جگوار F تایپ با موتور V8 سوپرشارژ و ۴۵۰ اسب بخار قدرت به مصاف اینفینیتی Q60 با ۴۰۰ اسب بخار و آئودی S4 با ۳۵۰ اسب بخار قدرت رفته است.
جگوار F تایپ هرچند به پایان عمر خود رسیده اما بدون شک هنوز هم یکی از زیباترین کوپههای حال حاضر جهان محسوب میشود. این خودرو برخلاف گذشته، هماکنون فقط در دو نسخهٔ با پیشرانهٔ V8 به بازار عرضه میشود که نسخهٔ ضعیفتر P450 نام دارد. در این مدل، موتور ۵ لیتری سوپرشارژ جگوار ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی پیشرانه هم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF صورت میگیرد.
برای F تایپ P450 سامانهٔ چهارچرخ محرک هوشمند جگوار هم قابل سفارش است که کشش را افزایش میدهد. این کوپهٔ جذاب بریتانیایی اما با وزن ۱۷۷۸ کیلوگرم چندان سبک نیست. حال سم کارلیجن F تایپ P450 را در برابر دو خودروی اسپرت شش سیلندر قرار داده است. یکی از این خودروها کوپهٔ اینفینیتی Q60 است که تولید آن در پایان سال ۲۰۲۲ به دلیل فروش پایین خاتمه یافت. نسخهٔ حاضر در این درگ، قویترین نسخهٔ Q60 یعنی Red Sport 400 است و باور کنید یا نه، با ۱۸۳۴ کیلوگرم وزن از کوپهٔ V8 جگوار سنگینتر است.
این کوپهٔ ژاپنی از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که آن را زیر کاپوت نیسان Z هم دیدهایم. برای Q60 Red Sport هم سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل سفارش است اما گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی ویژگی ناامیدکنندهٔ آن محسوب میشود. آخرین و احتمالاً خستهکنندهترین عضو این جمع هم آئودی S4 با کمترین وزن (۱۷۴۵ کیلوگرم) و کمترین قدرت (۳۵۰ اسب بخار) است. S4 تنها خودروی این درگ است که نسل جدید آن را خواهیم دید زیرا اینفینیتی Q60 جایگزینی نخواهد داشت و جگوار F تایپ هم پس از سال ۲۰۲۴ بدون معرفی جانشین کنار خواهد رفت.
درهرحال، آیا در این درگ آئودی و اینفینیتی شش سیلندر در برابر جگوار هشت سیلندر شانسی خواهند داشت یا کوپهٔ بریتانیایی میتواند بهراحتی پیروز شود؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.
مقایسه مشخصات فنی
جگوار F تایپ P450 | اینفینیتی Q60 Red | آئودی S4 | |
پیشرانه | ۵ لیتری V8 سوپرشارژ | ۳ لیتری V6 توئین توربو | ۳ لیتری V6 توربو |
قدرت | ۴۵۰ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار | ۳۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۸۰ نیوتن متر | ۴۷۵ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۱۸۳۴ کیلوگرم | ۱۸۲۵ کیلوگرم | ۱۷۴۵ کیلوگرم |
قیمت | ۸۵,۱۷۵ دلار | ۵۹,۱۲۵ دلار | ۵۳,۸۹۵ دلار |
مازیار
۳۰ خرداد ۱۴۰۲آخه این جگوار لامصب چطوری اینقدر قشنگ و جذابه؟
Siyavash
۳۰ خرداد ۱۴۰۲برنده واقعی آئودی بود….نصبت به جگوار ۱۰۰اسب ضعیفتر بود و نصبت به اینفینیتی ۵۰ اسب ضعیفتر بود…ولی اختلافی نداشت با هیچکدوم..وزنش ۹۰ کیلو از جگوار کمتر بود و ۸۰ کیلو از اینفینیتی کمتر بود..بعدشم اونا کلاس اسپرت هستن ولی آئودی کلاس سدان متوسط…
امیر
۳۰ خرداد ۱۴۰۲آئودی با اینکه قدرت کمتری نسبت به اون دو تا داشت ، ولی اینفینیتی رو که راحت شکست داد و شانه به شانه جگوار ۸ سیلندر رفت ( تکنولوژی آلمانی ) 🇩🇪🇩🇪🔥🔥