جگوارلندروور-رنجروور

جگوار-لندروور: تولید شاسی‌بلندهای الکتریکی چندان منطقی نیست

جگوار لندروور به دنبال استفاده از قوای محرکه الکتریکی شده بوده اما به نظر می‌رسد این خودروساز تعهد کاملی به تولید خودروهای تمام الکتریکی ندارد.

جگوار آی پیس
اگرچه جگوار لندروور قبلاً خودروی آی پیس را معرفی کرده و در حال کار روی XJ الکتریکی می‌باشد اما خبری از تولید نسخه‌ی تمام الکتریکی لندروور نخواهد بود و یکی از مقامات این شرکت هم می‌گوید تولید چنین خودرویی چندان منطقی نیست.

رنجروور P400e پلاگین‌هیبرید
مدیر مهندسی جگوار لندروور گفته است:

هرچه خودرو بزرگ‌تر باشد چالش‌های آئرودینامیکی آن نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

نیک راجرز این‌گونه توضیح می‌دهد:

اگر مواظب نباشید باید باتری‌های بزرگ‌تری را استفاده کنید که خودرو را به حدی سنگین می‌کند که روی برد الکتریکی خودرو تأثیر زیادی می‌گذارد.

این موضوعی جالب است اما خب چنین دلایلی باعث نشده که شرکت‌های دیگر از کار روی کراس اوورها و شاسی بلندهای الکتریکی دست بکشند. جدای از آی پیس یاد شده، خودروهای تسلا مدل X، آئودی E-Tron و مرسدس EQC چند نمونه از قدبلندهای الکتریکی هستند و دیگر شرکت‌ها نیز می‌خواهند خودروهایی همچون بولینگر B1، ریویان R1S و کراس اوور الهام گرفته از فورد موستانگ را تولید نمایند.


اگرچه راجرز می‌گوید قوای محرکه‌ی الکتریکی برای شاسی بلندها و کراس اوورهای بزرگ ایده آل نیستند اما او گفته سیستم‌های سلول سوختی می‌تواند ارزش فکر کردن را داشته باشد. البته این قوای محرکه هم مشکلات خاص خود را دارند.


از جمله مشکلات سیستم‌های سلول سوختی می‌توان به نبود زیرساخت‌ها و آلایندگی‌های مربوط به تولید هیدروژن اعلام کرد. البته این آخری را می‌توان با استفاده از انرژی تجدید پذیر رفع کرد اما نبود جایگاه‌های سوخت‌گیری یکی از پاشنه آشیل‌های قوای محرکه‌ی هیدروژنی است.


راجرز اما می‌گوید هیدروژن علیرغم این مشکلات یک‌ راه‌حل خیال‌انگیز بوده و خودروهای سلول سوختی زمان سوخت‌گیری سریعی دارند. هنوز مشخص نیست که آیا جگوار لندروور به دنبال قوای محرکه‌ی هیدروژنی خواهد بود یا خیر اما اتونیوز اروپا می‌گوید این شرکت اوایل سال جاری مدیر جدیدی را برای توسعه‌ی چنین تکنولوژی‌ای گمارده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. نمونه

    ۱۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    nio es8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا