سرانجام انتظار طولانی به پایان رسید و جگوار نسخهٔ تولیدی کراساوور تمام الکتریکی خود یعنی I-Pace را رسماً رونمایی کرد. این ماشین، بعد از مدلهای F-Pace و E-Pace، سومین کراساوور جگوار محسوب میشود. I-Pace به یک پکیج باطری لیتیوم یون ۹۰ کیلووات ساعتی مجهز شده که با یکبار شارژ میتواند خودرو را حداکثر تا ۴۷۵ کیلومتر بهپیش ببرد. سیستم احیای انرژی ترمزها و رانندگی با یک پدال نیز کمک میکند تا این میزان بُرد، به حداکثر برسد.
این در حالی است که با استفاده از شارژرهای ۵۰ کیلووات ساعتی میتوان تا ۸۰ درصد از باطریها را ظرف ۸۰ دقیقه شارژ کرد و با استفاده از شارژرهای سریع ۱۰۰ کیلووات ساعتی این زمان به تنها ۴۰ دقیقه کاهش پیدا میکند؛ اما در صورت استفاده از شارژرهای ۲۳۰ ولت خانگی استاندارد، برای شارژ همان ۸۰ درصد به بیش از ۱۰ ساعت زمان نیاز است. جگوار I-Pace به دو موتور الکتریکی مجهز شده که هرکدام در یکی از محورها نصب شدهاند و مجموعاً ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. بدیهی است که این نیرو به هر چهارچرخ انتقال میابد.
I-Pace با تکیه بر قوای محرکهٔ الکتریکی خود میتواند ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. پکیج باطریهای این کراساوور الکتریکی در کف خودرو بین دو محور نصب شده که موجب کاهش مرکز ثقل خودرو و همینطور توزیع وزن ۵۰-۵۰ آن شده است. این ویژگی در کنار تعلیق بادی فعال استاندارد موجب افزایش احساس سواری اسپرت شده است. علاوه بر این، سازندهٔ بریتانیایی، این خودرو را با عبارتهای راحتی سواری استثنایی و رانندگی پویا توصیف کرده است.
I-Pace از طراحی شیک و کوپه مانندی برخوردار است که تحت تأثیر هایپراسپرت C-X75 شکل گرفته است. همچنین در تلاش برای کاهش ضریب آئرودینامیک خودرو، کاپوت آن کوتاه و کمارتفاع طراحی شده است. نتیجهٔ نهایی اقداماتی مثل این، رسیدن ضریب آئرودینامیک I-Pace به عدد تنها ۰.۲۹ بوده است. علاوه بر این، برای هرچه بهتر شدن آئرودینامیک خودرو، در جلوپنجرهٔ آن، شبکههای فعالی کار شده که تنها زمانی که خودرو به هوا نیاز داشته باشد باز میشوند. مدیر طراحی جگوار-لندروور آقای «یان کالوم» میگوید استفاده از قوای محرکهٔ الکتریکی در I-Pace آزادی بیسابقهای به او و تیمش در طراحی آن داده است.
کراساوور الکتریکی جگوار ۴.۶۸ متر طول داشته و فاصلهٔ محوری آنهم برابر با ۲.۹۹ متر است؛ بنابراین I-Pace به میزان قابلتوجهی کشیدهتر از مدل کوچک E-Pace است درحالیکه طول آن تقریباً به مدل بزرگتر F-Pace نزدیک است. استایل بیرونی شیک و جذاب این خودرو به داخل آنهم کشیده شده و کابین آنهم به همان اندازه جذاب است. کابین I-Pace نسبتاً ساده و درعینحال زیبا و شیک طراحی شده و سراسر آن متریال پریمیومی مانند چرم بکار رفته است.
با وجودی که ابعاد I-Pace مشابه کراساوورهای میان سایز است اما به گفتهٔ جگوار فضای داخلی آن با کراساوورهای بزرگ قابلمقایسه است. همچنین حتی با وجود استایل کوپه مانند، I-Pace هنوز هم فضای زیادی را برای سرنشینان عقب ارائه میکند بهنحویکه در آن فضای پای سرنشینان عقب برابر با ۸۹ سانتیمتر بوده و صندوق بار آن نیز ۶۵۶ لیتر ظرفیت دارد که در صورت خواباندن صندلیهای عقب، این حجم به ۱۴۵۳ لیتر افزایش پیدا میکند.
در بخش فناوریها نیز سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Touch Pro Duo جگوار-لندروور در I-Pace ارائه شده است. این اولین محصول جگوار است که از این سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید استفاده میکند. این سیستم از طریق دو نمایشگر لمسی ارائه میشود که نمایشگر بزرگتر ۱۰ اینچی (بالایی) بوده و نمایشگر کوچکتر از نوع ۵ اینچی است (پایینی). علاوه بر این دو نمایشگر، کنترلرهای فیزیکی هم تعبیه شده که دسترسی سرنشینان به طیف گستردهای از ویژگیهای خودرو را فراهم میکند. این همان سیستمی است که در رنجروور ولار و رنجروور اسپرت ۲۰۱۸ ارائه شده است.
دیگر ویژگیهای تکنولوژیک I-Pace شامل نشاندهندهٔ میزان بُرد، وضعیت شارژ و یک سیستم ناوبری EV منحصربهفرد میشود. این کراساوور الکتریکی حتی به سیستم Amazon Alexa هم مجهز شده که از طریق آن راننده میتواند سؤالاتی مانند «آیا خودرو را قفل کردم؟»، «سطح شارژ خودرو چگونه است؟» و «آیا میزان شارژ بهاندازهای هست که من را به سر کار برساند؟» را از خودرو بپرسد. همچنین جگوار برای باطریهای این کراساوور الکتریکی، گارانتی هشتساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتری را در نظر گرفته که این گارانتی بخشی از سرویس EliteCar جگوار است.
I-Pace چند روز دیگر برای اولین بار در نمایشگاه ژنو به نمایش عمومی درخواهد آمد و سپس در سه تیپ مختلف S، SE و HSE از نیمهٔ دوم امسال با مدل ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد؛ اما علاوه بر این، در ابتدا نسخهٔ ویژهای از این خودرو نیز بنام First Edition ارائه میشود که بر اساس مدل لوکس HSE ساخته شده و از ویژگیهای منحصربهفردی سود میبرد که در دیگر تیپها وجود ندارد. قیمت I-Pace در بریتانیا از ۶۳,۴۹۵ پوند آغاز میشود. مدیر اجرایی جگوار-لندوور آقای «Ian Hoban» در مورد این کراساوور الکتریکی گفته است: «برای خریداران I-Pace، پمپبنزین چیزی مربوط به گذشته است. آنها در طول شب خودروی خود را شارژ میکنند و صبح که بیدار میشوند خودرویی با مخزن سوخت پُر در اختیار دارند!».
Saeed Boroomand
۱۳ اسفند ۱۳۹۶میتونستن جلو پنجره رو کلا حذف کنن و درگ رو کمتر کنن. از فضا خوب استفاده کردن.
محمد
۱۳ اسفند ۱۳۹۶عجب فاصله محوری ای داره !!!!! یعنی فضای پای سرنشینا حیرت انگیزه ! لیموزینیه واسه خودش . اندازه پانامراس فاصله محوریش اونم در حالی که این حدودا 40 سانت کوتاه تره از پانامرا
مجید
۱۳ اسفند ۱۳۹۶طراحی خوبی داره نسبت توزیع وزن 50-50 و فضای داخلی قشنگ از امتیازات خوبش هست ولی باید دید تو عمل چطوریه.امیدوارم یک روزی تو ایران بشه از این ماشین ها با قیمت واقعیش سوار شد(آرزوی محال!!!!!)
آرمین
۱۳ اسفند ۱۳۹۶کلاس و پلت فرمش از روی تسلا ایکس الهام گرفته شده و طراحی خارجی و داخلیش خیلی پخته، کاربردی و زیبا شده و اگر قیمتش با تسلا ایکس تو یک رنج باشه دست بالاتر با جگواره و از لحاظ برد هم فکر نکنم از ایکس عقب باشه یا کم بیاره از لحاظ کیفیت متریال هم برگ برنده قطعا با جگواره و فقط میمونه استهلاک و عمر مفید که به نظرم با توجه به تمرکز تسلا به خودروهای برقی به نظرم ایکس مهندسی شده تر باید باشه
Genius
۱۳ اسفند ۱۳۹۶لامصب ماشینایی که رگ و ریشه بریتانیایی دارن مثل خود کنت های انگلیسی همشون اصالت و هویت دوست داشتنی ای دارن
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۱۳ اسفند ۱۳۹۶بسیار زیبا و مهندسی شده.
به لحاظ ایروداینامیکی بهبودخوبی رو به نسبت اف پیس با 0.34dcتجربه کرده البته با تسلا مدل ایکس با 0.24drag coefficient هنوز فاصله داره.
ولی خب به لحاظ هندلینگ و داینامیک رانندگی بهتره. با سیستم تعلیق فعال بادی جگوار و به همراه سیستم پاسخ تطبیقی سطحی جگوار((AdSR)) و همچنین با Configurable Dynamics یا داینامیک قابل تنظیم که به صورت شخصی و با توجه به سلیقتون بهتون اجازه میده بهترین شرایط رو باب میلتون تنظیم کنید((مثل واکنش بهتر حالت اسپرت خودرو-واکنش سریع تر به تعویض دنده ها-فرمان پذیری بهتر و همچنین واکنش بهتر throttle response و کلا اجازه ی شخصی سازی وسیعی رو از این لحاظ میده)) این برخلاف Adaptive Dynamics هستش که به طور خودکار بهترین شرایط رو در جاده ها و مسیرهای متفاوت در پس زمینه انجام میده.
((البته یه خورده طولانی تره اگه خواستید میگم))
Ian Hoban مدیر بخش خط تولید جگوار گفته که ما با وسواس شدیدی روی توزیع وزن خودرو کار کردیم،و این مدل باید رانندگی مثل تمام جگوار ها ارائه کنه.
________________________
به لحاظ مسافت هم در سیکل WLTP مسافت 480 کیلومتری رو پاس کرده.و در سیکل epa آمریکا 386 کیلومتری رو،که از مدل ایکس به لحاظ epa کمتره و به لحاظ WLTP بیشتره((که البته بازم من نفهمیدم باید به کدوم اطمینان کنیم))
جگوار به همراه دانشگاه وارویک دارن رویه باتری های حالت جامد کار میکنن کهالبته تا اواسط سال 2020 در خودروهاشون به کار میگیرن،ولی در حال حاظر تمرکزشون رویه سیستم شارژی و باتری های لیتیم یون با تراکم انرژی بیشتره.
_____________________
جگوار همچنین در تست جاده ای این خودرو سنگ تموم گذاشته و بیش از 2.4 میلیون کیلومتر((معادل 60 بار دور زدن کره ی زمین!!!!)) رو در تست های جاده ای با شرایط مختلف پشت سر گذاشته.که اگه بخوایم با تست های شبیه سازی کامپیوتری هم محاسبه کنیم قطعا بیش از 3 میلیون کیلومتر میشه.
اینجای متن هم جالب بود((برای خریداران I-Pace، پمپبنزین چیزی مربوط به گذشته است. آنها در طول شب خودروی خود را شارژ میکنند و صبح که بیدار میشوند خودرویی با مخزن سوخت پُر در اختیار دارند!».))
البته خیلی نکات دیگه داره این ماشین من سعی کردم کمی ش رو بگم.
من که به موفقیتش امیدوارم.
راستی حتما به بخش شخصی سازی این خودرو هم برید خیلی جالبه،فقط تعاد آپشن های صندوق عقب این ماشین از تعداد کل آپشن های خیلی خودروها بیشتره و کاربردی تر!!!!
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۱۳ اسفند ۱۳۹۶البته اون دوتا حالت جگوار که گفتم مثلا(( Configurable Dynamics))کلی گفتما نه برای این مدل،به طبع عملکردش تو خودروی الکتریکی متفاوته.((گفتم یه موقع سوء تفاهم نشه))
emad1990
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ممنون از اطلاعات خوبت
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۱۳ اسفند ۱۳۹۶وظیفس دوست خوبم.
چیاوان
۱۳ اسفند ۱۳۹۶حرفی برای گفتن نیست. محشرە
emad1990
۱۳ اسفند ۱۳۹۶پدال چرا دیگه تاریخچه ماسل کار هارو نمیذارید؟!!
فرهاد كرمستجی
۱۴ اسفند ۱۳۹۶واقعا چقدر زیباست…