی واقعا این چند ساله در زمینه ی تجارت عالی بودن. 100 برابر بهتر از امریکایی ها.
ایلیا
۱ مرداد ۱۳۹۶از این نظر گفتم آمریکاییا بفروشن چون معمولا قیمت تمام شده ی ماشیناشون پایینه به نسبت عملکرد و به ارزان فروشی مشهورن، البته در مورد دلایل ارزان فروش بودن آمریکا ی مقاله رو کامنت کردی که البته تا حدودی هم درست بود،،، ولی به هرحال ماشیناشون به گرون بودن مشهور نیستن
Amir schumacher
۱ مرداد ۱۳۹۶.
از این نظر بهش فکر نکرده بودم.
.
خوش گفتی … .
Amir Schumacher
۳۱ تیر ۱۳۹۶معلومه F pace .
این شاسی بلند های فسقلی با خودشون درگیرن. نه شاسی بلندن نه سواری !
شاسی بلند میدسایزش خوبه !?
Omid622
۳۱ تیر ۱۳۹۶شما یه لحظه خودتونو توی E.pace
۳۰۰ اسلی تصور کنید بعد برید حالشو ببرید
ali a
۳۱ تیر ۱۳۹۶جفتشون طراحی خیلی زیبا و اسپرتی دارن… بحث انتخاب هم ملاک هزینه و سلیقه مطرحه..رقبا هم که خیلی قوی هستن..
fara2001
۲ مرداد ۱۳۹۶مگر میشه آدم f pace ببینه عاشقش نشه اصلا با هیچ شاسی بلندی قابل قیاس نیست این لامصب.
چشاش خیلی خوف داره