جگوار

چه بلایی به سر جگوار آمد و چرا تمام تولیداتش را متوقف کرد؟

جگوار یکی از نخستین برندهایی بود که خودرویی تمام برقی را به بازار معرفی کرد اما چرا شکست خورد؟

خودروسازی بریتانیایی جگوار در سال ۱۹۳۵ بنیان نهاده شد. این برند انگلیسی در طول حیات خود با مشکلات اقتصادی بسیار زیادی دست‌وپنجه نرم کرد تا اینکه فورد آن را در سال ۱۹۹۰ خریداری کرد و سپس در سال ۲۰۰۸، به خودروسازی هندی «تاتا موتورز» واگذار کرد. از آن زمان، جگوار پیشرفت‌های قابل‌توجهی را زیر مدیریت هندی‌ها تجربه کرد؛ اما این دیری نپایید که این شادکامی رنگ باخت و جگوار به‌طور رسمی اعلام کرد که تولید تمام محصولاتش به‌جز شاسی‌بلند F را متوقف خواهد کرد.

برند یادشده هیچ‌گاه مشکل شناخته‌شدن نداشت و با تولید مدل‌های اسپرت و لوکس همواره جزو یکی از معروف‌ترین خودروسازان جهان به شمار می‌رفت. مسئله اصلی جگوار، کلاس خودروهایش بود. بی‌دلیل نبود که تقریبا تمام خودروسازان جهان در میانه سال‌هایی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ به تولید شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها روی آوردند؛ آن‌ها به‌دنبال بقا بودند و مجبور شدند تا به نیاز بازار پاسخ دهند. جگوار هم از این قاعده مستثنا نبود. پس از آغاز مدیریت هندی‌ها و ترکیب با لندروور، مدیران جگوار سه سدان را برای رقابت با آلمان‌هایی مانند بی‌ام‌و سری ۳، یک مدل اسپرت برای رقابت با ۹۱۱ و یک مدل برقی به نام آی-پیس را روانه بازار کردند. درحالی‌که وظیفه تولید تولید مدل‌های بلندقامت برعهده لندروور بود.

برند جگوار-لندروور یا همان «JLR» در میان سال‌هایی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ با رشد فروش مواجه شد تا اینکه در سال ۲۰۲۲ به مرحله آغازین خود بازگشت و سرانجام همه مدل‌هایش به‌جز F پیس را برای نوسازی دوباره کنار گذاشت. مشکل این بود که جگوار بخش‌هایی از بازار را هدف قرار داده بود که رقبایی بسیار قدرتمند بر آن حکومت می‌کردند و این برند انگلیسی نمی‌توانست با قیمت‌ و ارزش‌گذاری آن‌ها رقابت کند. جگوار حتی در بخش شاسی‌بلندها هم مغلوب هم‌تیمی خود، لندروور، شد.

همه خودروسازان تلاش می‌کنند در بخش‌های مختلف، تاج پادشاهی را بر سر محصول خود بگذارد. در دوره‌ای، برندهای مختلف دنیا تلاش کردند تا رقبایی درخور را برای تنگ‌کردن عرصه بر آئودی، مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و عرضه کنند. حاصل این تلاش، تولد مدل‌هایی مختلف از سوی برندهای لکسوس، کادیلاک، آلفارومئو و جگوار بود. مدل بالارده سدان CT4-V کادیلاک موفق شد تمرکز بیشتری را روی راننده بگذارد و لکسوس گزینه بهینه‌تری را در اختیار مردم قرار می‌داد اما نسخه پایه هیچ‌یک از این خودروها توان رقابت با بی‌ام‌و سری ۳ را نداشت.

با این وجود جگوار موفق شد با جایگذاری یک V8 سوپرشارژر درون سدان متوسط خود و همراه کردن آن با قدرت بیشتر، کیفیت داخلی بالا و جعبه‌دنده ۸ سرعتی خودکار خودرویی درخور را بیافریند که حداقل در چند زمینه توان به‌چالش کشیدن سدان باواریایی را داشت.

مدل اسپرت F تایپ هم با تکیه‌بر موتور V8، جعبه‌دنده دستی و سیتم چهارچرخ محرک مرزی میان کوروت آمریکایی و ۹۱۱ اروپایی بود. سدان‌های XF و XJ هم امکانات خوبی را ارائه می‌کردند و می‌توانستند در بازار رقابت کنند اما این ورق با تغییر روند صنعت، دگرگون شد و جگوار را ناکام گذاشت. به‌روزرسانی جزئی خودروهای این برند درکنار رقبایی که هر روز ویژگی جدیدی را به محصولاتشان اضافه می‌کردند، چندان چشم‌گیر به نظر نمی‌رسید.

مالکان برند مشترک تصمیم گرفتند که لندروور را در بازار کنونی خود نگه دارند و جگوار را یک بار دیگر وارد ریسک کنند. به این ترتیب، برنامه بر آن است که جگوار در آینده به خودروسازی تماما برقی تبدیل شود و و با ورود به بازار خودروهای لوکس-اسپرت بالارده‌تر، با برندهایی چون بنتلی و پورشه رقابت کند؛ درست همان‌ کاری که لوتوس درحال انجام آن است اما در ایجاد ثبات مانا، دست‌وپا می‌زند.

وقتی به روند رشد جگوار در دو دهه اخیر نگاه کنیم، می‌بینیم که سقوط آن تاحدودی منطقی به نظر می‌رسد. در حالی‌که برندهای جاافتاده‌تر و بزرگ‌تر مانند مرسدس‌بنز روندی پیوسته را برای رشد طی می‌کردند، جگوار به رشدی ناگهانی دست پیدا کرد و با بهترین‌های بازار رقابت کرد. با این وجود در حفظ قدرت و به‌چالش‌کشیدن آن‌ها ناکام ماند؛ چرا که بازی صنعت چیزی به نام برد و باخت ندارد. آنچه در تجارت در مقیاس بزرگ معنا دارد، دوام بیشتر و پررنگ‌تر است. موردی که جگوار از هنوز به آن نرسیده است. از دید شما، چه عوامل دیگری باعث سقوط این برند خودروسازی شد؟ کدام مدل جگوار را مهم‌ترین می‌دانید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۱۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1978 ديدگاه)

    جگوارو هم مثل MG بلاخره چینیا میخرن و قدرتمندتر از گذشته محصولات جدید باکیفیت میدن بیرون

    موافقم 9
    مخالفم 23
    1. mmd@

      ۱۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (227 ديدگاه)

      جگوار عاقبتش این نیست😢😢😢💔💔💔

      موافقم 8
      مخالفم 4
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    تو کمتر برندی دیدم که مثل جگوار تقریبا تمام محصولاتش زیبا باشه حیف واقعا

    موافقم 20
    مخالفم 4
    1. amirkhanzadeh

      ۱۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (634 ديدگاه)

      اگر جگوار برای شرکت های آلمانی بود
      با موتور و توان عالی عرضه می شد و همین باعث رشدش در بازار می شد
      اینکه دو شرکت رقیب رو باهم قاطی کنی نباید انتظار پیشرفت پایدار داشته باشی
      لندروور و جگوار به هیچ عنوان نباید ترکیب و از پلتفرم یکی استفاده می کردند
      این دو رقیب هم هستند باید برای پیشرفت رقابت کنند

      موافقم 7
      مخالفم 1
  3. JaMsHiD-B

    ۱۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2495 ديدگاه)

    جگوار یکی از نخستین برندهایی بود که خودرویی تمام برقی را به بازار معرفی کرد اما چرا شکست خورد؟

    دلیلش توی همین متن هست
    برقی در حال حاضر همش ضرر هست مگر اینکه یه پشتوانه ای چیزی باشه که به قولا نفست از جای گرم بلند شه

    موافقم 11
    مخالفم 5
    1. Cehx

      ۱۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (18 ديدگاه)

      کاملا موافقم از نظر من برقی سازی باید مثل تسلا کاملا برقی باشه یا اگر هم بنزینی و هم برقیه شرکت باید دارای پشتوانه ی مالی و یا بازار انحصاری داشته باشه که گروه کیوندای بازار کره رو بطور کامل در دست دارند

      موافقم 4
      مخالفم 0
  4. (Ali(chevynova

    ۱۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (7271 ديدگاه)

    تاتا هم نتونست حریف ضررده بودن این شرکت بشه
    خوب شد الن مولالی مدیر فورد سال ۲۰۰۹ اینرو فروخت و از دستش خلاص شد

    موافقم 2
    مخالفم 12
    1. Nismo

      ۱۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1132 ديدگاه)

      فورد همون شرکتی که چانگان سهامدارشه و تحت اختیار چین هست؟

      موافقم 9
      مخالفم 4
      1. Kiarash

        ۱۵ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (201 ديدگاه)

        نه فورد یه شرکت مستقله برای خودش ولی واقعا فورد چرا و جگوار و لندروور رو فروخت بنظرم اشتباه بزرگی کرد

        موافقم 3
        مخالفم 2
  5. Veloce

    ۱۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (217 ديدگاه)

    یه دلیل دیگه هم قابلیت اطمینان پایینش بود که هزینه زیادی رو به مالک تحمیل میکرد . همین مشکل رو لندرور هم داره
    جگوار یکی از اولین برندهاییه که به زودی ورشکست میشه . توان رقابت با پورشه و بنتلی و … رو نداره چون پورشه که خودش چندین دهه ست ثابت شدست و در اوج مهندسی و تکنولوژیه ، بنتلی و رولزوریس هم پشتیبانی آلمان رو دارند که از لحاظ سرمایه و مهندسی حمایت میشن . تاتا مطمئنا یا هر دو برند رو در هم ادغام میکنه که از شر جگوار خلاص شه یا واگذارش میکنه یکی دیگه . در بهترین حالت هم میره از پورشه و بنتلی شکست سنگین میخوره و محو میشه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  6. ALI MOPAR

    ۱۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    من یادمه اولین ماشینی که میخواستم بخرم یه سال بود با خودم میگفتم تو ایرانیا سمند بهتره، سنگینه، بدنه مقاومی داره نسبت به هم قیمتاش و.. قرار بود سمند بخرم اما تا پولام جمع شد و میخواست عملی بشه رفتم پارس خریدم🤣🤣 در حالی که اصلا ازش خوشم نمیومد اما چون طرفدار و بازار خرید و فروش خوبی داشت و با حرف اینو اون که خوشگله فلانه بیساره رفتم پارس خریدم…
    داستان جگوارم شبیه اینه هممون میگیم خوبه، همه ماشیناش تاپه، حیف این برند و فلان و.. اما اگه پای عمل بیاد و واقعا بخواییم بخریم میریم بی ام و میخریم با اینکه میدونیم جگوار هم خوبه

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. پیرمرد قدیمی

      ۱۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (176 ديدگاه)

      با این کامنت بغض عجیبی بهم دست داد

      موافقم 2
      مخالفم 2
  7. سهیل

    ۱۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    به نظرم بیشتر از همه موندن تو این بازار جسارت میخواد. خودرو های انگلیسی بیشتر به طرحهای سنتی وفادارن. طرح هایی که دیگه امروزه منسوخ شدن. تکنولوژی های جدید و دهن پر کن. طرح های تهاجمی و بازاریابی درست. اینها رو جگوار. روور. و سایر خودرورهای پایین رده ندارن و کم کم باعث حذفشون میشه

  8. hosen

    ۱۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (368 ديدگاه)

    متاسفانه مازراتی هم به سرنوشت جگوار دچار میشه

    موافقم 6
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا