جگوار لندروور به دنبال استفاده از قوای محرکه الکتریکی شده بوده اما به نظر میرسد این خودروساز تعهد کاملی به تولید خودروهای تمام الکتریکی ندارد.
اگرچه جگوار لندروور قبلاً خودروی آی پیس را معرفی کرده و در حال کار روی XJ الکتریکی میباشد اما خبری از تولید نسخهی تمام الکتریکی لندروور نخواهد بود و یکی از مقامات این شرکت هم میگوید تولید چنین خودرویی چندان منطقی نیست.
مدیر مهندسی جگوار لندروور گفته است:
هرچه خودرو بزرگتر باشد چالشهای آئرودینامیکی آن نیز بزرگتر خواهد بود.
نیک راجرز اینگونه توضیح میدهد:
اگر مواظب نباشید باید باتریهای بزرگتری را استفاده کنید که خودرو را به حدی سنگین میکند که روی برد الکتریکی خودرو تأثیر زیادی میگذارد.
این موضوعی جالب است اما خب چنین دلایلی باعث نشده که شرکتهای دیگر از کار روی کراس اوورها و شاسی بلندهای الکتریکی دست بکشند. جدای از آی پیس یاد شده، خودروهای تسلا مدل X، آئودی E-Tron و مرسدس EQC چند نمونه از قدبلندهای الکتریکی هستند و دیگر شرکتها نیز میخواهند خودروهایی همچون بولینگر B1، ریویان R1S و کراس اوور الهام گرفته از فورد موستانگ را تولید نمایند.
اگرچه راجرز میگوید قوای محرکهی الکتریکی برای شاسی بلندها و کراس اوورهای بزرگ ایده آل نیستند اما او گفته سیستمهای سلول سوختی میتواند ارزش فکر کردن را داشته باشد. البته این قوای محرکه هم مشکلات خاص خود را دارند.
از جمله مشکلات سیستمهای سلول سوختی میتوان به نبود زیرساختها و آلایندگیهای مربوط به تولید هیدروژن اعلام کرد. البته این آخری را میتوان با استفاده از انرژی تجدید پذیر رفع کرد اما نبود جایگاههای سوختگیری یکی از پاشنه آشیلهای قوای محرکهی هیدروژنی است.
راجرز اما میگوید هیدروژن علیرغم این مشکلات یک راهحل خیالانگیز بوده و خودروهای سلول سوختی زمان سوختگیری سریعی دارند. هنوز مشخص نیست که آیا جگوار لندروور به دنبال قوای محرکهی هیدروژنی خواهد بود یا خیر اما اتونیوز اروپا میگوید این شرکت اوایل سال جاری مدیر جدیدی را برای توسعهی چنین تکنولوژیای گمارده است.
نمونه
۱۲ مهر ۱۳۹۸nio es8