در نگاه اول، هیچ مدلی مانند رِنِگید ۲۰۱۵ شایسته عنوان «رنگید» نیست. Renegade در لغت به معنای «شخصی است که اصول کلی مربوط به یک کشور یا سازمان را زیر پا گذاشته و به آنها خیانت کرده است». به عنوان اولین جیپی که قرار است منحصراً در خارج از امریکای شمالی ساخته شود، رنگید ایتالیایی ممکن است در نگاه برخی از هواداران سرسخت برند جیپ، به عنوان یک خائن شناخته شود. با این حال، در اولین رانندگی با این مدل جدید جیپ، رنگید نشان داد که هنوز از تمامی شرایط برای وفاداری به جیپ برخوردار است.
مراحل کلی ساخت رِنِگید در «ملفی» ایتالیا بر اساس پلتفرم ۴ در ۴ کوچک و جدید خودروسازی فیات-کرایسلر انجام میشود؛ در همین حال، این مدل هنوز دیانای جیپ را در خود دارد. رنگید از همان ارتفاع، عرض و طول مدل افسانهای XJ چروکی استفاده میکند و تمام مواردی را که خریداران جیپ در ذهن دارند، در خود جمع کرده است. طراحی آن از مدل کنونی رنگلر، ویلیز MB اولیه و جری کنز نظامی الهام گرفته شده است و المانهایی آشنا در آن به کار گرفته شدهاند؛ مواردی مانند جلوپنجره هفت قسمتی و چراغهای جلوی نورافکن. برخی طراحیها نیز مانند خطوط درها و طرح X چراغهای عقب در این مدل قابلتوجه هستند. رنگید پلتفرم و خط مونتاژ خود را با فیات 500X مشترک است. به همین خاطر، مهندسان جیپ تلاش کردهاند که مسئولیت بیشتری از خود در رابطه با «رنگید» نشان دهند. با توجه به قابلیتهای فوقالعاده جیپ در خارج از جاده، مهندسان جیپ زمان زیادی را برای توسعه رنگید در مسیرهای مختلف مواَب، یوتا و جادههای حومه خارج از «چلسی پروینگ گرندز» صرف کردهاند. برای آن که قابلیتهای خارج از جاده سفت و سخت و حملونقل شهری، به عنوان انتظارات اصلی از این مدل برآورده شوند، پلتفرم یکپارچه رنگید، بیشتر از هر مدل دیگری در خط تولید جیپ از فولاد با مقاومت بالا استفاده کرده است. مطابق گفته جیپ، این کار نه تنها باعث انعطاف پذیری بیشتر در برخورد با مسیرهای مختلف میشود، بلکه سواری بهتری نیز برای رنگید ایجاد میکند. برای پیشرانه مدل جدید جیپ، گزینههای آشنایی ارائه شده است. اولین گزینه، موتور ۱/۴ لیتری مولتیایر توربو I4 از FCA است که به صورت استاندارد استفاده میشود و قدرتی به اندازه ۱۶۰ اسببخار و گشتاوری به اندازه ۲۴۹/۴ نیوتنمتر برای رنگید تولید میکند؛ عملکردی که در دوج دارت نیز از آن شاهد هستیم. در همین حال، برخلاف دوج دارت، موتور مولتیایر در رنگید به هر دو صورت دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل میتواند استفاده شود و تنها گیربکسی که میتواند در کنار آن استفاده کرد، یک گیربکس ۶ دنده دستی است. گزینه بعدی پیشرانه که در تریمهای بالاتر رنگید، یعنی «لیمیتد» و «تریلهاوک»، در دسترس قرار میگیرد، موتور ۲/۴ لیتری تایگرشارک I-4 است که میتواند قدرت ۱۸۰ اسببخار و ۲۳۷/۳ نیوتنمتر تولید کند و با یک گیربکس جدید ۹ سرعته اتوماتیک کرایسلر همراه است. دو نوع سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک برای رنگید عرضه شده است؛ اولی سیستم «جیپ اکتیو درایو» است که با استفاده از یک قطعه انتقال سریع، قدرت را به چرخهای عقب منتقل میکند. سیستم دیفرانسیل دوم در رنگید تریلهاوک، سیستم «جیپ اکتیو درایو لاو» است که از یک نسبت دیفرانسیل نهایی منحصر به فرد استفاده کرده که امکان دو برابر شدن دنده اول را با نسبت ۲۰:۱ فراهم میکند. از نظر طراحی کلی، رِنِگید نسبتاً یک جیپ کوچک آراسته و منظم است. کابین بزرگتر از آن چیزی است که به نظر میآید و تمام مواد به کار رفته در آن، حسّ کیفیت بالایی را منتقل میکنند؛ همینطور تمام کنترلهای روی داشبورد شامل قفل سیستم تمامچرخ متحرک و سوئیچ انتخاب مسیر (Selec-Terrain) به راحتی قابلدسترس هستند. صندلیهای جلو بسیار راحت هستند و در عقب نیز، صندلیهای ۴۰/۲۰/۴۰ فضای مناسبی برای سرنشینان بزرگسال فراهم میکنند. تنها نکته عجیب در مورد کابین رنگید، نمای بیرون از جلو است. طراحان این کابین، فاصله بیشتری بین شیشه جلو و صندلیهای راننده و سرنشین ایجاد کردهاند. در عین حال، این فضای ایجاد شده در داخل کابین، آزادی عمل زیادی برای سرنشینان ایجاد کرده است؛ فضایی که تنها اگر پنلهای سقف My Sky استفاده شده باشند، میتوان آن را توسعه داد. این پنلهای سقفی در کف صندوق عقب ۵۲۴ لیتری رنگید پنهان میشوند. رنگید اسپورت با نام ماهرانهای که برای آن انتخاب شده، به عنوان مدل پایه سری رنگید شناخته میشود؛ مدلی که قطعاً شرایط یک «اسپورت» را ندارد. موتور «مولتیایر» چندان سریع نیست، ولی به لطف سه دنده نخست گیربکس، حس سرعت را منتقل میکند. دسته دنده نیز بسیار نرم است و راننده را برای زودتر رفتن به دنده بعدی تشویق میکند. پیشرانه همیشه در دسترس راننده قرار دارد و در همین حال، با ترمزهای سخت و فرمان کُند امّا مناسب همراه است؛ البته تا زمانی که جادههای باریک و پر پیچ و خم کوهستانی رانندگی نکردهاید. در یک تریم بالاتر، رنگید لیمیتد قرار دارد که در کاراکتر آن، ویژگیهای اسپورتی کمتری دیده میشوند. در این مدل، موتور ۲/۴ لیتری و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک، ترکیب مناسبی را برای پیشرانه ایجاد میکنند؛ عملکرد موتور چهار سیلندر به راحتی میتواند با «مولتیایر» برابری کند. سیستم گیربکس ۹ سرعته همچنان در حال پیشرفت است و در نتیجه، کرایسلر روز به روز از آن در مدلهای بیشتری استفاده میکند. رنگید یکی از بهترین موارد استفاده از آن تاکنون بوده است؛ سیستمی که انتقال قدرتی سریع و هوشمندانه دارد. از ویژگیهای دیگر رنگید لیمیتد میتوان به یک کابین ساکت و سطح بالا و یک سواری متعادل و نرم اشاره کرد. در حالی که رِنِگید جدید عملکرد خوبی در جاده دارد، ولی سؤال اصلی اینجاست که این جیپ چگونه میتواند از پس مسیرهای سخت و ناهموار برآید؟ همانطور که در ادامه این بررسی مشخص شده، این خودرو، شرایط خوبی نیز در این مسیرها دارد و بهترین نمونه آن، مدل رنگید تریلهاوک است که در بالاترین سطح از سری رنگید قرار دارد. همانند برادر بزرگترش، چروکی، رنگید تریلهاوک چیزی بیشتر از «یک تریم بالاتر» است. این خودرو، از یک سری تجهیزات منحصر به فرد استفاده میکند که شامل مواردی چون سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک «اکتیو درایو لاو» جیپ، یک دامنه تعلیق ۰/۸ اینچی در کنار فاصله ۸/۷ اینچی از زمین، تایرهای گودیر رنگلر بر روی چرخهای ۱۷ اینچی و هوکهای یدک جلو و عقب با ظرفیت دو برابر وزن رنگید میشوند. به لطف دامنه تعلیق و تایرهای آفرود، رنگید تریلهاوک قادر است تا نسبت به برادر بزرگتر، چروکی تریلهاوک، شرایط بهتری در زمینهای ناهموار داشته باشد. در نرمافزار جلو، رنگید تریلهاوک دارای یک حالت Rock در سیستم Selec-Terrain است. چیزی که جیپ از آن با نام «ترمز قفل دیفرانسیل» الکترونیکی یاد میکند. همچنین در این مدل، یک حالت ۴-Low درنظر گرفته شده که از نسبت ۴/۷۱ دنده اول در گیربکس ۹ سرعته در ترکیب با نسبت دنده نهایی ۴/۳۳ تریلهاوک استفاده میکند تا جای حالت انتقال سرعت دوگانه معمولی را به خوبی پُر کند. با عملکرد اولین دنده به عنوان لاو-رنج در تریلهاوک، برنامه رنگید برای دنده دوم آغاز میشود. در همین حال، طبق گفته جیپ، اگر فشار پدال گاز بیشتر از ۸۰ درصد کاهش یابد، گیربکس دوباره به دنده اول برمیگردد. با اینکه نگرانیهای زیادی در مورد قابلیتهای خارج از جاده رنگید وجود داشته است، ولی بررسی فنی این خودرو نشان داده که هنوز هم ویژگیهای کلی این برند آفرود در آن وجود دارد. مسیر طی شده در این بررسی فنی شامل زمینهای سنگلاخ، خاکی، بستر رودخانه و مسیرهای شنی شیبدار بوده که برای نخستین بار از حالت Rock استفاده شده است؛ حالتی که در آن با استفاده از دیفرانسیل الکترونیکی، مقدار لغزش به حداقل میرسد و رنگید در حالت ۴-Low قفل میشود. تریلهاوک شرایط بسیار خوبی را در این شرایط سخت از خود نشان داد. اولیه قلوهسنگها که اندازه آنها به یک توپ فوتبال میرسید، مشکل چندانی ایجاد نکردند. همین شرایط برای تپههای سنگی با شیبهای زیاد برقرار بود. پس از این موانع، نوبت به زمینهای خاک و لجنی رسید که رنگید با قدرت در آن به جلو حرکت میکرد. در پایان این بخش از بررسی، حالت چهارم از Selec-Terrain انتخاب شد. در حالی که Rock بهترین نمایش را در چنین شرایطی از خود نشان داد، حالت Sand شرایط جالبتری بهخصوص در هنگام عبور از زمینهای شل داشت و به رنگید اجازه میداد که همانند یک اتومبیل رالی، دُم خود را آویزان کند.- قیمت پایه: ۱۸۹۹۰ دلار – ۲۶۹۹۰ دلار.
- قیمت در تست: ۲۴۰۷۵ دلار (اسپورت)، ۳۳۳۳۵ دلار (تریلهاوک) و ۳۴۱۷۵ دلار (لیمیتد).
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشینه، ۴ در کراساور.
- موتور:
- ۱/۴ لیتری توربو I-4 با قدرت ۱۶۰ اسببخار و گشتاور ۲۴۹/۴۷ نیوتنمتر.
- ۲/۴ لیتری I-4 با قدرت ۱۸۰ اسببخار و گشتاور ۲۳۷/۲۷ نیوتنمتر.
- گیربکس: ۶ سرعته دستی، ۹ سرعته اتوماتیک.
- ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۵۷ متر.
- طول: ۴/۲۳۲ متر.
- عرض: ۲/۰۲۲ متر.
- ارتفاع: ۱/۶۸۹ متر.
- وزن کلی (تخمین): ۱۳۶۱ – ۱۶۳۳ کیلوگرم.
- شتاب صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت (تخمین): ۸ – ۸/۶ ثانیه .
- مصرف سوخت: هنوز رسماً اعلام نشده است.
E 36
۱۶ بهمن ۱۳۹۳معلومه یه جیپ واقعی نیست
Mostafa&S
۱۶ بهمن ۱۳۹۳چقدر جمع و جور و خوشگله
4MATIC
۱۶ بهمن ۱۳۹۳اصلا ازش خوشم نیومد اصالت یه جیپ رو نداره
البته در حد قیمتش خیلی هم بد نیست
Mostafa&S
۱۶ بهمن ۱۳۹۳رنو هارو رد کردی
4MATIC
۱۶ بهمن ۱۳۹۳نه هنوز فعلا اگهیشون کردم فکر کنم تاقبل عید رد بشن
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱۶ بهمن ۱۳۹۳متاسفانه توی ایران همه جیپ رو با رنگلر های سال های دور میشناسن و این طرحا ها به عنوان جیپ برای ملت غریبه ست!!!
من اصالت جیپ رو تو چراغای گرد و اون جلو پنجره خاص میبینم
جیپ همچنان جیپ است…
ali
۱ اردیبهشت ۱۳۹۴تو ایران میشه این مدل یا رنگلر رو خرید???:
سجاد
۱۶ بهمن ۱۳۹۳اصالت جیپ خارج از جاده و پشت فرمونش باید قضاوت کرد . . .
نه با دیدن عکسهایی که تو جاده باهاش گرفتن!
حسین
۱۶ بهمن ۱۳۹۳سلام دوستان توجه کنید
افرادی که بازی اندروید فروت کرفت رو دارند با ورود به قبیله پدال بیاید با هم پیشرفت کنیم
زنده باد پدال
پدال
پدال پدال
پدال پدال
پدال
VENENO
۱۶ بهمن ۱۳۹۳از من میشنوی این بازیو کلا بیخیال شو
به عنوان کسی ک 6 ماه روش وقت گذاشته دارم میگم
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱۶ بهمن ۱۳۹۳Pedal is every where :-D
فورد
۱۶ بهمن ۱۳۹۳بچه جیپ لوس
PlayStation
۱۶ بهمن ۱۳۹۳گرند چروکی SRT 8 یا 10
hamed
۱۶ بهمن ۱۳۹۳طراحی خارجی وداخلی به عنوان یک ماشین افرود خوبه واحتمالا قابلیت های افرودی خوبی هم مثل برادرای بزرگترش خواهد داشت از رینگ های اسپرتشم خوشم میاد.باتشکر
TerraByte
۱۶ بهمن ۱۳۹۳حیف که اهل آفرود نیستم و خیلی از شهر نمیرم بیرون وگرنه حتما یکیشو میخریدم :D
نوید
۱۶ بهمن ۱۳۹۳نگران نباش شما هم در آینده نزدیک به آفرود علاقه مند خواهید شد!!!!!!!!!!!!
طرفدار بی طرف . reza
۱۶ بهمن ۱۳۹۳هر کی که هم صحبت نوید بشه
بعد از چند وقت عاشق suv و افرود میشه
نوید
۱۶ بهمن ۱۳۹۳خیلی ممنون
شما لطف داری
ولی انگار. شما قبل از صحبت
اومدی سمت آفرود
اینو از رو آواتارت میگم
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱۶ بهمن ۱۳۹۳نوید جان یکم رو مخ من هم کار کن بلکه بنده هم به آفرود علاقه مند شدم :-D
نوید
۱۷ بهمن ۱۳۹۳چشم حتما
بعدا یه حرکت اصاصی میزنم
همه رو میکشونم اینور
ولی خیلی خوبه که شما پتانسیلشو داری
و
خودت میخوای
نوید
۱۶ بهمن ۱۳۹۳نمای عقبش قشنگ تره
طرفدار بی طرف . reza
۱۶ بهمن ۱۳۹۳عقبش اصلا با جلوش همخونی نداره
فریا
۱۶ بهمن ۱۳۹۳خیــلی وقت بود منتظر بودم تست بــشه . واقعا جیپ بازم گل کاشت .
عـــاشقتم ♥ ♥ O||||||||O
احتمالا توی مناطق آزاد هم فروش خوبی داشته باشه .
احسان
۱۶ بهمن ۱۳۹۳طراحی داخلیش شهری و ژیگوله به ماشین آفرود نمیخوره ولی طراحی خارجیش مدرن و به روزه…من جیپ رانگلرو برای یه آفرود سخت ترجیح میدم !!
نوید
۱۶ بهمن ۱۳۹۳ولی کلا خیلی (به خیلی توجه کنید) مثل بقیه ی جیپ ها مردانه نیست
Maysam..LaFerrari
۱۶ بهمن ۱۳۹۳یکم لطیف تر شده ولی هنوزم مردونست… نمیدونم شایدم نباشه اصلا به من چه که مردونست یا نه!!! بچه ها این واقعا مردونست؟؟؟ مردونه نیست؟ زنونست؟!!! پسرونست؟ دخترونست؟!! بچگانست؟! شایدم اصلا هیچی نیست!!! شاید همه کارست…(باور کنید من دیوانه نیستم!!!)
REZA
۱۶ بهمن ۱۳۹۳http://static1.consumerreportscdn.org/content/onlocation/new_car_preview/models/featured_models/suvs/Jeep_Renegade/_jcr_content/thumbnailviewer/image1.img.jpg/1397681965760.jpg
اینم مردونش
رنگ رو ابهتش اثر داره
نوید
۱۶ بهمن ۱۳۹۳بله رنگ که خیلی اثر داره
ولی من نسبی گفتم
نسبت به جیپ … و … و ……………………..
خاوری
۱۶ بهمن ۱۳۹۳شاسی بلند محبوب من :-) جیپ رنگید
TerraByte
۱۶ بهمن ۱۳۹۳اینم لینک خودروی محبوب من ( البته باتوجه به بازار ایران و جیب بنده :D )
http://www.aparat.com/v/UAhsI
اصلا هر وقت این کلیپ رو میبینم بغض گلومو میگیره :|
tadano
۱۶ بهمن ۱۳۹۳ای کاش تمام خیانتکارا عین این زبون بسته بودن .
ارمان
۱۶ بهمن ۱۳۹۳فل فل نبین چه ریزه. . .
طرفدار بی طرف . reza
۱۶ بهمن ۱۳۹۳خیلی هم ریز نیست
hamid reza
۱۶ بهمن ۱۳۹۳جیپ دانشجویی :) خوشم اومد ازش
کافر مقدس
۱۶ بهمن ۱۳۹۳چه مفت!
9سرعته اتومات؟! یکی میشه بازش کنه؟
آدم دلش میخواد با کله بره تو این سقفای گومبولی
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Jeep-Renegade_2015_10.jpg
حمیدرضا
۱۶ بهمن ۱۳۹۳سلام دوستان این تو بازار عرضه شده…وارد بازار شده؟؟؟
Amirhossein
۱۶ بهمن ۱۳۹۳قیمت پایه فقط 18هزار دلار خدایا خودت مارو نجات بده
جیپ از نظر کیفیت و استحکام همیشه عالی بوده ،یادم نمیره تو منظقه آزاد ارس هیچ ماشینی حتی مرسدس هم نمیتونست به پای گرند چروکی SRT8 برسه ،شتابی که داره فراتر از انتظاره
زنده باد جیپ
طرفدار بی طرف . reza
۱۶ بهمن ۱۳۹۳قیمت واقعا خوبی داره
اینکه در کجا تولید میشه مهم نیست خیلی از کمپانی ها اینطور هستن شاید قیافش برای یه جیپ خوب نیست
مثل بقیه جیپ ها ابهت نداره
خداییش موتور خوبی هم نداره
اینو بگم اسم جیپ برای این نیست
اما صد در صد ماشین عالی و خوبی هست
خب هر چی که باشه نمای جلوی یه جیپ رو داره
طرفدار بی طرف . reza
۱۶ بهمن ۱۳۹۳روح جیپ درش دمیده نشده
نوید
۱۷ بهمن ۱۳۹۳این از اون اصطلاحای من بود
احسان
۱۶ بهمن ۱۳۹۳Terrabyte کلیپ 206 عاااالی بود کلی خندیدم…آقا دمت گرم
سامان از تبریز
۱۶ بهمن ۱۳۹۳جیپ رنگید +
اف جی کروز –
حجت
۱۶ بهمن ۱۳۹۳جیپ فقط کا ام بیا مسابقه.
REZA
۱۶ بهمن ۱۳۹۳خیلی مثل هم هستن
انتخاب سخته
علی
۱۶ بهمن ۱۳۹۳ماشین افرود فقط بنز جی 63
جیپ هم فقط
گرند چروگی
رانگلر
والسلام
DAIMLER
۱۶ بهمن ۱۳۹۳پدربزرگم مدل 1988 رو داره با 500 هزار کیلومتر کارکرد آفرود…..
خیلی خسته س ، خیلی….
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۶ بهمن ۱۳۹۳درود .
من که عاشقشم . مخصوصا طراحیه داخلیش . خیلی عالیه . یک جیپ جمع و جور شهری .
اما چراغای عقب میتونست بهتر باشه .
امیر محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۳عجب ابهتی
خیلی باحاله
شلبى
۱۷ بهمن ۱۳۹۳طراحیه داخلش خیلى زیباست،بیرونش هم اصالت جیپ رو داره و جمع و جور و زیباست،فضاى خیلى خوبى براى سرنشینان تدارک دیده شده و اتاق جادارى داره، در کل خیلى دوست داشتنیه
جیپر
۱۹ بهمن ۱۳۹۳کاری به اینکه اسم جیپ روشه با موتور 1400 و 2400 ندارم…فقط چرا رنه گید؟؟؟ابروی چندین و چند ساله ی cj7 رو بردن…با قیافه و اندازه ی کوچیکش و موتورش به رنه گید نمیخوره کجاست رنه گید هشت سیلندر؟؟؟؟
فریا
۲۷ بهمن ۱۳۹۳این نسل جانشین خلف نسل های قبلیه .
توی یوتیوب ویدئوهای تست آفرودش رو ببینید توی یکی از تست ها راننده میگفت
گرندچروکی هم حریفش نمیشه !
سعید
۲۱ بهمن ۱۳۹۳مثل اسباب بازیه
رهام
۱۶ تیر ۱۳۹۴چرا اینقدر کلیدای به درد نخور اطراف کلید فلشرش داره !!!