جگوار یکی از نخستین برندهایی بود که خودرویی تمام برقی را به بازار معرفی کرد اما چرا شکست خورد؟
خودروسازی بریتانیایی جگوار در سال ۱۹۳۵ بنیان نهاده شد. این برند انگلیسی در طول حیات خود با مشکلات اقتصادی بسیار زیادی دستوپنجه نرم کرد تا اینکه فورد آن را در سال ۱۹۹۰ خریداری کرد و سپس در سال ۲۰۰۸، به خودروسازی هندی «تاتا موتورز» واگذار کرد. از آن زمان، جگوار پیشرفتهای قابلتوجهی را زیر مدیریت هندیها تجربه کرد؛ اما این دیری نپایید که این شادکامی رنگ باخت و جگوار بهطور رسمی اعلام کرد که تولید تمام محصولاتش بهجز شاسیبلند F را متوقف خواهد کرد.
برند یادشده هیچگاه مشکل شناختهشدن نداشت و با تولید مدلهای اسپرت و لوکس همواره جزو یکی از معروفترین خودروسازان جهان به شمار میرفت. مسئله اصلی جگوار، کلاس خودروهایش بود. بیدلیل نبود که تقریبا تمام خودروسازان جهان در میانه سالهایی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ به تولید شاسیبلندها و کراساوورها روی آوردند؛ آنها بهدنبال بقا بودند و مجبور شدند تا به نیاز بازار پاسخ دهند. جگوار هم از این قاعده مستثنا نبود. پس از آغاز مدیریت هندیها و ترکیب با لندروور، مدیران جگوار سه سدان را برای رقابت با آلمانهایی مانند بیامو سری ۳، یک مدل اسپرت برای رقابت با ۹۱۱ و یک مدل برقی به نام آی-پیس را روانه بازار کردند. درحالیکه وظیفه تولید تولید مدلهای بلندقامت برعهده لندروور بود.
برند جگوار-لندروور یا همان «JLR» در میان سالهایی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ با رشد فروش مواجه شد تا اینکه در سال ۲۰۲۲ به مرحله آغازین خود بازگشت و سرانجام همه مدلهایش بهجز F پیس را برای نوسازی دوباره کنار گذاشت. مشکل این بود که جگوار بخشهایی از بازار را هدف قرار داده بود که رقبایی بسیار قدرتمند بر آن حکومت میکردند و این برند انگلیسی نمیتوانست با قیمت و ارزشگذاری آنها رقابت کند. جگوار حتی در بخش شاسیبلندها هم مغلوب همتیمی خود، لندروور، شد.
همه خودروسازان تلاش میکنند در بخشهای مختلف، تاج پادشاهی را بر سر محصول خود بگذارد. در دورهای، برندهای مختلف دنیا تلاش کردند تا رقبایی درخور را برای تنگکردن عرصه بر آئودی، مرسدسبنز و بیامو عرضه کنند. حاصل این تلاش، تولد مدلهایی مختلف از سوی برندهای لکسوس، کادیلاک، آلفارومئو و جگوار بود. مدل بالارده سدان CT4-V کادیلاک موفق شد تمرکز بیشتری را روی راننده بگذارد و لکسوس گزینه بهینهتری را در اختیار مردم قرار میداد اما نسخه پایه هیچیک از این خودروها توان رقابت با بیامو سری ۳ را نداشت.
با این وجود جگوار موفق شد با جایگذاری یک V8 سوپرشارژر درون سدان متوسط خود و همراه کردن آن با قدرت بیشتر، کیفیت داخلی بالا و جعبهدنده ۸ سرعتی خودکار خودرویی درخور را بیافریند که حداقل در چند زمینه توان بهچالش کشیدن سدان باواریایی را داشت.
مدل اسپرت F تایپ هم با تکیهبر موتور V8، جعبهدنده دستی و سیتم چهارچرخ محرک مرزی میان کوروت آمریکایی و ۹۱۱ اروپایی بود. سدانهای XF و XJ هم امکانات خوبی را ارائه میکردند و میتوانستند در بازار رقابت کنند اما این ورق با تغییر روند صنعت، دگرگون شد و جگوار را ناکام گذاشت. بهروزرسانی جزئی خودروهای این برند درکنار رقبایی که هر روز ویژگی جدیدی را به محصولاتشان اضافه میکردند، چندان چشمگیر به نظر نمیرسید.
مالکان برند مشترک تصمیم گرفتند که لندروور را در بازار کنونی خود نگه دارند و جگوار را یک بار دیگر وارد ریسک کنند. به این ترتیب، برنامه بر آن است که جگوار در آینده به خودروسازی تماما برقی تبدیل شود و و با ورود به بازار خودروهای لوکس-اسپرت بالاردهتر، با برندهایی چون بنتلی و پورشه رقابت کند؛ درست همان کاری که لوتوس درحال انجام آن است اما در ایجاد ثبات مانا، دستوپا میزند.
وقتی به روند رشد جگوار در دو دهه اخیر نگاه کنیم، میبینیم که سقوط آن تاحدودی منطقی به نظر میرسد. در حالیکه برندهای جاافتادهتر و بزرگتر مانند مرسدسبنز روندی پیوسته را برای رشد طی میکردند، جگوار به رشدی ناگهانی دست پیدا کرد و با بهترینهای بازار رقابت کرد. با این وجود در حفظ قدرت و بهچالشکشیدن آنها ناکام ماند؛ چرا که بازی صنعت چیزی به نام برد و باخت ندارد. آنچه در تجارت در مقیاس بزرگ معنا دارد، دوام بیشتر و پررنگتر است. موردی که جگوار از هنوز به آن نرسیده است. از دید شما، چه عوامل دیگری باعث سقوط این برند خودروسازی شد؟ کدام مدل جگوار را مهمترین میدانید؟
علی جردن
۱۵ مهر ۱۴۰۳جگوارو هم مثل MG بلاخره چینیا میخرن و قدرتمندتر از گذشته محصولات جدید باکیفیت میدن بیرون
mmd@
۱۵ مهر ۱۴۰۳جگوار عاقبتش این نیست😢😢😢💔💔💔
جرمی کلارکسون
۱۶ مهر ۱۴۰۳با کیفیت؟
اسم چینو بیاری یعنی برقی زشت
𝐀𝐥𝐢
۱۵ مهر ۱۴۰۳تو کمتر برندی دیدم که مثل جگوار تقریبا تمام محصولاتش زیبا باشه حیف واقعا
amirkhanzadeh
۱۵ مهر ۱۴۰۳اگر جگوار برای شرکت های آلمانی بود
با موتور و توان عالی عرضه می شد و همین باعث رشدش در بازار می شد
اینکه دو شرکت رقیب رو باهم قاطی کنی نباید انتظار پیشرفت پایدار داشته باشی
لندروور و جگوار به هیچ عنوان نباید ترکیب و از پلتفرم یکی استفاده می کردند
این دو رقیب هم هستند باید برای پیشرفت رقابت کنند
JaMsHiD-B
۱۵ مهر ۱۴۰۳جگوار یکی از نخستین برندهایی بود که خودرویی تمام برقی را به بازار معرفی کرد اما چرا شکست خورد؟
دلیلش توی همین متن هست
برقی در حال حاضر همش ضرر هست مگر اینکه یه پشتوانه ای چیزی باشه که به قولا نفست از جای گرم بلند شه
Cehx
۱۵ مهر ۱۴۰۳کاملا موافقم از نظر من برقی سازی باید مثل تسلا کاملا برقی باشه یا اگر هم بنزینی و هم برقیه شرکت باید دارای پشتوانه ی مالی و یا بازار انحصاری داشته باشه که گروه کیوندای بازار کره رو بطور کامل در دست دارند
Sina_carshow
۱۶ مهر ۱۴۰۳حالا نه که برقیشم اصن حرفی برا گفتن داشت
نه تو پرفورمنس نه رنج نه کیفیت ساخت نه سواری خوب میخواستی چیزی بیشتر از عدم استقبال نصیبش بشه؟ از وقتی معرفی شد مشخص بود شکست میخوره
میخواست یه ترند سواری بکنه دید همه برقی کردن گفت ماهم بدون هیچ تحقیق توسعه ای بیایم سریع برقی بزنیم یه وقت بازار از دست ندیم
(Ali(chevynova
۱۵ مهر ۱۴۰۳تاتا هم نتونست حریف ضررده بودن این شرکت بشه
خوب شد الن مولالی مدیر فورد سال ۲۰۰۹ اینرو فروخت و از دستش خلاص شد
Nismo
۱۵ مهر ۱۴۰۳فورد همون شرکتی که چانگان سهامدارشه و تحت اختیار چین هست؟
Kiarash
۱۵ مهر ۱۴۰۳نه فورد یه شرکت مستقله برای خودش ولی واقعا فورد چرا و جگوار و لندروور رو فروخت بنظرم اشتباه بزرگی کرد
Veloce
۱۵ مهر ۱۴۰۳یه دلیل دیگه هم قابلیت اطمینان پایینش بود که هزینه زیادی رو به مالک تحمیل میکرد . همین مشکل رو لندرور هم داره
جگوار یکی از اولین برندهاییه که به زودی ورشکست میشه . توان رقابت با پورشه و بنتلی و … رو نداره چون پورشه که خودش چندین دهه ست ثابت شدست و در اوج مهندسی و تکنولوژیه ، بنتلی و رولزوریس هم پشتیبانی آلمان رو دارند که از لحاظ سرمایه و مهندسی حمایت میشن . تاتا مطمئنا یا هر دو برند رو در هم ادغام میکنه که از شر جگوار خلاص شه یا واگذارش میکنه یکی دیگه . در بهترین حالت هم میره از پورشه و بنتلی شکست سنگین میخوره و محو میشه
ALI MOPAR
۱۵ مهر ۱۴۰۳من یادمه اولین ماشینی که میخواستم بخرم یه سال بود با خودم میگفتم تو ایرانیا سمند بهتره، سنگینه، بدنه مقاومی داره نسبت به هم قیمتاش و.. قرار بود سمند بخرم اما تا پولام جمع شد و میخواست عملی بشه رفتم پارس خریدم🤣🤣 در حالی که اصلا ازش خوشم نمیومد اما چون طرفدار و بازار خرید و فروش خوبی داشت و با حرف اینو اون که خوشگله فلانه بیساره رفتم پارس خریدم…
داستان جگوارم شبیه اینه هممون میگیم خوبه، همه ماشیناش تاپه، حیف این برند و فلان و.. اما اگه پای عمل بیاد و واقعا بخواییم بخریم میریم بی ام و میخریم با اینکه میدونیم جگوار هم خوبه
پیرمرد قدیمی
۱۵ مهر ۱۴۰۳با این کامنت بغض عجیبی بهم دست داد
سهیل
۱۵ مهر ۱۴۰۳به نظرم بیشتر از همه موندن تو این بازار جسارت میخواد. خودرو های انگلیسی بیشتر به طرحهای سنتی وفادارن. طرح هایی که دیگه امروزه منسوخ شدن. تکنولوژی های جدید و دهن پر کن. طرح های تهاجمی و بازاریابی درست. اینها رو جگوار. روور. و سایر خودرورهای پایین رده ندارن و کم کم باعث حذفشون میشه
hosen
۱۵ مهر ۱۴۰۳متاسفانه مازراتی هم به سرنوشت جگوار دچار میشه
محمد
۱۶ مهر ۱۴۰۳الان یک عده مثل سوشیانت حتی حاضر نیستند بپذیرند که جگوار سقوط کرده.
چه برسه اینکه بخوان برای سقوط جگوار دلیل بیارند.
کلاً ایرانیا آدمای تعصبی ای هستند و تعصب غرب چشماشونو کور کرده و نمیتونن بپذیرند که آینده خودرو سازی یعنی چین و شرق آسیا و صنعت غرب رو به افوله.
سوشیانت
۱۶ مهر ۱۴۰۳نگران نباش تا پورشه و بنز و بی ام و و کادیلاک و لینکلن و دوج و شورولت و… هستن چینی ها نهایت باید به فکر رقابت با خودشون باشن صنعت خودرو آمریکا هم مثلا قرار بود سال ۹۵ ورشکسته بشه :)
محمد
۱۶ مهر ۱۴۰۳بنظرم بزرگترین مشکل جاگوار اینه که اصلن مدل اقتصادی نداره تا یکم جور مالیشو بکشه حتی بنز و بی ام و هم مدلهای اقتصادی میزنن تا یکم مشکل فروش خودروهای پریمیوم حل کنه و گرنه در همه جای دنیا به لحاظ کلاس و طراحی و پرفورمنس چیزی از رقبا کم نداره
علی منصوری
۱۶ مهر ۱۴۰۳حیف حیف، بابا خدا بیامرزم جگوار داشت، همش چوب و چرم ، ی گیربکس عالی، ولی یادمه بخاطر خرج و نبودن مکانیک عوضش کردیم بیوک خریدیم، بهرحال تحقیق شده در مورد مقاله و داره اشاره میکنه ب اشتباه در انتخاب بازار و هدف و بنظر خودم دست ب دست شدن کمپانی، تو نمایشگاه تختی ی f.pace مشکی دیدم فک کنم ۲۰۲۰ بود، ولی خیلی داخلش شیک بود و حس پرمیوم بهت میداد، رفیقم می گفت داره روش ضرر میده و اشتباه کرده خریده، بنظر خودم از ی دللال حرفهای مثل اونم بعید بود خریدنش، میخوام بگم بقول دوستمون جگوار با همه خوب بودنش هیچوقت انتخاب اول خریدار نیست و این معضله
رامتین
۱۶ مهر ۱۴۰۳واقعا پورشه، بی ام و، مرسدس و حتی فولکس واگن چی هستند که تحت هر شرایطی همواره و همواره در صدر هستند و فروش دارند. آلمان واقعا خودشو اثبات کرده. روزی همه خودروها از بین خواهند رفت ولی اینها باقی می مانند. بزار چینی ها کمی پیشرفت کنند و بیان اروپا، اونموقع بازار خیلی ها نابود میشه. مگه اینکه با تعرفه جلوشونو بگیرن. توجه کنید گفتم چینی ها پیشرفت کنند و بیان که حتما میکنند. بحث برای اون زمانه.
علی منصوری
۱۷ مهر ۱۴۰۳کاملا موافقم و هرچیم هیت بدن ک آی چینی فلان و بهمان ولی وقتی بحث پیشرفت ک بشه همه چیو عملکرد و نتیجه مورد قضاوت قرار میده و من مطمئنم ک چین داره همین لاین میره جلو