جگوار را همیشه با ظاهری نهچندان مهربانانه و موتوری قدرتمند و رانندگیهای دیوانهوار شناختهایم. همهکسانی که سوار جگوار میشود، به دنبال هیجان هستند؛ نه آرامش مینی کوپر را میخواهند و نه فضای لوکس مرسدس بنز را. حال نوبت آن فرارسیدهاست که برای اولین بار این صفتهای جگوار را روی یک SUV پیاده کنیم. اولین خودروی SUV جگوار با نام اف پیس تولید شد. اگر ازنظر تاریخچه بررسی کنیم، باید بگوییم در امر ساخت SUV جگوار بسیار ناشیتر از کمپانیهایی مثل پورشه، بی ام دبلیو و آئودی است؛ اما به نظر میرسد که شروع خوبی داشته است. حداقل میزان پیشخریدها که اینطور نشان میدهد. تاکنون ۲۵۰۰ نفر در بریتانیا بدون اینکه یکبار هم سوار خودرو شوند، آن را پیشخرید کردهاند. خب پس بیهیچ حاشیه اضافهای مستقیماً به خودرو بپردازیم.
جگوار اف پیس راهی را رفته است که از دیگر SUVهای بزرگ کمی متفاوتتر است. اف پیس از سیستم چهارچرخ محرک نیمهوقت استفاده میکند. یعنی در حالت عادی اف پیس یک خودرو دیفرانسیل عقب است و فقط در مواردی خودرو میخواهد استحکام و پایداری خود را در جاده حفظ کند، چیزی نزدیک به ۵۰ درصد نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکند. ارتفاع بدنه خودرو از زمین ۲۱۳ میلیمتر است (همانند لندروور دیسکاوری اسپرت). بیشترین عمقی که اف پیس میتواند در آب حرکت کند ۵۲۵ میلیمتر است (۱۷۵ میلیمتر کمتر از دیسکاوری). پس با این ارقام مطمئن باشید که این خودرو سلامتی شمارا تضمین خواهد کرد. البته که هدف ما از بررسی جگوار اف پیس تنها بحث آفرود نیست. ما میخواهیم از دید یک SUV خوب و باوقار شهری به اف پیس بنگریم. ازنظر ابعاد، جگوار اف پیس واقعاً بلند و طویل است. با طولی ۴.۷ متری، این خودرو مابین جگوارهای XF و XE جای میگیرد. ازنظر عرض و ارتفاع اما؛ از هر دو بزرگتر است. از هر روشی که اندازهگیری کنید، اف پیس بزرگتر از پورشه ماکان و کوچکتر از کاین است. به لطف استفاده از آلومینیوم در ۸۰ درصد از بدنه خودرو، مدل ۳ لیتری V6 سوپر شارژر جگوار با جرمی معادل ۱۸۶۱ کیلوگرم، نزدیک به ۸۰ کیلوگرم سبکتر از ماکان است. یکی از ویژگیهای مثبتی که فاصله زیاد محور چرخها از هم (Wheelbase) و همچنین فاصله کم هرکدام از چرخها با سپر نزدیکتر (Overhangs) دارد و از سوی طراحان “نسبت خوب” نامگرفته است، این است که فضای زیادی در داخل خودرو برای سرنشینان فراهمشده است. یعنی سه شخص بالغ میتوانند بهراحتی در صندلیهای عقب بنشینند. فضای داخلی خودرو ۶۵۰ لیتر است که با خواباندن صندلیها به ۱۷۴۰ لیتر افزایش مییابد. همین ارقام در پورشه ماکان به ترتیب ۵۰۰ و ۱۵۰۰ لیتر است. جگوار اف پیس از سیستم تعلیق دو جناقی در جلو و مولتی لینک در عقب استفاده میکند. ازجمله آپشنهای اختیاری که برای اف پیس در نظر گرفتهشده است، میتوان به سیستم هدایت الکترومکانیکی، کمکفنرهای تطبیقی و رینگهای ۱۸ تا ۲۲ اینچی اشاره کرده. نسخه مورد آزمایش که قیمتی برابر ۹۲ هزار دلار داشته است، به همه این آپشنها مجهز است. حالت رانندگی دینامیکی، انتقال سرعت از پدال گاز به پیشرانه را سریعتر، فرمان را حساستر و کمکفنرها را سختتر میکند. جعبهدنده ۸ سرعته اتوماتیک روانتر کار میکند و سیستم اعمال گشتاور متفاوت روی چرخها نیز سبب میشود تا ضمن عملکرد بهتر ترمزها، خودرو در پیچها نیز شایستگی خود را نشان دهد. جگوار اف پیس مدلهای متنوعی را ارائه میدهد. ضعیفترین اف پیس با موتور دولیتری دیزلی چهار سیلندر و خروجی ۱۷۸ اسب عرضه میشود. این مدل با جعبهدندههای شش سرعته دستی و هشت سرعته اتوماتیک و همچنین دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک موجود است. قیمت انواع مختلف جگوار اف پیس از ۴۸ هزار دلار شروع میشود. ازنظر مصرف سوخت و آلایندگی نیز اف پیس شرایط مساعدی دارد. مصرف یک لیتر در ۲۴ کیلومتر و همچنین تولید ۱۲۹ گرم گاز کربن دیاکسید در هر کیلومتر ارقام چندان بدی نیستند. اگر آلودگی هوا دغدغهای برای شما نیست، ما مدل ۶ سیلندر با خروجی ۲۹۶ اسب بخار و صفرتا صد ۶.۲ ثانیه را برای شما پیشنهاد میکنیم. مصرف سوخت این مدل یک لیتر به ازای هر ۲۰ کیلومتر است. اما میرسیم به مدلی که مورد آزمایش و بررسی ما قرار گرفت. جگوار اف پیس با موتور سه لیتری سوپر شارژر V6 و خروجی ۳۷۵ اسب بخار، گویی یک اف تایپ در پوستهای چاقوچلهتر است. صفرتا صد ۵.۵ ثانیهای برای خودرویی در این رده رقم بدی نیست؛ ولی وقتیکه در خیابان یک اف تایپ با سرعت از کنارتان رد شد و شما توان رسیدن به او را نداشتید، احتمال دارد کمی از انتخابتان پشیمان شوید. سرعت انتقال نیرو از پدال گاز به پیشرانه سریع است؛ ولی میتوانست بهتر هم باشد. چرخدندههای جعبهدنده نیز کارایی هوشمندانهای دارند ولی بهاندازه کافی روان نیستند. این نکات به این معنا نیست که اف پیس خودروی بدی است. هر آنچه یک SUV باید داشته باشد، جگوار اف پیس دارد. بزرگترین مشکل خودرو موتور آن است که با خودرو متناسب نیست. شاید اگر از یک موتور دیزلی ۶ سیلندر خطی استفاده میشد، بهتر بود. اگرچه بیشتر بدنه از جنس آلومینیوم ساختهشده است ولی هنوز هم جمعکردن خودرو در پیچهای تند آسان نیست. کنترل خودرو از هر لندرووری سختتر است. جگوار اف پیس شاید بهاندازه پورشه ماکان تندوتیز نباشد، اما جگوار بهخوبی میداند که با مهندسی چنین موتوری میتواند ماکان را از پیست مسابقه خارج کند؛ ولی این کار بیهودهای است. چیزی که مشتریان به دنبالش هستند، راحتی، فضای مناسب و چهرهای زیبا و دلفریب است. فرمان جگوار اف پیس از بسیاری از SUVها تیزتر است؛ ولی آن حس دیوانهواری که باید پشت فرمان یک جگوار حس کرد، در اف پیس چندان پررنگ نیست. البته نمیخواهیم بگوییم که از تست اف پیس اخبار امیدبخشی به گوش نرسیده است؛ اما چیزی که فرمان خودرو به شما تحمیل میکند این است که یکی از لاین ها را انتخاب کنید و تا انتها به آن لاین بچسبید. کافی است کمی زیگزاگ حرکت کنید تا از وزن و حجم بالای خودرو مطلع شوید. در عوض اگر سریع و منطقی رانندگی کنید، هدایت خودرو واکنشهای نرم و روانی از خود نشان میدهد. خوشبختانه علیرغم سیستم هدایت نسبتاً خوب، سرعت خودرو بسیار بالا و برای یک SUV عالی است. حتی در جادههای نامساعد و آسفالت غیراستاندارد مونتهنگرو با رینگهایی ۲۲ اینچی هم ما راحتی و آرامش را در خودرو حس کردیم. پیشنهاد ما برای شما رینگهای ۲۰ اینچی است که درزمینهٔ آفرود هم بسیار خوب ظاهر میشود. سیستم اطلاعات و سرگرمی اف پیس بسیار خوب و روان است. نسخههای اولیه با صفحهنمایش ۸ اینچی لمسی و کنترل دار عرضه شد؛ اما نسخه فعلی با نمایشگر ۱۰.۲ اینچی لمسی و گرافیک مثالزدنی، کارها را هم به کمک دکمهها و هم با لمس صفحه بهراحتی یک آیپد انجام میدهد. واقعاً جگوار باید این سیستم را در تمامی محصولات خود استفاده کند.۲۰ خواندن این مطلب 5 دقیقه زمان میبرد
حامد
۳۰ فروردین ۱۳۹۵انشالله این ماشین بتونه وارد منطقه آزاد بشه
ali2240
۳۰ فروردین ۱۳۹۵خیلی دوسش دارم اما کاین یا x5. رو ب این ترجیح میدم
احسان(احسان سابق)
۳۰ فروردین ۱۳۹۵شاسی بلند لوکس.عاشقشم.دهه 60 میلادی اولین شاسی بلندهای لوکس از جیپ و لندروور به بازار اومد اما سال 1999 که بی ام و x5 و کادیلاک اسکالید رو معرفی کردن این کلاس وارد مرحله جدیدی شد و الان به اوج خودش رسیده
یوسف
۳۰ فروردین ۱۳۹۵طراحیش به حدی خوبه که ادم از دیدن عکساش ذوق میکنه چه برسه به اینکه بخواد از نزدیک ببینتش. راستی اون مستطیل سیاه پشت نشان جگوار که تو عکسا دیده میشه چیه؟ خیلی تو ذوق میزنه.
genius
۳۰ فروردین ۱۳۹۵نمیدونم چه سری در کاره که برندهای اصیل انگلیسی مثل جگوار و بنتلی و رولزرویس و آستون مارتین تو جسم و جان مخاطب واژه لوکس رو ترجمه ای دوباره میکنن!!من عجیب ماشینهای بریتانیایی رو میپسندم بالاخص حالا که علاوه بر القای روحیات یه لرد اصیل بریتانیایی با توجه به همکاری تنگاتنگشون با شرکتهای آلمانی از لحاظ فنی هم چیزی کم نمیذارن فقط حیف که تو ایران جایگاهی ندارن و البته اگر هم روزی وارد این مملکت بشن چندین برابر بهای واقعیشون عرضه خواهند شد و این یعنی تمام رویاهای ما نقش بر آبه…!
علي
۳۰ فروردین ۱۳۹۵آفرین به نکته مهم و کلیدی اشاره کردی از نظر فنی آلمانها برای خودروهای انگلیسی کم نمیذارن . پس اینو یادت باشه همه چی فقط ظاهر و زیبایی نیست و اصل اول کیفیت و تکنولوژی های فنی و کارایی خودروست که صاحب اونو به خودش جلب میکنه. پس باید از آلمانها تشکر کرد که به تمام دنیا تکنولوژی مهمشونو صادر میکنن حتی خودروهای انگلیسی.
سام
۳۰ فروردین ۱۳۹۵دوست خوبم ، البته نسبت به انگلستان کم لطفی نفرمایید . دانشگاه کمبریج و دانشگاه آکسفورد و دانشگاه سلطنتی لندن بالاترین سطح از اموزش و دانش فنی را ارائه میدهند ،در اروپا کاملا بی رقیب و در امریکا تنها MIT, و استنفورد رقیب انها محسوب میشوند.
کمپانی جگوار را سمبل دانش انگلیسی و مرسدس بنز را سمبل دانش المانی ندانید، کمبریج و اکسفورد ودیگر دانشگاه های ان کشورها بیانگر سطح علمی انهاست
mehdi
۳۰ فروردین ۱۳۹۵جگوار و مازراتی لوانته زیباترین اس یو وی دنیا…….
امیر
۳۰ فروردین ۱۳۹۵نمای ظاهری ماشین برای من خیلی مهمه وجگوار عالیه ابهت مردانگی خشونت زیبایی همه چی داره بدجور دلبری میکنه
king 918
۳۰ فروردین ۱۳۹۵در این که زیبا و با شکوه شده هیچ شکی نیست اما کاش شبیه باقی مدل های جگوار نبود و نمای جلوش متفاوت میشد …………
در کل فوق العادس …………………..
احسان
۳۰ فروردین ۱۳۹۵خوبه یعنی خیلی خیلی خوبه
fara2001
۳۰ فروردین ۱۳۹۵دوست عزیز اینکه آلمان یا انگلیس کدوم بهترن که بی تردید هردو بهترین،سودی به حال ما نداره که سنگشونو به سینه بزنیم.
اما جگوار آرام آرام داره به جایگاهی که شایسته اش بود برمیگرده و این خیلی خوبه
fara2001
۳۰ فروردین ۱۳۹۵دوست عزیز اینکه آلمان یا انگلیس کدوم بهترن ،که بی تردید هردو در زمینه خودرو بهترین هستند،سودی به حال ما نداره که سنگشونو به سینه بزنیم.
اما جگوار آرام آرام داره به جایگاهی که شایسته اش بود برمیگرده و این خیلی خوبه
erfan
۳۰ فروردین ۱۳۹۵باید یه وی هشت هم براش میذاشت.
رقباشو ترجیح میدم….
efk
۳۰ فروردین ۱۳۹۵طراحیش از رقیباش خیلی سرتره خدایی (بااینکه دوست ندارم چنین چیزیو بگم)
بهنام طیبی
۳۱ فروردین ۱۳۹۵خیلی خوب.
MjM
۳۱ فروردین ۱۳۹۵رقابت F pace با بنتایگا و لوانته دیدنی خواهد بود!
نوید جهرمی
۳۱ فروردین ۱۳۹۵این گفته ی نویسنده که گفته از نظر تاریخچه جگوار ناشی تر از ب ام و وپورشه و آئودی هست رو قبول ندارم. جگوار تنها نیست. با لندرووره. اگر به این قضیه نگاه کنیم میبینیم از همه با سابقه تر میتونست باشه اما خیلی دیر وارد کارزار شد. ب ام و اولین شاسی بلندش که X5 بود رو وام دار لندروره.
ب هر حال استقبال از این جگوار بی دلیل نیست. از نظر طراحی واقعاً توی این کلاس مثال زدنیه و واقعاً طرح شاسی بلند رو ب خوبی نمایش داده و فقط نیومده سدانش رو ارتفاع بده. از نظر کاربردی هم هنوز آزمونش رو پس نداده اما میشه گفت کاربردی ترینه. هم بدرد جاده و هم شهر و بعضاً شتاب و سرعت میخوره.
منم بودم این تازه داماد باوقار رو پیشخرید میکردم.
جگوار آقای خاص خودروها
بهنام طیبی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵درود بر نوید عزیز دوست گرامی بنده
نوید جهرمی
۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ارادت دارم بهنام جان