اف-پِیس ۲۰۱۷، مدل مهمی برای جگوار است؛ مخصوصاً اگر بخواهد رکورد فروش ۱۵ هزار دستگاه سال قبل را ارتقا دهد. البته همین حالا نیز صحنه رقابت، اندکی این آمار را به چالش کشیده است. در نمایشگاه فرانکفورت امسال، فرصتی برای دستاندرکاران مجله Car and Driver دست داده تا در گفتگو با ایان کالوم (Ian Callum)، طراح ارشد جگوار، اطلاعات بیشتری در مورد این خودرو در اختیار داشته باشند. در ادامه، ۱۰ نکته از اف-پیس مدل ۲۰۱۷ را مرور میکنیم که ماحصل این دیدار هستند.
اگزوزی در حدّ اف-تایپموتور ۳ لیتری سوپرشارژر V-6 بسیار نرم است و خیلی زود، قدرت را در اختیار قرار میدهد. صدای این موتور نیز چیزی بین صدای خشمگین مدل لوکس XJ سدان و خشونت موجود در مدل اف-تایپ قرار میگیرد. مطابق گفته «کالوم»، در ابتدا افتایپ الهامبخش صدای اف-پیس بوده، ولی بعداً تیم طراحی شرایط را نسبت به سطح انتظارات از یک خودروی خانوادگی تقلیل داده است. وی میگوید: صدای نمونه اولیه این مدل، اندکی بلندتر بود. ولی بعداً مقداری از آن را کم کردیم. چیزی که میتواند برای بچهها در صندلیهای عقب مناسبتر باشد.
در هر صورت، به یک چیز در جگوار میتوان اعتماد کرد و آن عدماعتقاد آن به پخش صدای مصنوعی موتور از طریق استریو است.
نسخه دیزلی دیفرانسیل عقب با گیربکس دستی
این مدل در امریکا عرضه نخواهد شد. بسیاری از برندهای لوکس اروپایی شاسیبلندهای دیزلی ارائه میکنند. به عنوان مثال، بامو مدل دیفرانسیل عقب X5 را به فروش میرساند و همینطور میتوانید در لیست خودروهای دستدوم به سراغ مدلهای کمیاب پورشه کاین GTS با گیربکس دستی بگردید. ولی به نظر میرسد که امریکاییها نمیتوانند تمام این عناصر را در یک وسیله نقلیه ترکیب کنند. در اروپا، جگوار موتور ۳ لیتری توربو-دیزل V-6 را ارائه میکند که قدرتی برابر ۳۰۰ اسببخار و گشتاور حداکثری ۷۰۰ نیوتنمتر دارد. البته بازار امریکا نیز یک نسخه اصلاحشده از این موتور را دریافت میکند که برای معیارهای آلودگی تنظیم شده و در مدلهای Td6 از رنجروور و رنجروور اسپورت ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار میگیرد. در مقابل، اف-پیس امریکایی، از همان مدل پایه اروپا، یعنی توربو-دیزل ۲ لیتری با چهار سیلندر در یک ردیف بهره میبرد که قدرتی برابر ۱۸۰ اسببخار و گشتاور حداکثری برابر ۴۳۱ نیوتنمتر تولید میکند. این مدل، چند ماه پس از معرفی خودرو در بهار آینده، از راه خواهد رسید.
در حالی که تایرهای ۲۶۵/40R-22 پیرلی (تنها گزینه موجود در مدل ۲۰۰۰ تایی فرست ادیشن) ابعاد بزرگ بسیار خوبی دارند، اف-پیس با تایرهای کوچکتر نیز شرایط چندان بدی ندارد. تایرهای پایه ۲۳۵/65R-18 بیشتر از ۵ میلیمتر اختلاف ارتفاع رانندگی با تایرهای سطح بالاتر ایجاد نمیکنند و بنابراین، قطر تایرها نمیتواند تغییری در ظاهر کلی خودرو ایجاد کند. همین موضوع را میتوان به چرخهای ۱۹ و ۲۰ اینچی نیز تعمیم داد. کنارههای بلندتر لاستیکها فضای خالی را پر میکنند و در نتیجه، به گفته «کالوم»، اف-پیس یک حالت «بالا آمده» و شبیه به «یک فیل در یک سطل» ندارد. در همین حال، به نظر میرسد که تایرهای ۱۸ اینچی سواری بهتری داشته باشند. ارتفاع کم صندلیها و یکپارچگی طراحی
گری مکگاورن (Gerry McGovern)، طراح لندروور استفاده از ستونهای مشکی برّاق را در محصولات کمپانی همهگیر کرده و بنابراین، سقف یک حالت «شناور» در بالای بدنه خودرو پیدا کرده است. این طراحی، البته برای مدلهای جعبهای لندروور جالب است، ولی نه برای یک جگوار. «کالوم» در مخالفت با این نوع طراحی، توضیح میدهد:
شما باید خط سقف را وارد فرم بدنه خودرو کنید. من به شخصه، هیچوقت ستونهای سیاهرنگ برای جلو درنظر نمیگیرم.
اف-پیس بههیچعنوان حس و حال یک رنجروور، حتی مدل کوتاهقدی مانند اِووک را ندارد. صندلیها در ارتفاعی پایینتر قرار گرفتهاند و در همین حال، کنسول وسط نیز ارتفاع بالاتر دارد؛ تا جایی که شاید احساس کنید که «در یک محفظه قرار گرفتهاید».
نمایشگر HUD به صورت لیزریبرخلاف بسیاری از نمایشگرهای سربالا (HUD) که تصاویر نمایشگر LCD را به روی شیشه جلو میتابانند، جگوار با استفاده از لیزر چهار رنگ، تصویری واضح و با کنتراست بالا را نمایش میدهد. در این حالت، تمام اطلاعات معمول، اعم از سرعت کنونی، محدودیت سرعت، کروز کنترل و جهت حرکت مسیرها در دسترس قرار میگیرند. برشهای فضایی
در این سیستم که بامو آن را «پردههای هوایی» مینامد، دریچههای قائم گلگیرها برای کاهش دراگ توربولانس بین چرخها مورد استفاده قرار میگیرند. در اف-پیس، این وظیفه بر عهده شکافهای کوچک و هوشمندانهای است که در بیرونیترین قسمتهای جلوبندی استفاده شدهاند. جگوار در تست تونل باد، همانند چیزی که در X5 نیز میبینیم، به نتایج راضیکنندهای بدون استفاده از برش دوم در پشت چرخها رسیده است. کلید J
در سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی، وقتی سوئیچهای خود را درون یک فورد، مرکوری یا لینکولن جا میگذاشتید و درها قفل میشدند، با خیال راحت میتوانستید به سراغ تفریح خود بروید؛ چرا که یک ورودی پنج رقمی بر روی در کنار راننده تعبیه شده بود. در اف-پیس نیز چنین امکانی، البته با شرایطی پختهتر فراهم شده است؛ «کلید اکتیویتی» که یک مچبند ضدّ آب ۴۰۰ دلاری است، در این راه به کمک شما میآید. عملکرد این مچبند شبیه به سوئیچ دوم برای خودروی شما خواهد بود. در عین حال، دو ویژگی این وسیله را جالب و زیرکانه میکنند؛ اولین ویژگی ان است که سوئیچهای اصلی در هنگامی که درهای خودرو قفل شدهاند، برای استارت عمل نمیکنند. همچنین کسی که مچبند را بسته، میتواند با فشردن کلید “J” در لوگوی جگوار بر روی درب عقب، قفل خودرو را باز کند. همچنین جگوار یک برنامه ساعتمچی اپل نیز برای شما ارائه خواهد کرد تا به این وسیله، کارهای مربوط به قفل و استارت را به حالتی جذابتر و راحتتر انجام دهید. اولین سیستم راهبری نسبتاً خوب در جگوار
البته این عنوان، تنها بر اساس پیشنمایش ۱۵ دقیقهای جگوار در هنگام معرفی اف-پیس است. جگوار لندروور برای سالها اطلاعات و سرگرمی صاحبان محصولات خود را با مشکل روبرو کرده است؛ از جمله واکنش کُند نمایشگر لمسی، نقشههای سردرگم کننده و موارد دیگری که همچنان میتوان به ذکر آنها ادامه داد. ولی آخرین نسخه از سیستم InControl Touch Pro که در داخل خودِ کمپانی توسعه داده شده، میتواند امیدها را بار دیگر زنده کند. در آپشن نمایشگر ۱۰/۲ اینچی، به راحتی میتوانید حرکت و زوم کنید و گزینههای لازم را انتخاب کنید. کافی است مقصد را برای آن مشخص کنید تا عکسهای ۳۶۰ درجه نمای خیابانی گوگل در اختیار شما قرار گیرند و همینطور امکان ارسال مکان خود را به صورت متنی به دوستانتان داشته باشید. همچنین پنل ابزارهای دیجیتالی ۱۲/۳ اینچی قادر است نقشهها را به صورت تمامصفحه نمایش دهد و در همین حال، میتوان آن را به یکی از چهار طرح گرافیکی ممکن، تنظیم کرد. گفته میشود که بنابر قابلیت ارتباط 3G داخلی و پردازنده موجود سیستم، میتوان تا چهار ویدیو را به صورت همزمان از اینترنت پخش کرد. این سیستم در مدل ۲۰۱۶ از XF نیز مورد استفاده قرار میگیرد. به نظر میرسد، برای یک بار هم که شده، تجهیزات الکترونیکی جگوار میتوانند پایهگذار فروش بیشتر برای آن شوند. بدنه ساختهشده از آلومینیوم بازیافتی
اف-پیس از لحاظ زیستمحیط بر بدنهای تکیه دارد که یکسوم آن از آلومینیوم بازیافتی تشکیل شده است. این بدنه که ۸۰ درصد از آلومینیوم و ۲۰ درصد از فولاد با مقاومت بالا است، ۲۹۷ کیلوگرم وزن دارد. در همین حال، همانند XF سدان، درها از فولاد ساخته شدهاند تا به این وسیله توزیع مناسبتری برای وزن ایجاد گردد. بدون تنظیمات آفرود
همانطور که انتظار هم میرود، اف-پیس برای رانندگی در جادههای آسفالته ساخته شده است. هیچ خبری از سیستم «واکنش مسیر» در اینجا نیست. به جای آن، وقتی یک چرخ جگوار شروع به لغزیدن کند، سیستم «کنترل سطح انطباقی» به صورت اتوماتیک بین سه حالت ممکن، تغییر وضعیت میدهد؛ برف، یخ و چمن خیس. در واقع، این حالت بسیار محدود شده از «واکنش مسیر» است، با این تفاوت هیچ عمل خاصی در مورد قفل دیفرانسیلها و سیستم تعلیق گازی انجام نمیدهد. همانند مدل اف-تایپ، اف-پیس نیز مجهز به یک سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک است که همانند یک دیفرانسیل عقب عمل میکند، ولی میتواند در عرض ۱۶۵ میلیثانیه به حالت ۵۰-۵۰ تغییر کند. جگوار اف-پیس در اوایل سال آینده میلادی به بازار وارد خواهد شد، ولی همین حالا نیز انتخابگر آنلاین آن در دسترس قرار گرفته و میتوانید کاوش بیشتری در مورد آن انجام دهید.
منبع: کار اند درایور
سکوت
۲۱ مهر ۱۳۹۴جگوار فوق العادست..خبری از تویین توربو های غول آسا نیست که عمر موتور رو کاهش میدهند..موتورهای جگوار اصیل هستن و یک عمر کار می کنند..انگلیسیها بیشتر سنت گرا در عین مدرنیته هستن و همینش واقعا عالیه..
احسان آرسنالی
۲۱ مهر ۱۳۹۴جوری میگی یه عمر کار میکنند آدم فکر میکنه تحت شرایط مشابه موتورهای پورشه سرسال نرسیده خراب میشن. خوب عزیز دل آلمانی ها که خیلی بهتر از انگلیسی ها هستند
great britain
۲۱ مهر ۱۳۹۴آلمانی ها فروششون بهتره با توجه به این که صنعتشون برپایه خودروست ;طبیعی هم هست تمام حواسشون به این صنعت باشه وگرنه از لحاظ تکنولوژی و موتور وخرابی بریتانیایی ها توی خیلی جا ها سرترن.
Danial
۲۱ مهر ۱۳۹۴میشه گفت F-Type برای جگوار یک سکوی پرشی شد که دوباره خودی نشون بده به نظرم الان هم خودی نشون داده روند روبه رشدی داره به امید واردات در کشور و استفاده ما از این امکانات…
محمد
۲۱ مهر ۱۳۹۴نمایشگر شیشه جلوش فوق العاده است
ali ayat
۲۱ مهر ۱۳۹۴بسیار علاقه مند به این خودرو شدم این مدلو به خیلی از ماشین ها ترجیح میدم
AliZeus
۲۱ مهر ۱۳۹۴از جگوار خیلی خوشم میاد، تلفیق متناسبی از طراحی عالی و تکنولوژی به روز…داخل و کابین ماشین هم که حرف نداره :)
احمد باقری
۲۱ مهر ۱۳۹۴ماشین خیلی خوبیه.
Archi KHAN
۲۱ مهر ۱۳۹۴خیلی خیلی خوشگل شده
اما جگوار اِف تایپ یه چیزه دیگه اس …
great britain
۲۱ مهر ۱۳۹۴همه چیش عالیه فقط باید چندتا مقایسه با ماشین های هم رده خودش انجام بدن ببینیم اونجا چی کار میکنه.
fluid
۲۱ مهر ۱۳۹۴خوشکل و لاته
طراحی کنسول وسط بین راننده و شاگرد چقدر شبیه بی ام و شده!
مسعود
۲۱ مهر ۱۳۹۴اولین شاسی بلند از جگوار
با این وجود ، خیلی خوب از آب در اومده انگار یه عمره که اینکارست
درسته که همکاری هایی با لندرور صورت گرفته . ولی اولین شاسی بلند جگواره.
موفق باشید
حميد
۲۲ مهر ۱۳۹۴طراحیش قشنگه ولی شنیدم ماشینهای انگلیسی خوابی خیلی داره
شاسی
۲۲ مهر ۱۳۹۴طراحی و امکانات فوق العاده خوبی داره، طراحی کابین هم بسیار دقیق و بدون کمترین تقلید از خودروی دیگه ای صورت گرفته که رانندگی لذت بخشی رو به راننده میده، امید وارم قیمت این خودرو خیلی بالا نباشه تا بتونه تمام رقبای کلاس خودش رو رد کنه. پتانسیل بهترین شاسی بلند میدسایز سال ۲۰۱۷ رو داره.
من که خیلی دوستش دارم، انگلیسی ها با اینکه هنوز از لحاظ فنی به پای آلمانیا نرسیدن ولی در سطح واقعا بالایی هستند
محمد براندو
۲۲ مهر ۱۳۹۴روباه پیر واقعا کارش درسته
Ali Reza
۲۲ مهر ۱۳۹۴The best
استون مارتین dbs
۱۲ آبان ۱۳۹۴دوست های عزیزی که گفتن فنی خودرو های انگلیسی به پای خودرو های المانی نمی رسه مدرکشون رو برامون رو کنن که چه طور دارن همین طور اسم ماشین انگلیسی رو خراب می کنن شما اگر می تونید چهار برند المانی رو نام ببرید که مثل استون مارتین-بنتلی-رولزرویس ومکلارن روی نودوپنج درصد از خودرو هاشون ترمز سرامیکی کربن-موتور هشت یا دوازده سیلندر-470اسب بخار به بالا-گشتاور بالای 500-صفر تاصد زیر 6ثانیه-اخرین سطح سیستم تعلیق-اخرین سطح سیستم فرمان پذیری و…رو داشته باشه چهار برند که سهله حتی نمی تونید چهار برند المانی رو نام ببرید که نصف این هارو که گفتم داشته باشه از لحاظ کیفیت وامکانات هم بماند که استون مارتین وبنتلی ورولزرویس سوپر لوکس هستند ولی بنز وبی ام و وائودی 60درصد خودر هاشون فقط لوکس خالی و40در صد دیگشون فوق لوکس هستش از لحاط قیمت هم اگر میانگین تمام خودرو های المانی و انگلیسی رو بگیریم خودرو های انگلیسی بیش از دو برابر خودرو های المانی قیمت دارند که قیمت بیشتر تو خودرو سازی برابر است بهتر بودن از همه نظر اگر هم که دوبرابر قیمت داشته باشه که دیگه داستان فرق می کنه ومی ره توی یه سطح دیگه حالا دلیل شما چیه که می گید خودرو المانی از انگلیسی بهتره فقط برای خودتون به درد می خوره چون اگر کسی فقط یکم از خودرو سازی بدونه حرف های من قانعش کرده
هستی
۶ آذر ۱۳۹۶افرود ک نباش دیک اپشنای دیگشم ب درد نمیخوره پوووف