جگوار

معرفی F تایپ ZP ادیشن، پایان‌بخش دوران کوپه‌های بنزینی جگوار

جگوار با معرفی نسخهٔ ویژه‌ای از F تایپ با نام ZP ادیشن، پایان دوران کوپه‌های بنزینی خود را اعلام کرده است. از این نسخه تنها ۱۵۰ دستگاه ساخته می‌شود.

زمانی که جگوار F تایپ در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد این آخرین کوپهٔ بنزینی جگوار باشد اما متأسفانه پایان یک دورهٔ مهم در تاریخ این برند بریتانیایی فرارسیده است. بدین منظور، جگوار نسخهٔ ویژه‌ای از F تایپ را با نام ZP ادیشن و با یک موتور V8 سوپرشارژ زیر کاپوت به‌عنوان آخرین کوپهٔ بنزینی خود پیش از انقلاب الکتریکی معرفی کرده است. این صرفاً یک پکیج ظاهری برای F تایپ است که توسط بخش سفارشی SV جگوار-لندروور طراحی شده و هم بیرون و هم داخل این نسخهٔ تولید محدود را متمایز کند.

ویژگی‌های بیرونی با دو رنگ منحصربه‌فرد شامل آبی اولتون براق و خاکستری کریستال براق آغاز می‌شود که از E تایپ کلاسیک اولیه الهام گرفته است. کسانی که رنگ آبی را انتخاب کنند، از کابین دورنگ قرمز و مشکی بهره‌مند می‌شوند درحالی‌که جگوار برای رنگ خاکستری کابین آبی و مشکی را در نظر گرفته است. به گفتهٔ سازندهٔ بریتانیایی، این رنگ‌ها قبلاً هیچ‌گاه برای F تایپ ارائه نشده بودند.

در هردو رنگ بیرونی، دایره‌های سفیدرنگی که با دست رنگ‌آمیزی می‌شود روی درها نقش می‌بندد که ادای احترامی به نمونه‌های مسابقه‌ای E تایپ دهه ۶۰ است. قاب دور جلوپنجره هم سفیدرنگ است و رینگ‌ها نمونه‌های ۲۰ اینچی با تریم مشکی هستند. در داخل کابین هم تزئینات مشکی‌رنگ به چشم می‌خورد درحالی‌که جگوار نشان‌های ویژه‌ای را هم در نظر گرفته است که خاص بودن خودرو را نشان می‌دهد. این نشان‌ها در بیرون در پایین گلگیرهای جلو و در داخل روی داشبورد به چشم می‌خورند. علاوه بر این، پلاک ویژه‌ای هم شمارهٔ ساخت خودرو را از ۱ تا ۱۵۰ نشان می‌دهد زیرا از این نسخه فقط ۱۵۰ دستگاه ساخته خواهد شد.

زیر این ویژگی‌های منحصربه‌فرد اما F تایپ ZP ادیشن هیچ تغییر فنی را تجربه نکرده و با همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژی ارائه می‌شود که در F تایپ R دیده بودیم و ۵۷۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود تا F تایپ ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

جگوار قصد دارد از سال ۲۰۲۵ به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود. این شرکت فعلاً قیمت F تایپ ZP ادیشن که در دو نسخهٔ کوپه و کانورتیبل ساخته می‌شود را اعلام نکرده است اما قیمت F تایپ R مدل ۲۰۲۴ از ۱۱۴,۲۷۵ دلار آغاز می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Soroush

    ۲۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (198 ديدگاه)

    همه جذابیت F-type به اون موتور v8سوپرشارژ خوش صداش بود که دارن ازش میگیرن😪
    انقلاب‌الکتریکی👎🏻

    موافقم 51
    مخالفم 4
    1. net

      ۲۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3469 ديدگاه)

      زیباترین چراغ باریک جلو که با جلوپنجره زیبا تولید شده در ماشینها چراغ باریک جلو بی ام و سری ۸ و ائودی a8 نسل قبلی که زیر چراغ جلو دندانه دار نیست و فورد رنجر نیل قبلی و همین جگوار اف تایپ هست.این ۴ ماشین چراغ باریک جلو و جلوپنجره زیبایی دارند.اف تایپ قبلی که اطراف جلوپنجره خط سفید نداشت قشنگ بود ولی این اف تایپ خط سفید اطراف جلوپنجره هست بد شده

      موافقم 9
      مخالفم 25
      1. net

        ۲۰ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (3469 ديدگاه)

        ویرایش
        فورد رنجر نسل قبلی
        چرا پدال مثل قبل گزینه ویرایش کامنت نداره؟

        موافقم 3
        مخالفم 11
      2. net

        ۲۰ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (3469 ديدگاه)

        اف تایپ چراغ باریک جلوو جلوپنجره قشنگه ولی عقبش خیلی جالب نیست و طراحی داخلی و دیوار کنار دنده و صفحه نمایش قدیمی شده

        مخالفم 14
        1. مازیار

          ۲۰ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (962 ديدگاه)

          نمای عقب این جگوار و بخصوص چراغ عقبش شاهکاره

          کلا کجا رو میزنی؟😄

          موافقم 20
          مخالفم 1
        2. net

          ۲۱ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (3469 ديدگاه)

          چراغ عقبش بیش از اندازه طولش زیاده و تا درب باک رفته جالب نیست و زیر چراغ عقب نیم داره کوچک داره و مسطح نیست بد شده. زیر سپر عقب متضاد مشکی هست و سپر عقب باز شده بد شده.۴ لوله اگزوز برای ماشین اسپرت کوپه زیاده و ۲ لوله اگزوز دایره ای کافی هست.مدل سقف بسته که صندوق عقب مثل پراید ۱۴۱ کشیده نیست بد شده

        3. مازیار

          ۲۱ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (962 ديدگاه)

          اتفاقا همون نیم دایره همه چی بهش داده
          یعنی به نظرت سراسر اون چراغ طویل موازی بود قشنگتر میشد؟!!

  2. 18:45

    ۲۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (703 ديدگاه)

    تو این یک مورد باید عزا گرفت😑😑😑😑😢😢😢😢😢😢😢😢

    موافقم 19
    مخالفم 3
  3. blackwing

    ۲۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1318 ديدگاه)

    هییییی ۲۰۱۳ چقدر زود گذشت…
    این ماشین یکی از خوش صدا ترین V8 های بازار بود ، خیلی حیف که دیگه جایگزین بنزینی نداره…

    هر دفعه خبر اینطوری میخونم احساس شرکت توی تشییع جنازه یه ماشینو دارم..

    موافقم 28
    مخالفم 3
  4. abbas

    ۲۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (288 ديدگاه)

    مقاله ای میخوندم که معادن کوالت و لیتیوم نمیتونه پاسخگو این حجم ماشین برقی باشه و قیمت این مواد اولیه طی این یکی دو سال تا ۳۰۰ در صد افزایش داشته
    و کلان اینکه اروپا فشار آورده تا سال ۲۰۳۰ همه ماشیناش برقی باشه عملا غیر ممکنه
    حالا بماند که گندش در اومده ضرر ناشی از استخراج این مواد و خود باطری ها فرسوده برای طبیعت ده ها برابر ضرر سوخت های فسیلی و ماندگار تره و اینو دههای بعد تر مشخص میشه چه بلایی سرمون اومده

    موافقم 18
  5. Enzo Ferrari 2008

    ۲۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    دیگه زمانه درحال تغییرها متاسفانه
    ولی خداحافظ جگوار F تایپ 🖤🖤🖤

    موافقم 18
  6. مازیار

    ۲۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    دیگه فرقی نداره بخاطر برق یا بنزین
    رفتن زیبارو ناراحت کنندست

    موافقم 16
    مخالفم 3
  7. محمدهادی

    ۲۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2476 ديدگاه)

    کاش حداقل برای آخرین مرتبه یک ارتقای سنگین روی قدرت و پرفورمنس هم صورت میگرفت
    اینکه فقط ظاهری باشه یجورایی نا امید کننده ست

  8. علی

    ۲۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    عجب رخی دست مریضاد👏👏👏👏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا