به جرئت میتوان گفت که بامو در کلاس سدان های لوکس جمعوجور یک سنگ محک بوده و این جایگاه را مدتهای مدیدی است که در اختیار خود گرفته است. اما در این سگمنت دیگران نیز حضور دارند. رقبایی چون آئودی A4، مرسدس بنز C کلاس و کادیلاک ATS نیز ویژگیهای خاص خود را داشته و در برخی موارد حتی برتر از بامو هستند.
به تازگی بامو رقیبی را از برندی پیدا کرده که خیلی در دید خریداران قرار ندارد. جگوار XE 2017 دارای استایلی شیک، لوکس و دینامیک است که بهطور منحصربهفرد در پکیجی بریتانیایی عرضه میشود.
برای سالیان سال این برند در حاشیهی بازار لوکسها قرار داشت و هرگز محصولاتی وسیع برای رقابتی واقعی نداشت اما این وضعیت نهایتاً تغییر کرده است. جگوار حالا ۵ مدل مختلف در خط تولید دارد.
اولین کراس اوور این شرکت یعنی مدل اف-پیس به تازگی عرضه شده و خونی تازه را به رگهای جگوار تزریق نموده است. این خودرو با فروش ۱۱۲۳ دستگاهی ماه گذشتهی خود در آمریکا محبوبترین مدل کمپانی لقب گرفته است.
همانند اف پیس، مدل XE نیز در کلاسی رقابت میکند که پیش از این جگوار بهصورت تمام و کمال در آن حضور نداشته است. از سپر تا سپر و از چراغ جلو تا عقب این خودرو خوب ساخته و پرداخته شده است.
همانند هر جگوار مدرن دیگر، این خودرو روی معماری وسیع آلومینیوم ساخته شده است که فونداسیونی سبکوزن اما مستحکم را تهیه میکند. ایمنی، استحکام و متانت همگی به خوبی در این خودرو رعایت شدهاند.
زمانی که XE به بزرگترین پیشرانه و سیستم چهارچرخ محرک مجهز باشد وزنی در حدود ۱۷۲۱ کیلوگرم خواهد داشت که ۹۸ کیلوگرم سبکتر از C کلاس مشابه میباشد. این خودرو همچنین ۱۱ کیلوگرم سبکتر از بامو 340i xDrive با گیربکس اتوماتیک است. البته این خودرو اندکی از کادیلاک ATS و آئودی A4 جدید سنگینتر است.
همانند تبلیغات ابتدایی،XE در بحث پیشرانه دست شما را باز گذاشته است.۳ پیشرانه وجود دارند که عبارتاند از نسخهی ۴ سیلندر توربوی ۲۴۰ اسب بخاری، واحد دیزلی با ۱۸۰ اسب بخار قدرت و در نهایت مدل سطح بالای ۶ سیلندر ۳ لیتری که خودروی حاضر در تست به این پیشرانه مجهز است.
این پیشرانه توانایی تولید ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور را دارد. پیشرانه نرم و پاسخگو بوده و بهطور معقولی کارا است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو بنا به ادعای جگوار ۱۰.۲ لیتر در هر صد کیلومتر میباشد.
در مقایسه با قدرت ۳۲۰ اسب بخاری و گشتاور یکسان بامو 340i xDrive با جگوار، مدل XE قدرت خروجی خوبی را نشان میدهد.
در آمریکای شمالی، تنها گیربکس در دسترس برای این خودرو نمونهی نرم و پاسخگوی ۸ سرعته اتوماتیک است. همهی خودروها بهطور استاندارد بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشوند اما با سفارش پیشرانهی دیزلی یا بنزینی ۶ سیلندر میتوانید نسخهی چهارچرخ محرک را نیز سفارش دهید.
نمای ظاهری Xe به مانند رایحهای تازه در این کلاس است. استایل خودرو روان، مناسب و راضیکننده بوده است. به وضوح طراحان جگوار میدانستهاند که چه زمانی کافی، کافی است و چه زمانی وقت آن میرسد که مداد را زمین بگذارند.
مدلهای XE 35t با تریم پرستیژ عرضه میشوند که از جمله امکانات آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
در بیرون آینههای جانبی تاشونده و گرم شونده، برفپاککنهای حساس، خروجی دوتایی اگزوز و حتی شیشهی جلویی بازتابنده وجود دارند.
در داخل کابین فرمان تلسکوپی، روشنایی خاص داخلی و صفحهنمایش ۸ اینچی با سیستم ناوبری به چشم میخورند. کابین این خودرو راحت و جادار است اما علیرغم اینکه اندکی پهنتر از سری ۳ است اما باریکتر احساس میشود. برای رانندگان قدبلند فضای سر شاید یک مشکل باشد.
در کل فضای کابین خوب بوده و کیفیت ساخت آن درجهیک است.
چیزی که مأیوس کننده است به برخی مواد به کار رفته در کابین مربوط میشود. برای نمونه، پلاستیک داشبورد بیشتر مناسب خودروهای سدان خانوادگی است نه خودروهای لوکس. این بخش ارزانقیمت نیست اما خیلی هم پرستیژ بالایی ندارد. همچنین سوئیچهای پاور ویندوز در مکانی عجیب قرار گرفتهاند.
سیستم اطلاعات سرگرمی InControl Touch Pro جگوار نیز استفادهی نسبتاً آسانی دارد و صفحهنمایش ۱۰.۲ اینچی آن در زیبایی چیزی کم ندارد. پکیج ۲۷۰۰ دلاری سفارشی تکنولوژی دربردارندهی سیستم صوتی ۸۲۵ واتی Meridian میباشد.
حال که صحبت از پول شد باید گفت که مدل سطح پایهی جگوار XE در آمریکا بهای آغازی اندکی بالاتر از ۳۷ هزار دلار دارد و مدل حاضر در تست با تریم پرستیژ و پیشرانهی ۶ سیلندر و سیستم چهارچرخ محرک بهایی معادل با ۵۷۰۸۵ دلار را نشان میدهد. دیگر بخشهای سفارشی عبارتاند از رنگ متالیک نقرهای رودیوم ۵۵۰ دلاری، هدآپ دیسپلی ۹۹۰ دلاری و پکیج ویژن ۲۴۰۰ دلاری.
تجربهی سواری XE احساس خودرویی سبک، محکم و تقریباً هیجانی را ایجاد میکند. در جادههای خیس سیستم چهارچرخ محرک این خودرو ۹۰ درصد گشتاور پیشرانه را برای ایجاد هندلینگی اسپورت به چرخهای عقب میفرستد اما با تغییر شرایط این سیستم میتواند برای افزایش کشش این نسبت را برعکس کند.
سیستم تعلیق جلوی جگوار از نوع دوبل جناغی است. در عقب نیز از سیستم اتصال جداییناپذیر استفاده شده است. در مجموع هندلینگ، فرمان و ترمز خودرو همگی احساسبرانگیز بوده و مورد آخری به ویژه مهم است.
زیرا پیشرانهی ۳۴۰ اسبی خودرو میتواند خیلی سریع دور بگیرد. XE با این پیشرانه در مدت کمتر از ۵ ثانیه به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد.
اما در کنار همهی این خوبی باید به سرویسهای مشتری این کمپانی نیز اشاره کنیم. پکیج EliteCare جگوار دربردارندهی گارانتی جدید، کمک جادهای ۲۴ ساعته، سرویسهای از راه دور و غیره به مدت ۵ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر است.
نقاط قوت: پیشرانهی ۶ سیلندر سوپرشارژر دار قدرتمند، شاسی هیجانانگیز، پوشش گارانتی، استایل تر و تمیز
نقاط ضعف: برخی مواد ارزانقیمت کابین، احساس باریکی کابین
مشخصات جگوار XE 35t AWD 2017
پیشرانه: 6 سیلندر ۳ لیتری سوپرشارژردار
قدرت/گشتاور: 340 اسب بخار/۴۵۰ نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهارچرخ محرک
مصرف سوخت اعلام شده: 10.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
بهای مدل تست شده: 57085 دلار
منبع: autoguide
Kamran cooper
۵ بهمن ۱۳۹۵چقدر مشکیش قشنگه
خاص و منحصر بفرد
علیرضا4225
۵ بهمن ۱۳۹۵اولین خودرو بریتانیایی که طراحی خارجیش به دلم نشست
بهنام طیبی
۵ بهمن ۱۳۹۵340 اسب بخار به نظرم خوبه
(ali (CHEVY NOVA
۵ بهمن ۱۳۹۵دیروز اخر یدونه xj8 دهه 70 دیدم
بارها گفتم از xj خیلی خوشم میاد و دیروز با یکی از رفقا یدونه سفیدش رو دیدیم تو خیابون دماوند تهران که اماده ی بازسازی بود
Parker
۵ بهمن ۱۳۹۵XJ بی نظیره.
shahin
۵ بهمن ۱۳۹۵ترجیح میدم اینو به بقیه رقیباش
محمد
۵ بهمن ۱۳۹۵جگوارXE؛ تو اینقدر زیبایی که می توان چشم ها را از روی آلمان ها برداشت و به سمت تو آورد و انتخابت کرد
علي
۵ بهمن ۱۳۹۵یعنی ماشین بهتر از چگوار هم پیدا میشه؟
چقدر تو خوبی چگوار
چقدر چراغهای عقبت و طراحی داشبورتت زیبا و اغوا کنندست.
وای به حال رقباش …
با تچکر
حسین
۵ بهمن ۱۳۹۵با پول این ماشین داخل ایران سوناتا میدن??? آخه چرا .چرا . چرا .چرا
Alireza.GT86
۵ بهمن ۱۳۹۵همیشه از جگوار خوشم میومده ، از نشان تجاری زیباش گرفته تا اینکه از سوپر شارژر به جای توربو های مسخره استفاده میکنه ، عاشق صدای اگزوز فوق العاده و استایل شیکش هم هستم … !
Parker
۵ بهمن ۱۳۹۵واقعا زیباست.
خوب چیزی درست کرده جگوار…
Bavaria
۵ بهمن ۱۳۹۵بنابراین اگر از راندن نسل سوم یا چهارم سری 3 خسته شدهاید!!!!!!!!!!
مگه میشه از روندن این اسطوره های هندلینگ خسته شد!!!!!
.
این کلاس خودویی یکی از داغ ترین،شلوغ ترین،سخت ترین(برای بهتر بودن)،پرطرفدارترین کلاس هاست،معمولا توو این کلاس ماشین ها بسرعت بروز رسانی میشن
آرمین
۵ بهمن ۱۳۹۵چرا لوگوی جگوار نیست روش؟ با اون لوگوی معروف قشنگ ترمیشد اینشکلی مانند بود?
Parker
۵ بهمن ۱۳۹۵هست دیگه.
جلو که لوگوی خشم جگوار هست.
عقب هم جهش جگوار.
مثل همیشه.
Omid622
۵ بهمن ۱۳۹۵با بودن آلمانی ها انتخاب چهارمم جگواره
fara2001
۵ بهمن ۱۳۹۵همیشه اولین پستی که توجهم رو جلب میکنه پستای مربوط به جگواره واقعا که خودروهای جذابی تولید میکنه
Mclaren (F1-650s-570s-675LT-P1)Mc
۶ بهمن ۱۳۹۵فوق العاده است مگه میشه دوستش نداشت؟
آرمان
۲۴ فروردین ۱۳۹۸جگوار کابین خیلی جذاب و ظاهر خوبی داره از آلمانی ها خیلی بهتره من که ازش خوشم میاد