جگوار

معرفی جگوار C-X75 جاده‌ای با پیشرانه V8 سوپرشارژ

شرکت کالوم دیزاین، دومین نمونه از جگوار C-X75 را که برای فیلم اسپکتر جیمز باند ساخته شده بود به خودرویی جاده‌ای تبدیل کرده است.

سوپرکار جگوار C-X75 اولین بار در قالب یک کانسپت در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۰ رونمایی شد و سازندهٔ بریتانیایی مدت کوتاهی بعد خبر از تولید آن داد اما به دلیل بحران اقتصادی جهانی، این اتفاق هیچ‌گاه رخ نداد. بااین‌حال، این پایان داستان C-X75 نبود زیرا سوپرکار زیبای جگوار در سال ۲۰۱۵ در فیلم اسپکتر جیمز باند حضور پیدا کرد. برای این فیلم، هفت نمونه از C-X75 ساخته شد و پس از پایان فیلم‌برداری، چهار خودرو که استفاده نشده بودند به خریداران خصوصی فروخته شدند.

پس‌ازاین، طراح C-X75 یعنی «یان کالوم» از طریق شرکت خود بنام کالوم دیزاین، اوایل سال جاری یکی از چهار نمونهٔ مذکور را به خودرویی جاده‌ای تبدیل کرد. حال کالوم دیزاین فرایند تبدیل یک نمونهٔ دیگر از این سوپراسپرت را به خودرویی با امکان تردد در جاده‌های عمومی به پایان رسانده است. این طراح بریتانیایی در پروژهٔ دوم خود قصد داشته C-X75 را به چیزی که قرار بود یک دهه پیش تولید شود نزدیک‌تر کند.

رنگ‌آمیزی بدنهٔ خودرو با رنگ سبز ویلو و همین‌طور تجهیز به قطعات آیرودینامیکی فعال که در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت فعال می‌شوند بیش از هزار ساعت طول کشیده است. یکی دیگر از تغییرات مهمی که در این ماشین صورت گرفته، تجهیز به بالابر هیدرولیکی در محور جلو است که امکان عبور از روی دست‌اندازها و سرعت‌گیرها را بدون آسیب رساندن به کف خودرو فراهم می‌کند. بهبود کیفیت سواری با اصلاح سیستم تعلیق و تجهیز به ترمز هوایی هم از دیگر تغییرات این C-X75 هستند که حالا امکان دریافت پلاک پیدا کرده است.

مثل دیگر نمونه‌هایی که برای فیلم اسپکتر ساخته شدند، این C-X75 هم از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ جگوار-لندروور استفاده می‌کند. این در حالی است که نمونهٔ پروتوتایپ اصلی سوپراسپرت جگوار قوای محرکهٔ کاملاً متفاوتی داشت که از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توئین شارژر به همراه دو موتور الکتریکی روی محورهای جلو و عقب تشکیل شده بود. در این نمونهٔ جاده‌ای اما پیشرانهٔ سنتی V8 را در میانهٔ خودرو می‌بینیم که نیروی خود را از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد.

این C-X75 سبزرنگ در داخل بسیار لوکس‌تر و چشمگیرتر از نمونهٔ جاده‌ای اولی است که چند ماه پیش دیدیم. کالوم دیزاین این خودرو را به غربیلک فرمان آلومینیومی جدید، شارژر بی‌سیم گوشی، اپل کارپلی و آینهٔ دید عقب دیجیتالی مجهز کرده است درحالی‌که سه صفحهٔ دایره‌ای روی کنسول مرکزی، بوگاتی توربیون را به یاد می‌آورند. روی سقف هم پانلی برای دکمهٔ استارت و دیگر کنترل‌ها تعبیه شده است. این C-X75 دقیقاً همان خودرویی است که جگوار برای بازگشت به میدان به آن نیاز دارد ولی متأسفانه این برند بریتانیایی پیشرانه‌های بنزینی را کنار گذاشته و قرار است کاملاً الکتریکی شود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Saeed farshchian

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    زیبایی اگر خودرو بود
    من که عاشقش شدم
    مخصوصا با اون پیشرانه سوپرشارژر

    موافقم 40
    مخالفم 1
    1. مازیار

      ۱۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3274 ديدگاه)

      باور جذابیتش آسون نیست!

      موافقم 20
      مخالفم 3
      1. SMS

        ۱۰ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (537 ديدگاه)

        اگه تولید شه جگوار یه حالی می کنه و از این وضعیت در میاد

    2. علی Shelby

      ۱۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (498 ديدگاه)

      عقبش خیلی زیباست داخل و جلوشم همین طور

      موافقم 14
      مخالفم 1
    3. MehdiTurbo

      ۱۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2317 ديدگاه)

      سلیقه است ولی من شخصا با طراحی داخلیایی که هیچی جز یه فرمون ساده و کیلومتر داره حال نمیکنم حتی یه ضبطم نداره فرمونشم یه دکمه نداره
      ولی خب واقعا بیرونش جذاب

      موافقم 3
      مخالفم 2
  2. amirkhanzadeh

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (997 ديدگاه)

    فیس عقب خودرو رو برید دوباره نگاه کنید
    عمق هنر و طراحی و نبوغ توش بیداد می کنه
    در کنار v8 واقعی نه فقط حرف معجزه کردند
    کارشون عالی بوده

    موافقم 24
    مخالفم 2
  3. A

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (52 ديدگاه)

    روزمو ساخت

    موافقم 11
    مخالفم 2
  4. جرمی کلارکسون

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (933 ديدگاه)

    خوشگله
    با صدای سوپرشارژر🔥💯

    موافقم 15
    مخالفم 2
  5. amirboss

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (665 ديدگاه)

    حیف روزهای خوب جاگوار.
    واقعا خیلی ناراحت کننده ست نفس خودروسازی با این پتانسیل به شماره افتاده.
    مازراتی و جاگوار دوخودروسازی هستن که درگیر سوء مدیریت و سیاست های اشتباه شدن.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  6. مهدی

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (185 ديدگاه)

    چه رنگی داره!!

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. Siyavash

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (766 ديدگاه)

    الهه زیبای😍

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. ! i M α η δ υ α R

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2272 ديدگاه)

    piece of art …

    نمی دونم من فقط می بینم یا دوستان هم با من موافقن که روح یه مازارتی رو هم میشه توی این ماشین دید در این عکس ها …

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/jaguar-c-x75-road-legal-conversion-by-callum-designs-3.jpg

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/jaguar-c-x75-road-legal-conversion-by-callum-designs-4.jpg

  9. KEN

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    چند روز پیش ویدئو کلد استارت این ماشینو تو اینستاگرام دیدم و شاهکار بود ، عین صدای یه جگوار بود

  10. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (305 ديدگاه)

    کاش جگوار سر عقل بیاد حیف از جگوار هنوز که هنوز xj از لحاظ طراحی از رقبا سره

  11. علی منصوری

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (335 ديدگاه)

    خیلی قشنگ و جذاب از ی ی برند قدیمی، اگه جگوار قدیمی سوار شده باشین میفهمین ترکیب چوب و کروم و اون چراغهای کرد چه حس پرمیوم و لوکسی بهت میده

  12. حمیدرضا

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (282 ديدگاه)

    یادآور xj220 افسانه ای هست برام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا