جگوار بریتانیا در سال ۲۰۲۱ یک پروژه تولید خودروی برقی را چند ماه قبل از تولید لغو کرد اما حالا میخواهد به عنوان برند تمام برقی احیا شود.
شاید به یاد آوردن این موضوع سخت باشد اما چند سال پیش جگوار یک خودروی برقی بسیار خوب را تولید کرد. آی پیس در سال ۲۰۱۸ از راه رسید و تنها خودروی برقی به غیر از شورولت بولت بود که میتوانست با تسلا در زمینه شعاع حرکتی رقابت کند. این خودرو سواری بسیار خوبی نیز داشت. همچنین قرار بود جانشین برقی سدان XJ نیز از راه برسد اما چند ماه قبل از شروع فرایند تولید این برنامه کاملاً لغو شد. رادون گلاور مدیر جگوار میگوید:
من جانشین XJ را دیدم. خودروی زیبایی بود اما زمانی که به طراحی محصولات امروزی خود و تکنولوژی بکار رفته در آنها نگاه میکنم انگار تفاوت بین شب و روز را میبینم. من فکر میکنم خودروی قبلی ویژگیهای موردنیاز امروزی را نداشت و باید یک قدم برای تغییر برمیداشتیم
و این تغییر چیزی بود که تیری بلور مدیرعامل لندرور برای جگوار میخواست: برندی لوکستر در جایگاهی مشابه رنجرور. لغو برنامه تولید جانشین برقی XJ یک حرکت برجسته بود و این معنی را داد که تنها خودروی برقی جدید بریتانیاییها از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ مدلهای مسابقهای فرمول E خواهد بود؛ اما سال ۲۰۲۵ بسیار نزدیک است و در اواخر سال جاری میلادی تولید XF، ای پیس، اف پیس و آی پیس به پایان خواهد رسید. خط تولید اف پیس در بریتانیا دگرگون میشود تا فضا برای تولید یکی از سه خودروی جدید با پلتفرمی برقی مهیا شود. این خودرو یک جی تی برقی چهار در خواهد بود و در این کلاس شاهد رقبایی همچون پورشه تایکان و محصولاتی از لوتوس و پولستار هستیم.
جگوار کاملاً آماده صحبت درباره جزئیات پلتفرم جدید خود نیست هرچند گلاور میگوید این معماری در واقعیت شعاع حرکتی حدود ۶۴۵ کیلومتری خواهد داشت و مجموعه باتری آن از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی خواهد کرد به گونهای که در عرض ۱۵ دقیقه شارژ باتری به ۸۰ درصد خواهد رسید. اگرچه تاریخ جگوار همواره با مشکلات مالی گره خورده اما این برند خلاقیتها و نوآوریهای زیادی نیز داشته است و منتظریم برخی از آنها در محصولات برقی جدید این برند نیز ببینیم. ما با مدیر جگوار در روزی ملاقات کردیم که خودروهای مسابقهای فرمول E توانستند در خیابانهای موناکو بدرخشند و دو مقاوم اول و دومی را به دست آورند. خودروهای فرمول E برخلاف خودروهای فرمول ۱ میتوانند در موناکو از یکدیگر سبقت بگیرند. اگرچه از نظر جذابیت نمیتوان انتظار فرمول ۱ را داشت اما فاصله زیادی هم وجود ندارد. جگوار از مدتها پیش در این رویداد خودرویی حضور دارد و فرصتهای زیادی را برای کسب تجربه به دست آورده است. در واقع پس از حضور در فرمول E بود که شعاع حرکتی آی پیس بهطور قابلتوجهی افزایش یافت.
ما همچنین بیصبرانه منتظر رونمایی جی تی برقی این خودروساز هستیم هرچند احتمال تشابه آن با کانسپت گرن توریسمویی که در تصویر مشاهده میکنید پایین است. مدیر جگوار خاطرنشان میسازد:
طراحی ظاهری این خودرو باعث تمایزش خواهد شد. جی تی جدید جگوار باید از نظر فنی توانا باشد و اینطور نیز خواهد بود اما آنچه واقعاً تفاوت ایجاد میکند طراحی آن است
به منظور ایجاد رقابتی داخلی، گری مک گاورن مدیر ارشد جگوار طراحان خود را به سه تیم تقسیم کرد و به آنها سه ماه فرصت داد تا خلاقیت خود را نشان دهند. گلاور میگوید:
همه آن چیزی که مک گاورن گفت این بود که شما باید این سه نوع خودرو را طراحی کنید. اگر میخواهید بالاتر از دیگران قرار گیرید بسیار خوب است. این خودروها باید در آینده جواب دهند و باعث شوند جگوار به دورانی بازگردد که با سدان ها و محصولات اسپرت زیبا و برجسته خود شناخته میشد؛ و در عرض سه ماه ما ۱۷ مدل فول سایز از تیمهای طراحی خود داشتیم
البته خود گلاور اذعان میکند رنسانس جگوار نیازمند چیزی بیشتر از خودروهای خوب است:
شما میتوانید محصولی موفق بسازید اما تا زمانی که برند خود را تغییر ندهید اتفاقی نخواهد افتاد و احتمالاً رو به جلو حرکت نخواهید کرد. ما باید تجربه مالکیت مشتریان خود را ارتقا دهیم زیرا فروش خودروهایی با قیمت ۶۰ تا ۶۵ هزار دلار مشکلی نخواهد داشت اما ما میخواهیم محصولاتی با دو برابر این ارقام تولید کنیم و همین موضوع چگونگی حضورمان در بازار را تغییر میدهد
این مدیر ارشد در نهایت خاطرنشان میسازد:
اگر به دوران موفقیت جگوار نگاه کنید خواهید فهمید این موضوع زمانی رخ داده که بریتانیاییها خودروهای زیبایی را که ضرورتاً همه نیاز نداشتند تولید کردهاند. به همین خاطر ما در حال بازگشت به دورانی هستیم که از نظر مدیران شرکت زمان مناسبی بوده است. اینجاست که ما موفق بودهایم: حجم تولید پایینتر، محصولات جذابتر و قیمت بالاتر
𝐀𝐥𝐢
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/20-2.jpg
انصافا خیلی زیباست
زیزیگولو
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳بنظرم عدم قطعیت اقتصادی و ریسک بالای سرمایه گذاری واسه تولید و اینکه مردم دنیا رغبت زیادی به خودروهای برقی نشون ندادن باعث شده تا کمپانیای خودروسازی در مورد خودروهای تمام برقی با احتیاط و دست به عصا باشن و بخاطر همین هنوز بیشتر تولیداتشون خودروهای بنزینی و هیبریدی هستش
Mercedes
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳این توهم چند تن کاربر پدال بیشتر نیست
اینکه تو بعضی کشور ها استقبال نشده بخاطر توان اقتصادی و همینطور زیرساخت ضعیفه
چون تو کشور های دارای زیرساخت مثل چین ، نروژ و امریکا تا حد زیادی استقبال شده
امریکا هم دلیل افت تقاضاش به دلایل دیگه ای مربوطه که مهم ترینش قیمت هست
اکثر خودروهای برقی بازار آمریکا اروپایی و آمریکایی هستن که قیمت نسبتا بالایی دارن
چینی ها که تو بازار آمریکا نیستن
کره ای ها هم اتیش میگیرن
ژاپنی ها هم هنوز استارت نزده خاموش میشن 😂( شوخی بود جدی نگیرید منظورم اینه برد الکتریکی خیلی کمتری از رقبا دارن و عملا واسه سفر و … اصلا بدرد نمیخورن نهایت استفاده شهری )
یعنی خریدار امریکایی خود یه خود یا باید تسلا بخره(متریال بنجل پلاستیکی) (طبیعتا کسی اونهمه پول به ماستنگ مک ای نمیده ) یا کادیلاک برقی (که گرونه) یا شورلت برقی که خود شرکت هم گردن نمیگیره (کیفیت و متریال ضعیف)
یا بره سراغ اروپایی ها
خب مشخصا همه پول ندارن مثلا ۱۰۰-۱۵۰ هزار تا به ماشین اروپایی برقی پول بدن و در نتیجه بهترین گزینه واسه بازار امریکا که هم به محیط زیست کمک کنه ، هم توان پیمایش خوبی داشته باشه ، هم قیمتش خوب باشه و … میشه ژاپنی های هیبریدی !
واسه همینم تویوتا با هیبرید هاش اینقدر تو امریکا میتازونه ، چون رقیب برقی خوش قیمت قوی نداره. (فقط تسلا هست که اونم فروشش تو امریکا عالیه مثل تویوتا)
خلاصه خواستم بگم کشوری که زیرساخت و ایستگاه شارژ و … داره اتفاقا فروش الکتریکی توش زیاده
جایی هم که زیرساخت نداره خب مردم نمیخرن چون بدبخت میشن
مثلا یه اسکلی پارسال ! (امسال هم نه پارسال!) رفته بود یدونه ix گذر موقت اورده بود ، نمیدونم با اداپتور گوشیش شارژ میکرد یا با پاوربانک ولی ساقی خوبی داشت
چون اونموقع همین دوتا ایستگاه شارژ هم احداث نشده بود
زیزیگولو
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳منم بارها گفتم که قیمت بالای خودروهای برقی و نبودن زیرساختایی مثل ایستگاههای شارژ و خدمات بعد از فروش مهمترین دلایلی هستن که مردم به خودروهای برقی رغبتی نشون نمیدن …….. ریسک بالای آتیشسوزی خودروهای برقی حتی تو مدلای درجه یک آمریکاییو اروپایی هم که به جای خود!!!!
محمد
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳جگوار و آلفارومئو برندهای مورد علاقه خیلی ها از جمله خودم من هستن ، به امید رسیدن هر دوشون به اوج
Mercedes
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳شخصا خوشحال میشم
با اینکه در کنار اروپا ، چینی فن هم هستم (البته در کل همه کشور های خودروساز زحمت کش رو دوست دارم و به کشور نکاه نمیکنم ، هر شرکتی از هر کشوری ماشین خوب بسازه دوستش دارم)
ولی خب کلا با اینکه کل صنعت باتری و برقی سازی افتاده دست چینیا و حتی برند های اروپایی و تویوتا و کره ای و … هم به مرور یکی یکی دارن شریکی با چین موتور و ماشین میسازن و باتری هاشون رو از چین میخرن ، حال نمیکنم
کلا بدم میاد همه چیز تو یک حوزه دست یه کشور باشه
مثل یه زمانی مه کل صنعت تراشه دست امریکا بود (تازه الانم با ورود چین و کره بازم بخش اعزم تراشه ها تکنولوژیش هنوز دست امریکاست و چین هنوز عقبه)
فرقی هم نمیکنه ، میخواد صنعت تراشه انحصاری امریکا باشه ، یا باتری سازی خودروهای الکتریکی انحصاری چین یا اصلا تولید برنج طارم انحصاری ایران 😂(مزاح)
بنظرم باید کشور های مختلف تو حوزه های مختلف با هم رقابت کنن و تلاش کنن نه اینکه هر چیزیو بدن دست یه کشور ، بقیه تسلیم بشن جا بزنن
اتفاقا هرچی رقابت بیشتر باشه سرعت رشد علم هم بیشتر میشه
18:45
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳هیچ جاگواری برام مثل xj، f_type و xk_r جذاب نیست….
آههههههههه… هزار حسرت بر مدلهای از دست رفته😑😑😑