مهمترین محصول جگوار پس از ای تایپ شاسیبلند جدید آی پیس است. مدیران شرکت این موضوع را به صراحت بیان داشتهاند. عدم حضور در کلاس شاسی بلندهای الکتریکی برای جگوار پذیرفتنی نبوده و این شرکت چند صد میلیون پوند سرمایه را صرف توسعه این خودرو و تست چند میلیون کیلومتری نمونههای پیشتولیدی آن در سراسر جهان کرده تا از درست بودن محصول جدیدش مطمئن شود.
آی پیس کاملاً کلاس جدیدی را که شاسی بلندهای لوکس الکتریکی نام دارد توصیف میکند و به زودی رقبایی از آئودی، ب ام و، مرسدس و حتی فولکسواگن و اشکودا نیز وارد آن خواهند شد. مدیران جگوار به این نکته اعتراف نکردهاند اما حتی آنها هم از شکست دادن رقبای آلمانی در بازار سورپرایز شده و به همین دلیل است که توجه زیادی را صرف جزئیات کردهاند.
اما درباره تسلا چه؟ جگوار تسلا را به عنوان یک رقیب مهم نمیبیند زیرا به حد کافی لوکس نیست. اگرچه افراد زیادی با این گفتهها مخالف هستند اما مدیران جگوار میدانند که تسلا به عنوان یک کاتالیزور در بحث پیشرفت تکنولوژیهای الکتریکی مطرح بوده و به همین دلیل است که تمامی خودروسازان طراز اول جهانی در مسابقه توسعه خودروهای الکتریکی شرکت کردهاند. تسلا ثابت کرده این خودروها مشتریان زیادی داشته و حالا هر شرکتی خواهان یک تکه از کیک لذیذ الکتریکیها میباشد.
آی پیس اولین خودروی جگوار است که از معماری اسکیت بورد جدید کمپانی استفاده کرده است. این معماری فقط مخصوص خودروهای تمام الکتریکی بوده و کل خانواده الکتریکی جگوار در آینده را پذیرا خواهد شد. آی پیس از مجموعه باتری ۹۰ کیلووات ساعتی با ۸ سال گارانتی استفاده کرده است. این باتری دو پیشرانه الکتریکی را حمایت میکند. این سیستم قدرت ۳۹۶ اسب بخاری و گشتاور ۶۹۶ نیوتون متری داشته و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۸ ثانیهای شده و با یک بار شارژ میتوانید در شرایط رانندگی واقعی ۴۸۰ کیلومتری میشود.
خب آی پیس چگونه است؟ در یک کلام زیباست. این خودرو خیالانگیز به نظر رسیده و ابعاد و تناسبات آن فوقالعاده هستند. این خودرو شاخصههایی عضلانی داشته و اورهنگهای کوتاه آن به معنی حضوری بیهمتا در جاده است. البته این اورهنگ ها شاید برای جگوار مشکلساز باشند زیرا با گذشت چند سال باعث دلزده شدن مالک از خودرو شده و سن بالای آن را نشان میدهند.
با قدم گذاشتن داخل کابین شاهد فضای آشنایی خواهید بود. در نسخههای سفارشی ابتدایی که در تست نیز حاضر بود کابین دریایی از چرم، چوب پولیش خورده و آلومینیوم است. علیرغم وجود سلولهای باتری زیادی در زیر کف خودرو، موقعیت راننده عالی بوده و تنظیمات زیادی برای صندلیها و فرمان تدارک دیده شده است.
کاپوت خودرو باعث میشود حس کنید در جگوارهای کلاسیک که کاپوت طویلی داشتهاند نشستهاید. کابین بهطور شگفتانگیزی جادار بوده و سقف پانورامیک بزرگ، ستونهای A و شیشههای بزرگ حس فراخ بودن را تشدید کردهاند.
دکمه استارتر در سمت چپ کنسول مرکزی قرار گرفته و با فشار آن آی پیس از خواب بیدار شده و با انتخاب حالت درایو خودرو به راه میافتد. همانند تمامی خودروهای الکتریکی در آرامش کامل به سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت میرسید. شواهدی مبنی بر سفتی سواری در سرعتهای پایین وجود داشته اما نمیتوانید سواری خودرو را ناراحت بنامید. با وزن ۲.۲ تنی و رینگهای ۲۰ اینچی نباید انتظار حالت خوبی را در هنگام عبور از چالهها و دستاندازها داشته باشید.
سواری خودرو با استفاده از سیستم تعلیق بادی استاندارد در سرعتهای بالا خوب بوده و نرمی معقولی را ایجاد میکند اما همیشه از وزن بالای خودرو آگاه خواهید بود.
آیا آی پس سریعتر از تسلاست؟ نه! اما این خودرو چیزی بیشتر از شتابگیری در چنته دارد. حس پایداری، چابکی و دقت چیزی است که در همه خودروهای الکتریکی نخواهید یافت و به همین دلیل است که آی پیس نه تنها قواعد بازی را برای جگوار تغییر میدهد بلکه در کل روی صنعت خودروهای الکتریکی هم تأثیر گذاشته است.
البته که تمامی قدرت و گشتاور خودرو از همان اولین لحظات حرکت در دسترس بوده و از این نظر آی پیس فوقالعاده سریع احساس میشود و سریعتر از شتاب ۴.۸ ثانیهای ادعایی نشان میدهد. به منظور جایگزینی حس نبود صدای پیشرانه جگوار صدای پیشرانه مصنوعی را به خودرو تزریق کرده و شما میتوانید آن را از حالت خونسرد تا دینامیک تنظیم کنید. مطمئناً خیلی این ویژگی را دوست نخواهید داشت!
اما آن چیزی که باعث تمایز آی پیس از کل خودروهای الکتریکی میشود کنترل مناسب حرکات بدنه و تنظیمات فرمان است. شاید آی پیس یک شاسیبلند ۲.۲ تنی باشد اما بیشتر شبیه خودروهای اسپورت بوده و در پیچهای پیدرپی جادههای کشور پرتغال جذابیت بالایی را نشان میدهد.
فرمان در آغاز کار کمی مبهم نشان میدهد اما توزیع وزن خوبی داشته و حس دقتی را که در تسلا مدل X نیست نشان میدهد. وقتی با سرعت بالا وارد پیچ شوید آی پیس بهطور قابلتوجهی تخت باقی مانده و کار خود را به خوبی انجام میدهد.
در اواسط پیچ میتوانید انتقال قدرت بین پیشرانهها را به منظور کمک به طی سریعتر پیچ را در نرمترین حالت ممکن حس کنید. نتیجه این کار کشش قابلتوجه است. آی پیس با یک احساس قهرمانی واقعی تغییر لاین داده و این خصیصه به خاطر تنظیمات سیستم تعلیق مشترک با اف تایپ است. همچنین به منظور ایجاد مرکز ثقل پایینتر باتریها در پایینترین نقطه ممکن جایگذاری شدهاند.
البته که آی پیس بهطور کامل نمیتواند فیزیک را دور بزند. اگر بیمحابا وارد پیچ شوید با بیش فرمانی مواجه خواهید شد.
اگر بخواهیم به نقطهضعف این شاسیبلند الکتریکی اشاره کنیم باید ترمزها را نام ببریم که البته برای یک خودروی الکتریکی خیلی عجیب نیست. احساس پدال ترمز نرم و اسفنجی بوده اما آی پیس دارای ترمز احیا شونده است که شما به ندرت از ترمز استفاده خواهید کرد. زمانی که پا را از روی پدال گاز بردارید سرعت خودرو کم میشود. این یک ویژگی شگفتانگیز است و به سرعت شما را از زمان فشار پدال گاز و ترمز آگاه میکند.
خالی کردن ظرفیت باتری یک هیجان کامل را به ارمغان میآورد اما پر کردن دوباره آن طولانیتر از آن چیزی است که گفته میشود. با استفاده از شارژر ۱۰۰ کیلوواتی میتوانید در ۴۰ دقیقه به محدوده حرکتی ۳۸۶ کیلومتری دست یابید اما مشکل این است که شارژر ۱۰۰ کیلوواتی تنها پیدا نمیشود. با یک شارژر ۵۰ کیلوواتی در ۸۵ دقیقه به همین برد دست مییابید؛ اما اکثر خریداران در خانه یا محل کار اقدام به شارژ آی پیس با شارژر ۷ کیلوواتی خواهند کرد و با این کار ۱۲ ساعت طول خواهد کشید تا خودرو بهطور کامل شارژ شود.
با وجود کف کاملاً مسطح و نبود پیشرانه آی پیس فوقالعاده کاربردی بوده و دارای فضاهای ذخیرهای زیادی است. استراحتگاه مرکزی دست فضای ۱۰ لیتری داشته و کنسول مرکزی نیز دارای دو پورت USB برای گوشیها میباشد.
همچنین فضای زیادی در بخش عقب وجود دارد. به دلیل نبود تونل گیربکس فضای زیادی وجود داشته و فضای سر سرنشینان نیز قابلتوجه است. هرچند فضای شانه کمی تنگ میباشد. صندوقعقب این شاسیبلند ظرفیت ۶۵۶ لیتری داشته و با خواباندن صندلیهای عقب به ۱۴۵۳ لیتر میرسد که اندکی کمتر از آئودی Q5 است. همچنین فضایی ۲۷ لیتری نیز زیر صندوقعقب وجود دارد.
همهی مدلها از سیستم اطلاعات سرگرمی تاچ پرو با صفحه لمسی ۱۰ اینچی در داشبورد و صفحه کوچک ۵ اینچی در کنسول مرکزی سود میبرند. این سیستم بسیار نرم و روان بوده و استفاده از آن آسان است. البته گشتن در منوها و زیرمنوها احتیاج به زمان و تمرین دارد. نبود بازخورد لمسی شاید کمی عجیب باشد.
مشخصات جگوار آی پیس فرست ادیشن
- قیمت: ۸۱۴۹۵ پوند
- پیشرانه: ۲ پیشرانه الکتریکی، مجموعه باتری لیتیوم-یونی ۹۰ کیلووات ساعتی
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- قدرت/گشتاور: ۳۹۶ اسب بخار/۶۹۶ نیوتون متر
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 4.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۰۰ کیلومتر در ساعت
- محدوده حرکتی: ۴۸۰ کیلومتر
- آلایندگی: ندارد
- زمان شارژ: ۱۲ ساعت و ۳۶ دقیقه با شارژر معمولی خانگی
منبع: autoexpress
رامتین
۱۷ خرداد ۱۳۹۷طراحی خارجیش عالیه. خصوصا فرم عقب خودرو
مرصاد
۱۷ خرداد ۱۳۹۷اگر بین این مدل و تسلا X بمونم ، فکر میکنم انتخابم جگوار باشه
Omid622
۱۷ خرداد ۱۳۹۷بچه ها چطور فیلم های بررسی ماشین رو دوبله فارسی کنیم
فیلم بررسی رمزهای بوگاتی شیرون دوبله فارسیشو میخواستم
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۱۷ خرداد ۱۳۹۷تشکر فراوان از شاهین عزیز.
نگران بودم که یه موقع از موتورترند ترجمه نکنید،چون نقدهای اولیه ماشین ها رو خیلی خوب پوشش نمیده و درک درستی از ماشین برای مخاطب ارائه نمیده.((از نظره من))
به هر حال همونطور که پیش بینی کرده بودم استارت جگوار از این مدل شروع شد و نشریات و تست کننده ها هم خیلی راضی بودن.کلیپ هاشو که دیدم هم آفرود قابل توجهی داره((به لطف رنجی)) هم تو پیست و بحث هندلینگ خیلی خوبه.
به راحتی میتونه جزء 3فینالیست خودروی سبز سال بشه و حتی برترین.
asa
۱۷ خرداد ۱۳۹۷هروقت دیدید در مورد یک ماشین انگلیسی بیش از حد تاکید شده و در خوبی هاش بزرگنمایی صورت گرفته و شواهد اغراق پیداست مطمئن باشید اون نشریه هم مال خود انگلیسی هاست .
خودم شک داشتم ولی با دیدن اسم اتواکسپرس مطمئن شدم بازم انگلیسیه.
کلماتی مانند( *بهترین* ماشین برقی دنیا ) یا ( *جذاب ترین *ماشین برقی دنیا ) کلماتی هستند ک حتی پر اوازه ترین ماشین ها و شرکت ها هم از به زبان اوردنش حداقل به این شکل خودداری میکنند ولی در مورد انگلیسی جماعت با اون غرور و خودبزرگ بینی کاذب و تخصصی که در سیاست (دروغ ) دارند همیشه سعی داشتن خودشونو خیلی بیشتر از چیزی ک هستن نشون بدن .
اگر همین مقاله رو موتور ترند انتشار میداد با کمال میل می پذیرفتم اما در مورد تست شدن یک خودروی انگلیسی به دست خودشون ……. ?
لطفا دوستان انگلیسیباز گلم ناراحت نشن اینا فقط برداشت خودم بود شما میتونید نادیده بگیرید ?
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۱۷ خرداد ۱۳۹۷اتفاقا تمامی نشریات از این ماشین تعریف کردن.
از caradvice استرالیا گرفته تا همون موتورترند فقط اشکالی که موتورترند داره رو من گفتم.
حالا شما چرا ناراحتی؟؟؟
نشریات انگلیسی الکی به هیچ خودرویه انگلیسی نمره ی بالا نمیده.((مخصوصا اتوکار))
از جگوار e پیس بگیر که همین اتوکار نمره ی 3.5 از 5 داده تا همین اتواکسپرس که به ایکس اف اسپرت بریک نمره ی پایینی داده بود((یادم نیست کدوم مدل انجینش بود)) و خیلی از دوئل هاشون هم رقبا رو برنده اعلام کرده در مقابل رقبای هموطن خودشون.
برو نقد کار اند درایور درباره ی رنج روور اسپرت svr رو بخون یا به رنکینگشون توجه کن.
یا همین مک لارن که خیلی ها میگفتن در حد لامبورگینی و…..نیست.
ولی 720 رو همه تحسین کردن چه آمریکایی چه استرالیایی چه آفریقای جنوبی!!((Cars.co.za)) و……..
هرچند مک لارن قبلش هم با 570 شگفتی خلق کرد.
هیچ خود بزرگ بینی و ……..هم وجود نداره.
در واقع اگه وجود داشته باشه هم حق دارن به خاطر خیلی از چیزایی که ساختن و اختراع کردن و….
اینجا طرف دوخط اطلاع میزاره حس میکنه کل سایت برای خودشه!!!!!
خیلی چیزا درباره ی اثبات حرفم وجود داره ولی بگذریم……..
.
.
((فقط یه چیزی برای خودت، برو درباره ی ((Tizard Mission)) یخورده مطالعه کن برات خوبه.))
آرسام
۱۸ خرداد ۱۳۹۷مگه پراید و سمند رو تو ایران تست نکردن؟
آرسام
۱۸ خرداد ۱۳۹۷خیلی هم ماشین عالی ای هست
در کل
آرسام
۱۸ خرداد ۱۳۹۷کلا جگوار عشقه
net
۱۸ خرداد ۱۳۹۷حیف که کوچیکه و کراس اور نیست.اگر اندازه کراس اور جگوارe pace بود خیلی خوب میشد.ولی i pace خیلی قشنگتر از e pace هست ولی حیف که ipace کوچیکه.طراحی داخلی و بیرونی زیبایی داره و سقف سانروف بزرگش و شیشه عقبش و چراغ جلو و طراحی داخلی مشکی و ال سی دی قشنگه فقط اگر زیر چراغ جلو سپر رو سوراخ نمیکرد و ازدوخت مشکی برای صندلی استفاده میکرد بهتر میشد