جگوار

بازتولید جگوار XJ-S با پیشرانه 12 سیلندر 650 اسب بخار!

پروژه بازتولید جگوار XJ-S مجهز به پیشرانه پرقدرت ۶۵۰ اسب بخار توجه زیادی را به خود جلب کرده است.


خودرویی که مشاهده می‌کنید با نام TWR سوپرکت شناخته می‌شود، خودرویی که اولین رندرهای دیجیتالی آن در چند ماه قبل منتشر شد و حالا به واقعیت تبدیل شده است. این پروژه رستوماد قیمت معادل ۳۴۲ هزار دلاری داشته و کوپه‌ای دو در و بسیار جذاب است. کایزل سلیم طراح بدنه خودرو می‌گوید:

من در طراحی این خودرو از خودروهای مسابقه‌ای ایمسا، ترنس ای ام گروه A دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی و همچنین طراحی خود جگوار الهام گرفتم. در این خودرو می‌توانید عناصری از خودروهای جگوار XJR-9، XJR-15 و مهم‌تر از آن‌ها خودروی XJ220 را مشاهده کنید

قوس‌های چرخ گیرا، ورودی‌های هوای روی کاپوت، اسپلیتر جلوی بسیار تیز، فلپ های آیرودینامیک بخش پشتی و خروجی‌های اگزوز جانبی جزو ویژگی‌های بصری متمایز جگوار XJ-S بازتولیدی هستند. شاید طراحی TWR سوپرکت بسیار جذاب نباشد اما بی‌شک نظرات زیادی را به خود جلب خواهد کرد. سلیم ادامه می‌دهد:

XJ-S اصلی به خاطر نمای عقب متمایز خود شناخته می‌شد اما ما تغییراتی در آن ایجاد کردیم تا عملکردی باشد

این طراح با اعضای تیم فرمول ۱ مرسدس بنز همکاری داشته تا آیرودینامیک سوپرکت بهبود یابد و جریان هوا از بخش پشتی به خوبی عبور کند. همچنین یک اسپویلر لبه سقف هم وجود دارد که هوا را از بالای خودرو به سمت فلپ های عقب هدایت می‌کند؛ اما سوپرکت فقط به آیرودینامیک اهمیت نداده و در بخش قوای محرکه نیز دست پر ظاهر شده است. نیروگاه ۱۲ سیلندر ۵.۶ لیتری سوپرشارژردار این خودرو به شدت ارتقا یافته و از کارتل خشک استفاده کرده است. از دیگر قطعات جدید می‌توان به سر سیلندر، یاتاقان‌ها و… اشاره کرد. فرگوس واکینشاو، فرزند مؤسس TWR می‌گوید:

پس از قطعات جدید نوبت به نصب سوپرشارژر و سیستم خنک کاری آن رسید و همین موارد باعث شد ما به قدرت فراتر از ۶۵۰ اسب بخار، گشتاور فراتر از ۷۰۰ نیوتون متر و ردلاین ۷۷۵۰ پیشرانه برسیم

TWR اشاره‌ای به مشخصات عملکردی پروژه خود نکرده اما با توجه به اینکه سوپرکت فقط حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد بنابراین نسبت قدرت به وزن آن حدود ۴۳۰ اسب بخار به ازای هر تن خواهد بود که مشابه جدیدترین نسخه از استون مارتین ونتیج است. با این تفاسیر انتظار داریم این خودرو سرعت بالایی داشته باشد. مجله تاپ گیر چندی پیش فرصت تست نسخه پیش‌تولیدی سوپرکت را داشته و گفته که بدنه و ساب فریم‌ها برای هماهنگی با قدرت بالای پیشرانه تقویت شده‌اند اما سیستم تعلیق نرم بوده و خودرو در زمان شتاب گیری سنگین کمی ناهماهنگ ظاهر شده به گونه‌ای که سیستم تعلیق کمی تنبل بوده و فرمان و گیربکس ۶ سرعته دستی حس مکانیکی بیشتری داشته‌اند.

علیرغم وجود دیفرانسیل لغزش محدود، سوپرکت با مشکل کمبود کشش مواجه شده و ترمزهای عقب نیز می‌توانستند بهتر باشند. کارشناس تاپ گیر می‌گوید گشتاور تولیدی در دورهای پایین هم خیلی زیاد نبوده اما با عبور دور پیشرانه از ۴۰۰۰ وضعیت آن بهتر می‌شود. انتظار می‌رود اولین نمونه‌های جگوار XJ-S بازتولیدی از تابستان سال آینده میلادی به دست مشتریان برسند. تنها ۸۸ دستگاه از این خودرو به یاد قهرمانی TWR جگوار در مسابقات لمان ۱۹۸۸ تولید خواهد شد و هریک قیمت حدود ۳۴۲ هزار دلاری خواهند داشت. مشتریان امکان سفارش ترمزهای سرامیکی و سیستم لیفت دماغه خودرو را نیز خواهند داشت هرچند سیستم تعلیق تطبیقی به‌صورت استاندارد در دسترس خواهد بود.

در کابین سوپرکت شاهد اپل کارپلی و اندروید اتو هستیم هرچند صندلی عقب برای ایجاد فضای بار بزرگ‌تر حذف شده است. گفته می‌شود در آینده محصولات بیشتری توسط TWR تولید خواهند شد و ضرورتاً همه آن‌ها از محصولات جگوار نخواهند بود چراکه جان کین از مدیران شرکت می‌گوید TWR در طول این سال‌ها همکاران متفاوتی داشته و قرار است پروژه‌های دیگری نیز معرفی شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. V8

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    یکم طراحی ظاهری زیادی خاص

  2. Kiarash

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (519 ديدگاه)

    عجب چیز حقیه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  3. Siyavash

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (812 ديدگاه)

    یا حضرت زیبایی 😍😍😍

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا