شرکت طراحی «یان کالوم»، طراح سابق جگوار و آستونمارتین، کانسپت C-X75 را بازمهندسی میکند.
سرانجام با گذشت بیش از ۱۴ سال از زمان معرفی مدل مفهومی C-X75 توسط جگوار و نقشآفرینی آن در فیلم «اسپکتر» در مجموعه فیلمهای ۰۰۷، «یان کالوم» یک دستگاه از آن را بازمهندسی کرده است. این خودرو در ابتدا در سال ۲۰۱۰ و در جریان نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش درآمد. شاهکاری مفهومی بریتانیاییها به یک موتور لیتری بنزینی و دو کمک پیشرانه سوپرشارژر و توربوشارژر بهصورت همزمان مجهز شده بود که در کنار دو موتور برقی رویهمرفته ۸۸۸ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکردند.
متاسفانه در سال ۲۰۱۲، بختک به جان C-X75 افتاد؛ مدیر جهانی برند جگوار، «آدرین هالمارک»، که هماکنون در بنتلی فعالیت میکند در اعلامیهای رسمی بیان کرد که زمان مناسبی برای عرضه یک سوپراسپرت ۱ میلیون پوندی نیست. اما این پایان داستان این مدل مفهومی زیبا نبود و سرانجام در فیلم «اسپکتر» از فیلمهای مشهور جیمز باند توسط شخصیت منفی، «آقای هینکس»، رانده شد.
از آنجا که سرنوشت این خودرو در فیلم به نابودی ختم میشد، تیم مهندسی پیشرفته ویلیامز چند دستگاه از این کانسپت را برای انجام بدلکاری آماده کرد. خودروی نمایشی فیلم جیمز باند به شاسی سابفریم لولهای مجهز شده بود بهجای سیستم هیبریدی پیشرفته و پیچیده کارخانه، از یک موتور ۵ لیتری سوپرشارژر V8 استفاده میکرد.
گویا یک ثروتمند موفق به تهیه یکی از این خودروها شده و حال آن را به دستان توانای یان کالوم در انگلستان سپرده تا آن را از یک خودروی نمایشی به یک محصول کاربردی برای جاده تبدیل کند. به گفته مجموعه کالوم، اعطای مجوز تردد در جاده به یک خودروی بهخصوص در انگلستان، نیازمند ایجاد تغییرات گوناگون در آن است؛ برای نمونه میتوان به شیشههای E نشان (رایج در اتحادیه اروپا)، اگزوز کم سروصداتر، مبدل کاتالیستی و آینه بغل فیزیکی اشاره کرد.
البته کالوم در آمادهسازی C-X75 پا را از آن هم فراتر خواهد گذاشت و با کاهش فضای هرز میان پنلهای بدنه، حذف دربازکنهای فوری نیاز برای فیلمبرداری و بازپرداخت سطح فیبرکربنی بدنه خودرویی درجه یک را تحویل مشتری خوششانس خود میدهد.
زیر بدنه زیبای این سوپراسپرت، تغییرات کوچکی در تنظیمات میراگرها و ارتفاع سواری انجام میشود تا آن را برای حرکت در جادههای عمومی آماده کند. نخستین مدل جادهرو C-X75 در تاریخ آوریل ۲۰۲۴ و در یک گردهمایی خودرویی در «آکفوردشایر» به نمایش عموم در خواهد آمد. مدیر مهندسی کالوم، «آدام دونفرانچسکو»، میگوید:
خودروهای بدلکاری، ستارههای واقعی هستند که به صحنههای افسانهای که در ذهن ما عاشقان خودرو باقی میمانند، جان میبخشند. تعداد کمی از آنها از فیلمبرداری سخت جان سالم به در میبرند… .
به نظر شما جا دارد کدام خودروی سینمایی به جادههای عمومی پا بگذارد؟ آیا در مقایسه با C-X75، نمونه ارزندهتری وجود دارد که بتواند نگاهها را به خود جذب کند؟
مازیار
۱۴ اسفند ۱۴۰۲نمای عقب CX75 خداست
حتی از F TYPE هم بالاتره
net
۱۴ اسفند ۱۴۰۲این ماشین در دسته سوپر اسپرت هست و f type در دسته اسپرت کوپه هست و با هم فرق دارند
مازیار
۱۴ اسفند ۱۴۰۲نمای عقب F TYPE به نظرم خیلی جذابه و اونو ملاک قرار دارم و گفتم CX75 حتی از اونم جذاب تره
حالا اینکه کلاسشون یکی نیست چه ربطی داره آخه؟
مثل سرویسی که net میشه
مثل یه پارازیت
F22RAPTOR
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ریو مهدی فخیم زاده
🤔
amirboss
۱۴ اسفند ۱۴۰۲مسلما خودروهایی که تو فیلمهای سینمایی مورد استفاده میگیرن بیشتر جنبه نمایشی دارن
مثل خودروهای بتمن
یه کارگردان هیچ شناختی نسبت به تقسیم وزن و ضریب درگ و زوایای چرخ و داون فورث و…..نداره
این جلوه های ویژه ست که از کاه کوه میسازه.
همون بهتر که این خودروها تو فیلمها اسطوره باشن تا اینکه رو آسفالت خیابون مضحکه مردم بشن.
قدم گذاشتن تو خیابون مستلزم یه سری مجوز ها و قوانین و نکات فنی میشه که تو کشورهای مختلف باهم تفاوت داره.
اما در مورد جاگوار
جاگوار به یه سوپر اسپرت احتیاج داره تا روح سرکش خودشو احیا کنه
البته میتونست چه در بحث طراحی و چه دربحث فنی بهتر عمل کنه
GMA
۱۴ اسفند ۱۴۰۲یه شاهکار دیگه مربوط به جیمز باند، استون DB10 بود.
S.66
۱۴ اسفند ۱۴۰۲سلطان قابلیت اطمینان و روزی رسونِ نمایندگی و تعمیرکارا 😁
البته زشته این حرفا . اینا همش بخاطر پیچیدگی و فناوری نبوغ آمیز و خارق العادشه . وگرنه فدای سرش که جگوار و لندرور همیشه یه پاشون تو تعمیرگاهه .
مازیار
۱۴ اسفند ۱۴۰۲آره …
موتور 1.6 لیتری ۵۰۰ اسبی خیلی بیشتر از اون هست که تو تعریفت برای نبوغ آمیز بگنجه
S.66
۱۴ اسفند ۱۴۰۲یه سوال . ماشین رو برای چی میسازن ؟ فلسفه از ساختن ماشین چیه ؟
ماشینی که مدام قرار باشه با اطمینان پایین و تعمیرات سر و کار داشته باشه ، چه ارزشی داره ؟
بالاخره برای تعمیرگاه ماشین میسازن یا برای استفاده اشخاص ؟
یا یکی دو نمونه برای نشون دادن قدرت مهندسی ؟
شما خودت دوست داری سوار چی بشی ؟ ماشینی که بهش بتونی تکیه کنی یا مدام ذهنت درگیر قابلیت اطمینان باشه ؟ چون اکثر بررسی ها رده های آخر رو جگوار لندرور گرفتن .
مازیار
۱۴ اسفند ۱۴۰۲فلسفه ساخت ماشینها به اندازه کلاس هاشون متفاوت هست همینطور علائق و سلیقه ها
شما از خودت بپرس چطور ماشینی که اطمینان پائین داره قیمت بالا داره؟ به عبارت دیگه در عوضش چی ارائه میده؟
اگه به جواب رسیدی متوجه فلسفه های متفاوت هم میشی اگه نه نه
آرش
۱۴ اسفند ۱۴۰۲همین طراحیش میارزه به صدتا ماشین با کیفیت
Killer
۱۴ اسفند ۱۴۰۲جالبه
ابوالفضل
۲۳ اسفند ۱۴۰۲صدای موتورش 🔥🔥🔥