جگوار

آیا بازگشت الکتریکی جگوار موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

جگوار تایپ ۰۰ یک قمار جسورانهٔ ۱۲۰ هزار دلاری روی آیندهٔ الکتریکی محسوب می‌شود اما آیا این ریسک بزرگ جواب خواهد داد؟

جگوار در هفتهٔ هنر میامی، کانسپتی بنام تایپ ۰۰ را رونمایی کرد که پیش‌نمایش تحول الکتریکی این برند الکتریکی در سال ۲۰۲۶ خواهد بود. غیر از طراحی بحث‌برانگیز این کانسپت که مسیر طراحی خودروهای آیندهٔ جگوار را نشان می‌دهد، موضوع مهم‌تر تردید بزرگ در مورد موفقیت این برند اصیل بریتانیایی در دوران جدید خود است. قرار است نسخهٔ تولیدی این ماشین قیمتی ۱۲۰ هزار دلاری داشته باشد که بسیار از خودروهای درون‌سوز قبلی جگوار گران‌تر خواهد بود. به همین دلیل، جگوار تخمین میزند در دوران جدید، بتواند تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از مشتریان کنونی خود را حفظ کند.

این موضوع مهم‌ترین مشکل جگوار را نشان می‌دهد. این برند طی سال‌های اخیر اصلاً مشتری زیادی نداشته است. جگوار سال گذشته در آمریکا تنها ۸,۳۴۸ دستگاه خودرو فروخت که ۸۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۴ کاهش یافت. برای مقایسه، مرسدس و ب‌ام‌و حدود ۴۰ برابر بیشتر از این در آمریکا خودرو به فروش رساندند. فروش برند بریتانیایی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ هم فقط ۶۴ هزار دستگاه بوده است. حماقت رقابت با مرسدس بنز و ب‌ام‌و باعث شد جگوار حتی از برند نوپایی مثل جنسیس هم عقب بیفتد. علاوه بر این، عوامل دیگری مثل شهرت به قابلیت اطمینان ضعیف، طراحی‌های کسل‌کننده، تغییر مالکیت و استراتژی‌های نادرست هم در ناکامی جگوار نقش پررنگی داشتند.

تخصص اصلی جگوار ساخت خودروها سدان و اسپرت بود که در بازار کراس‌اوور پسند طرفدار نداشتند و برند خواهر این شرکت یعنی لندروور هم با عرضهٔ انواع و اقسام شاسی‌بلندها، جایی برای جگوار باقی نگذاشته است. دوران خوب گذشتهٔ جگوار به پایان رسیده و محصولات درون‌سوز آن جواب نمی‌دهند. به همین دلیل، این برند کارخانه‌های خود را تعطیل کرده تا در سال ۲۰۲۶ عصر جدیدی را آغاز کند. نمایندگی‌های این برند در آمریکا که به ۱۲۰ باب کاهش پیدا کرده‌اند، یک سال آینده را صرف فروش موجودی تل انبار شده خواهند کرد. بااین‌وجود، آینده برای جگوار چندان روشن به نظر نمی‌رسد.

به گفتهٔ مدیرعامل جگوار «راودون گلوور»، میانگین قیمت محصولات آیندهٔ این برند از ۶۰ هزار دلار امروز به حدود ۱۲۰ هزار دلار افزایش پیدا خواهد کرد. سؤال بزرگ این است که چرا ثروتمندان باید مبلغی شش‌رقمی را صرف خرید یک جگوار برقی کنند؟ بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد که در بازهٔ قیمتی بالای ۱۰۰ هزار دلار، خریداران بسیار کمتر هستند و برند ضعیفی مثل جگوار خیلی سخت می‌تواند مشتری پیدا کند. اگر نمودار آمار فروش خودرو بر اساس قیمت را ترسیم کنیم، از سقوط شدید فروش پس از مرز ۱۰۰ هزار دلار شگفت‌زده خواهید شد. همچنین خریداران اندک این بخش از بازار نیز مستقیماً سراغ خودروهای درون‌سوز شناخته‌شده مثل مرسدس بنز G کلاس و S کلاس، پورشه ۹۱۱ و رنجروور می‌روند.

وقتی مردم خودروهای ۶۰ هزار دلاری شما را نمی‌خرند، عرضهٔ مدل‌های ۱۲۰ هزار دلاری دیوانگی خواهد بود. بااین‌حال، جگوار مثل بسیاری از برندهای قدیمی، مسیر کنونی خود با سوخت‌های فسیلی را بن‌بست می‌بیند. در حال حاضر، کل صنعت خودروسازی از برندهای لوکسی مثل مرسدس گرفته تا جنرال موتورز متوجه شده‌اند که بهتر است بجای اینکه به دنبال تیراژ بالا و سهم بازار باشند، خودروهای کمتری با قیمت بیشتر تولید کند. به همین دلیل، جگوار برای دوران جدید خود فروش جهانی تنها ۵۰ هزار دستگاهی را هدف قرار داده که بیش از نصف فروش ۱۳۰ هزار دستگاهی است که در دوران اوج خود در سال ۲۰۰۲ تحت مالکیت فورد به فروش رساند. به گفتهٔ گلوور، جگوار می‌تواند با همین میزان فروش، کسب درآمد خوبی داشته باشد.

تنها برگ برندهٔ جگوار در این مسیر جدید، «جری مک‌گاورن» است که یکی از موفق‌ترین طراحان معاصر محسوب می‌شود. به لطف وی، امروز خیلی‌ها حاضرند بیش از ۲۰۰ هزار دلار برای نسخه‌های پرچم‌دار رنجروور پرداخت کنند. مک‌گاورن که سکان هدایت استودیوی طراحی جگوار-لندررور را در دست دارد، بی‌گدار به آب نمی‌زند و با توجه به سابقه‌ای که از او سراغ داریم، شاید بتواند جگوار را به موفقیت برساند ولی بااین‌وجود، هنوز هم ممکن است جگوار از چاله به چاه بیفتد زیرا شواهد و قرائن نشان می‌دهد که ثروتمندان ترجیح می‌دهند سراغ خودروهای بنزینی بروند. به‌عنوان‌مثال، فروش جهانی پورشه تایکان در سال ۲۰۲۴ کاهش ۵۰ درصدی داشته و مرسدس EQS با قیمتی بین ۱۰۵ تا ۱۳۰ هزار دلار نتوانست نظر خریداران سنتی مرسدس‌های درون‌سوز را جلب کند.

سدان ایر نیز علیرغم پرفورمنس درخشان و راندمان و شعاع حرکتی پیشرو، نتوانست کاری که مدل S برای تسلا انجام داد را برای لوسید انجام دهد. وقتی پورشه، مرسدس و لوسید در بازار خودروهای الکتریکی گران‌قیمت با مشکل مواجه هستند، جگوار چه شانسی دارد؟ سؤال بعدی توانایی این برند برای کسب درآمد با پلت‌فرم الکتریکی مستقل JEA است. آیا جگوار می‌تواند به‌اندازهٔ کافی خودرو به فروش برساند که با لندروور تعادل ایجاد کند و سرمایه‌گذاری را توجیه کند؟ جگوار همچنین از اشتباه بزرگ لوسید هم درس نگرفته است. این شرکت آمریکایی ابتدا به جای شاسی‌بلند، با یک سدان به بازار آمد و جگوار هم قصد دارد دوران جدید خود را با یک GT چهاردر سدان مانند آغاز کند درحالی‌که آمریکایی‌ها فقط شاسی‌بلند می‌خواهند.

البته همهٔ خبرها هم برای جگوار بد نیستند. درحالی‌که برندهای نوپایی مثل لوسید و ریویان هنوز به سوددهی نرسیده‌اند و همچنان میلیاردها دلار خرج می‌کنند و به سرمایهٔ سعودی‌ها و فورد به‌عنوان حامیان مالی وابسته هستند، جگوار از لحاظ تأمین سرمایه، مهندسی و منابع مشکلی ندارد. شرکت مادر جگوار یعنی تاتا قوی‌ترین شرکت هندی است و جگوار-لندروور در سال مالی گذشته رکورد درآمد جدید ۳۶.۳ میلیارد دلاری را به ثبت رساند. سود ۲.۷۵ میلیارد دلاری این شرکت طی سال گذشته نیز بالاترین میزان از سال ۲۰۱۵ بوده است. البته مطمئناً صد درصد این سود و درآمد به خاطر لندروور بوده است. درواقع، از ۱۶ سال پیش که فورد این دو برند بریتانیایی را به تاتا فروخت، لندروور همیشه جگوار را مثل یک بچه‌گربهٔ بیمار به دوش کشیده است.

درنهایت، نام جگوار هنوز بیشتر از هر استارتاپی شناخته‌شده است. در بین مردم عادی، هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند لوسید و ریویان چیست ولی جگوار را همه می‌شناسند. در فرهنگی که هنوز به برند وسواس دارد، این شهرت همچنان ارزش زیادی خواهد داشت. جگوار با تکیه بر این پشتوانه‌ها، درحالی‌که اکثر خودروسازان از برنامه‌های الکتریکی خود عقب‌نشینی کرده‌اند، قصد دارد به اولین برند لوکس قدیمی با سبد محصولات تمام الکتریکی تبدیل شود. پس بیایید فعلاً قضاوت نکنیم و امیدوار باشیم که این برند دوباره شکوه سابق خود را بازیابد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای
منبع
InsideEVs

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Mosafer

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (242 ديدگاه)

    حقیقتا با این شکل طراحی و قیمت و سابقه کیفی ضعیف به نظر میاد این برند جذاب داره به انتهای داستانش نزدیکتر میشه…

    موافقم 37
    مخالفم 5
    1. Cehx

      ۱۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (163 ديدگاه)

      یکی از فاکتور هایی که این برند رو متمایز می کرد طراحی های زیباش و چراغ های جلوش بود که شبیه حیوان جگوار بودند و تهاجمی بودند ولی این طراحی نه بویی از خاستگاه جگوار داره و نه زیبایی ولی خب شاید بهتر بشه ولی عالی نمیشه به طور مثال اولین طراحی سوپرا mk5 هم زیاد خوب نبود ولی ماشین قشنگی از اب درومد

      موافقم 13
      مخالفم 2
  2. Joker

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (613 ديدگاه)

    جا این اَنتر بازیا این همه سال فرصت داشت یه پلت فرم و انجین جدید تدارک ببینه،تمام کمپانی ها برنامه الکتریکی سازیشون رو لغو کردن بعد این تازه میخواد با جاروبرقی خودشو سرپا کنه😂

    موافقم 36
    مخالفم 3
  3. امیر

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    آینده روشنی برای جگوار دیده نمیشه
    امیدوارم موفق بشه
    جناب اشتری تولدتون هم مبارک 💙🎂
    انشالله لکسوز زیر پاتون ببینیم

    موافقم 22
    مخالفم 5
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2986 ديدگاه)

      سلامت باشید سپاسگزارم

      موافقم 25
      مخالفم 3
      1. amir

        ۱۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (3738 ديدگاه)

        به به امروزه تولدتون؟ تبریک عرض میشود امیدوارم شاد و سرزنده باشید

        موافقم 20
        مخالفم 6
      2. hosen

        ۱۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (943 ديدگاه)

        جناب اشتری تبریک میگیم تولدتون رو
        سرزنده باشید همیشه.

        موافقم 9
        مخالفم 2
      3. علیزاده

        ۱۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (312 ديدگاه)

        چه جالب تولد پدر منم امروزه

        موافقم 5
        مخالفم 2
      4. Taha Ayoobi

        ۱۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (4963 ديدگاه)

        به به
        مبارک باشه آقای اشتری

        راستی چند وقت پیش ها هم تولد اون کاربر بی‌نام عاشق هایما بود، تو آبان.
        تولد اونم مبارک.

        موافقم 11
        مخالفم 3
  4. Großer Hitler

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (34 ديدگاه)

    جگوار قدیم: 🗿😾🇬🇧
    جگوار جدید: 🏳️‍🌈-🇮🇳

    موافقم 24
    مخالفم 6
  5. Inferno

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (207 ديدگاه)

    بهترین گزینه ادغام کامل با رنجروره . مثلا تاسیسات و داراییهای شرکت واگذار بشه به رنج رور . خیلی شیک و تمیز . چون رنجرور هنوز خریدار و جایگاه خودشو داره
    برقی سازی با این قیمت کاملا اشتباهه اونم تیراژ ۵۰ هزارتا که هر چقدم حاشیه سود بره بالاتر ارزشش کمتر میشه . المانیا با اون قدرت و سرمایه عقب کشیدن چه برسه این . شاید هم یکی دو سال موقتا خبر خوب ازش بیاد اما پایدار نیست و از بین میره و این همه پول و هزینه هم دود میشه
    باید پذیرفت صنعت خودرو در حال دگرگونیه و باید روش های جدیدی رو اتخاذ کرد . زنده نگه داشتن برندهای نیمه تعطیل هیچ دردیو دوا نمیکنه و باید برندهای کوچیک در هم ادغام بشن تا بتونن رقابتی باقی بمونن

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. 🏆Lamborghini🏆

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (196 ديدگاه)

    من جگوار رو با صداش شناختم

    موافقم 4
    مخالفم 2
  7. Amirsh

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (215 ديدگاه)

    به نظرم حالاکه جگوار پشتوانه مالیشو داره و از اونطرف لندرور هم عالی پیش میره ، به جا اینکارا باید میزد تو کار ماشینای سفارشی تکساخت کلاسیکش ، یا مدلای رترو و تک ساخت ، و اینجور چیزا که میراثشو زنده نگه داره ، بعدشم کم کم تو اوج خداحافظی کنه ، یا ادغام بشه به عنوان بازوی لندرور ، چون بلخره هر چیزی پایانی داره دیگه تا ابد که نمیشه پابرجا بمونه ، ولی میتونه قشنگ تموم بشه
    این کار الانش توجیهی نداره فقط دست و پا زدنه الکیه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. Taha Ayoobi

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4963 ديدگاه)

    تو این جگوار تایپ 00 رادیاتور رو عقب کارگذاشتن.

    موافقم 5
    مخالفم 3
  9. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (710 ديدگاه)

    تنها راه باقی مونده اینه که روش کار خودروسازهای آلمانی رو طی 10 سال اخیر و حتی سال های آینده مو به مو بررسی و تحقیق کنه و همون ها رو بکار ببنده که چطور تو این رقابت شدید، سلاخی نشدن!! احتمالا به نتیجه جذاب و شوکه کننده ای میرسن.

  10. حجت اله براهنی

    ۱۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    اتفاق تلخی که برای جاگوار افتاده واقعا ناراحت کننده‌اس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا