جیپ رانگلر شش چرخ با موتور بخار!

سه‌شنبه 16 آبان 1396 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
Jeep-Wrangler-6x6-Steam-1
شرکتی بنام Haux Designs که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا مستقر است اقدام به ساخت خودروی بسیار عجیبی کرده است. این ماشین یک دستگاه جیپ رانگلر چهاردر...
تبلیغات

شرکتی بنام Haux Designs که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا مستقر است اقدام به ساخت خودروی بسیار عجیبی کرده است. این ماشین یک دستگاه جیپ رانگلر چهاردر مدل 2008 بوده که توسط این شرکت به نمونه‌ای شش چرخ تبدیل شده است؛ اما این ویژگیِ چندان عجیبی نیست چراکه تاکنون خودروهای شش چرخ زیادی توسط تیونرهای مختلف و حتی شرکت‌های خودروسازی ساخته شده‌اند؛ بنابراین ویژگی عجیب‌تر این جیپ رانگلر تجهیز آن به پیشرانهٔ بخار است!

در زیر کاپوت این هیولا یک موتور بخار 100ci V-4 متعلق به دههٔ 60 میلادی قرار گرفته که بین تنها 130 تا 140 اسب بخار قدرت دارد. هرچند این قدرت چندان زیادی نیست اما در عوض این موتور بخار گشتاور فوق‌العاده‌ای معادل 3400 نیوتن متر تولید می‌کند! با وجود این تغییر کلی در پیشرانهٔ رانگلر، همان گیربکس استاندارد کارخانه‌ای شش سرعتهٔ دستی آن حفظ شده است اما حالا تنها یک دندهٔ کوتاه جلو، یک دندهٔ بلند جلو و یک دنده عقب دارد. این رانگلر می‌تواند به سرعتی بین 80 تا 95 کیلومتر در ساعت دست یابد.

این هیولای بخار ممکن است در بیرون از نمای جلویی چندان متفاوت از یک رانگلر معمولی به نظر نرسد اما در عقب داستان کاملاً متفاوت است. در اینجا یک مخزن بزرگ آب به ظرفیت 110 لیتر و یک دیگ بزرگ قرار گرفته است. برای گرم کردن آب نیز از نفت چراغ یا همان نفت سفید استفاده می‌شود که برای ذخیرهٔ آن یک مخزن 60 لیتری در نظر گرفته شده است. علت اضافه کردن محور سوم به این رانگلر نیز ایجاد فضای کافی برای نصب این تجهیزات و مخازن بوده است؛ بنابراین حالا طول خودرو هم به میزان 1.3 متر نسبت به رانگلر چهاردر استاندارد افزایش پیدا کرده است.

مصرف سوخت یا بهتر بگوییم مصرف آب این رانگلر اما هرگز جالب نیست چراکه هنگام حرکت با سرعتی بین 50 تا 55 کیلومتر در ساعت، با یک مخزن پُر آب یعنی با 110 لیتر آب نهایتاً می‌تواند تنها 2/5 کیلومتر را طی کند. در این ماشین از جعبه‌فرمان تویوتا استفاده شده و تعلیق جلوی آن به کمک‌های BDS و فنرهای Fox مجهز شده است درحالی‌که تعلیق عقب تقریباً بدون تغییر باقیمانده است. داخل رانگلر Haux Design نیز ترکیبی از یک خودروی آفرود معمولی و یک قطار بخار است چراکه در اینجا دستگیرهٔ کنترل پمپ آب و بخار، آمپر لوکوموتیوهای سدهٔ 1800 و یک غربیلک فرمان سفارشی به چشم می‌خورد.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.