بهرغم تمامی بدبیاریهایی که طی سالیان اخیر دامنگیر سازندگان بریتانیایی شده، ولی بهجرئت میتوان این خطه را یکی از مراکز اصلی لوکس سازان عالم به شمار آورد. سرزمینی که از بهترین استادکاران تا مبرزترین ویژه سازان را در دل خود جای داده و کماکان برق ساختههایش نفس عشاق را به شماره میاندازد. رولزرویس، بنتلی، آستون مارتین، جگوار، رنجروور و… تنها معرف یک نام خشک و خالی نیستند بلکه کوله باری از تکنیک، فنآوری و تجربه را نیز با خود به یدک میکشند، تجربیاتی که بسیاری از سازندگان قدر و توانمند دنیا هم از خیر وجودشان بیبهرهاند.
بنا به مندرجات برخی از رسانههای چاپی، احتمالاً در آیندهای نزدیک، سه مدل از جگوار به نامهای XE ،XF و XJ راهی سرزمینمان خواهند شد؛ به همین بهانه سعی نمودیم که نگاهی گذرا به ویژگیهای هر یک از این سه داشته باشیم.
جگوار XE
کوچکترین مدل در بین این سهگانههای جگوار،XE نام دارد. این خودرو یک سدان میانسایز است که برای نخستین بار، ماه مارس سال ۲۰۱۴ میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو پا به عرصه وجود نهاد. تولید آن نیز اندکی بعد و در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز گردید. طرح بدنه این خودرو، امضای طراح بلندآوازه بریتانیایی به نام یان کالوم (IAN CALLUM) را در دل خود جای داده و اولین خودرویی از جگوار به شمار میآید که از شاسی مونوکوک آلومینیمی بهره میبرد. در حال حاضر، این مدل تنها در گونه چهار درب سدان تولید میشود و در بازارهای جهانی با خودروهایی همچون مرسدس بنز کلاس C، بامو سری ۳ و لکسس IS به رقابت و هماوردی میپردازد.
هماکنون، جگوار XE با نسخههای متفاوتی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی تولید میشود. پیشرانههای بنزینی این خودرو در انواع ۴ سیلندر (۲ لیتری توربو شارژ) و ۶ سیلندر (۳ لیتری سوپر شارژ) عرضه میشوند. در این میان، پیشرانه ۲ لیتری بنزینی در دو نسخه ۱۹۷ و ۲۳۷ بخاری در دسترس خریدارانش قرار میگیرد و نیروی تولیدی پیشرانه ۳ لیتری بنزینی هم معادل ۳۳۵ اسب بخار است. پیشرانه دیزلی این خودرو ۴ سیلندر بوده و ۲ لیتر حجم دارد، این پیشرانه به سامانه توربو شارژ مجهز و در دو نسخه ۱۶۱ و ۱۷۸ اسب بخاری عرضه میشود. نیروی حاصل از پیشرانه، به واسطه گیربکسهای ۶ سرعته دستی و یا ۸ سرعته اتوماتیک (ساخت ZF) به چرخهای عقب این خودرو منتقل میشود. در حال حاضر، جگوار XE فقط در کشور بریتانیا به تولید میرسد.
سایت خودرویی «AUTOEXPRESS» بریتانیا، سواری و هندلینگ عالی XE و آلایندگی بسیار پایین پیشرانهاش را که موجب معافیت مالیاتی آن شده، جزو نکات مثبت این خودرو برشمرده و در مقابل، فضای داخل جگوار XE را کمی تنگ و سایز صندوق عقب آن را هم کوچکتر از رقبایش ارزیابی نموده است. در عین حال، کیفیت پایین برخی از قطعات موجود در کابین را نیز از دیگر نکات منفی آن دانسته است.
جگوار XF یک سدان میانسایز اجرایی است که نخستین نسل از آن در فصل پاییز سال ۲۰۰۷ میلادی به نمایش درآمد، ولی نسل دوم و یا فعلی آن از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در معرض دید عموم نهاده شد. این خودرو نیز همچون برادر کوچکترش XE از شاسی تمام آلومینیمی بهره برده و طراحی بدنه آن نیز توسط یان کالوم صورت پذیرفته است. طیف پرشماری از پیشرانههای بنزینی و دیزلی، چرخش چرخهای این مرکب اشرافی را عهدهدار هستند. پیشرانههای بنزینی شامل انواع ۴ سیلندر (۲ لیتری مجهز به توربو شارژ) و ۶ سیلندر (۳ لیتری) هستند. توان خروجی پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی معادل ۲۳۷ اسب بخار است و پیشرانه ۶ سیلندر بنزینی هم در دو نسخه ۳۴۰ و ۳۸۱ اسب بخاری عرضه میشوند. پیشرانههای دیزلی هم در انواع ۲ و ۳ لیتری عرضه میشوند. در این میان، پیشرانه ۲ لیتری دیزلی تنها در دو نسخه متفاوت ۱۶۳ و ۱۷۹ اسب بخاری عرضه میشود و پیشرانه سه لیتری دیزلی هم تنها در یک نسخه ۳۰۰ اسب بخاری. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو از گیربکسهای ۶ سرعته دستی،۶ و ۸ سرعته اتوماتیک بهره میبرد. در حال حاضر، این مدل در کشورهای همچون بریتانیا و هند به تولید میرسد و عمده رقبای آن نیز در بازارهای جهانی، خودروهایی همچون بامو سری ۵، آئودی A6، مرسدس بنز کلاس E و لکسس GS هستند. سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا، مواردی از جمله استایل شیک، اصلاح فضای پا در ردیف عقب و هزینههای نگهداری پایین را از نکات مثبت جگوار XF برشمرده است؛ و در مقابل، این موارد را هم جز منفیهای آن دستهبندی نموده است: کیفیت و کارایی پیشرانه باید بهتر از این باشد، برخی از متریال به کار رفته در این خودرو چندان پریمیوم نیستند، بهای آن گرانتر از رقبایش است. نسخههای ۲ لیتری این خودرو در بازار امارات، با بهایی بین ۱۷۹ هزار الی ۲۶۰ هزار درهم معامله میشوند. شتاب صفر تا صد نسخه ۲ لیتری و ۲۳۷ اسب بخاری جگوار XF معادل ۷ ثانیه و سرعت نهایی آن معادل ۲۴۸ کیلومتر بر ساعت است.
در میان این سهگانههای جگوار، هیچکدام به اندازه XJ از مایههای تجمل، زیبایی و وقار بهرهمند نیستند، این گربه با اصالت بریتانیایی، رقیبی قدر برای دیگر همتایان خود در سرتاسر عالم به شمار میآید و تنها نگاهی گذرا به مشخصات فنی آن، آتش هراس و تشویش را در دل هر برند پرمدعایی شعلهور میسازد.
مدل XJ، سدانی فول سایز محسوب شده و سابقهای نزدیک به نیم قرن را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. نخستین نسل از آن در سال ۱۹۶۸ میلادی، پا به میدان رقابتهای جهانی نهاد و همین مدل بود که نام جگوار را در سرتاسر عالم بلندآوازه نمود. نسل فعلی این خودرو، برای نخستین بار، در ماه جولای سال ۲۰۰۹ میلادی و در گالری ساعتچی (SAATCHI) شهر لندن و با حضور مشاهیری همچون جی لنو (JAY LENO) و الی مکفرسون (ELLE MACPHERSON) رونمایی شد. بدنه این خودرو، همچون دیگر برادرانش توسط شخص یان کالوم تراش خورده و در طراحی آن سعی شده که عناصری از نسلهای پیشین XJ هم حفظ گردد. از لحاظ ابعادی، این نسخه پهنتر، بلندتر و بهمراتب بزرگتر از اسلاف خود به نظر میرسد. در حال حاضر، جگوار XJ تنها در گونه چهار درب به تولید رسیده و در بازارهای جهانی با خودروهایی مثل بامو سری ۷، مرسدس کلاس S و آئودی A8 به رقابت تنگاتنگی میپردازد.
این مدل، در حال حاضر تنها در بریتانیا و هند به تولید میرسد. نسخههای ۲ لیتری این خودرو با بهایی بین ۲۵۹ هزار الی ۳۲۰ هزار درهم در امارات به فروش میرسند. شتاب صفر تا صد نسخه ۲ لیتری و ۲۳۷ اسب بخاری جگوار XJ معادل ۸.۹ ثانیه و سرعت نهایی آن معادل ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت است، علت کندی عملکرد پیشرانه ۲ لیتری در این خودرو نسبت به انواع مشابه آن در مدلهای XE و XF، به سبب ابعاد بزرگتر و وزن بالاتر مدل XJ است که همین عوامل خود موجبات تأخیر در امر شتابگیری را فراهم میآورند.
WIKIPEDIA.ORG
AUTOEXPRESS.CO.UK
DRIVEARABIA.COM
و…
نوشته: سام کاویانی
یو اس اس اینترپرایز
۱۰ تیر ۱۳۹۵استیل خیلی شیکی داره و داخل خودرو لوکس
قدرت موتورش هم خوبه ایول
مکانیک
۱۰ تیر ۱۳۹۵هیچ مدلی از جگوار زیر 250 تومن در نخواهد اومد. با این قیمت بالا فکر نکنم مشتری چندانی داشته باشه.مشکل جگوار همون مشکل آئودی و فیات در ایران هست که قطعه و تعمیر کار مجرب و آشنا به جگوارنداره. این جور ماشینا دسته دومش خوب فروش نمیره. کسی هم که 300 تومن واسه یه ماشین میده معمولا بیشتر از 2 سال نگهش نمیداره. مرسدس به تازگی با ایران خودرو قرارداد بسته و قطعاتش فراوون تر هم میشه مدلای دسته دومش هم که از نو بهتر فروش میره. بی ام دبلیو هم که تعمیرات خوبی داره پس فکر میکنم حالا حالا ها بنز و بی ام و نذارن جگوار یا هیچ لوکس ساز دیگه ای تو ایران جا باز کنه.
یو اس اس اینترپرایز
۱۰ تیر ۱۳۹۵عیب نداره پولدارها خریداری میکنن
saeed
۱۱ تیر ۱۳۹۵ما سر قیمت کوئید موندیم میگیم کوئید گرونه که میخواد بیاد اونوقت جگوار میخوان بیارن.
ماشین های و کالاهای خاص برای عده ای خاص از بلاد کفر مشکلی نداره اما تا چیزی باشه که منفعت عمومی مردم توش باشه و همه بتونن ازش استفاده کنن اونوقت اینا میشه بلاد کفر و حروم و نباید سراغش رفت، اما برا خودشون مشکلی نداره
مهراب
۱۰ تیر ۱۳۹۵واقعا خاص بودنو معنی کرده
احمد باقری
۱۰ تیر ۱۳۹۵این ماشینها ابهت خیلی خاصی دارن، داخل کابینش هم خیلی باحاله.
احسان(احسان سابق)
۱۰ تیر ۱۳۹۵یعنی قشنگ معلومه قشر پر درامد جامعه ما روز به روز وضعش بهتر میشه و قشر متوسط کلا از بین رفته و به قشر فقیر پیوسته که یدونه ماشین متوسط روز دنیا به طور رسمی وارد کشور نمیشه.در هر صورت هر کی با پول حلال بخره مبارکش
یو اس اس اینترپرایز
۱۱ تیر ۱۳۹۵پولدار روز به روز پولدارتر
فقیر روز به روز فقیرتر
انشالله فاصله طبقاتی کمتربشه
مهران
۱۰ تیر ۱۳۹۵هی روزگار ??
روز های خوبت بگو کجا رفت/تو قصه ها رفت یا از این جا رفت?(احتمالا از این جا رفت! )
مردم به نون شب محتاجن یه سری دارن جگوار بخرن … مبارک باشه
ehsan
۱۰ تیر ۱۳۹۵سلام انگار مثل من عشق هایده ای
مهران
۱۰ تیر ۱۳۹۵دیگه ضایع نکن سانسور میشم!
ali
۱۰ تیر ۱۳۹۵صبرم زیاده اما …
عمری نمونده باقی …
ali
۱۰ تیر ۱۳۹۵جگوار فقط از نظر من xj دهه ی 70 قشنگه و خواستنی از بقیه اش خوشم نمیاد البته این نظر منه
علي
۱۰ تیر ۱۳۹۵خوشحالم که خودروی خوب وارد شد،
تبریک واسه عشق ماشین ها و مبارک صاحباشون ماهم از دیدنش تو خیابونا از لذتش بی بهره نمیونیم .
امیدوارم مدل های وارد شده نسخه بریتانیا باشه، مونتاژ هند به آدم احساس تقلبی فیک بودن دست میده
مدل XJ شانس موفقیت نداره چون گرانترین مدل جگوار خواهد بود و کسی که تو ایران هزینه زیادی پرداخت خرید خودرو میکنه انتظار شتاب بالایی داره، پس بهتر بود همون 2مدل وارد میشدن…
امید وارم همه بتونن تجربه سواری خودرو خوب رو تو زندگیشون داشته باشن
walid
۱۰ تیر ۱۳۹۵از همه بیشتر با xe حال میکنم. کلا جگوار رو خیلی دوس دارشتم از بچگی که نیدفور اسپید بازی میکردم. ماشین خاصیه
walid
۱۰ تیر ۱۳۹۵از همه بیشتر با xe حال میکنم. کلا جگوار رو خیلی دوس داشتم از بچگی که نیدفور اسپید بازی میکردم. ماشین خاصیه
mohammad
۱۰ تیر ۱۳۹۵خیلیم خوشحال میشیم وقتی یدونه جگوار تو ایران ببینیم…
مخضوصا اگه یدونه xf مشکی مثه تو عکس باشه!
علی
۱۰ تیر ۱۳۹۵مینیمم قیمت : 400 میلیون
Infinite
۱۰ تیر ۱۳۹۵مدل XJ داشبرد فوق العادهای داره. کابین این خودرو بسیار دوست داشتنیه.
Mahmood
۱۰ تیر ۱۳۹۵با نطر آقا مهران و آقا احسان کاملا موافقم دقیقا وضعیت به جایی رسیده که قشر کم در آمد و متوسط جامعه روز به روز از قبل بدتر میشه وضعیتشون ولی قشر پر در آمد اگر هر بلایی که سر اقتصاد و وضعیت مملکت بیاد بهتر از قبل میشن و این جگوار و آئودی هم همچون دیکر خودرسازان لوکس قیمت های فضایی خواهند داشت و پشتشان یکسری دلال سود جو که فقط به فکر خود هستند خوابیده و بس.
Archi KHAN
۱۱ تیر ۱۳۹۵همه محصولات جگوار یه طرف
f – type هم یه طرف ، واقعا محشره این ماشین
طراحی ، استایل ، صدای غرش موتور و … اووف
نادر
۱۱ تیر ۱۳۹۵ببینید هند به کجا رسیده که در کشورش جگوار تولید میشه که باعث میشه علم و تکنولوژِی خودروسازی به کشورشون منتقل بشه.
بعد ما توی ایران هنوز داریم وانت پیکان و موتور پیکان تولید میکنیم.
موتوری که به قدری تکنولوژِ اون پایینه که میشه بگی موتور پیکان تکنولوژیش در حدیه که فقط اصول اولیه موتورهای درون سوز را فقط به نمایش میزاره و فقط به درد اموزش میخوره
نادر
۱۱ تیر ۱۳۹۵مدیریت محترم سایت پدال چرا بعضی وقتها که نظراتمون را مینویسیم بعدش نوشته ها مون یک دفعه ناپدید میشن و نمیتونیم اونها را ویرایش کنیم؟؟؟؟؟؟
خواهشا این مشکل را برطرف کنید.
محمد جواد
۱۱ تیر ۱۳۹۵حتما وقتی بیاد تو ایران یه نمایندگی میاد و اسمش هم میذاره ایکس موتور مثلا بعد زیر تبلیغاتش مینویسه «««نمایندگی رسمی جگوار»»»»بعدش هم مینیویسه فروش نقد و اقساط تحویل۱۰۰۰روزه،سود مشارکت۱٫۵درصد،سود انصراف۹۹٪ بعدش هم وقتی میخواهن ماشینو تحویل بدن ۲برابر زمان تحویل معطلت میکنن.
ali
۱۱ تیر ۱۳۹۵این تو اروپا یعنی کلاس یعنی ابهت
نه مثل ایران ماشین با کلاس یعنی لندکروز 8 سیلندر!!!!
سعید
۱۱ تیر ۱۳۹۵ما که پول خریدش نداریم لااقل وارد بشه بتونیم از نزدیک ببینیمشون
مبارک صاحبشون باشه که می تونن بخرن