فروش جگوار در سال ۲۰۲۲ با ۲۸ درصد کاهش به ۶۱ هزار دستگاه رسیده که یکسوم فروش سال ۲۰۱۸ است. قصد داریم دلایل این کاهش فروش را بررسی کنیم.
جگوار، برند افسانهای بریتانیایی، این روزها دوران خوبی را سپری نمیکند و فروش آن در سال ۲۰۲۲ نسبت به رکورد فروشی که در سال ۲۰۱۸ ثبت کرد ۶۶ درصد کاهش پیدا کرده است. طبق آمارها، این شرکت از ژانویه تا دسامبر سال گذشته ۶۱,۶۶۱ دستگاه خودرو فروخته که ۲۸.۵ درصد کمتر از فروش سال ۲۰۲۱ و ۴۰ درصد کمتر از فروش سال ۲۰۲۰ بوده است که دوران اوج شیوع بیماری کرونا بود. خبر بدتر اینکه فروش سال ۲۰۲۲ جگوار تنها معادل یکسوم فروش ۱۸۰,۸۳۳ دستگاهی سال ۲۰۱۸ آن بوده است.
درواقع، فروش جگوار در سال ۲۰۲۲ به کمترین میزان از سال ۲۰۱۲ رسیده است. در آن سال جگوار سبد محصولات کوچک و غیررقابتی داشت و کمتر از ۵۴ هزار دستگاه فروخته بود؛ اما چگونه ممکن است برندی که دو کراساوور نسبتاً مدرن، دو سدان جذاب و یک کراساوور تمام الکتریکی تولید میکند به چنین شرایط سختی بیفتد؟ در ادامه قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم اما پیش از آن باید بگوییم که جگوار در بهار امسال طرح بازراهاندازی خود را با سه کراساوور الکتریکی جدید ارائه خواهد کرد که برای پوشش بخشهای لوکستر بازار طراحی شدهاند.
دلایل
جایگاه بازار
موقعیت جگوار در بازار خودروهای لوکس و پریمیوم دشوار است. اگر به گذشته رجوع کنیم، نام جگوار همواره مترادف با سدانهای بزرگ و کوپههای لوکس چشمگیر بوده است که جایگاهی بالاتر از مدلهای لوکس آلمانی داشتند اما زمانی که جگوار در سال ۱۹۹۹ توسط فورد خریداری شد اوضاع تغییر کرد. در آن دوران، جگوار به لطف سرمایهگذاری آمریکاییها، سبد محصولات خود را گسترش داد و سدانهای S تایپ و X تایپ را به ترتیب در سگمنتهای E و D معرفی کرد که دومی بر اساس پلتفرم فورد ساخته شده بود. سالهایی که این برند بریتانیایی تحت تملک فورد بود (از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸) درک خریداران را تغییر داد. حالا جگوار دیگر آن برند لوکسی نبود که فقط محصولات سطح بالا تولید میکرد.
سپس دوران تاتا موتور فرارسید که با عرضهٔ کراساوورها، منابع بیشتری را به جگوار تزریق کرد. بااینحال، جگوار حالا خود را در میدان نبرد با برندهای بسیار قدرتمندی مثل مرسدس بنز و بامو میدید که قبلاً رقیب آن نبودند. جگوار میتواند مثل مازراتی یا پورشه باشد. این یعنی برند بریتانیاییها طبق تاریخچهٔ خود باید بین برندهای لوکس معمولی و برندهای فوق لوکسی مثل رولزرویس یا آستونمارتین قرار گیرد درحالیکه موقعیت کنونی جگوار آن را در بخشی بسیار رقابتی و سخت قرار داده است.
لندروور
هرچند لندروور هم کاهش فروش شدیدی را تجربه کرده است (افت ۲۰ درصدی بین سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲) اما ازآنجاییکه یک برند شاسیبلند واقعی است، مزیت بزرگی نسبت به جگوار دارد. لندروور از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۸ تاکنون غیر از شاسیبلند خودروی دیگری تولید نکرده است و درنتیجه، خریدارانی که در گروه جگوار-لندروور خواهان شاسیبلند هستند بیشتر سراغ لندروور میروند تا جگوار. لندروور بیش از آنکه به جگوار کمک کند، به لطف عرضه طیف گستردهای از شاسیبلندها، خریداران این برند را به سمت خود میکشد. بهعنوانمثال، چرا باید کسی جگوار F-Pace را بجای رنجروور ولار انتخاب کند؟
فقدان مدلهای جدید
آخرین باری که جگوار خودروی تولیدی کاملاً جدیدی معرفی کرد پنج سال پیش در مارس ۲۰۱۸ بود که I-Pace به بازار آمد. این زمان بسیار زیادی است خصوصاً در بخش لوکس که عادت کردهایم هر شش ماه یک بار مدلهای جدیدی از اشتوتگارت و مونیخ ببینیم. جگوار باید روند افزایش فروش خود که از سال ۲۰۱۴ شروع شد و در سال ۲۰۱۸ به اوج رسید را نه با نسخههای ویژه یا بهروزرسانی جزئی مدلهای قبلی بلکه با معرفی محصولات جذابتر مطابق با خواست خریداران حفظ میکرد.
هدف جدید برای سال ۲۰۲۵
کاهش فروش جگوار طی سالهای اخیر تا حدی به خاطر برنامههای بازراهاندازی این برند است که در شرف شروع بوده و تا چند هفتهٔ دیگر جزئیات آن اعلام میشود. این استراتژی احیای جگوار که توسط مدیرعامل قبلی شرکت طراحی شده بود و مدیرعامل موقت کنونی هم آن را تأیید کرده، قرار است با کنار گذاشتن مدلهای کنونی بهجز I-Pace و ارائهٔ دو یا سه کراساوور برقی جدید بر اساس پلتفرم پانتر، جگوار را از سال ۲۰۲۵ به برندی تمام الکتریکی تبدیل کند. همهٔ اینها با هدف به چالش کشیدن یک برند بریتانیایی دیگر یعنی بنتلی در حال انجام است.
911
۲۲ اسفند ۱۴۰۱یه سوال.
من دیروز یه بی ام و سری ۵ دیدم، روش زده بود M5
آیا اون M5 اورجینال بوده یا ساحبش روش زده بوده؟
یعنی m550i بوده ساحبش روش M5 چسبونده. فکر کنم مدل ۲۰۱۵ بود.
کیان
۲۲ اسفند ۱۴۰۱بعید میدونم ک ۲۰۱۵، ۵۵۰ داشته باشیم تو ایران بخاطر منع واردات
ولی سری ام بودن الزاما به معنی بالاترین حجم موتور نیست
و اینکه فکر نکنم به تعداد انگشتان دست M power واقعی وارد شده باشه
حتی آخرین سری های ۶۵۰ هم ام پاور نبودند
جلو پنجره ام، کیت ام و … همه اکثرا افتر کارکت نصبی هستن حتی مال خود بی ام و نیستن
علی جردن
۲۲ اسفند ۱۴۰۱منم یه پارس سال دیدم روش AMG چسبونده بودن برچسب افتر مارکتین همشون ….
بخاطر منع ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی هیچ M5 واقعی یا حتی سری ۵ شیش سیلندر بصورت پلاک ملی نداریم…
یه زمانی چندتا M6 کوپه کانورتیبل و گرن کوپه اومد چون اون موقع قانون مسخره واردات خودرو کمتر بود وگرنه دوره احمدی نژاد نبود فقط بجا اون چندتا ماشین خوب فقط لاماری و kmc های خفن می دیدیم
R/T
۲۲ اسفند ۱۴۰۱اینی که شما میگی کیت M پاور روش هست وگرنه موتورش موتور اصلی نیست
محمد
۲۲ اسفند ۱۴۰۱بی ام و سری 5 اتاق کد اف 10 که از 2011 شروع شد تولیدش یدونه 550 واقعی مشکی که فک کنم 2013 یا 2014 باشه هستش
یدونه ام 5 اتاق اف 10 واقعی پلاک منطقه آزاد اروند هستش که نقره ای رنگه
کمتر از 5 تا ام5 وی 10 هستش که سالم ترینشون حدود 50 هزار کیلومتر کار کرده و نقره ایه و داخل تهرانه
علی جردن
۲۳ اسفند ۱۴۰۱یدونه ام ام ۵ وی ۱۰ وجود نداره تو ایران وگرنه عکس های موتورش تو اینترنت پخش می شد یا به دست عکس های خیابونی خودرو شکار می شد عکسش
(Ali(chevynova
۲۲ اسفند ۱۴۰۱چند روز پیش کاربر پدال که اسمش فقط انگلستان هست در پست بنز جی کلاس علیه اشکودا یتی نوشته بود هرچی ماشین المانیه باید انداخت ته دره تا جبران شکست ماشینهای امریکایی باشه ولی……
واقعیت اونکه نه امریکا بلکه انگلیس هست که صنعت خودروسازی پوسیدش شگست خورده هست و نمادهای خودروسازیش مثل چگوار و لندرورشون شده هندی و رولزرویس و بنتلی شون شده برای دشمنان قدیمیشون یعنی المان و استون مارتین شون هم برا اعراب
این کاهش فروش چگوار هم نشون از قابل اعتماد نبودن محصولاتشه
دانیال_Surrey،England
۲۲ اسفند ۱۴۰۱استون کی شد برای اعراب؟!
اونی که کامل برای اعرابه لوسید آمریکاس که مشکلی هم نیست.
این سرمایه گذاری ها مشکلی نداره.
نمونش استارتاپ بریتیش ولت بود که شکست خورد ولی یه سرمایه گذار استرالیایی خریدش و….
یکی از دلایل اصلی کاهش فروش جگ به روز نبودن محصولاتشه.
برای نمونه آی پیس برقی هنوز بعد این همه سال آپدیت خاصی نداشته.
یا مدل های دیگش مثل اف تایپ و xf و….اکثرا قدیمی هستن.
اگه به غیر اطمینان بودن باشه که طبق اطلاعات بنده ظرفیت تولید یک سال کامل رنج روور کاملا پره.
یا جیپ همیشه سودآوره در حالی که همیشه پایین تر از جگواره((به لحاظ قابل اطمینان بودن))
فعلا تا سال 2026 جگوار برای سودآوری باید صبر کنه.
تا اون زمان لندروور بار سودآوری گروه رو به دوش میکشه.
(Ali(chevynova
۲۲ اسفند ۱۴۰۱جیپ حتی اگه از لندرور قابلیت اعتمادش کمتر باشه که نیست اما فروش سالانش یه چیزه دیگه میگه
مدلهای متنوع جیپ از رانگلر ارزان و جمع و جورش تا گرند واگونییر گرون قیمت و بزرگش در کلاس خودشون هم پرفروشن و هم محبوب
اما لندرور و چگوار چی؟؟؟؟ کل فروششون رو هم اندازه فروش جیپ تو خاک امریکا به زور شاید بشه
خرید سهام استون توسط اعراب هم تو همین پدال خوندم خیلی وقت پیش
لوسید هم کلا خودروساز سنتی امریکایی نیست که بشه روش استناد کرد و کلا 10 سال هم قدمت نداره و فاقد ارزشه برای اهلش
محمد
۲۲ اسفند ۱۴۰۱اون کسی که رنج روور میخره یا لیز میکنه نهایت سه سال پنج سال استفاده میکنه و مدل جدید ترش رو میخره ، معمولا به اون کارکردی نمیرسه که تو سال های اول خراب بشه و انصافا تو سال های اول ماشین لذت بخشیه اما مدل های دست دو به همین دلایل و خرج و سرویس های گران قیمت مشتری چندانی ندارند برای همین قیمتش میشکنه چون اگه مشتری داشت خود شرکت یا مالک حاضر بود ماشین رو با این افت قیمت زیاد بفروشه ؟ غیر از این دوستان شبکه مستند یه مستند خودرویی انگلیسی پخش میکنه به اسم نجات خودرو در یه قسمت موضوع بازسازی یک تویوتا لندکروز f40 قدیمی بود که برای بازسازی و تهیه قطعاتش سراغ طرفدار های این ماشین در انگلیس رفتن و ازشون پرسیدن چرا از لندرور یا رنج روور استفاده نمیکنید؟ حرف جالبی زدن گفتن لندروور تو رو به هرجایی که بخوای میبره اما احتمالا به خونه برنمیگردونه ، خود انگلیسی ها نظرشون راجب جگوار لندرور اینه شما چرا کاسه داغ تر از آشی
دانیال_Surrey،England
۲۲ اسفند ۱۴۰۱شما یه سر به یوتیوب بزن و کانال های شخصی رو ببین و کیفیت فاجعه محصولات بنز.
به ب ام و هم خوبه که اشاره میکردی که چی میگن
24 ی تو تعمیرگاه!!!
در ضمن اصلا من حوصله بحث با امثال شماها رو ندارم.
همین 3 تا کامنتم زیاد بود.
..
محمد
۲۲ اسفند ۱۴۰۱من خیلی بیشتر از تو یوتیوب رو بالا پایین کردم و هر سایت و مقاله ای هم بخوای میتونم برات لینک بدم ولی کسی که به بنز و بی ام و میگه میگه فاجعه و ۲۴ ساعته تو تعمیرگاه واقعا ارزش وقت و حوصله گذاشتن نداره برو تو رودخانه تایمز شنا کن و خوش باش
سوشیانت
۲۲ اسفند ۱۴۰۱لوسید دفتر مرکزیش تو آمریکاست و تکنولوژیش هم کامل برای آمریکاست
Royal Driver
۲۲ اسفند ۱۴۰۱هیچ وقت ندیدم کسی بگه آستون مارتین ماله عرباست.
R/T
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ببخشید رو پیام شما ریپلای میزنم
Surry England
داری پدر خودروسازی جهان و پرافتخارترین انجین ساز دنیا تحقیر میکنی که ۲۴ ساعته تو تعمیر گاه همین لندرور موتورش برا بی ام و است پس باید اینم ۲۴ ساعته بره تعمیرگاه
(Ali(chevynova
۲۲ اسفند ۱۴۰۱چند روز پیش کاربر پدال که اسمش فقط انگلستان هست در پست بنز جی کلاس علیه اشکودا یتی نوشته بود هرچی ماشین المانیه باید انداخت ته دره تا جبران شکست ماشینهای امریکایی باشه ولی……
واقعیت اونکه نه امریکا بلکه انگلیس هست که صنعت خودروسازی پوسیدش شگست خورده هست و نمادهای خودروسازیش مثل چگوار و لندرورشون شده هندی و رولزرویس و بنتلی شون شده برای دشمنان قدیمیشون یعنی المان و استون مارتین شون هم برا اعراب
این کاهش فروش چگوار هم نشون از قابل اعتماد نبودن محصولاتشه
واقعیت این هست
محمد
۲۲ اسفند ۱۴۰۱کلا صنعت انگلیس از قدیم به ساختن محصولات غیر قابل اعتماد معروف بود چه ماشین چه هواپیما چه رادیو و ابزار آلات ، وقتی رقبای آلمانی آمریکایی و آسیایی رشد کردن محصولات ساخت انگلیس هم به حاشیه رفت این حتی تو بالا رده ترین محصولاتشون هم قابل مشاهده هست ، دوم اینکه سرعت معرفی محصولات جدید و بودجه های تحقیق و توسعه کمتری نسبت به رقبا داشتن ، حالا اون عده مشهور حافظ منافع انگلیس مثل پست اسپیت فایر حمله میکنند و شعار میدن زنده باد بریتانیا
دانیال_Surrey،England
۲۲ اسفند ۱۴۰۱تا اونجایی که بنده اطلاع دارم رولز رویس اولین سازنده ای بود که ماشین قابل اطمینان ساخت.
بیس اکثر جت انجین های کشورهایی مثل آمریکا و روسیه و سوئد و….بر میگرده به جت های انگلیسی.
جالبه حتی روس ها به خاطر غیر قابل اطمینان بودن موتور جت های آلمانی اونا رو کنار گذاشتن و رفتن سراغ انگلیسی ها!!
اینم معنی قابل اطمینان بودن،منابعشم موجوده خواستی بگو لینک بزارم.
اولین کشوری هم که به فناوری ساخت انرژی هسته ای و…..رسید بریتانیا بود.
که تو یه مستند هم پروفسور Jim Al-Khalili بهش اشاره کرد،البته منابع متعددی وجود داره.
این حرفاتون هم صرفا برای یه چندتا کاربری که کلا دسترسی به اینترنت ندارن کاربرد داره.
اون چیزی که ما خوندیم طبق مقاله فوربس نه حرفای چندتا رویا پرداز،بریتانیا سومین اقتصاد بزرگ فناوری ((یک تریلیون دلار))دنیا بعد از آمریکا و چینه، که کشور باب طبع شما حضور نداره.
آلمان فقط اقتصاد قوی تری داره اونم به لطف کارگر ارزان خارجی و مهاجرین بسیار، بر خلاف بریتانیا.
نه تو دانشگاهی،نه فناوری،نه مباحث پیشرفته نظامی،نه ورزشی ،نه موتوراسپرت،نه هوا فضا،نه جوایز نوبل،نه ادبیات و…..حرفی برای گفتن ندارین بعد این ادعای برتری دقیقا از کجا میاد واقعا؟
بگید بدونیم.
وقتی جوابی نداری نزن تو جاده خاکی.
فقط انگلستان
۲۲ اسفند ۱۴۰۱بعضی ها حرفایی میزنن که آدم با خوندن نظراتشون جا میخوره
همون آلمان و آمریکایی که حرفشونو میزنی مردشون وقتی پول دار میشن صف میبندن برای خرید خودرو انگلیسی.
محمد
۲۲ اسفند ۱۴۰۱منظورت همون ورشکسته هایی هست که آلمانی ها خریدن و الان هم زیرپوستشون تکنولوژی آلمانه؟ همون مک لارنی که انداختی رو پروفایلت اسطوره ای ترین ماشینش که اف 1 باشه موتورش ساخت بی ام و هست
سوشیانت
۲۳ اسفند ۱۴۰۱کی گفته نمیشه ماشین بهتر از رولز رویس فانتوم مثال زد کادیلاک سلستیک که خیلی کابینش بروز تره در ضمن کادیلاک اسکالید و جیپ گرند واگنیر و لینکلن نویگیتور تو شاسی بلند های سه ردیفه از لحاظ لوکس بودن دست کمی از رولز رویس ندارن در ضمن کولینان کراس اووره
محمد
۲۲ اسفند ۱۴۰۱اقا شما جدی جدی باورت شده ملیت بریتانیایی داری؟ آلمان ادیب و ادبیات نداره؟ تو ورزش حرفی برای گفتن نداره ؟ تو هوافضا هیچ دستاوردی نداره؟ تو صنعت هسته ای عقب مونده بوده و اولین کشور انگلیس بود؟ جت های انگلیسی که یک دهه بعد المان عملیاتی شد قابل اعتماد بود؟ تو صنایع نظامی حرفی برای گفتن نداره؟ خوبه همین دوروز پیش تانک های لئوپارد رو التماس میکردن بده اوکراین ،آلمان به خاطر کارگر ارزون شد آلمان؟ پس انگلیس چرا با میلیون ها برده و مستعمره هندی افریقایی و سرخ پوست نتونست اونطوری که باید رشد کنه؟ دیگه تاریخ رو تحریف نکنید اونم برای کشوری که میلیون ها نفر از هموطن هاتون رو کشته و چندتا کشور ازمون جدا کرده .از انگلیس فقط یه زبانش مونده که اونم به لطف آمریکایی ها بین المللی شد ، نمیخواد برای این اسب مرده تاریخ رو تحریف کنید
دانیال_Surrey،England
۲۲ اسفند ۱۴۰۱نه من ملیت بریتیش دارم نه شما از نژاد آریایی هستی.
فقط کمی خجالت بکش.
آلمان ها تو دو دوره ی کوتاه قدرتشون باعث کشته شدن بیش از 100میلیون انسان و میلیون ها آواره و معلول شدن.
تو جنگ عراق هم سلاح های شیمیایی رو میریختن تو سر هموطنات.
ابزار آلات فیلترینگ هم میفروشن و….
اینا قدرت داشتن همین چهار وجب خاک ایران هم نمیموند.
فقط انگلستان
۲۲ اسفند ۱۴۰۱آقا محمد من اصلا حرف از دیگر مقوله ها نمیزنم و فقط در مورد خودرو حرف میزنم
.
این انگلیسی که اینطوری در موردش حرف میزنی اگه چند مورد از خودروهای خوبش رو اسم ببرم نمیتونی یک مورد خودرو برتر ازشون رو از خودروسازی آلمان و آمریکا اسم ببری
نمونه:رولزرویس کولینان-رولزرویس فانتوم
کل خودروسازی آلمان و آمریکا رو شخم میزنن
.
سعی کن این قدر خودروهای آلمان و آمریکا رو بالا نبری چون هر چه قدر هم بالا ببری و بزرگ نمایی کنی باز به خودروهای انگلیسی نمیرسن.
RENAULT5
۲۲ اسفند ۱۴۰۱وقتی که جنایات انگلیس فراموش بشه
عاشقان انگلیس هم زیاد میشن
Hadi
۲۲ اسفند ۱۴۰۱دوتا از ماشینای جگوارو خیلی طراحیش دوست دارم اولی xj50 و دومی f_type
بعد از این دو تا xf
تو کراس هم f_pace svr
MC20
۲۲ اسفند ۱۴۰۱هر کسی کو دور ماند از اصل خویش ….. باز جوید روزگار وصل خویش …………………………………………………………… جاگوار در صنعت خودروی انگلستان برای دهه ها و دهه ها نماد : پرستیژ / اسپرتینس / لاکچری استایل / یونیک دیزاین … بود … برای من دقیقا مثل مازراتی عزیز و با شکوه هست ، هرچند به نظرم از مازراتی مظلوم تر جاگوار هست … جاگواری دورانی درخشان ، ماشین خاندان سلطنتی بوده … فقط میتونم بگم افسوس … به امید روزهای درخشان و غرش های باشکوه این گربه اصیل …
Royal Driver
۲۲ اسفند ۱۴۰۱من جگوار بگیرم مدلای ۲۰۱۰ به قبل. مثل اکثر ماشینا از برندا چون مدلای ۲۰۱۸ به بعدشون کاملا به گند کشیده شدن. مثلا XJ40 دهه ۸۰ یکی از خاص ترین های جگواره اون دوره برای منه.
Hamidreza
۲۲ اسفند ۱۴۰۱اگه مالکش فولکس واگن بود هرسال رکورد فروش میزد… 😀
Hamilton1970
۲۲ اسفند ۱۴۰۱جگوار واقعا برند اصیلیه
احساس میکنم مثل مازراتی و آلفارومئو احیا میشه. یا حداقل باید بشه.
جامعه به ماشینهای اصیل نیاز داره…